
Biskup Timmerevers: Cirkev potrebuje nový spôsob myslenia o rodových otázkach. Treba prehodnotiť postoj k rozmanitosti rodových identít a sexuálnych orientácií

24. júna 2025
Cirkev
Komentár, LGBT
Nemeckým biskupom skutočne tento týždeň, ako sa hovorí, ide karta. Po tom, ako sa včera mohučský biskup Peter Kohlgraf prihlásil k otvorene homosexuálnym kňazom v pastorácii a označil ich za „dobrých pastierov“
https://christianitas.sk/biskup-z-mainzu-posunul-upadok-v-cirkvi-o-dalsi-krok-tvrdi-ze-biblicke-pasaze-o-homosexualite-nie-su-nadcasovo-platne-a-otvorene-homosexualni-knazi-su-dobri-pastieri/
prekonal vzápätí nový progresivistický rekord jeho kolega, drážďanský biskup Heinrich Timmerevers svojím rozhovorom pre časopis Herder Korrespodenz. Časopis si pre tematické číslo – Herder Thema, zvolil názov: Viditeľne rozpoznateľné – Rozmanitosť sexuálnych identít.
https://www.herder.de/hk/hefte/thema/sichtbar-anerkannt-vielfalt-sexueller-identitaeten/

zdroj: snímka obrazovky, youtube.com
Sprievodný text k časopisu neponecháva nikoho na pochybách, že dno cirkevného úpadku máme zrejme ešte stále len pred sebou:
„Rozmanitosť sexuálnych identít odráža spektrum sexuálnych orientácií a rodových identít. V Katolíckej cirkvi sú oficiálne ako rozpoznateľné uznané iba heterosexuáli – ženy a muži. Diskusia však nabrala na obrátkach, a to na globálnej aj lokálnej úrovni. V rámci Synodálnej cesty Katolíckej cirkvi v Nemecku bola jednoznačne nastolená požiadavka na viditeľné uznanie queer ľudí. Toto číslo série Herder Thema rozvíja humanistické a teologické perspektívy pre rozmanitosť sexuálnych identít a diskutuje o konkrétnych záveroch.“
A keď už pokroková queer téma, tak najlepšie rovno s katolíckym biskupom. Drážďanský biskup Timmerevers sa ani nepretvaruje, že sa treba hrať na nejakú „hermeneutiku kontinuity“, ako to ešte radi robia niektorí pokrokoví teológovia na Slovensku, tušiac, že slovenskí veriaci ešte nie sú dostatočne pripravení na radikálne zmeny. Timmerevers ide rovno na vec a uvádza, že vzhľadom na rozmanitosť rodových identít a sexuálnych orientácií vidí potrebu prehodnotenia oficiálnych postojov Cirkvi k týmto otázkam:
„Potrebujeme nanovo premyslieť to, čo je ukotvené v cirkevnej doktríne a Katechizme Katolíckej cirkvi.“
https://katholisch.de/artikel/62559-timmerevers-es-braucht-neues-denken-von-kirche-ueber-gender-fragen
Portál Katholisch.de vysvetľuje biskupov nový osvietený prístup tým, že „renomovaný vedec mu vysvetlil, ako sa sexuálna orientácia vyvíja“. Vedec mu potvrdil, že akákoľvek sexuálna orientácia sa už po jej nadobudnutí medzi 13. až 16. rokom nedá vrátiť späť k heterosexuálnej norme. V tomto veku už je orientácia fixná: „Je to proste tak, ako to je, je to fakt.“ Podľa Timmereversa je teda otázne, či a za akých okolností tu môže Cirkev pri sexuálnej orientácii „vôbec hovoriť o ťažkom hriechu“.
– Otec biskup tu zrejme trochu pozabudol, že jediným ťažkým hriechom pre súčasného Nemca, Nemku a Nemko sú sympatie k AfD a popieranie liberálnej demokracie… Preto sú tieto, v tomto prípade čisto akademické úvahy o hriešnosti sexuálneho života irelevantné.
Čo teda s doterajšou cirkevnou doktrínou, ba čo hovoríme s doktrínou – čo vôbec so zdravým rozumom a normálnosťou? Otázky tohto typu zrejme nie sú na mieste. Úloha znela jasne – treba myslieť po novom. Portál Katholisch.de referuje. Čítajme a učme sa:
„Drážďanský biskup vyjadril nádej, že sa v cirkevnej doktríne týkajúcej sa antropológie a teórie rodovej rovnosti niečo zmení. „To si vyžaduje, aby sme sa zapojili do vedeckej diskusie. To tiež znamená, že táto diskusia nie je nejakou ideologickou vedou, ale skôr skutočným bojom za poznanie a pravdu.“
V duchu tých najkrajších tradícií hegelianizmu a jednoty protikladov zároveň biskup Timmerevers, ktorý vie, že niektoré krajiny budú proti – lebo majú takú „kultúru“ – navrhuje dokonalé doktrinálne riešenie tohto skĺbenia vedy, kultúry a doktríny. Ako to zvládnuť? Jednoducho: všetko to zlejeme do jedného doktrinálneho gulášového kotla a varíme pri miernej teologickej teplote, kým to nebude stráviteľné pre všetkých:
„Prostredníctvom mojich osobných kontaktov mi bolo jasné, ako niektoré africké krajiny zmýšľajú o tejto téme. Ako sa dá toto všetko spojiť? Ako môže jedno magistérium toto obsiahnuť pre všetkých? Ako sa dá cirkevná doktrína ďalej rozvíjať spôsobom, ktorý zahŕňa nové ľudské vedecké poznatky a neignoruje kultúrnu perspektívu?“ Pre neho je posledná veta kánonického práva akýmsi zlatým pravidlom: Spása duší je najvyšším zákonom. (!!!) To by mohlo byť „kľúčom k vhodnej teologickej hermeneutike“.
– Čiže spásu duší dosiahneme tak, ak sme to dobre pochopili, že každému naservírujeme tú jeho srdcu a kultúre milú doktrínu. O tempora, o mores… Kde sú tie časy, keď doktrína bola jedna a ľudia sa jej prispôsobovali.
Apropo, tie „nové poznatky vedy“. Pamätám sa, že len počas môjho života som už zažil niekoľko takýchto „nových poznatkov“, ktoré sa neskôr ukázali byť úplnými nezmyslami. A nakoniec: netvrdili nám náhodou „vedci“ aj to, že Ježiš Kristus nikdy nežil? A neboli to vôbec vedci okrajoví, či dezolátni. Žiadni „plochozemci“, však? Pokúsi sa spojiť otec biskup aj toto s cirkevnou doktrínou? Nezabúdajme – veda je veda!
Do rozhovoru pre časopis Herder Thema sa zapojil aj biskup Ludger Schepers z Essenu, ktorý je poverený v Nemeckej biskupskej konferencii pastoráciou queer komunity. Jeho slová sú dôkazom toho, že hovoriť s týmito ľuďmi o nejakej cirkevnej morálnej doktríne nemá v skutočnosti zmysel. To, čo bolo celé tisícročia v Cirkvi považované za hriech, napríklad predmanželský sex – čiže smilstvo, je týmito ľuďmi brané ako dobro, ktoré treba rozvíjať. Scheperes v tomto zmysle uviedol, že teológia nám často hovorí len to, ako to nerobiť, pokiaľ ide o otázky sexuálnej morálky:
„Mala by nám však povedať, ako to robiť. To, ako môže vyzerať úspešná sexualita pred manželstvom, nielen zakazovať.“
Pokiaľ ide o biblický príbeh o stvorení, Schepers varoval pred vnímaním tohto príbehu ako vedeckého vysvetlenia toho, ako Boh všetko stvoril. To, čo Biblia opisuje o stvorení ľudstva alebo sveta ako celku, by sa nemalo podľa neho brať doslovne „fundamentalistickým spôsobom“:
„Trvalým historickým základným tvrdením je: Boh stvoril všetko; skutočne stvoril všetko – nebo a zem. To je konštanta v týchto biblických tvrdeniach. A potom k tomu patria všetky ľudské bytosti: muž, žena a všetko medzi tým, to, čo ešte nepoznáme, to, čo odhaľujú nové poznatky.“
– Takže otec biskup je už pripravený na vedecké odhalenie nových ľudských bytostí. Na nové pohlavia, nové doktríny.
Ruku na srdce a druhú na čelo: môže toto brať vážne nejaký moslim alebo aj pohan so zdravým rozumom?
Branislav Michalka
Zdroj: Herder Korrespodenz, Katholisch.de, titulný ilustračný obrázok, zdroj – snímka obrazovky, youtube.com
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!