V Rakúsku dokráčali po ceste pokroku najďalej: „Môžeme mať za pápežku aj ženu“ tvrdí benediktínsky mních -

V Rakúsku dokráčali po ceste pokroku najďalej: „Môžeme mať za pápežku aj ženu“ tvrdí benediktínsky mních


14. mája 2025
  Krátke správy

O tom, že Rakúsko predbehlo na ceste cirkevného pokroku ostatné štáty o niekoľko svetelných rokov, svedčí najnovšia správa oficiálneho (!) cirkevného portálu Kathpress, referujúca o panelovej diskusii s názvom „Prečo veriť“, ktorá sa uskutočnila vo Viedni.

https://www.kathpress.at/goto/meldung/2476979/steindl-rast-eine-frau-als-papst-warum-nicht

V celovečernom rozhovore s morálnym teológom a lekárom Matthiasom Beckom definoval podľa Kathpress americký benediktín rakúskeho pôvodu, David Steindl-Rast „skutočné jadro kresťanského posolstva“.

Americký benediktín rakúskeho pôvodu, David Steindl-Rast
zdroj: flickr.com

Slovo „Boh“ používa Steindl-Rast podľa Kathpressopatrne“, pretože je často nesprávne chápané. Chápe ho ako „veľké tajomstvo, s ktorým sa stretávame v každej ľudskej bytosti a ktoré presahuje jednotlivca, pretože je všeobjímajúce“.

Kathpress ďalej uvádza:

Benediktínsky mních David Steindl-Rast nemá žiadne výhrady voči úplnej rovnosti pohlaví v Cirkvi. Aspoň z európskeho pohľadu by sa dalo povedať: „Ženy sú si v každom ohľade rovné s mužmi. Môžeme mať aj ženu za pápežku – nevidím absolútne žiadny dôvod, prečo nie,“ povedal 98-ročný rehoľník v pondelok večer počas panelovej diskusie vo viedenskej farnosti sv. Margaréty. Takéto uvažovanie je len otázkou zdravého rozumu – hoci implementácia v súčasnosti nie je možná. „Ostatné časti sveta ešte nie sú tak ďaleko, ale nachádzame sa v období prechodu z jedného stavu vedomia do druhého,“ hovorí Steindl-Rast.“

Tento nestor amerických, ale zaiste aj rakúskych benediktínov sa podelil s divákmi aj o ďalšie múdrosti:

Božie kráľovstvo hlásané Ježišom Kristom bolo už chápané ako kontrast k mocenskej pyramíde Rímskej ríše, pokračoval rehoľník. Násiliu okupačnej moci zameranému na udržanie si pozície čelil nenásilím a na rivalitu a chamtivosť reagoval solidaritou, vzájomnou podporou a zdieľaním – úplne v súlade s „ideálmi komunistického postoja“, ako poznamenal Steindl-Rast. Samotná skutočnosť jeho popravy na kríži naznačuje, že Rimania vnímali toto učenie ako podkopávanie ich moci a považovali ho za „revolucionára“.

O tomto pokrokovom benediktínovi sa môžeme dozvedieť na Wikipédii nasledovné skutočnosti:

Emigroval s rodinou do Spojených štátov a v roku 1953 sa stal benediktínskym mníchom v kláštore Mount Saviour v Pine City v štáte New York, novozaloženej benediktínskej komunite. S povolením svojho opáta Damasusa Winzena bol v roku 1966 oficiálne poverený viesť budhisticko-kresťanský dialóg a začal študovať zen u majstrov Haku’una Jasutaniho, Soena Nakagawu, Šunrju Suzukiho a Eida Tai Šimana.

V roku 1968 spolu so židovskými, budhistickými, hinduistickými a sufíjskymi učiteľmi založil Centrum pre duchovné štúdie a od 70. rokov 20. storočia je členom Lindisfarnskej asociácie kultúrneho historika Williama Irwina Thompsona. Za svoje úspechy v budovaní dialógu medzi náboženskými tradíciami získal cenu Martina Bubera.

Branislav Michalka

Zdroj: Kathpress, titulný ilustračný obrázok, zdroj – flickr.com


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Na severe Iraku bolo tento týždeň na svojom prvom svätom prijímaní okolo 450 detí

Fanatický nepriateľ tradičnej omše, teológ Andrea Grillo zaútočil neuveriteľným spôsobom na úctu k mladému adeptovi svätorečenia Carlovi Acutisovi

„James the Less“ – komediálny katolícky miniseriál, ktorý je na platforme YouTube už vcelku populárny

Cirkvi v Nemecku chránia v azyloch tisíce nelegálnych imigrantov pred deportáciou