Vzoprieť sa smútku -

Vzoprieť sa smútku

Redakcia
29. mája 2019
  Cirkev

Zdroj: wikimedia.org

Cirkev sa k smútku stavala vždy diferencovane. Záležalo od okolností, ktoré smútku predchádzali a sprevádzali ho. Za pozitívny sa považoval smútok nad vlastnou hriešnosťou – smútok kajúcnika. Za negatívny sa považoval smútok nad nejakou márnosťou sveta: napr. sklamanie v láske, smútok zo závisti, smútok z ohrdnutej pýchy. Avšak ani smútok nad vlastnou hriešnosťou nesmie prevážiť nad radosťou z nekonečného Božieho milosrdenstva a z toho, že nás Pán Ježiš spasil a že teda máme vždy dostatočný dôvod na radosť. Smútok môže byť aj sprievodným znakom zúfalstva, ktoré znamená nedôveru  v Božie milosrdenstvo, podobnú ako u Judáša. A to je tiež hriech.

Pod smútkom sa väčšinou rozumie dlhodobý stav, nie náhla reakcia na bolestivú udalosť. Slzy a žiaľ sú prirodzenou reakciou na utrpenie a nevyhýbal sa im ani Pán Ježiš, keď zaplakal na smrťou Lazara. Avšak sústavné udržiavanie duše v smútku nad vecami tohto sveta, svedčí jednak o nedôvere v Boha a zároveň o prílišnej, nekresťanskej naviazanosti na veci tohto sveta.

Voľba kresťana medzi smútkom a radosťou, by sa mala vždy prikláňať na stranu radosti. Aj z pohľadu prirodzenej pohanskej morálky je dlhodobý a zúfalý smútok nevhodný. Dlhodobé prejavovanie emócii je prejavom zmäkčilosti a pôsobí zlým príkladom na okolie a u rodičov obzvlášť zle na deti. Kresťan má putovať „slzavým údolím“ s vedomím večnej radosti, v nádeji na spasenie.

Zdroj: wikimedia.org

To samozrejme neznamená, že kresťan sa má neustále usmievať. Gýčová, sektárska predstava kresťanstva, odpozorovaná skôr z orientálnych kultov, kde sa slizký guru (často pod vplyvom omamných látok) neustále kŕčovito usmieva, aby dokázal svoj „pokoj“ a „lásku“, nepatrí k pravému kresťanovi. V katolíckej Cirkvi sa šíri predovšetkým od šesťdesiatych rokov 20. storočia pod vplyvom ekumenizmu, lacných liberálnych a ľavicových ideológii, kde je najväčším hrdinom vždy osoba, ktorá prezentuje svoje ego ako maximálne nekonfliktné a tolerantné. Pán Ježiš však povedal: „Nepriniesol som pokoj ale meč!“

Patrónom v boji proti smútku je sv. Barnabáš z Cypru, ktorý evanjelizoval spolu s apoštolom sv. Pavlom z Tarzu. Stal sa ním pre svoju miernu povahu.

K smútku ako duševnému sklonu alebo vášni sa vyjadrovali mnohí učenci Cirkvi. Zacitujme aspoň niektorých:

Sv. Pavol z Tarzu

A tak ak som vás v liste aj zarmútil, neľutujem to. A ak som aj ľutoval – lebo vidím, že vás ten list, čo i len nakrátko, zarmútil -, teraz sa radujem nie preto, že ste sa zarmútili, ale že vás ten zármutok pohol na pokánie. Bol to zármutok podľa Božej vôle, aby ste v ničom neutrpeli škodu našou vinou.  Veď zármutok podľa Božej vôle spôsobuje pokánie na trvalú spásu; zármutok sveta spôsobí smrť. Pozrite, čo znamená zarmútiť sa podľa Božej vôle: akú starosť to vo vás vyvolalo, akú obranu, aké rozhorčenie, akú bázeň, akú túžbu, akú horlivosť, aké potrestanie! Tým všetkým ste ukázali, že ste čistí v tej veci.

Úryvok z Listu Korinťanom 7, 8-11

Sv. Synkletiké, matka púšte

Niektorý smútok je prospešný, niektorý je zhubný. Užitočný je zármutok, keď sa narieka  nad vlastnými hriechmi a nad tým, že blížnemu chýba poznanie a keď sa neopúšťa úmysel, aby sa dosiahla dokonalá dobrota. To sú druhy božského zármutku. Existujú však popri tom aj akési úklady nepriateľa. Aj ten totiž vnukne zármutok – plný nerozumu, ktorý sa väčšinou nazýva duchovnou omrzenosťou. Tohto ducha je teda nutné obzvlášť zapudiť modlitbou a spevom.

Ján Cassianus

Prvý smútok je ten, ktorý prináša kajúcnosť na zaistenie spásy, je naplnený poslušnosťou, je prívetivý, pokorný, krotký, príjemný a trpezlivý, pretože pramení z lásky Božej. … Ten druhý smútok je zato veľmi rozhorčený, netrpezlivý, tvrdý, plný nevraživosti, neplodného zarmúteného nariekania a trestuhodného zúfalstva. … Okrem smútku, ktorému sa oddávame pre spásne pokánie, pri snahe o dokonalosť alebo z lásky k veciam budúcim, je preto všetok ostatný smútok bez rozdielu potrebné odvrhnúť, pretože patrí tomuto svetu a prináša smrť.

Zdroj: wikimedia.org

Úryvok z knihy Zvyky cenobitov a lieky na osem základných nerestí.

Sv. Evargius Pontský

Všetci démoni učia dušu milovať rozkoš, len démon smútku túto činnosť neprijíma a dokonca prichádzajúce myšlienky ničí, všetky rozkoše hubí a vysušuje ich skrze smútok. … Ten, kto sa vyhýba všetkým svetským rozkošiam, stáva sa vežou neprístupnou démonovi smútku; pretože smútok je odstránenie rozkoše, tak prítomnej ako aj očakávanej …

Sv. Tomáš Akvinský

Či je každý smútok zlý?

Zdá sa, že každý smútok je zlý. Gregor z Nyssy totiž hovorí: „Každý smútok je zlom svojou vlastnou prirodzenosťou.“ A čo je prirodzene zlom, to je vždy a všade zlé. Teda: každý smútok je zlý.

Okrem toho, to pred čím všetci unikajú, aj cnostní, to je zlé. A pred smútkom všetci utekajú, taktiež cnostní: pretože ako sa hovorí v VII. Ethic., „opatrný nezamýšľa potešenie, ale predsa zamýšľa nebyť smutným.“ Teda: smútok je zlo.

Okrem toho, ako je telesné zlo predmetom a príčinou telesnej bolesti, tak je duchovné zlo predmetom a príčinou duchovného smútku. A každá telesná bolesť je zlom pre telo. Takže každý duchovný smútok je zlom pre dušu.

Avšak proti tomu je: smútok nad zlom je protikladom potešenia zo zla. A potešenie zo zla je zlé: preto aj na hanu niektorých sa hovorí v Prísl. 2, že „plesajú, keď vykonali zlo“. Teda smútok nad zlom je dobrý.

Odpovedám: Musí sa povedať, že o tom či je niečo zlé alebo dobré sa dá hovoriť dvojako. Prvým spôsobom: jednoducho a osebe. A vtedy je každý smútok nejaké zlo: pretože už to, že je chcenie človeka sužované z prítomnosti zla, má charakter zlého; pretože sa tým zabraňuje spočinutiu chcenia v dobre.

Zdroj: wikimedia.org

Iným spôsobom sa nazýva niečo dobrom alebo zlom na základe nejakého predpokladu: ako sa hanbenie nazýva dobrom z predpokladu spáchania niečoho hnusného, ako sa hovorí v IV. Ethic. Tak teda za predpokladu niečoho zarmucujúceho alebo bolestného patrí do dobra, že niekto je smutný z prítomného zla alebo zarmútený. Ak by totiž nebol smutný alebo zarmútený, nemohlo by to byť inak, len tak, že buď nie je cítiacim, alebo že zlo nepovažuje za sebe odporujúce: a obidve možnosti sú zjavne zlé. A preto patrí do dobroty, aby z predpokladu prítomnosti zla nasledoval smútok alebo bolesť. A to je to, čo hovorí Augustín, VIII. Ku Gen. Slov.: „Je dobré, keď bolí aspoň strata dobra: pretože ak by nezostalo nijaké dobro v prirodzenosti, potom by už žiadna strata dobra nebolela.“ – A pretože o mravoch sa hovorí pri jednotlivostiach, ktoré sa konajú: to, čo je dobré za okolností (predpokladu), musí sa uznať za dobré; …

K prvému sa teda musí povedať, že Gregor z Nyssy  hovorí o smútku zo strany zarmucujúceho, nie však zo strany pociťujúceho a zapudzujúceho zlo. – A z toho dôvodu teda všetci unikajú smútku, pokiaľ unikajú zlu, ale pocitu a unikaniu pred zlom neunikajú. – A tak sa tiež musí povedať o telesnej bolesti: pretože pocit a odmietanie telesného zla dosvedčuje dobrú prirodzenosť.

Úryvok z knihy Summa teologická

Tomáš Kempenský

O skrúšenosti srdca

13. Ak nepožívaš priazeň ľudí, nermúť sa preto; ale to nech ťa sužuje, ak sa nesprávaš dosť dobre a obozretne, ako by sa patrilo služobníkovi Božiemu a nábožnému rehoľníkovi.

14. Často je užitočnejšie a bezpečnejšie, keď človek nemá v tomto živote mnoho radosti, najmä po stránke telesnej.

15. Ale ak nemáme božskú potechu, alebo ak ju pociťujeme len zriedka, to je naša chyba, lebo nehľadáme skrúšenosť srdca a nezavrhujeme celkom márne svetské útechy.

16. Uznaj, že nie si hodný božskej útechy, ale že si skôr zaslúžiš mnoho súženia.

17. Keď je človek celkom skrúšený, ťažký a trpký mu je celý svet.

18. Dobrý človek nájde dosť príčin želieť a nariekať.

19. Lebo, či hľadí na seba alebo uvažuje o blížnom, vie, že tu nikto nežije bez trápenia.

20. A čím prísnejšie sa skúma, tým väčší žiaľ pociťuje.

21. Príčinou pravej bolesti a vnútornej skrúšenosti sú naše hriechy a chyby; sme do nich zamotaní natoľko, že málokedy vládzeme rozjímať o nebeských veciach.

22. Keby si častejšie myslel na smrť než na dlhý život, iste by si sa horlivejšie polepšoval.

23. A keby si zo srdca uvažoval aj o budúcich pekelných alebo očistcových trestoch, myslím, že by si vďačne znášal námahu a bolesť, a nehrozil by si sa nijakej trpkosti.

24. Ale keďže si tieto veci neberieme príliš k srdcu a stále ešte milujeme príjemnosti, ostávame chladní a veľmi leniví.

25. Často je na vine nedostatok duševnej sily, že biedne telo tak narieka.

26. Pokorne sa teda modli k Bohu, aby ti dal ducha skrúšenosti, a vrav s Prorokom: «Kŕmil si nás ako chlebom slzami a slzami si nás napájal v hojnosti» (Ž 80,6).

Úryvok z knihy Nasledovanie Krista

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Otvorený list slovenských katolíckych aktivistov najdôstojnejším otcom arcibiskupom a biskupom

Pri Ríme sa konala „Synoda farárov“. Expertom tam bol Mons. Tomáš Halík, veľký priateľ pokroku a slovenského národa. Cirkev aj my sa musíme zmeniť…

Škótskych politikov poburuje modlenie sa pri potratových klinikách, nárazníková protimodlitbová zóna tak môže byť rozšírená aj na celé mesto

Pápež František píše známej katolíckej LGBTQ+ aktivistke, sestre Gramickovej: Transrodoví ľudia musia byť akceptovaní a začlenení do spoločnosti