Pokrokových katolíkov v USA sa zmocňuje panika: Mladí katolíci sú tradiční a postupne menia podobu farností. K zdeseniu strednej a staršej generácie… -

Pokrokových katolíkov v USA sa zmocňuje panika: Mladí katolíci sú tradiční a postupne menia podobu farností. K zdeseniu strednej a staršej generácie…


7. mája 2024
  Krátke správy

Katolícky portál National Catholic Reporter priniesol v pondelok rozsiahlejšiu štúdiu o stave farností v USA, ktoré sa pred očami starších generácií, nadšených zmenami po II. vatikánskom koncile, začínajú pomaly ale isto premieňať na priestor, v ktorom sa odohráva „krok späť v čase“. Inými slovami – mladí katolíci (tí, ktorí zostali a neutiekli) majú už inovácií plné zuby a postupne, ako sa dostávajú vo farnostiach k moci, začínajú zavádzať „staré zvyky“: latinčinu, stredoveké chorály, staré ornáty, prísnu morálku a samozrejme netoleranciu.

Záber zo slávenia tradičnej latinskej sv. omše
zdroj: wikimedia commons

https://www.ncronline.org/ news/step-back-time-americas-catholic-church-sees-immense-shift-toward-old-ways

Starý bývalý vedúci speváckeho zboru z Kostola sv. Márie Gorettiovej vo Wisconsine, ktorý viedol zbor 40 rokov sa sťažuje, že najprv sa potichu zmenila hudba. Súčasné bodré a inkluzívne „hymny“ nahradili stredoveké chorály. Potom došlo ku generačnej výmene medzi kňazmi a v kázňach sa začalo čoraz viac hovoriť o hriechu, spovedi, potratoch a dokonca aj o Pekle. Jeden zo starších farníkov, ktorý je vývojom natoľko zaskočený, že chce radšej zostať v anonymite, narieka: „Bolo to ako krok späť v čase.

Podľa portálu NCR dochádza v USA na cirkevnom poli k obrovskému posunu smerom späť:

Generácie katolíkov, ktorí prijali modernizačnú vlnu, ktorú v 60. rokoch vyvolal II. vatikánsky koncil, čoraz viac ustupujú náboženským konzervatívcom, ktorí veria, že Cirkev bola zmenami rozvrátená, pričom prísľub večnej spásy nahradili gitarové omše, farské pohostenia a ľahostajnosť voči cirkevnej doktríne.“

Zmeny sa samozrejme nedejú všade. Liberálov je ešte stále výrazná väčšina, avšak tento tábor má viacero nevýhod: masívne odpadlíctvo, nízku pôrodnosť a neochotu prinášať obete. Keď si to všetko dáme dohromady, tak je jasné, že časom síce klesne výrazne počet katolíkov všeobecne, avšak pokiaľ niekto zostane, tak práve katolíci verní tradícii. Ako priznáva o početných, ale neprítomných liberálnych katolíkoch aj NCR: „Títo katolíci však čoraz viac v kostole nie sú.“

Starí, odchádzajúci kňazi sú sklamaní: „Hovoria, že sa snažia obnoviť to, čo sme my starí ľudia zničili,“ hovorí John Forliti, 89-ročný kňaz na dôchodku, ktorý sa zasadzoval o reformy sexuálnej výchovy na katolíckych školách. Niektorí liberálni katolíci v panike radšej opúšťajú Cirkev:

Nechcem, aby moja dcéra bola katolíčka,“ narieka Christine Hammondová, ktorej rodina opustila „skonzervatívnenú“ farnosť, keď sa staronové spôsoby preniesli aj do cirkevnej školy a do triedy jej dcéry: „Nie, ak toto je rímskokatolícka Cirkev, ktorá má nastať.“

Každého z liberálov desí na tradičných katolíkoch niečo iné: či už mladí muži v saku a kravate, či ženy v dlhých sukniach a s mantilami na hlavách, či to, že často prídu so značným počtom detí, čo na jednej strane dokazuje, že nepoužívajú antikoncepciu a zároveň navodzuje dojem, že chodia popred oči liberálnych katolíčok ako nepríjemná nemá výčitka. A zároveň to znamená: je nás viac, bude nás ešte viac a vás bude málo.

NCR uvádza, že mladí kňazi nadšení liberálnou politikou a progresívnou teológiou, takí bežní v 60. a 70. rokoch, akoby „všetci zmizli“ a toto zistenie potvrdzuje aj správa z prieskumu v rámci Katolíckeho projektu z roku 2023, ktorá vychádza z odpovedí viac ako 3500 kňazov.

Dnešní mladí kňazi oveľa pravdepodobnejšie veria, že Cirkev sa po II. vatikánskom koncile príliš zmenila a zamotala sa do rýchlo sa meniacich kontroverzných postojov od feminizmu až po sprevádzanie LGBTQ+ ľudí.

V seminároch už naozaj nie je veľa liberálov,“ povedal mladý, nedávno vysvätený kňaz zo Stredozápadu. Hovoril pod podmienkou anonymity kvôli nepokojom, ktoré zachvátili jeho farnosť po tom, ako začal naliehať na ďalšie tradičné bohoslužby. To sa však časom poddá, pretože ako píše NCR, zmeny sú často kradmé a pomalé: „Niekedy sa posun k ortodoxii deje pomaly. Zrazu je do omše pridané trochu viac latinčiny alebo príde príležitostné pripomenutie, že treba ísť na spoveď. Alebo to môžu byť gitary, ktoré sú odsunuté na sobotné večerné bohoslužby alebo úplne vypustené.“

Fascinujúce na tomto nariekaní je, ako sa liberálny katolícky portál NCR pozastavuje nad tým, že niekto veriacim pripomína spoveď, hriech, Peklo či odmietanie antikoncepcie. Portál vníma tieto veci, ktoré by mali byť bežnou a triviálnou agendou katolíckej Cirkvi a jej pastorácie, pomaly ako kontrarevolučné cunami. Nechtiac tak liberáli potvrdzujú svojím údivom nad tým, čo by malo byť samozrejmé, svoju vlastnú poblúdenosť a ideologický progresivizmus.

Niekedy sú výpovede dotknutých také komické, že vydajú za tonu vedeckých štúdií: „Som celoživotný katolík. Keď som vyrastal, tak som každú nedeľu chodil do kostola. Ale takéto niečo som nevidel.

Výborne, takže katolík za celý svoj život nevidel také hrôzy „reakčnej temnoty“ ako latinčina, stredoveký chorál, nabádanie na spoveď, zmienky o Pekle a kázne o dodržiavaní 6. prikázania. Vskutku, zdá sa, že tzv. Nové Turíce po II. vatikánskom koncile nabrali na seba zaujímavú tvárnosť.

Nechýbajú ani otvorené protesty. V Cinncinnati napríklad veriaci neuniesli, že im kňaz zrušil, ako píše NCR „africké bubnovanie a gospelovú hudbu“. Iný veriaci zo Severnej Karolíny sa ošíva nad intenzívnou latinčinou a vo východnom Texase zase podľa NCR bašuje „pravicový biskup, ktorého Vatikán odvolal po jeho obviňovaní pápeža Františka z toho, že podkopáva cirkevné učenie“. Zrejme majú na mysli biskupa Stricklanda…

NCR píše, že pápež František sa pre všetky tieto veci „obáva o Ameriku“. Skupine jezuitov minulý rok povedal, že Cirkev v USA má „veľmi silný reakčný postoj“.

Katastrofa pokračuje a NCR referuje. Spomeňme len niektoré tristné prejavy tmárstva: mladý muž ukončil kurz klasickej literatúry, pretože odmieta čítať diela starých pohanov; často sa medzi katolíckymi študentami spomína sv. Tomáš Akvinský; na akademickej pôde začínajú zaznievať nadávky proti homosexuálom, biskup sa radšej vyhýba konfliktu s konzervatívcami, etc.

Aké riešenie vidia v takejto situácii liberálni katolíci? Odchádzajú do liberálnejších farností, vstupujú do protestantských cirkví, alebo podľa NCR úplne odpadávajú od viery. A tým je v podstate svedectvo o tom, čo si predstavovali za posledných 60 rokov pod „katolíckou vierou“ zavŕšené.

BM

Zdroj: National Catholic Reporter, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Mária Magdaléna de’ Pazzi, panna a rehoľníčka

O Matke nášho Vykupiteľa

Sexualita ako subjektívny zážitok alebo ako súčasť objektívneho poriadku? O dvoch nezmysloch súčasnej liberálnej feministickej teológie

Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, II. časť