Páter Akvinas a Biela légia I. -

Páter Akvinas a Biela légia I.

Stanislav Trebatický
18. októbra 2019
  Cirkev  

Od prevratu v roku 1989 nás delí 30 rokov a všetko nasvedčuje tomu, že kruh sa uzatvára. Pomaly a nezadržateľne sa vraciame do náručia marxizmu, tentokrát okrášleného ekologizmom, multikulturalizmom a sexuálnou zvrátenosťou. Pozorne striehne, pohlcuje postupne verejný priestor a snaží sa likvidovať nepriateľa. A nepriateľ všetkých verných marxistov a neomarxistov zostáva stále rovnaký – je ním katolícka Cirkev.

Plazivé ticho o genocíde kresťanov v 20. storočí

Informácie o systematickom prenasledovaní a genocíde katolíkov v ľavicových a komunistických režimoch 20. storočia sa s narastajúcou mocou neomarxistických ideológii odsúvajú na vedľajšiu koľaj, alebo bagatelizujú, či úplne zamlčujú. Perzekúcia, ktorá začala už v čase I. svetovej vojny v Mexiku, pokračovala sériou komunistických revolúcií v Rusku, v Maďarsku a na Slovensku, v Bavorsku, v Španielsku a vyústila do kolosálneho prenasledovania po roku 1945 v krajinách tzv. sovietskeho bloku, svojim rozsahom a počtom obetí nemá v dejinách kresťanstva obdobu. Takmer na všetkých kontinentoch tiekla krv mučeníkov a znel nárek týraných kresťanov katolíkov.

To všetko dnes akoby ani nebolo. Milióny beštiálne povraždených kresťanov sú okrajovo zmieňované ako jedna z mnohých skupín obetí tzv. „totality“ bez toho aby sa zdôraznilo, že táto „totalita“ mala implicitne protikresťanský charakter a že ten charakter tvoril jej podstatu. Namiesto toho sa neustále zdôrazňuje potláčanie „slobody“ , akoby primárnym cieľom ľavicových systémov bol boj proti slobode a nie boj proti kresťanskej Európe.

Prenasledovanie katolíkov na Slovensku pred rokom 1948

Na území Slovenska došlo k brutálnemu prenasledovaniu katolíkov už počas komunistickej Republiky rád, ktorá k nám bola importovaná zo susedného Maďarska, kde červený teror brutálne prenasledoval katolíkov. Podobné metódy boli uplatnené aj na Slovensku. Výsledkom boli umučení kňazi aj laici, perzekúcia a zavádzanie protikresťanských ideí do škôl. Táto prvá vlna červeného teroru našťastie netrvala dlho.

Druhá vlna prenasledovania sa začala počas SNP a vykonávatelia boli komunistickí partizáni slovenskej a aj iných národností. Opäť boli vraždení kňazi aj laici za to, že „sympatizovali“ s „ľudáckym“ režimom. Perzekúcie zosilneli s postupom komunistickej Červenej armády, aby nabrali postupne kontinuálny charakter, ktorý sa ťahal slovenskými dejinami až do roku 1989. Sovietska tajná služba NKVD, idúca za postupujúcou armádou a pacifikujúca dobyté územie, si poslúžila cca 40 000 slovenskými občanmi odvlečenými do sovietskych koncentračných táborov – tzv. gulagov. Mnohí z nich sa už nikdy nevrátili.

Po roku 1948

Komunistický prevrat umožnil dôslednejšiu aplikáciu ideovej politiky KSČ a ako prví pocítili jej dopad práve katolíci. Slovensko bolo vnímané v Prahe ako religiózny vred na tele republiky a krypto-klérofašistická rezervácia, ktorú treba dôkladne vyčistiť od klérofašistov aj nacionalistov. Spočiatku pomalé obmedzovanie slobody katolíckej Cirkvi sa v roku 1950, keď nádeje komunistov na dobrovoľné a radostné odpadnutie od viery zlyhali. Výsledkom bolo radikálne riešenie počas tzv. Akcie K, v ktorej sa plošne likvidovali kláštory, zatýkali nepohodlní kňazi a rozbiehali súdne procesy proti rôznym „vatikánskym špiónom.“

Zdroj: wikipedia.com

Páter Akvinas

Jednou z obetí červeného teroru bol aj dominikánsky kňaz Akvinas Gabura, pôsobiaci v Trenčíne, ktorý môže byť považovaný za typickú ukážku vzťahu komunistického režimu ku katolíckej Cirkvi. Jeho osoba sa stala pre komunistov podozrivou už v roku 1948, keďže ako spovedník prišiel do kontaktu s rehoľnou sestrou, ktorá spolupracovala s protikomunistickou skupinou Biela légia (Tunega, Púčik, Tesár). V januári 1949 ho prišla SNB zatknúť ale páter Akvinas utiekol, na veľkú zlosť súdruhov. Tí sa aspoň utešili skonfiškovaním dominikánskeho kláštora v Trenčíne a márne hľadali pátra Akvinasa, ktorý sa skrýval u rodiny Žuchovcov. 12. novembra 1949 ho poslal provinciál do Košíc, kde pôsobil v kláštore dominikánov a dával tajné exercície vysokoškolákom.

13. – 14.  apríla 1950 zaistili počas Akcie K všetkých košických dominikánov, ako aj iné mužské rehole, avšak páter Akvinas bol práve vtedy v Trenčíne a tak ako jediný unikol. Skrýval sa u trenčianskych rodín a neskôr v horárni pri Ružomberku. Odtiaľ putoval do Liptovskej Štiavnice, neskôr do Martinčeka. Postupne sa presunul na Oravu, kde tajne pôsobil medzi obyvateľstvom.

Biela légia

V tom čase sa skrývali na Orave aj príslušníci Bielej légie, ktorí sa postupne pripravovali na ozbrojené akcie proti režimu. Z bunkra pod Magurou vyrážali do akcií, v rámci ktorých prepadli 7. júna poštový automobil s peniazmi. Tie im mali poslúžiť na boj s komunistami. Pred bojom, vedomí si nebezpečenstva sa chceli posilniť sviatosťou zmierenia. Dozvedeli sa o pátrovi Akvinasovi, ktorého požiadali o spoveď a ten im ju aj vyslúžil 16. augusta 1950. Na otázky ohľadom násilného odporu im však odpovedal negatívne, ale neutrálne, takže v konečnom dôsledku ich akcie neschvaľoval.

Úkryt Bielej légie bol nakoniec vyzradený jedným z ich spolupracovníkov, ktorého mučili a tak donútili vypovedať. Pri prestrelke jeden člen skupiny zahynul a dvoch zadržali. Pri výsluchu a mučení vyšlo najavo meno pátra Akvinasa aj mená rodín, u ktorých sa skrýval. Keďže ho tam nenašli, tak zatkli aspoň príslušníkov oných rodín a vyhrážali sa im mučením. To bolo pre pátra popudom k dobrovoľnému vydaniu sa do rúk Bezpečnosti, keďže pociťoval morálnu zodpovednosť za prípadné mučenie nevinných ľudí. Prihlásil sa v Oravskom Podzámku.

On osobne na to neskôr spomínal:

„Tak keď som ešte u Kováčových skrýval, tak traja z Bielej légie, jeden bol miestny, dokonca bol vedúci pošty. Tak odkaz poslali, že by sa radi vyspovedať, lebo sú v stálom nebezpečenstve života. Tak som o desiatej večer za tmy išiel do vyššieho humna pod cintorínom, a tam som ich vyspovedal, a nad ránom, okolo pol tretej ešte som slúžil svätú omšu, aby som mal sväté hostie a priniesol som im tam do toho humna sväté prijímanie. Potom som sa s nimi pomodlil, a povedal som im, nech nikomu nič nehovoria. No ale potom predsa sa to dozvedeli nejakí títo, a jedného, čo tam potom chytali, čo s nimi spolupracoval, ten potom toto vyzradil. Tak potom ma už chytali. Tak som videl, že už niet východiska.

No a tak som sa, hovorím, dostal potom do Ružomberka. Keď ma dávali v Oravskom Podzámku do auta ŠtB z Ružomberka, tak hovorili, ste sa skrývali u Kováčových, u Osockých a Osocká, a vás k nim priviedla. Bolo všetko prezradené, no a potom už išlo to ťažké vyšetrovanie, pravda, v tomto v Ružomberku. A po vyšetrovaní potom bol urobený monster proces v Dolnom Kubíne, v sále hotela Slávia. Tam, aby veriaci, aby ľudia videli, aký je to zločin. Ten, ktorý ich spovedal. A tak bolo tam plno ľudí, pravda, ktorí viac zo súcitu a zo všetkého prišli, a prišiel štátny súd z Bratislavy, a tam potom nás súdili. A tých odsúdili. A na doživotie, alebo na dvadsaťpäť rokov. A mňa na doživotie.“

V konečnom dôsledku bolo zatknutých 25 páchateľov. Obvinenia boli ťažké: velezrada, spolčovanie proti republike, lúpež, marenie dozoru nad cirkvami a neoznámenie trestného činu. V spise bol činnosť pátra Akvinasa označená ako: „hnusná zločinná činnosť“ a „zákerná protištátna činnosť.“ Bol označený za duchovného podporovateľa teroristickej skupiny a exemplárny príklad prepojenia katolíckej Cirkvi, reakcie a terorizmu. Bola mu prisúdená snaha: „aby sa z týchto teroristov stali ešte zbesilejší zločinci,“ čím sa vlastne z pátra stal ešte horší delikvent ako členovia Bielej légie, keďže zrejme bez jeho pričinenia by neboli takí „zbesilí.“

Zo skupiny šiestich obvinených dostal páter Gabura paradoxne najvyšší trest – doživotie, aj keď sa nepodieľal na akciách. Ostatní dostali 18 – 25 ročné tresty. Celkovo bolo v procesoch s príslušníkmi Bielej légie obžalovaných 62 ľudí, z toho 48 odsúdených a traja popravení. Tým sa tento proces považuje za najväčší v bývalom Československu a skupina Biela légia za predstaviteľa autentického ozbrojeného odporu voči komunistickému režimu, ktorému sa paradoxne, či skôr logicky vzhľadom na neomarxistickú prítomnosť nedostáva adekvátneho ocenenia v oficiálnej ideológii, na rozdiel od rôznych komunistov s „ľudskou tvárou“ z roku 1968. Často takých, ktorí prenasledovali práve katolíkov v 50. rokoch.

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Relikvie sv. Terézie z Avily vystavené v Alba de Tormes si boli uctiť už stovky katolíkov

Bruselský moloch si schválil ďalšie zvýšenie príplatkov pre svoju armádu byrokratov. Už siedme za posledné tri roky

Čím bohatší, tím lepší

Biskup Barron absolventom katolíckej univerzity: „Sekularizmus je jedom pre vašu dušu“