Škandál okolo blasfemickej hry „Ježiš z Montrealu“ sa stupňuje -

Škandál okolo blasfemickej hry „Ježiš z Montrealu“ sa stupňuje


21. februára 2024
  Krátke správy

Dramaturg Slovenského národného divadla Daniel Majling uviedol, že režisérom blasfemickej hry je mladší brat rektora Kolégia Antona Neuwirtha. Hry sa tiež zastal aj dlhoročný moderátor TV Lux, ktorý zároveň odsúdil našu petíciu a súčasne s tým možno konštatovať, že kresťanské spoločenstvá sú voči nej prekvapivo potichu. Žeby stáli za blasfemickou hrou… kresťania?

Zdroj: archív Christianitas.sk

Zaujímavú novinku ohľadom blasfemickej hry „Ježiš z Nazaretu“ uviedol dramaturg SND Daniel Majling pre hlásnu trúbu liberálnych katolíkov:

Začnem genézou inscenácie. Na začiatku celého procesu som sa opýtal režiséra Jána Luterána, akú tému chce robiť. Povedal, že nejakú duchovnú, ktorá sa zaoberá náboženstvom, vierou. Má k tomu blízko. Koniec koncov jeho starší brat je Martin Luterán, šéf Kolégia Antona Neuwirtha. Ani ja od toho nemám ďaleko. Som evanjelik.

Kolégium Antona Neuwirtha založil spomenutý Martin Luterán v roku 2009. Na jeho otvorení bol prítomný arcibiskup Zvolenský, europoslankyňa Záborská a jeho sídlom je kaštieľ v Ivanke pri Dunaji, ktorý patrí rádu jezuitov. Kolégium sa už od svojich začiatkov prezentovalo ako semenisko budúcich konzervatívnych a kresťanských politikov a osobností. Podľa portálu Refresher kolégium vychováva „konzervatívnu elitu“. Jej azda najznámejším absolventom je, mimochodom, bývalý podpredseda NRSR Juraj Šeliga, ktorý hlasoval za registrované partnerstvá a označil ich za „konzervatívnu hodnotu“ (viac v našom staršom článku: https://christianitas.sk/juraj-seliga-a-registrovane-partnerstva-ako-konzervativna-hodnota-je-to-uz-dno-tzv-slovenskeho-konzervativizmu/).

Sám Majling ďalej priznáva, že o filme „Ježiš z Montrealu“ prvýkrát počul od známeho kňaza Tomáša Halíka, ktorého protikatolícke postoje sú legendárne. Slovenská divadelná hra je podľa dramaturga SND spracovaná „v duchu Rudolfa Bultmanna a jeho liberálnej teológie. Demýtizuje Ježiša Krista. Všetko nadprirodzené a zázračné odsunie bokom ako rozumovo neprijateľné. Zaoberá sa Ježišom len ako človekom, Synom človeka…“ Kňaz v hre, ktorý má milenku, je predstavením pohoršený, pretože má postoje „ortodoxného veriaceho (?)“. Ak je Ježiš len človekom a nikdy nevstal z hrobu, potom „môžeme pozatvárať kostoly,“ hovorí Majling so zjavnou pýchou pre liberálnych katolíkov. Okrem iného sa doznáva:

Keď idem do katolíckeho kostola, mám so sebou pomyselné vedierko s vápnom. Viete, ako sme všetko zatierali. Niekde je na mňa tých vecí – anjelov, chrličov, sôch, obrazov, kadidla, hudby, fresiek, reliéfov – skrátka priveľa. Nechal by som len oltárny obraz na premýšľanie.

Takto nejako uvažujú aj architekti moderných kostolov, čo sme si všimli.

V každom prípade na našu petíciu reagoval aj dlhoročný moderátor TV Lux, Pavol Danko. Podľa neho je text našej petície „manipulatívny“. No nielen to; divadelnú hru zjavne vníma ako nejaké prekrásne umelecké dielo. Uznáva, že niektoré momenty môžu byť pre veriaceho človeka „poburujúce“, priznáva, že Ježiš je v hre „nahý“ a namiesto kríža „zavesený v akomsi plastovom obale“. Podľa Danka je však slovo divadlo odvedené od slova „diviť sa/dívať sa“, takže je to všetko vlastne v poriadku. Hru videl aj dlhoročný divadelný scénograf a (ako sa zdá) skutočne konzervatívny kresťan, Peter Janků. Ten ju zhodnotil takto:

To, čo k filmovej profanácii Ježiša a príbehu doplnili inscenátori v SND, je za čiarou… nie som jediný z môjho okolia, ktorí odišli z predstavenia, pohoršený, a to mám za sebou vyše stovku profesionálnych realizácii, vrátane tých v SND…

(Hra obsahuje) projektovaný rozrastrovaný obraz porna nad miestom s posvätnými krížmi a obrazom Najsvätejšieho Srdca Ježišovho. A takýchto obrazových konfliktov je tam až až… inscenátori akoby chceli nazbierať všetky proticirkevné klišé (kňaz spávajúci s herečkou, ktorý spochybňuje, či vôbec verí a pod.)

V kontexte toho, kde sa v SND dramaturgicky pohybuje a čo ponúka, táto inscenácia nie je príspevkom k evanjelizácii, ani priestorom polemiky medzi profánnym a posvätným, ako sa o to možno snažil pôvodný film Ježiš z Montrealu, ale, žiaľ, často exhibícia ateizmu a proticirkevných atakov.

Dostalo sa nám do redakcie svedectvo jedného muža, ktorý sa nachádzal v Kanade, keď v kinách premietali film „Ježiš z Montrealu“. Dotyčný videl pred kinom stať kňaza držiaceho v rukách veľkú monštranciu s Eucharistiou na znak odprosovania za také neuveriteľné Bohorúhačstvo. Možno by sa história mala opakovať – u nás na Slovensku, pred novou budovou SND…

Petíciu ešte stále môžete podpísať na tejto adrese:

https://reaguj.sk/ otvorena-vyzva-na-zastavenie-ruhaveho-divadelneho-predstavenia-v-slovenskom-narodnom-divadle/

Zastavme spolu toto Bohorúhačstvo!

MG

Zdroj: postoj.sk, fb Pavol Danko, fb Veronika Remišová, titulný ilustračný obrázok, zdroj – archív Christianitas.sk


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Francúzsko stojí na pokraji politického chaosu

Obnovení Latinského patriarchátu jeruzalémského a jeho první patriarcha Mons. Valerga

Pastoračné centrum vo Florencii chce „dekonštrukciu“ biblických textov o zákaze homosexuality. Tvrdí, že išlo len o historický kontext

Herézy a bludy, XV. časť: Blud Berengára z Tours