Kardinál Müller odsudzuje potvrdenie svätého prijímania pre rozvedených a „znovu zosobášených“ pápežom Františkom -

Kardinál Müller odsudzuje potvrdenie svätého prijímania pre rozvedených a „znovu zosobášených“ pápežom Františkom


18. októbra 2023
  Cirkev

Kardinál Gerhard Müller zverejnil otvorený list kritizujúci autoritu exhortácie Amoris Laetitia a následné pápežské vyhlásenia o prijímaní pre rozvedených a „znovu zosobášených“ katolíkov.

Zdroj: youtube.com

V otvorenom liste svojmu priateľovi kardinálovi Dominikovi Dukovi, ktorý 13. októbra exkluzívne zverejnil portál Settimo Cielo, kardinál Gerhard Ludwig Müller do hĺbky kritizuje odpoveď, ktorú 25. septembra poskytol kardinál Victor Manuel Fernández, nový prefekt Dikastéria pre náuku viery, na sériu otázok samotného Duku týkajúcich sa eucharistického prijímania pre rozvedených a „znovu zosobášených“.

Duka, emeritný pražský arcibiskup, postúpil tieto otázky 13. júla v mene Českej biskupskej konferencie dikastériu na čele s kardinálom Fernándezom, ktorý mal v nikom inom ako kardinálovi Müllerovi svojho predposledného predchodcu, ktorého v roku 2017 náhle odvolal pápež František.

Pred rozobratím Müllerovho listu je však užitočné vrátiť sa späť k tomu, čo viedlo k dramatickému konfliktu.

4. októbra v úvodnom prejave Synody o synodalite sa František podujal, pod „nátlakom verejnej mienky“ odporučiť tento názor „Synode o rodine“, aby verejná mienka uverila, „že prijímanie sa bude dávať rozvedeným“.

Nespomenul však, že nikto iný než on samotný, teda pápež, vo februári 2014, niekoľko mesiacov pred otvorením tejto synody, zvolal za zatvorenými dverami pre všetkých kardinálov dvojdňové konzistórium, v ktorom ich zaviazal prerokovať úvodný prejav kardinála Waltera Kaspera, kde v plnej miere podporil prijímanie pre rozvedených a „znovu zosobášených“.

Františka pobúrilo, že mnohí kardináli, vrátane prominentov, odmietli podporiť túto tézu, a tak v predvečer Synody o rodine dal takýto pokyn špeciálnemu sekretárovi zhromaždenia, chietiskému arcibiskupovi Brunovi Forteovi, čo sám Forte verejne uviedol 2. mája 2016:

Ak hovoríme výslovne o prijímaní pre rozvedených a ‚znovu zosobášených‘, netušíte, akú neplechu nám títo chlapci (kardináli a biskupi proti tomu) urobia. Nehovorme teda o tom priamo, Vy preložíte premisy a potom ja vyvodím závery.

Netreba dodávať, že za tento pohľad do zákulisia sa Forte, dovtedy prvý medzi pápežovými obľúbencami, dostal do nepriazne a vypadol z verejného záznamu.

Ale stalo sa presne to, čo povedal. Keď sa dve zasadnutia Synody o rodine skončili bez dosiahnutia dohody o tejto otázke, František vyvodil svoje závery vložením niekoľkých drobných poznámok pod čiarou do svojej posynodálnej exhortácie Amoris laetitia, tichého súhlasu s prijímaním pre rozvedených a „znovu zosobášených“. A na otázku novinárov v lietadle, ktoré sa 16. apríla 2016 vracalo z Lesbosu, sa nebál povedať: „Tú poznámku pod čiarou si nepamätám.

A prišiel čas na dubia. V septembri 2016 štyria poprední kardináli požiadali pápeža, aby konečne dal jasné odpovede na ich otázky týkajúce sa tejto a ďalších otázok. František však odmietol odpovedať a uvalil mlčanie aj na Kongregáciu pre náuku viery, ktorej prefektom bol v tom čase kardinál Müller. V novembri sa preto štyria kardináli rozhodli zverejniť dubia. Opäť bez odozvy u pápeža, ktorý sa však medzitým postaral o to, aby si všetko zariadil po svojom.

Vo výklade Amoris laetitia biskupi z regiónu Buenos Aires tiež pridali svoj príspevok v prospech prijímania pre rozvedených a „znovu zosobášených“, a síce v liste svojim kňazom z 5. septembra 2016, na čo František v ten istý deň nadšene odpovedal svojím schvaľovacím listom:

El escrito es muy bueno y explícita cabalmente el sentido del capítulo VIII de ‚Amoris laetitia‘ . No hay otras interpretaciones. Y estoy seguro de que hará mucho bien.“ V preklade: „Text je veľmi dobrý a dôkladne vysvetľuje zmysel kapitoly VIII ‚Amoris laetitia‘. Neexistujú žiadne iné interpretácie. A som si istý, že to prinesie veľa dobrého.

Zostávalo určiť, akú autoritu pre celosvetovú Cirkev by mohol mať súkromný list Jorgeho Maria Bergoglia sekretárovi biskupov regiónu Buenos Aires.

O to bolo postarané opätovným vytlačením oboch listov 7. októbra v Acta Apostolicae Sedis, oficiálnom orgáne Svätej stolice, spolu s „rescriptom“, ktorý ich povýšil na „magisterium authenticum“.

Práve na toto „rescriptum“ sa kardinál Fernández v odpovedi na Dukove pochybnosti 25. septembra spoliehal pri potvrdení magisteriálnej autority schválenia udeleného pápežom Františkom k svätému prijímaniu pre rozvedených a znovu zosobášených. S celým množstvom ďalších usmernení týkajúcich sa jeho implementácie.

Teraz však naráža na absolútny nesúhlas kardinála Müllera, svojho predchodcu na čele toho istého dikastéria, ktorý v tomto liste svojmu priateľovi kardinálovi Dukovi bod po bode rozoberá Fernándezovu argumentáciu, ktorú pápež tiež vyjadruje slabo – Müller poukazuje na to, že „s jednoduchým datovaným podpisom v spodnej časti strany“ namiesto obvyklých kánonických formulácií.

Z listu kardinála Müllera:

Vaša Eminencia, drahý brat Dominik kardinál Duka,

S veľkým záujmom som si prečítal odpoveď Dikastéria pre náuku viery (DDF) na Vaše „dubium“ na posynodálnu apoštolskú exhortáciu „Amoris Laetitia“ („Risposta a una serie di domande“, ďalej len „Risposta“) a rád by som sa s vami podelil o svoje hodnotenie.

Jedna z pochybností, ktoré ste predložili DDF, sa týka výkladu „Amoris Laetitia“, ktorý sa nachádza v liste biskupov regiónu Buenos Aires z 5. septembra 2016, ktorý umožňuje prístup k sviatostiam spovede a Eucharistie rozvedeným osobám, ktoré vstúpili do druhého občianskeho zväzku, aj keď sa naďalej správajú ako manželia bez úmyslu zmeniť svoj život.

Risposta“ potvrdzuje, že tento text z Buenos Aires patrí do bežného pápežského magistéria, ktoré schválil samotný pápež. V skutočnosti František potvrdil, že výklad, ktorý ponúkajú biskupi z Buenos Aires, je jediným možným výkladom „Amoris Laetitia“. V dôsledku toho „Risposta“ naznačuje, že text z Buenos Aires, podobne ako ostatné texty riadneho Učiteľského úradu pápeža, musí mať náboženskú podriadenosť mysle a vôle (porov. Lumen gentium 25,1).

Krátené, celý text listu v origináli si môžete prečítať na tomto odkaze: http://magister.blogautore.espresso.repubblica.it/2023/10/13/eminenza-caro-fratello-dominik-duka%E2%80%A6/


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Kardinál Zuppi a Mons. Crociata posunuli cirkevný aktivizmus na novú úroveň: napísali EÚ list, v ktorom ju oslovujú „Najdrahšia Európska únia…“

Russell Brand: „Nikto nedôveruje vláde. Nikto nedôveruje médiám. Prečo sa teda čudujeme, že sa čoraz viac z nás obracia k Bohu?“

Má rozum miesto v teológii?

Svätý Tomáš Akvinský očami byzantskej teológie (Prvá časť)