Slávnosť očakávania pôrodu Panny Márie -

Slávnosť očakávania pôrodu Panny Márie


17. decembra 2023
  Svätec týždňa

18. decembra oslavuje svätá Cirkev sviatok očakávania pôrodu Preblahoslavenej Panny Márie a od tohto dňa v slávnych antifónach prejavuje svoju túžbu po narodení Spasiteľa sveta takto: „Ajhľa, Pán náš príde so silou, a osvieti oči duchov Svojich, aleluja! Rosu dajte nebesá zhora, a oblaky pršte Spravodlivého: otvor sa zem, a vydaj nám Spasiteľa! Hľa, meno Pánovo zďaleka: a skvelosť Jeho naplňuje okruh pozemský!“

Tento cirkevný sviatok bol predtým jednou slávnosťou so Zvestovaním Panny Márie, neskôr bola slávnosť rozdelená na dve. K tomuto rozdeleniu prišlo najskôr okolo roku 656 v Španielsku. Rímsky biskup, pápež Gregor XIII. potvrdil dnešný sviatok roku 1573 a nariadil ho pre celú svätú Cirkev. Už samo meno naznačuje hlboký význam tejto slávnosti. Svätá Cirkev týmto svojím sviatkom usiluje sa povzbudzovať pravoverných kresťanov, aby, ako najsvätejšia Panna Mária, pripravovali svoje pobožné srdcia k predpovedanému a očakávanému blízkemu príchodu božského Spasiteľa, Nášho Pána Ježiša Krista.

Svätá Cirkev si týmto sviatkom ctí Preblahoslavenú Pannu Máriu preto, že Ten, ktorého mala porodiť a porodila v betlehemskej stajni, bol opravdivý Boh, Spasiteľ sveta.

Hneď v Raji prisľúbil Boh podľa Svojho nekonečného milosrdenstva našim prvým rodičom, že z druhej Evy narodí sa Spasiteľ, ktorý zašliapne hlavu hada – diabla. To opakoval znovu a znovu praotcom. To predpovedal a zvestoval neskôr skrze sv. prorokov. Skrze Izaiáša hovoril o tej veľkej milosti takto (Iz 7,10–15): „Pán znovu takto prehovoril k Achazovi: Žiadaj si znamenie od Pána, svojho Boha, či už hlboko v podsvetí a či hore na výsostiach! Ale Achaz vravel: Nebudem žiadať a nebudem pokúšať Pána. Riekol teda (Izaiáš): Počujteže, dom Dávidov! Či vám je málo obťažovať ľudí, že obťažujete ešte aj môjho Boha? Preto vám sám Pán dá znamenie: Hľa, panna počne a porodí syna a dá mu meno Emanuel! Mlieko a med bude jesť, až bude vedieť opovrhnúť zlým a voliť si dobré.“

Emanuel znamená toľko, ako „Boh s nami“. Hľa, Syna Božieho mala porodiť Panna z domu (rodu) Dávidovho. A zase predpovedal Boh skrze Izaiáša (Iz 11,1–5): „Z pňa Jesseho vypučí ratolesť a z jeho koreňov výhonok vykvitne. A spočinie na ňom duch Pánov: duch múdrosti a rozumu, duch rady a sily, duch poznania a bohabojnosti; a naplní ho bázeň pred Pánom. Nie podľa zdania očí bude súdiť, ani podľa počutia karhať, ale v pravde bude súdiť maličkých a rozhodovať priamosťou v prospech krotkých zeme. I porazí zem prútom svojich úst a dychom svojich perí usmrtí zlosyna. Pravda bude pásom jeho bedier a vernosť opaskom jeho drieku.“

Zdroj: flickr.com

Z koreňa Jesse pochádzal kráľ Dávid a z rodu Dávidovho svätá Panna, svätá, ktorej rodičia boli sv. Joachim a Anna, ktorí páčili sa v svojom živote Bohu a splodili tiež i podobný plod, svätú Pannu Máriu, chrám a spolu Matku Božiu.

Všetci traja svojimi menami oslavovali najsvätejšiu Trojicu Božiu. Joachim značí toľko, ako „Príprava Pánova“; a to preto, že z neho chystal sa chrám Pánov, Panna Mária. Anna značí „Milosť“. Joachim a Anna obsiahli milosť, a na prosby svoje splodili svätý plod, Pannu Máriu, ktorej meno značí „Kráľovná“ i „Nádej“. A ona mala porodiť i porodila Pána Ježiša Krista, ktorý je nádejou a kráľom celého sveta. Meno Mária značí i „Myrha (horkosť) morská“. Myrha naznačuje nesmrteľnosť. A tak právom nosí Panna Mária to meno „Myrha morská“; lebo mala porodiť nesmrteľnú perlu v mori, tzn. vo svete. Mária značí i „Osvietená“; „Skvelá“; ona osvietená bola skrze Syna. Preto podľa dnešného sv. evanjelia (Lk 1,28.): „Anjel prišiel k nej a povedal: „Zdravas, milosti plná, Pán s tebou.“ „Zdravá buď, milosti plná“, more duchovné, majúce v sebe perlu nebeskú – Krista, Spasiteľa! „Zdravá buď, milosti plná“, ktorá v Nebi nesmierneho Boha tróniaceho – v sebe prechovávaš! „Zdravá buď, milosti plná“, ktorá prevyšuješ trón cherubínsky bleskom božstva! „Zdravá buď, milosti plná“, podobná stĺpu oblaku, ktorá máš Boha, ktorý vodil ľud po púšti!

Áno, Panna Mária je Prostrednicou medzi Nebom a Svetom; ona previedla prirodzené zjednotenie. „Zdravá buď, milosti plná“, brána nebeská, o ktorej vyvolával Boží prorok Ezechiel (Ez 44,2–3): „A Pán mi riekol: „Táto brána bude zatvorená; neotvorí sa a nik cez ňu neprejde, lebo cez ňu vtiahol Pán, Boh Izraela; preto bude zatvorená. Čo sa kniežaťa týka, pretože je knieža, môže sa v nej zdržovať, aby tam jedol chlieb pred Pánom. Nech prichádza smerom od predsiene brány a tou istou cestou nech odchádza!“

V ňom budú dúfať všetky národy Zeme. A Panna Mária sama uznala, že je milosti plná preto, keď v živote svojom počala Syna Božieho. Ona na návšteve u sv. Alžbety takto riekla (Lk 1,46–55): „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice. Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia, lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, a sväté je jeho meno a jeho milosrdenstvo z pokolenia na pokolenie s tými, čo sa ho boja. Ukázal silu svojho ramena, rozptýlil tých, čo v srdci pyšne zmýšľajú. Mocnárov zosadil z trónov a povýšil ponížených. Hladných nakŕmil dobrotami a bohatých prepustil naprázdno. Ujal sa Izraela, svojho služobníka, lebo pamätá na svoje milosrdenstvo, ako sľúbil našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky.“

Panna Mária nosila v svojom neporušenom živote Emanuela, učinená bola podobná trónu cherubínskemu, na ktorom Telom učinené je Slovo Otcovo, ktorý je Boh od veku vekov naveky. Preto prespevuje dnes svätá Cirkev takto: «Pán príde, bežte Mu oproti, hovoriac: Veľká Bytosť; a kráľovstvu jeho nebude konca, Boh, Silný, Panovník, Vojvodca pokoja. Aleluja! Naučí nás Pán cestám Svojim a budeme kráčať chodníkmi Jeho, lebo zo Sionu vyjde zákon a slovo Pánovo, z Jeruzalema. Poďte, vystúpme na vrch Pánov, a do domu Boha Jakubovho! Hľa, Pán náš, očakávali sme Ho, a spasí nás. Aleluja!»

V dnešný deň očakávania pôrodu Preblahoslavenej Panny Márie hovoril a vzdychal sv. lldefons, arcibiskup v Tolede: «Pani moja, i Kráľovná moja, ktorá panuješ nado mnou, Matka Pána môjho, dievka Syna Tvojho, Rodička Stvoriteľa sveta, teba vzývam, teba na konci diela prosím, k tebe vzdychám, aby som mal ducha Pána tvojho, ducha Syna tvojho, i ducha Spasiteľa môjho, žeby som skrze teba pravdivo zmýšľal, pravdivo a dôstojne hovoril, všetko pravdivé a dôstojné, čokoľvek je, miloval. Veď ty si vyvolená od Boha, prijatá od Boha, zástupníčkou učinenou od Boha, pridŕžajúca sa Boha, pripojená Bohu: navštívená od anjela, pozdravená od anjela, požehnaná od anjela, posvätená od anjela prekvapená nad rečou jeho, prestrašená v myšlienkach, začudovaná pri pozdravení, pohrúžená do obdivu pri zvestovaní! Počuješ, že našla si milosť u Boha; i prikazuje sa ti, aby si sa nebála. A tak posilnená si k dôvere, poučená poznaním zázrakov, povznesená si k novote neslýchanej slávy.“

Od anjela zvestované ti je Dieťa; a po počatí ostávaš neporušenou a prečistou. Predkladá sa isté panenstvo nám, a tebe skrze anjela zvestuje sa, že sa ti narodí Svätý, Syn Boží, a divotvorne sa ti oznamuje, akú moc bude mať, narodiť sa majúci Kráľ. „Ako sa to stane“, pýtaš sa, na pôvod, skúmaš spôsob, zvedavá si na poriadok. Počuj neslýchaný výrok, pozeraj na nezvyčajné dielo, viď nepoznané tajomstvo, daj pozor na nevídanú udalosť. „Duch svätý zostúpi na teba a sila Najvyššieho zatieni ťa!“

Celá neviditeľná Trojica spôsobí v tebe počatie: jediná osoba Syna Božieho, ktorá má sa narodiť v tvojom tele, vezme telo z teba. A preto, čo sa počne z teba, čo sa narodí z teba, čo vyjde z teba, čo vypučí z teba, „čo sa z teba narodí Sväté, bude sa nazývať Synom Božím“. Veď bude Tento Veľkým, Boh cnosti, Kráľ všetkých vekov, Stvoriteľ všetkých vecí. Hľa, „požehnaná si ty medzi ženami“, neporušená medzi rodičkami, Pani medzi ženami, kráľovná medzi sestrami! Hľa, „od tejto chvíle zaiste nazývať ťa budú blahoslavenou všetky národy“, blahoslavenou uznali ťa všetky mocnosti nebeské, blahoslavenou ťa zvestujú všetci proroci, blahoslavenou ťa zvelebujú všetky národy! Ty si blahoslavená viery našej, ty si blahoslavená duše našej, blahoslavená milovania nášho, blahoslavená vzdychaniami a rečami mojimi!“

Význam tejto slávnosti napodobňuje nám obraz, ktorý nájdený bol v rímskych katakombách. Na tom obraze nakreslený je Adam a Eva; medzi oboma stojí Boh Otec: Eve podáva jednou rukou baránka, Adamovi zase obilné klásky. Čo znamená tento obraz? Pán Boh riekol hadovi, ktorý zviedol prvých rodičov: „Nepriateľstvo položím medzi tebou a ženou, a medzi semenom (potomstvom) tvojím a semenom jej, ona (potomok ženy) zašliapne tvoju hlavu!“

A hľa, z jednej Evinej dcéry, z Panny Márie, pochádzal a vyšiel Baránok Boží. Na počatí a narodení Spasiteľa sveta nemal žiadny podiel Adamov potomok, ale ten istý Boh, ktorý stvoril prvého pozemského muža, Adama, bez pričinenia muža: ten istý Stvoriteľ v lone čistej Panny stvoril človečenstvo druhého Adama, Pána Ježiša Krista, Svojho Syna. A tak Mária porodila Baránka Božieho ako prečistá Panna! A ako pohlaviu ženskému, tak i pohlaviu mužskému dal milostivý Boh veľký dar: moc kňazskú. Podľa tej moci na slovo kňaza stáva sa zo zomletého obilia Telo Ježiša Krista, Baránka Božieho; ako kedysi v betlehemskej stajni z tela Márie. To, čo na tom obraze dáva Boh Adamovi a jeho potomkom, zvelebujeme slovami takto: „Pochválená buď vždycky Najsvätejšia sviatosť oltárna!“ A to, čo podáva Boh Eve a potomkovi jej ženského pohlavia, Panne Márii, zvelebujeme slovami: „Požehnaný je plod života tvojho!“

Korme sa dnes hlboko pred vteleným Baránkom Božím v Najsvätejšej sviatosti oltárnej zostávajúcim, a ako Preblahoslavená Panna Mária túžobne očakávala pôrod Božieho Syna, zatúžme i my, aby sa zrodil so Svojou milosťou i v našich srdciach.

Modlitba

Ó Bože, ktorý každoročne obveseľuješ nás očakávaním nášho spasenia: popraj milostivo, aby sme Jednorodeného Tvojho Syna, ktorého radostne prijímame ako Vykupiteľa, raz tiež s bezpečnou dôverou uvideli prichádzajúceho, ako milostivého Sudcu, Nášho Pána, Ježiša Krista. Amen.

Ó Bože, ktorý si chcel, aby Tvoj Jednorodený Syn na zvestovanie anjelské z prečistého života najsvätejšej Panny Márie ráčil vziať ľudské telo: udeľ nám, prosíme Ťa, milosti, aby sme my, ktorí veríme, že je opravdivou Rodičkou Božou, na jej mocné orodovanie od Teba vždy dosiahli žiadanú pomoc. O to Ťa prosíme skrze Ježiša Krista, Syna Tvojho, Pána a Spasiteľa nášho. Amen.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Ježišovo Božstvo dokazuje Jeho Vzkriesenie

Návrat špiónománie alebo Sokrates – vzor všetkých špiónov a ako som sa ja stal špiónom

Koniec tridentskej sv. omše v americkom Marylande? Niektorí katolíci sú z rozhodnutia Vatikánu smutní, iní nie

Rozhodne sa Poľsko pre deportácie ukrajinských mužov na Ukrajinu?