Rakúsko: Kňazi sú vystríhaní, že cez Veľkú noc sa môžu dopustiť „antisemitizmu“, ak budú v kázňach a liturgii hovoriť zle o židovských vodcoch. Bude z Kaifáša hrdina? -

Rakúsko: Kňazi sú vystríhaní, že cez Veľkú noc sa môžu dopustiť „antisemitizmu“, ak budú v kázňach a liturgii hovoriť zle o židovských vodcoch. Bude z Kaifáša hrdina?


1. apríla 2025
  Krátke správy

Bdelé oko korektnosti Veľkého všeľudského brata neúnavne pracuje a vopred skúma, kde by sa mohli kresťania čo i len o milimeter odchýliť od sebabičujúcej politickej korektnosti a synkretického masochizmu. Keďže si dobre pamätá „dezinformácie“ a „konšpirácie“, ktoré svetu ukázal Mel Gibson vo filme Utrpenie Krista, kde boli citáty z Nového Zákona doslovné a nie cenzurované, čo pobúrilo židovskú svetovú komunitu, tak už nechce bdelé oko nič ponechať na náhode.

Benvenuto Tisi, Víťazná Cirkev a zaslepená Synagóga
zdroj: wikimedia commons

A tak sa včera rakúsky Koordinačný výbor pre kresťansko-židovskú spoluprácu, čo v preklade z newspeaku znamená: židovsko-synodálny výbor pre kontrolu politickej korektnosti kresťanov, podľa správy agentúry Kathpress rozhodol publikovať výzvu „na citlivé zaobchádzanie s reprezentantmi judaizmu v kázňach a liturgii“.

https://www.kathpress.at/goto/meldung/2461795/experten-appell-an-kirchen-unbewussten-antisemitismus-vermeiden

Usmernenie je rovnako jasné ako drzé. Kresťania sa asi podľa všetkého majú tváriť, že sa nič zlé Božiemu Synovi zo strany Židov nestalo, všetko spáchali zlí Rimania, a Kaifáš so Sanhedrinom zrejme ešte nakoniec pred nimi bránili Krista vlastnými telami.

Podľa Koordinačného výboru je potrebné „vyhýbať sa predsudkom a teologickým deformáciám“, a to „najmä počas Veľkého týždňa“. A aby veriaci katolíci zrejme nemali ani sekundu počas sviatkov pokoj a museli neustále bdieť nad tým, či niekoho svojou vierou neurazili, tak sa majú mať na pozore aj pred neúmyselným antisemitizmom. Skrátka: či už chcete alebo nechcete, antisemitmi budete:

Svätý týždeň je časom reflexie, ale nesmie neúmyselne viesť k šíreniu protižidovských stereotypov.“

Čiže to, že ste nechceli nikoho uraziť, alebo aj to keby ste sa potom do odpadnutia ospravedlňovali a hádzali v pokore na zem, vám nepomôže: oni rozhodnú, či ste ich čímkoľvek a akokoľvek, aj neúmyselne, urazili.

Koordinačný výbor upresňuje s úplnou vážnosťou:

Liturgické texty, cirkevná hudba a kázne môžu – často neúmyselne – sprostredkovať obrazy, ktoré očierňujú judaizmus alebo ho robia kolektívne zodpovedným za Ježišovu smrť. Tomu treba zabrániť.“

Liturgické texty? A či vari neprebehla Novus ordo reforma, v ktorej sa z liturgie ústretovo povyhadzovalo (viď staré a nové obrady Veľkého piatka) všetko, čo by mohlo urážať našich tzv. „starších bratov“? Čo ešte môže urážať? Že vôbec nejakí kresťania existujú, predpokladám… A naši „starší bratia“ už očistili Talmud od toho, čo by mohlo urážať kresťanov?

Dokonca aj cirkevná hudba. Nuž, veľmi by ma zaujímalo, ako sa dá „antisemitsky“ hrať na organe.

Lenže výbor ide ešte ďalej. Už podľa neho nie je zrejme možné ani stavať kresťanstvo do protikladu k súčasnému judaizmu, čo samozrejme nie je to isté ako Starý Zákon, za ktorého dedičov sa kresťania oprávnene považujú:

Posolstvo o Ježišovom zmŕtvychvstaní je posolstvom nádeje a života. Nesmie sa hlásať na úkor judaizmu.

Výbor zrejme nechce absolútne nič, na základe čoho by sa mohlo usudzovať, že kresťanstvo je pre kresťanov lepšie ako súčasný judaizmus (ten potom logicky musí byť pre kresťanov niečím horším a problematickým) a že tvrdenia týchto dvoch náboženstiev stoja v protiklade, čo je však nevyvrátiteľný fakt, keďže jedno tvrdí, že Kristus je Boží Syn a druhé to odmieta.

Takže kvôli čomu sa vlastne obrátil svätý Peter, svätý Pavol, všetci Apoštoli a ďalší Židia? Nie náhodou preto, že kresťanstvo prinieslo spásu a pokiaľ by sa neobrátili (čo platí pre všetkých Židov, ako explicitne a záväzne hlása Florentský koncil), tak by im hrozilo zatratenie? A teraz odrazu treba mlčať o tom, že judaizmus nie je pravá spásonosná viera, aby sa náhodou jej vyznávači neurazili? Takto to robil aj svätý Pavol?

A odkiaľže vzišla iniciatíva? Samozrejme, od liberálno-synodálnej úderky. Kathpress píše:

Túto iniciatívu Koordinačného výboru má na starosti predstaviteľ Viedenskej diecézy pre kresťansko-židovskú spoluprácu dekan Ferenc Simon. Svoje obavy vysvetlil v pondelok v rozhovore pre Kathpress. Klérus a všetci vodcovia bohoslužieb by si mali byť vedomí historických koreňov antisemitizmu, ktorý sa často spájal s kresťanskými príbehmi, uviedol Simon: Predovšetkým Svätý týždeň býval charakterizovaný kázaniami, ktoré potvrdzovali, že pašiový príbeh obsahuje protižidovské naratívy.“

Ústretová vyľakanosť tohto predstaviteľa pokroku, hraničiaca s hystériou, nakoniec balansuje na hrane bludu:

Za každú cenu by sme sa mali vyhnúť formuláciám, ktoré naznačujú „my“ (kresťania) verzus „oni“ (Židia), alebo ktoré naznačujú, že kresťanstvo už existovalo ako nezávislé náboženstvo počas Ježišovho života. Tiež je nesprávne hovoriť o vzkriesení ako o novej, osobitnej a jedinečnej kresťanskej skúsenosti.(!!!) … Veľkonočné rituály, ktoré symbolizujú prechod z temnoty do svetla, by sa za žiadnych okolností nemali interpretovať tak, že tma sa stotožňuje s judaizmom a svetlo s kresťanstvom.“

A bude sa reinterpretovať a prehodnocovať:

Mnohé texty Nového zákona, najmä tie s tvrdou rétorikou proti židovským skupinám, by sa mali vysvetliť v ich historickom kontexte ako vnútorné židovské debaty prvého storočia. Tieto texty nie sú základom pre permanentné teologické obviňovanie Židov a toto musí byť komunikované s touto jasnosťou. Tí, ktorí sú zodpovední za bohoslužby, by tiež mali zdôrazniť, že zodpovednosť za ukrižovanie Ježiša leží na rímskych autoritách a nie na Židoch ako celku.

Pozor, to ale nie je ešte všetko. Šialenstvo politickej korektnosti, ešte len smeruje k vyvrcholeniu. Katolícky dekan varuje dokonca aj tých katolíkov, ktorí sa v snahe synodálne lichotiť „starším bratom“ rozhodli sláviť židovské slávnosti Pesach. Nezabúdajme, všetko môže byť podnetom k urazeniu:

V úprimnom úsilí uctiť si židovské korene kresťanstva niektoré komunity organizovali kresťanské slávnosti Pesach, v ktorých sú kristologické významy začlenené do židovských rituálov. Dokonca aj dobre mienené privlastnenie si cudzieho obradu je neúctivé a použitie vonkajšej formy nemôže pre cudzinca odhaliť hĺbku významu.“

Čo teda robiť, možno sa pýtate, aby ste nikoho ničím neurazili. Možno bude najlepšie bez pohnutia sedieť so sklopenými očami a ani nedýchať. Dôstojný pán Simon má však ešte lepší „katolícky“ nápad:

Namiesto toho by mohli veriaci pozvať rabínov alebo členov židovskej komunity, aby vysvetlili význam Pesachu v judaizme. To by bola slušná alternatíva.“

No a na záver ešte trochu tej herézy. Dekan Simon hlaholí:

Nehlásajte, že Božia zmluva so Židmi bola zrušená. Kresťania môžu oslavovať svoju účasť na Božej zmluve bez toho, aby popierali Božiu vernosť jeho zmluve so židovským ľudom.

Pokiaľ by to tak bolo, pre Židov by nebolo obrátenie sa na kresťanstvo nutné k spáse. Cirkev však vždy hlásala, že je nutné, rovnako ako pre všetkých ostatných:

Svätá rímska Cirkev, založená slovom nášho Pána a Vykupiteľa pevne verí, vyznáva a ohlasuje, že nikto mimo katolíckej Cirkvi, ani pohania, ani židia alebo neveriaci alebo heretici a schizmatici nebudú mať účasť na večnom živote, ale vrhajú sa skôr do večného ohňa, ktorý je pripravený diablovi a jeho anjelom, ak sa pred smrťou k nej nepripoja.“ (Florentský koncil 1438–1445) in: Viera Cirkvi v úradných dokumentoch jej magistéria, Dobrá kniha, Trnava 1995.

BM

Zdroj: Kathpress, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Hildegarda z Bingenu a jej miesto v katolíckej hagiografii

Poľský europoslanec Grzegorz Braun zničil priamo pred kamerami LGBT výstavu v poľskom parlamente

Nemecký biskup, jeden z mála kritikov synodálnej cesty, nečakane rezignoval

Na najnovšej katolíckej konferencii vymysleli pokrokoví katolícki vedci ako zladiť evolučnú teóriu s katolíckou doktrínou: Existoval teologický človek, aj biologický človek