Čo zabilo Vincenta Lamberta? -

Čo zabilo Vincenta Lamberta?

Tomasz Figura
16. júla 2019
  Spoločnosť  

Keď premýšľame o smrti Vincenta Lamberta, sme rozhorčení nad cynizmom lekárov, morálnou hnilobou Západu a samozrejme tŕpneme od strachu, aby sa podobné prípady nestávali pacientom v našej krajine. A ešte jedna myšlienka mi nedáva pokoj. Prípad úbohého Lamberta ukazuje pravdepodobne najväčšiu drámu moderného človeka. Drámu úplnej straty viery.

Zdroj: pixabay.com

Je ťažké písať o situácii, v ktorej si lekári, vidiac vážne chorého, trpiaceho človeka, sadnú za stôl a počas jedného alebo dvoch konzílií rozhodnú, že ho jednoducho treba zabiť. Rovnako ako choré zviera či chorú rastlinu. Šok? Postoj francúzskych lekárov k Lambertovi je bezpochyby výsledkom radikálneho popretia Božieho konania v našich životoch. Popretia, ktoré – s rôznou intenzitou – pretrváva prinajmenšom niekoľko storočí.

Ak si pamätáte na ironické posmešky osvietenej elity, podľa ktorej je modlitba za dážď v čase sucha hlúpym rituálom, tak to máme príklad podobného, aj keď prakticky o niečo menej škodlivého postoja k tomu, čo francúzski lekári prezentovali ako “starostlivosť” o Lamberta.

Viera v zázrak, v to, že Boh je Pánom nášho života a smrti,  je dnes pre mnohých iba naivnou poverou, ktorá veriacich psychologicky upokojuje ilúziou nejakého božstva, ktoré aj tak neexistuje. Tí istí ľudia však doma na poličky s úctou kladú Budhove sošky, platia obrovské sumy špecialistom feng shui, aby im stiahli dobrú energiu a v spálňach si vešajú „lapačov snov“, aby vyhnali nočné mory.

A pritom nie je nič racionálnejšie ako Božia láska k človeku, nie je nič usporiadanejšie ako plán spásy, dielo Kristovo. Najväčšou drámou súčasného sveta preto nie je jeho údajne chvályhodný racionalizmus, ale intelektuálna degradácia. To nie rozum bojuje s vierou, ani viera s rozumom. To, čo v súčasnosti ovládlo svet, je extrémny primitivizmus. Ako inak nazvať ideológie, ktoré v posledných storočiach ovládli mysle Európanov, ak nie jednoducho extrémne primitívne, anti-ľudské pseudo-idey?

Ak je za veľkého mysliteľa považovaný filozof, podľa ktorého človek bol človekom iba vtedy, kým neexistovali nijaké výdobytky civilizácie (Rousseau pozn. red.); ak je za pozemskú utópiu považovaný ideologický systém, na ktorý sa odvolávajú vrahovia zabíjajúci ľudí a na tróny dosadzujúci banditov a obyčajných darebákov, potom je ťažké – ba nemožné – nájsť v tom všetkom akékoľvek známky pokroku či prejavu logického myslenia.

Je to desivé, ale nám – veriacim ľuďom – treba žiť v týchto podmienkach tragického civilizačného prepadu.  Hovoríme iným jazykom než oni, inak chápeme dobro človeka, nevieme sa dohodnúť dokonca ani s tými, ktorí nám na každom kroku ukazujú svoju nadradenosť a pohŕdanie, keď ide o otázku, kedy ľudský život začína a kedy končí.

A keď sme teda jednoducho odsúdení žiť vedľa nich, potom sa máme za nich modliť a keď môžeme, tak vysvetľujme, objasňujme a evanjelizujme.

To všetko je pravda, ale pamätajme ešte na jednu vec. Dnes oni majú nad nami moc. Aspoň väčšina z nich. Hrozná smrť Vincenta Lamberta a pred ním aj Alfieho Evansa nám pripomína túto pochmúrnu skutočnosť. My máme však ešte čosi, čo oni – v primitivizme ponorení samozvaní racionalisti –  nemajú: nádej. Tou nádejou je Boh. 

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Otvorený list slovenských katolíckych aktivistov najdôstojnejším otcom arcibiskupom a biskupom

Pri Ríme sa konala „Synoda farárov“. Expertom tam bol Mons. Tomáš Halík, veľký priateľ pokroku a slovenského národa. Cirkev aj my sa musíme zmeniť…

Škótskych politikov poburuje modlenie sa pri potratových klinikách, nárazníková protimodlitbová zóna tak môže byť rozšírená aj na celé mesto

Pápež František píše známej katolíckej LGBTQ+ aktivistke, sestre Gramickovej: Transrodoví ľudia musia byť akceptovaní a začlenení do spoločnosti