Najväčšími obeťami synodálneho teroru budú kňazi, ktorí chcú zostať verní Kristovi -

Najväčšími obeťami synodálneho teroru budú kňazi, ktorí chcú zostať verní Kristovi

Matej Gavlák
6. decembra 2023
  Cirkev  

Témou ohľadom „Synodálnej cesty“, či už globálnej alebo dokonca nemeckej, ktorá je azda najviac prehliadaná, je, aký dopad bude mať celý proces na jednoduchých diecéznych kňazov. Zatiaľ sa zdá, že devastačný.

Ilustračný obrázok, zdroj: flickr.com

Kto bude požehnávať hriech?

Určite ste to v kostole počuli: pán farár spred kazateľnice vyzýval, prosil o modlitby „za povolania“, pretože „je málo kňazov“. Je to zvláštne, že po päťdesiatich rokoch od „otvorenia sa svetu“ je zrazu málo kňazov. Ale dobre. Žijeme v dobe pokračovania tejto historickej drámy, no kňazi samotní sú zdesení. Nevedia, čo príde. Nedávny covidový teror postupne strieda teror synodálny.

Nie je dňa, aby sme nepočuli o nejakom novom „upgrade“ katolíckeho učenia a spôsobu života. Samozrejme, všetko sú to „pozitívne zmeny“, kedy sa tešia najmä laici a obzvlášť ženy – liberálky a lesby (a transgender, samozrejme). Názory kňazov, ak nepočítame mediálne celebrity dobre známe aj z našich liberálno-katolíckych médií, veľmi nepočuť.

A ako sa hovorí: „Kto mlčí, ten svedčí“, alebo „Mlčanie kričí“.

Kňazi už medzi sebou začínajú rozoberať, čo budú robiť, keď im začnú biskupi prikazovať požehnávať homosexuálne páry. „Väčšina kňazov je pripravených požehnávať homosexuálne zväzky, ak im to biskup prikáže“, bolo nám povedané mimo záznam. Podľa týchto svedectiev väčšina kňazov nesúhlasí s „požehnávaním hriechu“, no budú to robiť s tým, že „vina padá na biskupov“. Je však otázne, ako dlho im to vydrží. Hlásna trúba liberálnych katolíkov priniesla pred časom zaujímavý rozhovor s otcom Mariánom Vojtkom z Marianského kňazského hnutia s názvom „Som zhrozený z rezignácie mladých kňazov. Biskupi by ich mali vedieť podržať“. Kňaz hovorí:

Mám obavy z toho, že zo strany kňazov vidím frustráciu a rezignáciu. Možno kňaz v mojom veku a zdravotnom stave si hľadá isté ospravedlnenie, že už nevládze vyvíjať veľké aktivity. Som však zhrozený, že rezignáciu vidím u mnohých mladých kňazov.

A ďalej:

Najhoršie, čo som zažil, bolo, keď mi jeden kňaz rozprával, ako sa snaží a ľudia nemajú o nič záujem, aj keď skúšal všeličo. Zrazu jeho žalovanie prešlo do toho, že začal spomínať, kde aký kňaz spáchal samovraždu. Mňa až zamrazilo: Chlapče, nad čím ty uvažuješ? Bol som zhrozený.“

Kňazi sú dnes frustrovaní prakticky „len“ z nezáujmu širšieho obyvateľstva o ich služby a náboženstvo obecne. Stále však platí, že ani pre týchto „frustrovaných kňazov“ si synodálny teror ešte neprišiel.

V kliešťoch

Pre synodálnych otcov je tu zásadný problém: mladí kňazi sú výrazne ortodoxní a mnohých to ťahá k tradícii. Liberálny seminarista už dnes prakticky neexistuje: koniec-koncov, ktorý mladý liberálny katolík by sa dnes chcel nechať v seminári zadupať do zeme? Semináre sú dnes naozaj školy už len pre tých, ktorí tak hlboko milujú svoju vieru a Krista, že sú ochotní aj „nastaviť druhé líce“ a „zniesť krivdu“ – a to sú zväčša ortodoxní mladí katolíci.

Ryan Burge, sociológ, ktorý sa špecializuje na náboženstvo a politiku, uviedol:

Katolícke kňazstvo kedysi tvorili predovšetkým ľavicovo orientovaní duchovní. Tí už dnes prakticky neexistujú. Budúcnosť amerického katolicizmu je konzervatívnejšia ako pred tridsiatimi rokmi.

Lenže nielen starší kňazi a zvlášť biskupi majú liberálne zmýšľanie. Katolícki laici sú totiž rovnako liberálni, ako i biskupi, čo je pre mladých kňazov uprostred vskutku explozívne. Burge:

V terminológii použitej v otázkach prieskumu majú mladí katolícki kňazi v USA tendenciu byť teologicky tradiční a politicky konzervatívni, najmä v porovnaní so staršími kňazmi. Medzitým sa americkí katolíci ako celok stávajú politicky liberálnejšími.

Ilustračný obrázok: záber z filmu Misia
zdroj: youtube.com

Liberálny jezuitský časopis „America: The Jesuit Review“ sa čuduje, že podľa štatistík existuje nielen veľká názorová priepasť medzi Americkou biskupskou konferenciou (USCCB) a Vatikánom, ale predovšetkým štatistiky vykazujú značnú nedôveru, ktorú pociťujú kňazi ku svojim biskupom. Podľa časopisu vidieť „nedostatok dôvery“ najmä tam, kde sa kňazi cítia „politicky alebo teologicky odcudzení od svojich predstavených“. Liberálny časopis ďalej smúti:

Jedna interpretácia týchto dát vyvoláva poplach, že teologicky konzervatívni kňazi sa podujali zvrátiť výsledky II. vatikánskeho koncilu. Radosť u nich vzbudzuje i trend, podľa ktorého ortodoxia a tradicionalizmus na konci vždy zvíťazia navzdory najlepšiemu úsiliu „vyčúraných“ jezuitov (sic) a radikálnych mníšok.“

Lenže štatistiky podľa časopisu naznačujú i ďalšie drobenie názorových prúdov a ich nasledovníkov v rámci Cirkvi.

Stojme za svojimi kňazmi!

Mladí konzervatívni kňazi sú dnes v dvojitých kliešťoch od liberálnych biskupov a od liberálnych veriacich. K tomu pripočítajme perzekúciu a „hate“ zo strany sveta. Ich jediným spojencom bola (/zatiaľ je) pevne daná katolícka doktrína spísaná v Katechizme katolíckej Cirkvi. A rozpustenie tohto posledného „spojenca“ je – ako sa zdá – jedným z cieľov synodálneho teroru.

Avšak synodálny teror zachádza ešte ďalej. Nielenže berie kňazom, ktorí chcú zostať verní Kristovi, teologickú oporu – to jediné, čo im zostalo –, ale hrozí, že im bude tiež doslova vnucovať opačné názory a postoje, než aké sú vyjadrené v katechizme a v Evanjeliu. Hrozí, že budú postavení na križovatku medzi ich vieru/svedomie a ich biskupa/Vatikán; medzi zotrvanie na fare aj za cenu straty duše a vyhnanstvom pre Krista.

Väčšina biskupov zatiaľ prejavila pramálo odvahy obhajovať svojich kňazov. Naopak, sú to často príliš iniciatívni biskupi, kto prináša kňazom najväčšie utrpenie a bolesť. Veľká česť výnimkám. Ale voči ortodoxným kňazom vystupujú často aj ich spolubratia, ktorým samým sa svet zapáčil. Pripočítajme k tomu liberálne katolícke médiá a máme brutálny kokteil valcujúci tých najlepších z našej Cirkvi a spoločnosti.

Aspoň my, konzervatívni veriaci, sa musíme zastať kňazov, ktorí chcú ostať verní Kristovi aj za cenu nenávisti sveta a nežičlivosti katolíckej vrchnosti. Nikoho iného nemajú. A ten skutočný teror – synodálny – na nich ešte len prichádza.

***

Portál Christianitas.sk svojim čitateľom odporúča:

Taliansky historik a profesor, Roberto de Mattei prináša v knihe Druhý vatikánsky koncil. Doposiaľ nenapísané dejiny (slov. vydanie – Nadácia Slovakia Christiana), ucelený pohľad na udalosť, ktorá zásadným spôsobom ovplyvnila život v katolíckej Cirkvi v druhej polovici 20. storočia a nemalou mierou naň vplýva i dnes.

Uvedenú knihu si môžete objednať na adrese:

https://www.christianashop.sk/druhy-vatikansky-koncil-doposial-nenapisane-dejiny/

V našom e-shope si však môžete objednať vo výraznej zľave aj ďalšie zaujímavé tituly – viac informácií na našej stránke christianashop.sk/.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Polícia v New Orleans začala vyšetrovať miestnu arcidiecézu – pre podozrenie z pašovania detí sexuálnym predátorom

Dve storočia rasového konfliktu v USA a zlyhanie utópie

Slávny a mocný svätý Jozef – patrón robotníkov, chudobných, otcov a ochranca svätej katolíckej Cirkvi

Kresťanské hodnoty rovná sa „návrat do doby temna“?