Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Štrnásta časť)
Branislav Krasnovský
30. apríla 2024
Cirkev
Božské Srdce Ježišovo
Rok s Božským Srdcom Nášho Pána
Vo vianočnom období sme si pripomenuli 350. výročie zjavenia Božského Srdca Ježišovho svätej Margite Márii Alacoque. K zjaveniu došlo 27. decembra 1673. Preto sme sa v Nadácii Slovakia Christiana rozhodli, že rok 2024 až do 27. decembra venujeme úcte k Božskému Srdcu Ježišovmu.
Kult Božského Srdca Ježišovho predstavuje teda už 350 rokov signifikantnú formu katolíckej zbožnosti, ktorá formovala katolícku identitu po Tridentskom koncile a v reakcii na protestantskú revolúciu. Kult Božského Srdca Ježišovho, ktorého obraz dominoval väčšine starších vydaní Jednotného katolíckeho spevníka, bol ozdobou našich katolíckych domácností a zároveň pohoršením pre generácie bludárov, predstavuje jeden zo skúšobných kameňov katolíckej pravovernosti.
Je symbolom toho, že Ježiš Kristus, Boží Syn, prijal ľudské telo, ktorého centrom je práve srdce. Symbolom toho, že trpel v ľudskom tele a vstal z mŕtvych v ľudskom oslávenom tele. Je symbolom lásky Nášho Pána k nám ľuďom, je útočiskom kresťanských rodín v boji s ich nepriateľmi.
V rámci celoročného pripomínania tohto kultu, jeho histórie, umeleckej aj literárnej prezentácie, začíname na portáli Christianitas.sk pravidelnú sériu článkov na tému Božského Srdca Ježišovho.
Božské Srdce Ježišovo, zmiluj sa nad nami!
***
Milí čitatelia portálu Christianitas.sk, dnes sa Vám v rámci série článkov o oslave a úcte k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu prihováram ako autor doterajších štrnástich častí (vrátane tej dnešnej) cyklu – „poslednýkrát“. V mesiaci máj totiž preberú pomyselnú štafetu kolegovia Branislav Michalka a Matej Gavlák.
V dnešnej „záverečnej“ časti sa budem venovať azda najznámejšej pobožnosti spojenej s Najsvätejším Srdcom Ježišovým, ktorou je pobožnosť Deviatich prvých piatkov mesiaca.
Deväť prvých piatkov mesiaca
Náš Pán Ježiš Kristus dal svätej Margite Márii Alacoque veľký prísľub, dôležitý pre spásu ľudských duší, ktorý vyjadril týmito slovami:
„Z prekypujúceho milosrdenstva môjho Srdca Ti sľubujem, že jeho všemohúca láska udelí milosť konečného pokánia všetkým, ktorí budú prijímať v prvé piatky deväť mesiacov za sebou. Tí, ktorí tak učinia, sa môžu spoľahnúť, že neumrú v mojej nemilosti a ani bez prijatia sviatostí, pretože moje Božské Srdce im bude bezpečným útočiskom v ich poslednej chvíli.“
Božský Vykupiteľ tak prisľúbil, že ten, kto bude praktizovať túto pobožnosť, získa milosť konečného pokánia a vytrvalosť až do konca. Toto pokánie je úkon, pri ktorom sa zomierajúci bude môcť spoľahnúť na to, že vďaka Kristovej milosti pobádaný opravdivou Božou láskou zakúsi úprimnú ľútosť za svoje hriechy, ktorými milosrdného Boha urazil a zarmútil. Je to Boží dar zomierajúcemu, vďaka ktorému sa už nebude desiť nad svojím blížiacim sa koncom a ani si nebude zúfať, pretože dôverujúc Božiemu milosrdenstvu, umrie v Kristovej blízkosti a pokoji.
Je to obrovský a nezaslúžený Kristov dar dušiam, pretože nikto nie je hoden tejto spásy a len Boh môže rozhodnúť, že napriek životu poznačenému hriechmi a pokleskami sa práve naša smrť stane chvíľou, v ktorej dosiahneme stav milosti. O túto milosť však musíme Boha prosiť, musíme pracovať na svojom duchovnom zdokonaľovaní, nesmieme sa nechať odradiť našimi pádmi a byť vytrvalými vo viere, pretože ako povedala svätá Margita Mária Alacoque:
„Vytrvalosť je prvou pečaťou dobrých skutkov, posledným krokom k nebeskej sláve a vstupnými dverami do blaženej večnosti.“
Učenie jansenistov malo na veriacich negatívny dopad
V 16. až 18. storočí mali silný vplyv na vývoj katolíckej viery tzv. jansenisti. Jansenizmus bol morálne veľmi prísny teologický smer v katolíckej Cirkvi, ktorý bol veľkou mierou ovplyvnený kalvinizmom a aj otázkou predestinácie. Jansenisti rozpracovali náuku o prvotnom hriechu, nevyhnutnosťou Božej milosti ku spáse. Pomenovanie získali podľa holandského teológa a biskupa Cornelia Jansena (1585 – 1638), známymi sa stali pre svoj rigorizmus a kritický postoj k nehodným biskupom a kňazom.
Jansenizmus ako bludné učenie ako prvý odsúdil pápež Inocent X. v roku 1713 bulou Unigenitus Dei Filius a tiež pápež Klement XI.
Vo Francúzku sa centrom jansenistického hnutia stal kláštor v Port Royal a k známym jansenistom patrili tak významné osobnosti francúzskej filozofie, teológie a prírodných vied, akými boli napríklad Jean Dubergier de Hauranne (opát zo Saint Cyran), Antoine Arnauld, Jean Racine či Blaise Pascal, známy vo vedeckom svete aj ako jeden z najlepších matematikov a fyzikov svojej doby.
Jansenizmu podľahla v určitej fáze, krátko po smrti svojho milovaného manžela Františka I. Lotrinského a niekoľkých detí, aj habsburská cisárovná Mária Terézia.
V čase pôsobenia sv. Margity Márie Alacoque jansenisti vnímali praktizovanie prvých piatkov v mesiaci nesmierne negatívne. Chápali ich ako podivnú garanciu spásy bez akýchkoľvek zásluh a bez snáh o cnostný život a duchovný vývoj. Bolo to však z ich strany veľké nedorozumenie, pretože sama Margita Mária Alacoque počas celého svojho života zdôrazňovala, že Náš Pán Ježiš Kristus venuje svoj dar len tým dušiam, ktoré ho budú nasledovať a žiť v súlade s Jeho svätými zákonmi.
Tieto zbožné duše nemajú len uctievať Najsvätejšie Srdce Ježišovo a sláviť Prvých deväť piatkov v mesiaci mechanicky formou modlitby, ale majú sa sústrediť na napodobňovanie Kristových svätých cností, čo však môžu dosiahnuť len vtedy, ak budú Krista vytrvalo prosiť o túto milosť.
V každom prípade si musia všetci uvedomiť, že len Boh je ten, kto udeľuje spásu, on ju dáva tomu, komu chce a nezávisle od zásluh danej osoby (pre bližšie vysvetlenie sa môže použiť príklad z Evanjelia podľa Matúša o robotníkoch vo vinici (Mt 20,1–16): 1 Lebo nebeské kráľovstvo sa podobá hospodárovi, ktorý vyšiel skoro ráno najať robotníkov do svojej vinice. 2 Zjednal sa s robotníkmi na denári za deň a poslal ich do svojej vinice. 3 Keď vyšiel okolo deviatej hodiny, videl iných, ako stoja záhaľčivo na námestí. 4 I povedal im: „Choďte aj vy do mojej vinice a dám vám, čo bude spravodlivé.“ 5 A oni šli. Vyšiel znova okolo dvanástej aj okolo tretej hodiny popoludní a urobil podobne. 6 Keď vyšiel okolo piatej popoludní a našiel iných postávať, povedal im: „Čo tu nečinne stojíte celý deň?“ 7 Vraveli mu: „Nik nás nenajal.“ Povedal im: „Choďte aj vy do mojej vinice!“ 8 Keď sa zvečerilo, povedal pán vinice svojmu správcovi: „Zavolaj robotníkov a vyplať im mzdu, počnúc poslednými až po prvých!“ 9 Tak prišli tí, čo nastúpili okolo piatej hodiny popoludní, a každý dostal denár. 10 Keď prišli tí prví, mysleli si, že dostanú viac. Ale aj oni dostali po denári. 11 Vzali ho a šomrali na hospodára: 12 „Títo poslední pracovali jedinú hodinu, a ty si ich postavil na roveň nám, čo sme znášali bremeno dňa a horúčosť.“13 Ale on jednému z nich odpovedal: „Priateľu, nekrivdím ti. Nezjednal si sa so mnou za denár? 14 Vezmi, čo je tvoje, a choď! Ja chcem aj tomuto poslednému dať toľko, koľko tebe. 15 Alebo nesmiem so svojím robiť, čo chcem? Či na mňa zazeráš preto, že som dobrý. 16 Tak budú poslední prvými a prví poslednými.“
Katolícka Cirkev podporuje prax prvých piatkov. Svätý Ján Pavol II. vždy hovoril, že praktizovanie prvých piatkov mesiaca robené v zhode s odporúčaniami episkopátu prináša mnohé pozitívne duchovné plody.
Dobrá, ktoré je možné získať Pobožnosťou deviatich prvých piatkov
Takže na záver zhrnutie informácií ohľadom prisľúbení všetkým, ktorí túto pobožnosť deviatich prvých piatkov vykonajú. To znamená deväť mesiacov po sebe pôjdu na sv. prijímanie, vždy na prvý piatok v mesiaci.
Najväčším prisľúbením je, že v hodine smrti bude Ježiš pri tom, kto si aspoň raz v živote pobožnosť dobre vykoná. Kto preruší deväťmesačnú pobožnosť, musí ju začať odznova. Nakoľko sme slabí ľudia a nemáme istotu, či sme podmienky naozaj verne zachovali, možno si túto pobožnosť vykonať v živote aj viackrát.
Potrebné podmienky sú nasledovné:
1. Ísť na prvý piatok na sv. prijímanie a obetovať ho na odčinenie hriechov, ktoré zraňujú Božské Srdce Ježišovo.
2. Ísť na sv. spoveď v niektorý deň pred prvým piatkom (alebo priamo na prvý piatok) a obetovať ju na odčinenie hriechov, ktoré zraňujú Božské Srdce Ježišovo.
3. Pomodliť sa na prvý piatok na úmysel Svätého Otca.
4. Celý deň sa snažiť vyhnúť hriechu, aj všednému (ľahkému).
5. Vo všetkom mať úmysel obetovať celý svoj deň na odčinenie hriechov, ktoré zraňujú Božské Srdce Ježišovo.
Dvanásť prisľúbení Božského Srdca pre tých, čo budú uctievať Božské Srdce:
1. Dám im všetky milosti potrebné ich stavu.
2. Vnesiem pokoj do ich rodín.
3. Poteším ich v trápeniach.
4. Stanem sa im bezpečným útočišťom v živote a najmä v hodine smrti.
5. Vylejem hojnosť požehnania na všetky ich podujatia.
6. Hriešnici nájdu v mojom Srdci zdroj milosti a nekonečné more milosrdenstva.
7. Ľahostajné duše sa stanú horlivými.
8. Horlivé duše dosiahnu veľkú dokonalosť.
9. Požehnám tiež domy, kde bude vystavený a uctievaný obraz môjho Najsvätejšieho Srdca.
10. Kňazom dám dar, že obrátia aj najzaťatejšie srdcia.
11. Mená tých, čo budú šíriť túto úctu, budú zapísané v mojom Srdci a nebudú z neho nikdy vytreté.
Na záver prikladám nádhernú modlitbu k Božskému Srdcu Ježišovmu, ktorú sa modlili naši predkovia a ktorá sa nachádza v knihe, za ktorej vznikom stojí známy slovenský národovec a vynikajúci katolícky kňaz Andrej Radlinský (modlime sa k Bohu, aby nám dal čo najviac kňazov jemu podobných a čo najmenej kňazských modernistov a progresívcov).
Modlitba k Božskému Srdcu na prvý piatok v mesiaci z Radlinského diela Nábožné výlevy
Božský Spasiteľu, k nohám Tvojim padáme dnes, v prvý piatok mesiaca, podľa Tvojej žiadosti. Obetujeme Ti s najhlbšou poklonou toto naše sväté prijímanie ako zmierenie za vlažnost‘ našu a za všetky urážky, ktorými sme obrazili my alebo iní najsvätejšie Srdce Tvoje v tejto prevel’kej Sviatosti.
Ďalej obetujeme Ti toto sväté prijímanie ako zmierenie, odprosenie a náhradu za všetky tie
krivdy a svätokrádeže, ktorými mnohí ľudia znevažujú najsvätejšie Srdce Tvoje v Sviatosti oltárnej, v tomto najväčšom tajomstve lásky Tvojej. Prijmi milostivo, ó Božský Spasiteľu, túto náhradu pokorných a kajúcich dietok svojich, a urob, aby sa potešujúci sľub Tvoj hojne na nich splnil.
Úfame to skrze nesmierne milosrdenstvo Tvoje a skrze všemohúcu lásku Tvoju. Áno, nech nám je Tvoje Božské Srdce istým útulkom v hodinu smrti našej, aby sme sviatosťami posilnení kajúcne dokonali, posväcujúcou milosťou ozdobení k Tebe do Neba prišli a na Tvojom Srdci v blaženej láske a radosti spočívali. Ktorý žiješ a kraľuješ na veky vekov. Amen.
Podľa informácií z Radlinského Nábožných výlevov, veriaci, ktorí sa zúčastnia na verejných pobožnostiach, konaných v prvý piatok v mesiaci na počesť Božského Srdca (slávnostná sv. omša pred vystavenou Sviatosťou oltárnou, na konci litánie o Božskom Srdci a iné modlitby) a pristúpia v ten istý deň po vykonanej sv. spovedi k k sv. prijímaniu a pomodlia sa na úmysel sv. Otca, získajú plnomocné odpustky.
Ak sa z vážnych dôvodov nemôžu zúčastniť na týchto verejných pobožnostiach, tiež získajú plnomocné odpustky pod obvyklými podmienkami, ak na prvý piatok pristúpia k sv. sviatostiam, pomodlia sa súkromne na odprosenie urážok, spôsobených Božskému Srdcu. Veriaci, ktorí cez ostatné piatky roku zbožne odbavia nejaké modlitby na odprosenie urážok Božského Srdca, dosiahnu každý piatok odpustky na 7 rokov.
(Pokračovanie)
***
predchádzajúce časti:
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Druhá časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Tretia časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Štvrtá časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Piata časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Šiesta časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Siedma časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Ôsma časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Deviata časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Desiata časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Jedenásta časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Dvanásta časť)
Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Trinásta časť)
***
Titulný ilustračný obrázok, Najsvätejšie Srdce Ježišovo v strede okennej ružice vo farnosti Nepoškvrneného počatia v São Paulo, Brazília, zdroj: wikimedia commons
***
Staňte sa členom Fatimského Apoštolátu!
Dostanete od nás ako časopis Spojenectvo s Máriou ako dar.
Členovia Fatimského Apoštolátu (FA) však okrem dvojmesačníka dostávajú tiež rôzne sväteniny – medailóny, brožúrky, plakety a podobne. A navyše – za členov FA sú odslúžené sv. omše a tiež sa zvlášť za nich a za nimi spísané úmysly modlia Služobnice Ducha Svätého počas celonočných adorácií, konaných v kláštore každú druhú noc.
Členstvo vo Fatimskom Apoštoláte je dobrovoľné, fatimský apoštol ho potvrdzuje svojím súhlasom a zasielaním pravidelného príspevku vo forme milodaru. Rovnako tak sa však môže fatimský apoštol kedykoľvek rozhodnúť zrušiť svoje členstvo, čo oznámi buď písomne alebo telefonicky.
Pridajte sa teda k našim pravidelným podporovateľom a staňte členmi Fatimského Apoštolátu – prihlásiť sa môžete na tel. čísle 02/222 00 777.
Svojím členstvom vo Fatimskom Apoštoláte tým najlepším spôsobom podporíte v týchto neľahkých časoch fungovanie Nadácie Slovakia Christiana, ako aj portálu Christianitas.sk a ich neúnavnú snahu o zachovanie nemenného učenia Cirkvi.
Ďakujeme!
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!