Svätá Apolónia -

Svätá Apolónia


6. februára 2022
  Svätec týždňa

Životopisné údaje

Roku 248 po narodení Spasiteľa Ježiša Krista žil v Alexandrii istý pohanský veštec, ktorý kresťanov nenávidel, pretože boli nepriateľmi jeho skazonosného umenia. Pod zámienkou, že úcta k bohom v nebezpečenstve sa nachodí, búril ľud proti kresťanom. Pobúrený ľud oboril sa na kresťanských spoluobčanov svojich a páchal na nich tie najukrutnejšie neprávosti, domnievajúc sa v zaslepenosti svojej, že tými ukrutnosťami ctí svojich bohov.

Zúrivé hordy pohanské vrútili sa do domov kresťanov, zbíjali a lúpili, a čo odvliecť nemohli, vyhádzali na ulicu a spálili. Mnohí z kresťanov hľadali v úteku svoju záchranu, mnohí však upadli do rúk krvilačných pohanov.

Medzi týmito nachodila sa i ctihodná panna Apolónia. Darmo ju nútili pohania, aby sa rúhala Kristu. Ona Ho vyznala a oslavovala neohrozene pred zúrivými zástupmi modloslužobníkov. «Dokiaľ,» povedala, «v tomto krehkom tele žiť budem, ústa moje a jazyk môj Boha Všemohúceho bez prestania chváliť a velebiť budú. Modly sú len diabli, ale jeden je pravý Boh, Ježiš Kristus, a len jemu sa klaňať musím.»

Touto rečou rozhorčení pohania vrhli sa na svätú pannu a tak ju po tvári bili, že jej všetky zuby povyrážali (kresťanskí veriaci utiekajú sa preto podnes k nej, keď trpia na bolenie zubov). Lež mučenica svätá ostala neohrozená. Nesmierne mnoho trpela svätá panna, plná však odovzdanosti do vôle Božej trpela v tichosti, neustále hľadiac k nebesiam. Pohania na to zapálili uprostred mesta veľkú hranicu, doviedli k nej Apolóniu a hrozili jej, že ak nebude sa rúhať Bohu kresťanskému, hodia ju do ohňa.

Zdalo sa, akoby svätá rozmýšľala, ktorú z týchto dvoch vecí vyvoliť si má a ponorila sa pritom v tichú a vrúcnu modlitbu k Bohu – poslednú to však na tejto zemi; i kým pohania tešili sa duševnému boju svojej obete, Apolónia, akoby pozdvihnutá mocou nadzemskou, skočila sama do ohňa; do výšin šľahajúci plameň horiacej vatry bol jej rebríkom do Neba.

Zdroj: wikimedia commons

Poučenie

V živote svätých je mnoho, čo musíme obdivovať, nesmieme však nasledovať. Takto aj v živote sv. Apolónie. Apolónia skočila sama do ohňa. Sv. Augustín vraví o smrti tejto mučenice, že sa vrhla do ohňa, zvláštnym vnuknutím Božím k tomu súc pohnutá. Keby tomu tak nebolo, museli by sme sa domnievať, že sama sa o život pripravila, čo je hriech veľký. Musíme tiež uvážiť, že svätá mučenica táto len to učinila, čo tisíce mučeníkov pred ňou a za ňou; umrieť alebo zaprieť Krista, medzi týmto musela si voliť, i skočila preto radšej dobrovoľne do ohňa, než by sa bola rúhala Bohu, tak ako ostatní sv. mučeníci dobrovoľne stúpali na popravisko, s radosťou šli v ústrety divým zverom, odhalili krky svoje a podali ich katovi.

Drahý čitateľ! Keď rozjímaš o živote sv. Apolónie, napadne ti snáď myšlienka, že človeku dovolené je pripraviť sa o život, spáchať samovraždu? Božechráň! Mnohí kresťania z nevrlosti nad svojím nešťastným postavením, z trúchlivosti nad svojimi neresťami smrť si prajú a volajú: Bodaj by som umrel, bodaj by už tá smrť pre mňa prišla! Ľudia, ktorí takto premýšľajú a vravia, nezdajú sa vedieť, že nešťastie, chudoba, nemoc, trápenie, zármutok je len zdanlivé zlo, ktoré Boh na nás zosiela, buď aby nás za naše hriechy karhal alebo aby nás skúšal; nezdajú sa vedieť, že bez kríža nikto do neba nemôže vojsť. Veď musel aj Kristus trpieť a tak vojsť do slávy svojej. Preto píše sv. Peter: «Kristus trpel a príklad zanechal vám, aby ste nasledovali šľapaje jeho.»

Pre trápenie a zármutok ešte žiaden svätý nežiadal si smrť, radšej všetci túžili po trápeniach a vyhľadávali ich a keď nimi navštívení boli, znášali ich trpezlivo, pohliadnúc na ukrižovaného Spasiteľa. Pravý kresťan teda nikdy si nepraje umrieť, keď trápenia, bolesti, zármutok a neresti naň doliehajú; tým menej hľadí ujsť im samovraždou. Nikto si sám život nedal, nesmie si ho teda ani sám vziať. Nikto nesmie siahať do práv Božích; Boh nám dal život náš, on jedine má právo nad ním. Samovraždou vyhýba sa každý, zvlášť otec rodiny, povinnostiam svojim, činí krivdu blížnemu, ktorú nahradiť nemôže. Samovrah je ako zbeh-vojak, ktorý skôr opúšťa stráž, než Boh chce. Samovražda je teda zločin, ktorý Cirkev katolícka natoľko nenávidí, že samovrahovi odopiera pohreb cirkevný.

Duša kresťanská! Stoj vždy pevne vo viere a dôvere v Otca Všemohúceho a dobrotivého na Nebesiach, ktorý každému hriešnikovi, ktorý sa kajúcne k nemu obracia, milosť polepšenia a odpustenie poskytuje, ktorý všetky vlasy hlavy tvojej spočítal a všetko k tvojmu blahu a prospechu riadi a spravuje. Netrať preto mysle a nezúfaj, On Všemohúci, stará sa o teba a nikdy ťa neopustí, a keď si statočne vytrpel a vybojoval, vezme ťa v čas svoj do blaženosti večnej, ktorú pripravil všetkým, ktorí sa ho boja a ho milujú.

Modlitba

Všemohúci Bože a Otče! Popraj mi milostivo, aby som v žiadnom prípade života dôvery k Tebe nestratil; aby som radšej vo všetkých potrebách svojich k Tvojej otcovskej dobrote a láske sa utiekal, a zmužilo vytrval v bolestiach a krížoch až do konca. Amen


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Škótskych politikov poburuje modlenie sa pri potratových klinikách, nárazníková protimodlitbová zóna tak môže byť rozšírená aj na celé mesto

Pápež František píše známej katolíckej LGBTQ+ aktivistke, sestre Gramickovej: Transrodoví ľudia musia byť akceptovaní a začlenení do spoločnosti

Polícia v New Orleans začala vyšetrovať miestnu arcidiecézu – pre podozrenie z pašovania detí sexuálnym predátorom

Dve storočia rasového konfliktu v USA a zlyhanie utópie