Prečo bola delegátkou KBS na celoeurópskom synodálnom zhromaždení osoba z pro-LGBT hnutia? -

Prečo bola delegátkou KBS na celoeurópskom synodálnom zhromaždení osoba z pro-LGBT hnutia?

Matej Gavlák
28. februára 2024
  Cirkev Spoločnosť  

Konferenciu biskupov Slovenska na celoeurópskom synodálnom zhromaždení v Prahe minulý rok vo februári okrem iného zastupovala aj Mária Spišiaková, členka pro-LGBT „kresťanskej“ organizácie Apeiron. Zdá sa tiež, že členovia združenia Apeiron doslova infiltrovali Teologickú fakultu Trnavskej univerzity.

Ilustračný obrázok, Dóm sv. Martina v Bratislave
zdroj: flickr.com/Chris Yunker

Apeiron a jeho aktivity

Združenie Apeiron nesie tiež sekundárny názov „Inštitút humanitných štúdií“ a má 5 stálych členov. Hlavou združenia sa zdá byť Miroslav Karaba, ktorý sa „profesne orientuje na filozofiu vedy, filozofiu prírody a epistemológiu“. Ďalším členom je Lukáš Jeník, teológ, ktorý sa venuje antickej filozofii a antickej antropológii.

Medzi ostatných členov patrí pedagogička trnavskej teologickej fakulty Mária Spišiaková, ďalej teológ Jozef Žuffa a filozof Martin Šarkan.

Všetci sú pedágogmi Teologickej fakulty Trnavskej univerzity (TFTU).

Na prvý pohľad teda ide o skupinu kresťanských katolíckych intelektuálov, ktorých záujmy sa točia okolo kresťanskej filozofie, či metafyziky. No keď si pozrieme akcie, ktoré združenie Apeiron organizuje a zastrešuje, ihneď sme vyvedení z omylu:

16. novembra 2023 usporiadala organizácia na pôde Teologickej fakulty Trnavskej univerzity diskusiu s názvom „V dialógu s LGBTI+ osobami“, na ktorej vystúpili členovia organizácie „SIGNUM – Dúhoví kresťania“. O podujatí informuje sama teologická fakulta: https://tftu.sk/v-dialogu-s-lgbti-osobami

Ďalšia podobná akcia niesla názov: „Synodálne o LGBTI+“.

Združenie Apeiron tiež usporiadalo pro-transgender prednášku „O transrodovosti“ s podtitulom „Odborne, ľudsky a bez predsudkov“. Podujatie viedla psychiatrička Barbora Vašečková, ktorá je zachytená na jednej fotografii po boku neslávnej pro-LGBT evanjelickej „farárky“ Anny Polckovej (Polcková má na oblečení dúhovú stuhu). Fotografia sa nachádza na facebookovej stránke homozdruženia Inakosť: https://www.facebook.com/inakost/photos/a.480814696434/10160666899861435/?type=3

Inú, zrejme pro-transgender, prednášku zorganizoval na Univerzite Hradec Králové Lukáš Jeník zo združenia Apeiron a pedagóg TFTU. Prednáška z októbra 2023 niesla podivný názov „Stereotypy o „gender“ – problémy s Butler“.

Treba dodať, že združenie Apeiron sa vo svojich prednáškach venuje širšej škále tém, ako sú vojna, veda, výchova atď. – vždy v spojení s vierou a náboženstvom.

Synodálne zasadnutie v Prahe

Celoeurópske zasadnutie k synodálnej ceste sa konalo v Prahe dňa 7. februára 2023 a mali sa na ňom prezentovať výsledky národných synodálnych podujatí. Slovensko v Prahe zastupovali celkovo štyri osoby. Svet kresťanstva píše:

Na kontinentálnom synodálnom stretnutí v Prahe zastupuje Konferenciu biskupov Slovenska štvorčlenná delegácia: košický arcibiskup metropolita a predseda KBS Bernard Bober, výkonný tajomník KBS Ivan Ružička, Renáta Ocilková a Mária Spišiaková, ktorých ako delegátov zvolili na 103. plenárnom zasadnutí biskupov.

https://svetkrestanstva.postoj.sk/123901/dnes-treba-vediet

Ide o vyššie uvedenú Mgr. Máriu Spišiakovú, PhD. z Teologickej fakulty Trnavskej univerzity a združenia Apeiron. Bola to najmä ona, kto podľa našich informácií stál za projektom „V dialógu s LGBTI+ osobami“ na TFTU a dokonca nám bolo naznačené, že sa mala na pôde fakulty konať ešte minimálne jedna podobná diskusia, no tú sa už konzervatívnemu krídlu podarilo zaraziť.

Otázka však znie: Ako je možné, že takáto osoba reprezentovala slovenskú katolícku cirkev? Kto ju zvolil za našu reprezentantku – boli to len samotní biskupi, alebo ešte niekto iný? Kto pani Spišiakovú navrhol? Vedeli hlasujúci o jej aktivitách?

Mgr. Mária Spišiaková, PhD., Teologická fakulta Trnavskej univerzity / združenie Apeiron
zdroj: snímka obrazovky/youtube.com

Tradicionalizmus“ a „klerikalizmus“

O pražskom podujatí sa píše aj priamo na stránke Tlačovej kancelárie Konferencie biskupov Slovenska (TK KBS). Je na nej videozáznam, kde Spišiaková a Ocilková čítajú v taliančine svoju správu a pod videom je i jej slovenský prepis. Celá správa je podivne nesúrodá a preskakuje z témy do témy. Správa mala 3 (nič nehovoriace) body/témy:

1. „Ktoré myšlienky najsilnejšie rezonujú s konkrétnymi skúsenosťami a realitou Cirkvi… ?“

2. „Aké podstatné napätia alebo rozdiely sa javia ako zvlášť dôležité z pohľadu vášho kontinentu po prečítaní DKE a stíšení sa v modlitbe?…“

3. „… aké sú priority, opakujúce sa témy a výzvy ku konaniu, ktoré možno zdieľať s ostatnými miestnymi cirkvami…?“

(Krátené)

Dôležitou však bola predovšetkým podkapitola „Skúsenosti, ktoré bránia synodálnemu spoločenstvu“ v 1. kapitole. Čo teda bráni synodálnemu spoločenstvu podľa pani Spišiakovej a Ocilkovej:

– vytrácanie viery zo spoločnosti a rodín;
– silné zakorenenie Slovákov v tradicionalizme;
– klerikalizmus, individualizmus a aktivizmus;
– robenie akcií pre akcie (?);
– používanie príliš zložitého jazyka

https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20230208027

V posledných dvoch bodoch sú obe panie vskutku „sebakritické“. Je však pozoruhodné, že naše dve delegátky označili za najväčší problém slovenskej katolíckej cirkvi „tradicionalizmus“ a „klerikalizmus“. Koľkože je na tom Slovensku tých tradicionalistov, že sú až takým problémom, že naň musí poukazovať až delegácia na celoeurópskom synodálnom zasadnutí?

Problémom Cirkvi je tiež „klerikalizmus?“ Znamená to, že problémom Cirkvi sú kňazi? Ich „nadradenosť“? Ale keď prídete k lekárovi, tiež vám je nadradený, či nie? Nie sú náhodou problémom Cirkvi skôr ľudia ako pani Spišiaková, ktorá má svoju vlastnú protikatolícku agendu napriek tomu, že vyučuje na Teologickej fakulte a dokonca reprezentuje celú slovenskú katolícku cirkev na celoeurópskom synodálnom zasadnutí?

Hlavne nespomenúť… Pána Ježiša a Pannu Máriu

Obe naše zástupkyne ďalej požadovali napríklad „posilniť a oceniť význam žien“ v Cirkvi a v zátvorke nezabudli uviesť, že majú na mysli väčšiu účasť žien v „rozhodovacích sférach“. Dokument uvádza až poburujúce slová:

Posilniť postavenie a angažovanosť žien v Cirkvi – Nejde len o to, aby sa ženám dal v Cirkvi väčší priestor, ale aby sa prehodnotil jazyk ako Cirkev hovorí o ženách… oceniť prítomnosť zasvätených žien (nevnímať ich len ako lacné pracovné sily).

Za mníšky (a mníchov) sa ľudia hlásia dobrovoľne, je to služba Kristovi; keď sa im nepáči, môžu predsa odísť. Požiadavka, aby mali ženy väčšie právomoci v rozhodovacích štruktúrach Cirkvi je taktiež bizarný: v prvom rade, delegátky v podstate požadujú takzvanú „pozitívnu diskrimináciu“ – to znamená dosadzovať do funkcií aj ľudí, ktorí možno nie sú najlepšími adeptami čo sa schopností týka, ale sú zástupcami určitých skupín (černosi, Aziati, ženy…). Pozitívna diskriminácia dnes drví americké inštitúcie a univerzity, kde na ich čelá často nastupujú „woke“ liberálky (typu pani Spišiakovej). Ďalšou vecou je, že Cirkev je vo svojej podstate monarchia vychádzajúca zo spoločenstva 12 apoštolov ustanovených Ježišom. Kde tam panie delegátky vidia ženy?

Ďalej majú starosť o „marginalizované a „opomenuté“ skupiny (Rómovia, vdovy, siroty, väzni)“ a o „pastoráciou skupín osôb, ktorých skutky nemožno schvaľovať (LGBTQI…), resp. osôb, ktorým sú odopierané sviatosti“. Niekde úplne na konci dokonca spomínajú aj nedefinované „problémy rodín“, čo sme už ani nečakali. V spoločnosti, kde nastáva masový odpad od viery ide o neuveriteľne povrchné hodnotenia jej problémov.

V každom prípade, ak by ste v dokumente čakali čo i len jedinú zmienku o Pánovi Ježišovi, či Panne Márii – zostali by ste zaskočení. Nebola tam žiadna (!). Slovo „Boh“ sa tam vyskytlo len raz. To azda hovorí o správe slovenských zástupcov na celoeurópskom synodálnom zasadnutí všetko.

Čo sa to deje na Teologickej fakulte?

Teologická fakulta Trnavskej univerzity má vo všeobecnosti veľmi podivný pedagogický zbor. A to dlhodobo. V januári 2020 sme priniesli článok o pánovi menom Jozef Žuffa, ktorý je tiež jedným z piatich členov združenia Apeiron. Podľa stránky fakulty tftu.sk pôsobí pán Žuffa na Katedre praktickej teológie a jeho odbornosťou je „pastorálna teológia, pastoračné a hodnotovo orientované plánovanie“ (https://www.tftu.sk/katedra-praktickej-teologie).

Pán Žuffa sa do nášho hľadáčika dostal v súvislosti s tým, že vo voľbách pred 4 rokmi kandidoval za stranu… Progresívne Slovensko. Na kandidátke mal krásne 49. miesto. Kolega Branislav Michalka vtedy k celej záležitosti napísal:

Pre veriacich katolíkov z toho vyplývajú niektoré nepríjemné otázky: Ako je možné, že niekto s takouto ideologickou výbavou zastáva funkciu vedúceho katedry na Teologickej fakulte? Akú formáciu poskytuje budúcim teológom a laikom? Aké sú vlastne postoje hierarchie a zodpovedných činiteľov voči jeho politickým aktivitám v strane, ktorej program je v rozpore s učením Cirkvi, keď voči domnelým politickým aktivitám kňaza Mariána Kuffu sa vystupovalo tak razantne?https://christianitas.sk/z-katedry-katolickej-pastoralnej-teologie-do-progresivneho-slovenska/

Vskutku, nepríjemné otázky. Spomínaní teológ ma však dlhší register: už vtedy spolupracoval s liberálnymi kňazmi zo združenia Teofórum, či sa spolupodieľal na publikácii „Radosť Evanjelia na Slovensku II.“ Opäť zo staršieho článku:

Táto kniha sa natoľko svojím obsahom zapáčila ultraliberálnemu denníku SME, že z nej 27. júla 2019 pochvalne citoval a na základe tvrdení obsiahnutých v tejto publikácii hlásil, že veriaci na Slovensku sa, súhrne povedané, necítia v Cirkvi dobre, chýba im sloboda, nesúhlasia s krokmi hierarchie a kléru. Redaktor SME Jakub Fila zavŕšil analýzu výrokom: „Odkaz, ktorý slovenskej katolíckej cirkvi vyslali vlastní veriaci, je pre klérus nelichotivý.“ Predpokladáme, že tento nelichotivý odkaz sa netýka liberálnych a progresívnych kňazov.“

Pán Žuffa vo svojich článkoch v odborných periodikách kritizoval postoj Slovákov k utečencom a ponosoval sa na strach Európanov z islamu. To najlepšie na záver – Jozef Žuffa pôsobil v roku 2012 ako programový riaditeľ TV Lux!

A my v redakcii Christianitas sa čudujeme, prečo nás nikto nemá rád.

Ale pokračujeme. Ďalším členom združenia Apeiron, infiltrovaným na Teologickej fakulte v Trnave, je Lukáš Jeník. Ten napísal publikáciu s názvom „Gender: Pokus o komplexnejšie uchopenie problematiky“. Podľa Žuffu, ktorý túto publikáciu recenzoval v odbornom časopise, sa Jeník vo svojej knihe snaží predstaviť „pluralitu konceptov myslenia“, ktorá „poukazuje na zložitosť témy gender“. Kresťania sa majú s gender ideológmi „otvoriť diskusii“ a oba tábory majú „obrusovať svoje argumentácie“, píše Žuffa o Jeníkovej knihe, ktorá vyšla v roku 2018 – dávno predtým, než nejaké gender teórie niekoho zaujímali. Žuffa svoju recenziu šokujúco zakončuje:

Ak sme pred niekoľkými rokmi takmer s istotou predpokladali, že človek hlásiaci sa napr. ku katolíckemu vierovyznaniu súhlasí aj so všetkými obsahmi kresťanskej viery či s postojmi náboženských lídrov, dnes takýto predpoklad platí oveľa menej. „Ty si náš, preto by si mal mať tento názor“ je veta, ktorá čoraz viac nábožensky založených ľudí vyrušuje.“

https://tftu.sk/sites/default/files/teologick%C3%BD%20%C4%8Dasopis/TC%202%202018%20vnutro.pdf

Azda to bol kardinál Sarah, kto vyhlásil, že liberálny katolík je taký katolík, ktorý si z viery vyberá len to, čo mu vyhovuje. Kandidát za PS (2020), bývalý programový riaditeľ TV Lux a docent na Teologickej fakulte Trnavskej univerzity, Jozef Žuffa, tieto slová spĺňa do bodky.

Nevieme presne, čo sa to na Teologickej fakulte v Trnave deje. Ale je to zlé a prerastá to do celoslovenskej katolíckej cirkvi. Burinu treba vytrhať kým sa dá, inak hrozí vážne poškodenie celej úrody.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Ježišovo Božstvo dokazuje Jeho Vzkriesenie

Návrat špiónománie alebo Sokrates – vzor všetkých špiónov a ako som sa ja stal špiónom

Koniec tridentskej sv. omše v americkom Marylande? Niektorí katolíci sú z rozhodnutia Vatikánu smutní, iní nie

Rozhodne sa Poľsko pre deportácie ukrajinských mužov na Ukrajinu?