Credo (2024) – film, ktorý nás skrze nástupcov apoštolov privádza k náuke o Cirkvi, ktorú v dnešných dňoch tak veľmi potrebujeme poznať -

Credo (2024) – film, ktorý nás skrze nástupcov apoštolov privádza k náuke o Cirkvi, ktorú v dnešných dňoch tak veľmi potrebujeme poznať


28. januára 2025
  Cirkev  

Čím viac vidíme ako je katolícka Cirkev z rôznych strán ničená (najmä neomodernizmom), tým viac potrebujeme poznať tradičnú náuku o Cirkvi, aby sme od nej neodpadli. Už v roku 1925 v predhovore 600-stranovej knihy „O Cirkvi“ od českého vdp. Josefa Pospíšila píše vydavateľ: „Niet dnes pálčivejšej náboženskej otázky ako o Cirkvi a zdá sa, že každým dňom jej význam v našej vlasti rastie.“ Dnes, presne po 100 rokoch, to platí niekoľkonásobne viac, a to nielen v Česku, ale po celom svete.

Ilustračný obrázok, zdroj: pch24.pl

To je určite aj hlavný dôvod prečo kardinál Gerhard Müller, biskup Joseph Strickland a biskup Athanasius Schneider v novom dokumente predstavujú úvahy o štyroch určujúcich znakoch Cirkvi: jednej, svätej, apoštolskej a katolíckej, ale tiež o tom, čo je a čo nie je Cirkev. Na konci tiež uvažujú o kríze v Cirkvi a aj o tom, ako si v nej zachovať katolícku vieru.

Od začiatku je jasné, že všetci opýtaní muži vedú vojnu proti heréze a nepochopeniu toho, čo je katolícka Cirkev.

Credo je 75-minútový film režiséra a poľského novinára Krystiana Kratiuka (Polonia Christiania) s rozhovormi s kardinálom Müllerom, biskupmi Stricklandom a Schneiderom a cisterciánskym mníchom (a včelárom) o. Janom Pawłom Strumiłowskim. Dokument, natočený na miestach vzdialených od seba v strednom Poľsku a v kazašskej Astane, sa na YouTube objavil v decembri v dvoch verziách: anglickejpoľskej. (V anglickej verzii sú Müllerova nemčina a Strumiłowského poľština preložené s hlasovým prejavom; v poľskej verzii sú k dispozícii poľské titulky). V oboch prípadoch ide o plnú verziu filmu.

zdroj: pch24.pl, youtube.com

Film začína vysvetlením, ako je dobré si brať príklad od včiel – ich pracovitosť, ich výborná organizácia práce je určitým obrazom Božej harmónie. Na druhej strane sú aj veľmi surové k jedincom, ktorí už splnili svoju úlohu alebo už nie sú produktívni, čím bolo vyjadrené upozornenie pred zbožšťovaním prírody, čoho sme dnes často svedkami. Teda poznanie prírody nás vedie k poznaniu Boha zo stvorených vecí, ale sama nie je Bohom a ani nám nestačí na spásonosné poznanie. Pre spásonosné poznanie Boha potrebujeme neomylné zjavenie.

Snímka obsahuje nádherné zábery – dojemný je pohľad na biskupa Schneidera, ktorý cestuje po svojej kazašskej diecéze Astana (konkrétne mesto Karaganda, kde boli za čias komunizmu aj pracovné tábory) – dlhoročného pôsobiska biskupa, ktorý uviedol, že najviac sa cíti doma tam, kde je Bohostánok – živý a pravdivo prítomný Kristus v Eucharistii. Film tiež obsahuje aj tradičnú sakrálnu hudbu na podporu vstupov nástupcov apoštolov a mnícha.

Úvodný úsek je zakončený rozlíšením všeobecnej všadeprítomnosti Boha a jeho konkrétnej a telesnej prítomnosti v Eucharistii. V druhej časti sa dej presúva do Texasu za biskupom Stricklandom a postupne sa rozvíjajú rozhovory o deviatom článku Creda„Verím v svätú Cirkev katolícku, spoločenstvo svätých“.Biskup Strickland je obzvlášť priamy a očividne sa nebojí šklbať biskupským perím na obranu autentickej katolíckej viery: „Nachádzame sa v čase, keď príliš veľa súčasných nástupcov apoštolov hovorí: „Ó, môžeme opustiť to, čo povedali apoštoli, a už sme na to prišli, a ideme ísť inou cestou. A čo bolo hriechom, už nie je hriechom; čo bola pravda, už nie je pravda. To nie je apoštolské,“ hovorí rozhodne.

Byť apoštolom… znamená byť zakorenený v tradícii a histórii apoštolov, a ako krásne povedal pápež Benedikt XVI., potrebujeme kontinuitu viery a nie jej pretrhnutie,“ pokračuje.

Myslím si, že sme svedkami mnohých roztržiek, to znamená, že sa odtrhneme a povieme: „Zanecháme to, čo učili apoštoli, a tradíciu, ktorá nás viedla cez týchto 20 storočí. V 21. storočí to necháme za sebou. Našli sme nový spôsob. Rozumieme tomu lepšie ako oni kedysi. To je arogancia, ktorá je skutočne škodlivá, a o to Cirkvi nejde. Musíme sa pokorne pozrieť späť k apoštolom. Rád hovorím, že musíme byť kresťanmi prvého storočia v 21. storočí. A to je byť apoštolskými kresťanmi.“

Režisér a poľský novinár, Krystian Kratiuk (Polonia Christiania)
zdroj: youtube.com

Režisér Kratiuk pre LifeSiteNews povedal, že svojím filmom chce čeliť hlasom vo svete, ktoré sa snažia presvedčiť katolíkov, že Cirkev je zlá, pretože niektorí kňazi hrešia a „prekvitá pokrytectvom“. „Súhlasíme s tým, že Cirkev je v kríze, možno najväčšej vo svojej histórii. Ale stále veríme v Cirkev, ako je to zakotvené v našom vyznaní viery,“ uviedol e-mailom.

Kratiuk spomenul svoju cestu do Kazachstanu ako „najdôležitejšiu výzvu“ počas výroby filmu. Tam, povedal, biskup Schneider ukázal jemu a jeho tímu, „čo znamená byť biskupom“.

Vidieť biskupa Schneidera v kazašskej stepi, ako kráča s Najsvätejšou sviatosťou v malej dedinke, a potom počuť jeho dôležité slová zaznamenané v katedrále, ktorú postavil v Karagande, bolo niečo skutočne pozoruhodné,“ povedal.

Kratiuk si myslí, že univerzálnosť Cirkvi, ktorú vo filme krásne ilustrovali ľudia na celom svete spievajúc Nicejské vyznanie viery v latinčine, bola príkladom jeho návštevy u biskupa Schneidera. „Tu je nemecký biskup narodený v Kirgizsku, ktorý slúži v Kazachstane ľuďom rôznych národností a hovorí anglicky vo filme, ktorý vytvorili poľskí novinári: Môže existovať väčší dôkaz univerzálnosti Cirkvi?“

Film je veľmi zaujímavý pre verných katolíkov, vzhľadom na príspevky troch slávnych – a titulkov – prelátov, a Kratiuk pre LifeSiteNews povedal, že bolo pre neho cťou natočiť ho: „Bolo pre mňa veľkou cťou režírovať film Credo, jediný dokument svojho druhu, v ktorom vystupujú také veľké autority, z ktorých každý je dnes nejakým spôsobom odsunutý od Cirkvi. Ale napriek tomu (odsunutie na okraj) nikto z nich nestratil vieru v Cirkev,“ povedal.

Dúfame, že túto vieru naši diváci posilnia alebo znovu získajú, pretože neustále veríme v jedinú, svätú, všeobecnú a apoštolskú Cirkev.“

Zaujímavosťou je, že najnovší katechizmus biskupa Schneidera z roku 2023 nesie rovnomenný názov „Credo“, s dodatkom „Kompendium katolíckej viery“. Hoci sme na takýto aktuálny katechizmus vydaný biskupom museli čakať 50 rokov, prišiel v pravý čas. Jeho cieľom je podľa jeho vlastných slov: „Vyhnať temnotu relativizmu a nejednoznačnosti v náuke“.

Kardinál Sarah sa o katechizme vo svojom príhovore na prezentácii katechizmu vyjadril: „V tomto čase vážnej krízy v Cirkvi, zmätku, a najmä preto, že až príliš často počúvame toľko nesúhlasných názorov vychádzajúcich z úst toľkých vysokopostavených prelátov o doktrinálnych a morálnych otázkach a o prijatí ideológií, ktoré popierajú Boha a jeho učenie o povahe a poslaní človeka, vydanie knihy „Credo: Kompendium katolíckej viery“ je iniciatívou veľkého významu a prišla v správnom čase. Keď hovoríme o kríze v Cirkvi, je dôležité zdôrazniť, že Cirkev ako mystické telo Kristovo je naďalej „jedna, svätá, katolícka a apoštolská“. Teologické pramene a doktrinálne a morálne učenie Cirkvi zostávajú nezmenené a nemenné. Cirkev ako pokračovanie a rozšírenie Krista vo svete nie je v kríze. Sme to my, jej hriešne deti, kto je v kríze.“

Ďakujme Bohu, že nám v tomto čase zmätku ešte ponechal takýchto odvážnych biskupov, ktorí nám pomáhajú poznávať apoštolskú náuku a tak nás upevňovať v pravej viere.

Článok je čiastočne prevzatý z portálu lifesitenews.com, pre portál Christianitas.sk ho preložil, upravil a doplnil J. Tužinský


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Svet slniečkárov sa rúca v priamom prenose pred ich očami, ale oni ešte stále nič nepochopili

Origenes, významný ranokresťanský teológ, filozof a biblista, 2. časť

Šialenstvo napreduje: Teológ chce v Cirkvi partnerstvá nadivoko, bez sviatosti, aj manželstvá na skúšku. Rozvod vraj môže byť „zrelé rozhodnutie“

Exorcista: „Obdobie covidu bolo obdobím masívnej démonickej aktivity, ktorá sa odvtedy len zhoršuje“