Vatikánsky diplomat prezradil: Zakladateľka Fokoláre sa sťažovala u pápeža na konzervatívneho biskupa Haasa. Ten bol následne odvolaný -

Vatikánsky diplomat prezradil: Zakladateľka Fokoláre sa sťažovala u pápeža na konzervatívneho biskupa Haasa. Ten bol následne odvolaný


4. apríla 2023
  Krátke správy

Biskup Haas dnes patrí k najkonzervatívnejším prelátom v nemeckojazyčnom priestore. V posledných rokoch sa najviac preslávil dvoma reakciami na čoraz intenzívnejšiu sekularizáciu – odmietol účasť na synodálnej ceste a v lichtenštajnskom parlamente odmietol slúžiť svätú omšu:

http://christianitas.sk/arcibiskup-z-vaduzu-sa-rozhodol-pre-neucast-na-synodalnom-procese/
http://christianitas.sk/arcibiskup-z-vaduzu-sa-rozhodol-pre-neucast-na-synodalnom-procese/.

Zakladateľka liberálneho cirkevného hnutia Fokoláre, Chiara Lubichová
zdroj: youtube.com

Už viac ako dva dni je však jeho meno spomínané aj v súvislosti so zaujímavou informáciou, ktorú poskytol tesne pred svojou nedávnou smrťou vatikánsky diplomat a bývalý nuncius vo Švajčiarsku, kardinál Karl-Josef Rauber. V nej tvrdil, že niekdajšie odvolanie konzervatívneho biskupa Haasa z vedenia švajčiarskej diecézy Chur presadila u pápeža Jána Pavla II. zakladateľka liberálneho cirkevného hnutia Fokoláre, Chiara Lubichová. Reuber uviedol:

Informovala pápeža o ťažkostiach v diecéze Chur. Pápež počúval Chiaru Lubichovú, nie mňa.“

Správu ako prvé priniesli švajčiarske noviny SonntagBlick, ktorého redaktori sa stretli s Rauberom pred jeho smrťou a prevzal ju portál Katholisch.de.

Treba pripomenúť, že nástup biskupa Haasa do funkcie v rokoch 1988 – 1990 sprevádzali škandalózne protesty katolíckych liberálov a teológov, ktorí inak radi hovoria o láske a tolerancii. Už pri vysvätení na biskupa, demonštranti ležaním na zemi blokovali vstup do katedrály! Celá akcia bola organizovaná liberálnymi kňazmi a teológmi. Keď v roku 1990 Haas preberal úrad, asi 7000 demonštrantov zase blokovalo vstup do katedrály, takže bolo nutné vchádzať zadným vchodom.

Kardinál Rauber bol ako liberál na strane vzbúrencov. Problém však bol na strane pápeža Jána Pavla II. Rauber vysvetlil: „Pápež Ján Pavol II. a jeho štátny sekretár Angelo Sodano boli oslepení Haasom. Videli v ňom hlboko zbožného muža.“ Situáciu nakoniec vyriešila žaloba zo strany Chiary Lubichovej, ktorej ako slávnej propagátorke medzináboženského dialógu nepochybne ležal konzervativizmus biskupa Haasa v žalúdku.

Opatrenia, ktoré zaviedol biskup Haas vo svojej diecéze, boli vzhľadom na liberálne prostredie predmetom neustálych kontroverzií. Nakoniec bol z funkcie odvolaný a stal sa arcibiskupom v lichtenštajnskom Vaduze. Ako píše portál Katholisch.de: „Kauza Haas viedla k otrasom v lokálnej cirkvi. Mohli za to mimoriadne konzervatívne názory biskupa a jeho štýl komunikácie.“ Doteraz sa však nevedelo o tom, že Chiara Lubichová sa osobne angažovala v tlaku liberálov na biskupovo odvolanie.

Nie je tajomstvom, že od svojho založenia bolo jej hnutie Fokoláre liahňou liberalizmu, ekumenizmu a medzináboženského dialógu. Hnutie sa pre rôzne podozrenia dostalo v roku 1951 pod kontrolu Svätého ofícia, ktoré si vyhradilo skúmanie, na základe ktorého malo dôjsť ku schváleniu alebo rozpusteniu. Ako pre toľko iných, aj pre Fokoláre bol rok 1962 záchranou. Pápež Ján XXIII. v tomto roku schválil hnutie ad experimentum. Odvtedy sa začal jeho rozvoj a prišiel celý rad ocenení.

UNESCO a Rada Európy, organizácie ktoré netreba bližšie predstavovať, vyznamenali Lubichovú v rokoch 1996 a 1998. V roku 1977 získala v Londýne Templetonovu cenu, ktorú v roku 2014 získal aj podobne orientovaný český kňaz so slabosťou pre Slovensko, Tomáš Halík. Vo svojej ďakovnej reči Lubichová spomenula, že Fokoláre má kontakty aj so Židmi, moslimami a budhistami, keďže v krajinách, kde tieto náboženské skupiny existujú, sa vytvorili priateľstvá. Citovala aj niektorých veľkých mystikov iných náboženstiev. Reakcie prítomných náboženských vodcov ju potešili, a boli pre ňu znamením, že hnutie musí rozvíjať viac svoj medzináboženský dialóg.

V roku 1981 Chiaru pozvala do Tokia Nikkjo Niwanová, zakladateľka laického budhistického hnutia Risshō KoseiKai, aby ponúkla svoje duchovné skúsenosti 10 000 budhistom zhromaždeným v prestížnom budhistickom chráme. V januári 1997 odišla do Chiang Mai v Thajsku, kde ju požiadali, aby oslovila 800 budhistických mníchov a mníšok. V máji toho istého roku bola pozvaná do mešity Malcolma Shabazza v New Yorku, kde sa opäť podelila o svoju skúsenosť s 3 000 moslimami, pričom sa odvolávala na citáty z Koránu, na čo jej dav odpovedal: Alláhu agbar! O tri roky neskôr sa opäť stretla vo Washingtone DC so 6 000 kresťanmi a moslimami, počas akcie nazvanej „Vzájomné spoločenstvá viery“.

V Buenos Aires sa v apríli 1998 Chiara stretla s členmi židovskej komunity v Argentíne a Uruguaji – na pozvanie slobodomurárskej lóže B’nai B’rith a ďalších židovských organizácií. V roku 2001 podnikla svoju prvú cestu do Indie na pozvanie Kala Acharya, riaditeľa Bharatiya Sanskriti Peetham University v Bombaji. Dve prestížne hinduisticko-gándhijské inštitúcie v Tamil Nadu jej udelili cenu „Obranca mieru“.

Ako vidíme, program to bol bohatý. O to viac treba obdivovať, že popritom si našla čas aj na žalovanie proti konzervatívnemu katolíckemu biskupovi. Nepochybne na to mala dobré dôvody. Biskup Haas, podľa všetkého čo doteraz o ňom vieme, by určite nešiel sláviť s budhistami, moslimami či hinduistami.

BM

Zdroj: MSN, Katholisch.de, titulný ilustračný obrázok, zdroj – youtube.com


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Prirodzeným stavom človeka s dedičným hriechom je otroctvo. Sloboda (osobná aj politická) je možná len z nadprirodzených príčin

Kardinál Zuppi a Mons. Crociata posunuli cirkevný aktivizmus na novú úroveň: napísali EÚ list, v ktorom ju oslovujú „Najdrahšia Európska únia…“

Russell Brand: „Nikto nedôveruje vláde. Nikto nedôveruje médiám. Prečo sa teda čudujeme, že sa čoraz viac z nás obracia k Bohu?“

Má rozum miesto v teológii?