Malý katechizmus tradičnej liturgie (Prvá časť): Liturgia, oltár a sv. omša -

Malý katechizmus tradičnej liturgie (Prvá časť): Liturgia, oltár a sv. omša

Jozef Duháček
8. augusta 2025
  Cirkev  

Liturgia je forma verejnej bohopocty, ktorú Cirkev predpisuje a usporadúva. Teológia učí, že Cirkev je živé telo, organizmus, ktorý má, ako celok, povinnosť vzdávať chválu a prinášať obetu Všemohúcemu Bohu. Na splnenie tejto povinnosti vytvorila Cirkev zvláštnu formu modlitieb a bohoslužobných úkonov, ktorú nazývame liturgiou. Liturgia je teda oficiálna modlitba Cirkvi. V nej Cirkev vzdáva Bohu úctu a privoláva Jeho požehnania, vzdáva Mu vďaky a prináša Mu zmiernu obetu. Prostredníctvom liturgie posväcuje každú časť dňa i noci a premieňa celý rok na nepretržitý kruh modlitby.

Stredobodom tejto liturgie je svätá omša, v ktorej je Najsvätejšia obeta obklopená nádherným súborom modlitieb a obradných úkonov. Okrem omše tu máme Kánonické hodinky – breviár, čiže celodennú modlitbu rozdelenú a predpísanú na určité denné a nočné hodiny. Tajomstvo Božieho vykúpenia je v priebehu roka rozdelené do rôznych fáz, podobne ako hranol rozkladá svetlo na rôzne farby, čím vzniká rad sviatkov pokrývajúcich celý liturgický rok. Advent nás svojím pochmúrnym, no radostným očakávaním privádza k Vianociam, po ktorých nasleduje, ako príprava na sviatky Umučenia a Zmŕtvychvstania, prísne obdobie Pôstu. Veľkonočné obdobie nám prináša 40 dní radosti a vrcholí slávnosťou Turíc. A potom opäť kráčame k ďalšiemu Adventu.

Takýmto spôsobom je pestovaná a zušľachťovaná spirituálna a morálna stránka kresťanského života, tu sa formuje pravý katolícky charakter. Keďže kríza, ktorá postihla po II. vatikánskom koncile Cirkev sa eminentne prejavuje v úpadku liturgie a úpadok liturgie sa prehlbuje predovšetkým kvôli stále väčšej neznalosti a nevzdelanosti, je užitočné neprestajne opakovať a pripomínať význam a zmysel najzákladnejších liturgických pojmov, definícií a princípov. Aby sme sa vyhli konfúzii a zmätku, ktorý spôsobujú moderní liturgisti svojím nekontrolovaným experimentovaním, budeme čerpať z knihy Liturgický katechizmus pre mladých a starých, ktorý vydala v roku 1919 Societas Sacratissimi Cordis Jesu. A pretože v roku 1919 sa v latinskej časti katolíckej Cirkvi, až na niekoľko výnimiek, používal Rímsky rítus, teda obrad, ktorý dnes označujeme za „tradičný“, môžeme tento krátky text nazvať Malým katechizmom tradičnej liturgie.

Slávenie tradičnej sv. omše
zdroj: wikimedia commons

Liturgia

1. Aký je význam slova liturgia? Pôvodne to znamenalo verejnú povinnosť, službu štátu, ktorú občan vykonával bezplatne. Neskôr to znamenalo všeobecnú službu verejného charakteru.

2. Kde sa toto slovo prvýkrát objavuje v Písme? V Septuaginte sa používa pre verejnú chrámovú bohoslužbu (Exodus xxxviii). Odtiaľ pochádza náboženský význam tohto slova, je to úloha kňazov, rituálna služba v chráme (Joel).

3. Čo zahŕňa pojem liturgia dnes? Celý komplex oficiálnych bohoslužieb, všetky obrady, ceremónie, modlitby a sviatosti Cirkvi. V protiklade k liturgii stoja súkromné pobožnosti.

4. Ako rozoznávame, ktoré bohoslužby sú liturgické? Liturgické sú tie bohoslužby, ktoré sú obsiahnuté v niektorej z oficiálnych liturgických kníh: napr. kompletórium je liturgická modlitba (je to súčasť liturgie hodín), ale ruženec nie je.

5. V akom zmysle sa slovo liturgia používa v gréckej cirkvi? Grécka cirkev ho obmedzuje na hlavnú oficiálnu bohoslužbu – obetu svätej Eucharistie, ktorú my v našom latinskom obrade nazývame svätá omša. Keď Grék hovorí o svätej liturgii, myslí tým iba eucharistickú bohoslužbu.

6. Čo rozumieme pod liturgickými knihami? Liturgické knihy sú všetky knihy vydané autoritou Cirkvi, ktoré obsahujú texty a pokyny pre jej oficiálne bohoslužby.

7. Vymenujte liturgické knihy!Liturgické knihy sú: Misál, Pontifikál, Breviár, Rituál, Biskupský ceremoniál, Memoriale rituum a Martyrológium.

8. Kedy bol prvýkrát vydaný Rímsky misál? Rímsky misál, ktorý používame v tradičnej liturgii, bol vydaný svätým Piom V. v roku 1570. Bol revidovaný v niekoľkých nasledujúcich pontifikátoch, podľa potreby boli pridané nové omše, ale stále je to ten od Pia V. (pozn. red.: posledná revízia bola urobená za Jána XXIII. v roku 1962. Misály samozrejme existovali aj pred rokom 1570, ale až do Tridentského koncilu nebola kontrola nad obsahom Rímskeho misála vykonávaná centrálne a systematicky. Preto jestvovalo množstvo lokálnych variácií, ktoré sa viac či menej líšili. Reformácia a množstvo bludov, ktoré priniesla, si vyžiadali prísny dohľad nad vieroučným obsahom liturgických kníh a revízia, ktorú sv. Pius V. inicioval, odstránila, nakoľko to bolo možné, novšie, duplicitné alebo neorganické prídavky a úpravy Rímskeho kánonu, ktorý bol definitívne hotový už za sv. Gregora Veľkého).

Missale Romanum z roku 1911
zdroj: wikimedia commons

9. Čo obsahuje text misála? Prvá časť obsahuje „Proprium de tempore“ texty omšovývh modlitieb od prvej adventnej nedele do poslednej po Turíciach. Proprium každej omše (vlastná, príslušná sada modlitieb) je uvedené tak, ako v cirkevnom roku nasledujú, teda chronologicky. V Propriu sú uvedené omšové texty každej nedele a tých dní (vigílie, kántrové dni atď.), ktoré majú vlastnú omšu. V Propriu sú aj obrady, ktoré nie sú eucharistické, ale úzko súvisia s omšou, ako je požehnanie popola, sviečok, palmových ratolestí a všetky bohoslužby Veľkého týždňa (okrem vešpier vo štvrtok a piatok). Po Bielej sobote je Proprium prerušené a je tam vložené „Ordinárium omše a kánon“.

10. Čo je Ordinárium omše? Ordinárium je tá časť omše, ktorá sa nikdy nemení – s výnimkou prefácií a niekoľkých drobných zmien, ktoré sú predpísané na niektoré sviatky. Po Ordináriu pokračuje Proprium Veľkonočnou nedeľou a nedeľami do konca roka.

11. Čo obsahuje druhá časť misála? Obsahuje „Proprium sanctorum“, teda sady omšových modlitieb na sviatky svätých, ktoré sa vyskytujú počas roka. Začína sa vigíliou svätého Ondreja, ktorá zvyčajne pripadá na začiatok adventu.

12. Čo obsahuje tretia časť? Obsahuje omšové texty pre rôzne príležitosti, teda všeobecné omše pre apoštolov, mučeníkov, panny atď. Tiež omše za zosnulých a aj zbierku votívnych omší a špeciálne omše pre určité diecézy.

13. Čo je Pontifikál? Pontifikál je kniha s textami modlitieb a obradov, ktoré náležia biskupovi a obsahuje obrady birmovania, kňazskej vysviacky, požehnania opátov, konsekrácie kostolov, oltárov, kalichov atď.

14. Čo je Breviár? Breviár obsahuje celé Božské ofícium (Divinum officium), nie však texty pre jeho spev v chóre. Po koncile sa Breviár občas nazýva liturgiou hodín. Je rozdelený na štyri časti: zima, jar, leto, jeseň.

15. Kto má povinnosť modliť sa Božské ofícium? Všetci kňazi a členovia niekoľkých rehoľných rádov, muži aj ženy.

16. Čo sú to kánonické hodinky? Každý deň má svoje ofícium a to je rozdelené na časti, zvané hodiny, a to podľa starorímskeho rozdelenia dňa. Nočné hodiny sú Matutínum a Laudy (ranné chvály). Matutínum je rozdelené na tri nočné hodiny, aby zodpovedali trom nočným strážam a Laudy sa majú recitovať za úsvitu. Denné hodiny sú: Prima, Tercia, Sexta, Nona, Vešpery a Kompletórium.

17. Čo obsahuje Rituál? Rituál obsahuje všetky bohoslužby a obrady, ktoré potrebuje kňaz okrem tých, čo sú uvedené v misáli a breviári; Rituál obsahuje pokyny pre udeľovanie rôznych sviatostí, procesie, pohreby, exorcizmy atď.

18. Čo obsahuje Biskupský ceremoniál? Napriek svojmu názvu obsahuje veľa materiálu potrebného aj pre iných ľudí ako sú biskupi. Obsahuje všeobecné pokyny pre bohoslužby konané biskupom i pre biskupových asistentov, úplné pokyny pre všetko, čo súvisí s omšou, Božským ofíciom, jeho spevom v chóre a príslušnými obradmi. Je to nevyhnutný doplnok k rubrikám misála, breviára, rituálu a pontifikálu.

19. Čo je Memoriale Rituum? Tzv. Malý rituál dáva pokyny pre určité obrady, požehnanie sviečok, popola, palmových ratolestí atď., v menších kostoloch, kde nie je ani diakon, ani subdiakon.

20. Čo je Martyrológium? Je to rozšírený kalendár, ktorý uvádza mená a veľmi krátke záznamy o všetkých svätých (nielen mučeníkoch), ktorí sú každý deň komemorovaní na rôznych miestach.

21. Vymenujte liturgické farby! Biela, červená, zelená, fialová a čierna (pozn. red.: v novej omši bola čierna farba zrušená a nahradená fialovovu).

22. Čo znamená spev (cantus)? V prísnom zmysle slova „spev“ znamená melódiu vydávanú len ľudským hlasom; v širšom zmysle sa slovo používa aj na označenie spevu sprevádzaného nástrojmi; môže tiež znamenať samotnú inštrumentálnu hudbu.

23. Čo je liturgický spev? Liturgický spev znamená liturgickú alebo posvätnú hudbu. Posvätná hudba zahŕňa štyri odlišné, ale vzájomne podriadené prvky: jednoduchý spev; harmonizovaný spev; jeden alebo druhý sprevádzaný organom a nástrojmi; a organ a nástroje samotné.

24. Čo sa rozumie pod pojmom jednoduchý spev (cantus planus)? Tento názov sa začal používať až v 12. a 13. storočí, aby odlíšil starý cirkevný spev od „musica mensurata“, ktorá sa začala vyvíjať v tom čase. Jednoduchý spev je synonymom pre gregoriánsky alebo rímsky chorál, pod ktorým sa dnes rozumie nielen raná cirkevná hudba, ale všetky podobné skladby napísané až do konca 16. storočia, ba aj neskôr.

25. Prečo sa rímsky chorál nazýva aj gregoriánsky? Rímsky spev sa nazýva aj gregoriánsky, pretože tento dôstojný a slávnostný spev bol vyučovaný a zdokonalený v škole založenej svätým Gregorom Veľkým, pre ktorú on daroval pozemok a dva domy. Zozbieral do jedného zväzku, nazývaného Antifonár, všetko, čo sa malo spievať počas omše a iných cirkevných obradov. Chcel, aby sa tieto spevy rozšírili po celej latinskej Cirkvi. Hovorí sa, že sám dával hodiny tohto spevu a učil menšie deti. Keď boli jeho žiaci dostatočne spôsobilí, rozposlal ich do Anglicka a Francúzska.

Stredoveký antifonár z Portugalska
zdroj: wikimedia commons

26. Čo sa rozumie pod pojmom mimoliturgická hudba? Hudba, ktorá sprevádza neliturgické funkcie katolíckej bohoslužby, sa zvyčajne a náležite nazýva mimoliturgická. Hudba pre tieto účely by mala čo najviac prevziať charakter bez extrémnej prísnosti liturgickej hudby.

27. Ktoré sú hlavné liturgie používané v súčasnosti vo východnej cirkvi? Liturgia svätého Jána Zlatoústeho. V jej slovanskej forme sa používa v ruskej cirkvi v samotnom Rusku. Používa sa samozrejme aj v Grécku a aj Bulharsku, Albánsku ako aj u zjednotených Grékov štyroch patriarchátov a niektorých ďalších.

28. Je to jediná liturgia používaná na týchto miestach? Nie, v určitých dňoch v roku sa namiesto liturgie svätého Jána Zlatoústeho používa liturgia svätého Bazila.

29. Ktoré sú liturgie západnej cirkvi? S výnimkou jedného alebo dvoch obradov prevažuje rímska liturgia.

30. Ktoré ďalšie obrady sa používajú na Západe? Ambroziánska liturgia sa používa v Miláne a mozarabská liturgia v Tolede v Španielsku.

31. Čo viete o týchto liturgiách? Ambroziánska liturgia, nazvaná podľa svätého Ambróza, biskupa Milána v roku 374, je veľmi starobylá. Milánčania tvrdia, že je dielom svätého Barnabáša, apoštola. Mnohé pokusy o zrušenie tohto obradu a nahradenie rímskym boli neúspešné.

32. Aké sú niektoré zvláštnosti tohto obradu? Nepovoľuje „Agnus Dei“ okrem omší za zosnulých. Na Veľkonočnú nedeľu sú predpísané dve omše, jedna pre novo pokrstených a jedna pre sviatok, a počas celého pôstu nie je v piatok omša.

33. Čo je mozarabský obrad? Mozarabský obrad je prežitok gótskej liturgie, ktorá sa kedysi používala v celom Španielsku, ale teraz je obmedzená len na mesto Toledo.

34. Čo bol sarumský rítus? Sarumský rítus dominoval v celej Veľkej Británii až do vlády kráľovnej Márie v roku 1560, keď bola prostredníctvom kardinála Pola zavedená pravidelná rímska liturgia.

35. Ako vznikol sarumský obrad? Sarumský obrad zaviedol svätý Osmund, biskup Sarumu vo Wiltshire v Anglicku v roku 1078 a bol známy pre svoju veľkoleposť.

36. Ktoré rehoľné rády majú vlastné obrady? Tri rehoľné rády majú vlastné obrady, a to kartuziáni, karmelitáni a dominikáni (pozn. red.: po II. vatikánskom koncile však tieto rády svoje vlastné obrady poväčšine opustili a prijali NOM).

37. Aké sú niektoré z rôznych druhov omší? Najdôstojnejšia je slávnostná omša – Missa Solemnis, ktorá sa slávi s diakonom a subdiakonom a množstvom asistencie, kňaz ju celú spieva a časti ako Glória, Krédo, Kyrie, Agnus Dei atď. nespieva ľud, ale schola.

38. Čo je Missa Cantata? Missa Cantata alebo jednoduchá spievaná omša je slávnostná omša slúžená bez diakona a subdiakona.

39. Čo je Missa privata? Recitovaná omša, v anglicky hovoriacich krajoch Low mass, sa slúži bez diakona a subdiakona a bez obvyklých znakov slávnostnej omše. Kňaz nespieva.

40. Čo je konventuálna omša? Konventuálna omša, prísne vzaté, je tá, ktorú sú kanonici pridružení ku katedrále povinní sláviť denne okolo Tercie – teda okolo 9. hodiny.

41. Čo je svadobná omša? Svadobná omša je špeciálna bohoslužba – iná ako omša vedená v misáli ako omša za ženícha a nevestu. Svadobná omša má niekoľko obradov, ktoré sú pre ňu jedinečné. Je veľmi starobylého pôvodu a kánon je po Pater Noster prerušený obradom požehnania novomanželov.

42. Čo sa rozumie pod pojmom Zlatá omša? Zlatá omša bola omša, ktorá sa kedysi slávila v stredu kántrových dní v advente na počesť Matky Božej. Bola to mimoriadne nádherne a bohato slúžená slávnostná omša – Missa Solemnis – a často trvala tri alebo štyri hodiny. Účastnil sa jej biskup a všetci jeho kanonici.

43. Čo je votívna omša? Votívna omša je omša, ktorá nie je v súlade s propriom daného dňa. Keďže každý deň v roku má svoju vlastnú omšu, kedykoľvek sa tento poriadok naruší, omša, ktorá sa namiesto toho slúži, sa nazýva votívna. Votívne omše sa nesmú sláviť v nedeľu, ani počas oktávy Vianoc, Zjavenia Pána, Veľkej noci, Turíc, Božieho tela, ani počas Veľkého týždňa. Vo votívnych omšiach sa vynecháva „Glória in Excelsis“ a Krédo a vždy sa pripomína komemoruje omša z daného dňa.

44. Aká je výnimka, pokiaľ ide o „Glória“ vo votívnych omšiach? Vo votívnej omši o anjeloch a v sobotnej votívnej omši o blahoslavenej Panne Márii je povolené „Glória in Excelsis“.

45. Kedy je povolená polnočná omša? Polnočná omša je teraz povolená len na Vianoce, ale polnočné omše boli bežné počas čias prenasledovania a neskôr mali niektoré sviatky privilégium polnočnej omše.

46. Čo je zádušná omša? Zádušná omša je omša za zosnulých.

47. Kedy sa môže sláviť zádušná omša? Zádušné omše sa zvyčajne slúžia:
1. keď osoba zomrie, alebo v ktorýkoľvek deň medzi dňom smrti a dňom pohrebu;
2. na tretí deň po smrti, na pamiatku vzkriesenia nášho Pána;
3. na siedmy deň;
4. na tridsiaty deň;
5. rok po smrti – teda na výročný deň.

Oltár
zdroj: flickr.com

Oltár

48. Čo je oltár? Oltár je posvätný stôl, na ktorom sa slúži omša. Predtým, než sa na ňom môže slúžiť omša, musí byť najprv posvätený biskupom.

49. Čo sa rozumie pod pravou a ľavou stranou oltára? Pravá a ľavá strana oltára sú pomenované podľa pravej a ľavej ruky Ukrižovaného, ktorý na oltári musí byť umiestnený. Pravá strana sa volá aj strana evanjelia a ľavá strana je strana epištoly. Ak je kostol orientovaný podľa tradície – presbytérium smeruje na východ, potom je kňaz pri celebrovaní obrátený na východ a evanjeliová strana mieri na sever a epištolová strana na juh.

50. Ako musí byť oltár pokrytý? V tradičnej liturgii je prísne prikázané, aby každý oltár, na ktorom sa slúži svätá obeta, bol pokrytý tromi ľanovými plátnami. Skôr, než sa tieto plátna pri omši môžu použiť, musia byť požehnané biskupom alebo jedným z jeho delegátov.

51. Prečo sa používajú tri oltárne plátna? Tri oltárne plátna sa používajú na počesť Najsvätejšej Trojice, ako aj na pripomenutie ľanových plátien, do ktorých bolo zabalené telo nášho Pána v hrobe.

52. Prečo sú v oltári umiestnené relikvie svätých? Relikvie svätých sú umiestnené v oltári, pretože v čase prenasledovania bolo zvykom slúžiť omšu priamo na hroboch mučeníkov. Keď prenasledovanie skončilo, tento zvyk postupne ustúpil a nahradil ho zvyk ukladať do novo posvätených oltárov časť tiel mučeníkov.

53. Kto umiestňuje relikvie mučeníkov do oltára? Relikvie do oltára umiestňuje biskup, ktorý oltár posväcuje.

54. Čo musí byť na oltári, keď sa slúži omša? Na oltári musia byť okrem troch oltárnych plátien krucifix a dve zapálené sviečky a zvyčajne misál (s podstavcom) a tri oltárne tabuľky.

Sv. omša

55. Aký je význam slova „doxológia“? Doxológia znamená chváloslovie – slovo chvály. Menšia doxológia je „Glória Patri“ a väčšia doxológia je „Glória in Excelsis“.

56. Koľko jazykov sa používa v ordináriu tradičnej omše? Pri každej omši omši sa používajú tri jazyky: latinčina, gréčtina a hebrejčina.

57. Prečo sa používajú tieto tri jazyky? Pretože nápis na kríži bol napísaný v týchto troch jazykoch.

58. Ktoré grécke a hebrejské slová sa používajú pri omši? Grécke slová sú „Kyrie Eleison“ a „Agios o Theos“ atď. na Veľký piatok; a hebrejské slová sú „Hosanna – Sabaoth – Aleluja – Amen – Serafíni a Cherubíni“.

59. Koľko kolekt je povolených pri omši? Je zakázané viac ako sedem kolekt naraz, ale toľko sa ich len zriedka používa. Na veľké sviatky sa hovorí len jedna kolekta, ale pri bežných príležitostiach sú zvyčajne tri.

60. Odkiaľ pochádza názov Graduale? Graduale pochádza nie, ako si niektorí myslia, od stupňov oltára, pretože sa tam nikdy nečítalo, ale skôr od stupňov ambónu.

61. Čo je ambón? Ambón je vyvýšený pult alebo kazateľnica umiestnená zvyčajne niekde v lodi kostola, z ktorej sa čítala alebo spievala epištola. Príklady týchto ambónov možno ešte vidieť v starých kostoloch v Ríme.

62. Čo je sekvencia? Sekvencia je rytmická skladba, ktorá sa pri určitých príležitostiach v roku pridáva hneď po Graduale.

63. Ako inak sa ešte sekvencie menujú? Sekvencie sa tiež nazývajú prózy alebo jubilácie.

64. Aký je pôvod týchto názvov? Nazývajú sa „prózy“, pretože, hoci sú vo verši, nemajú vlastnosti pravidelných metrických skladieb, t. j. viac sa dbá na prízvuk ako na kvantitu. Názov „jubilácia“ pochádza z toho, že sa používajú väčšinou pri veľkých slávnostiach a radostných príležitostiach; a tiež pretože hudobná fráza nasledujúca po Aleluja, ku ktorej boli pripojené rané sekvencie, sa nazývala jubilus – názov sekvencia pochádza z toho, že nasledujú po „Aleluja“.

65. Koľko sekvencií sa dnes pri omši používa? Existuje len päť sekvencií:
1. „Victimæ Paschali“, na Veľkú noc;
2. „Veni Sancte Spiritus“, na Turíce;
3. „Lauda Sion“, pre sviatok Božieho tela;
4. „Stabat Mater“, pre sviatok Sedembolestnej Panny Márie;
5. „Dies Iræ“, pre omše za zosnulých.

66. Poznáme autorov týchto sekvencií? „Veni Sancte Spiritus“ sa všeobecne pripisuje blahoslavenému Hermannovi Mrzákovi (Contractus); niektorí hovoria že ju zložil Inocent III. alebo Robert, kráľ Frankov. „Dies Irae“ zložil Tomáš z Celana. „Lauda Sion“ napísal svätý Tomáš Akvinský na žiadosť pápeža Urbana IV. „Stabat Mater“ sa všeobecne pripisuje františkánskemu mníchovi Jacoponovi da Todi a „Victima Paschali“ je od burgundského kňaza a básnika Wipa.

67. Čo bola disciplína tajomstva? „Disciplina Arcana“ alebo disciplína tajomstva je zvyk, ktorý vládol v Cirkvi počas prvých piatich storočí, starostlivo skrývať hlavné tajomstvá našej svätej viery pred pohanmi a katechumenmi a preto boli títo pred najposvätnejšou časťou omše prepustení.

68. Čo sa rozumie pod omšou veriacich? Katechumeni boli prepustení z omše okamžite po skončení kázne, ktorá bývala po evanjeliu a potom sa začala omša veriacich so zatvorenými dverami.

69. Kto bol ešte okrem katechumenov prepustený? Okrem katechumenov boli prepustení aj tí, ktorí boli trápení nečistými duchmi; odpadlíci, alebo tí, ktorí otvorene popierali vieru; verejní hriešnici, ktorých doba pokánia ešte neuplynula, Židia a pohania.

70. Čo sa rozumie pod omšou katechumenov? Omša katechumenov znamená tú časť omše, keď mohli byť prítomní katechumeni, teda od začiatku až po kázeň.

71. Na aké sviatky sa pri omši hovorí Krédo? Krédo sa hovorí na všetky nedele v roku, sviatky nášho Pána, Panny Márie, svätých anjelov, apoštolov a učiteľov Cirkvi. Jediná žena svätica okrem Panny Márie, ktorá má v omši Krédo, je svätá Mária Magdaléna, pretože bola „apoštolkou apoštolov“.

72. Aké staré príslovie uvádza sviatky, na ktoré sa pri omši nehovorí Krédo? Príslovie „MUC NON CREDUNT“, M znamená mučeníkov, U panny, vdovy a ne-panny, C vyznávačov, z ktorých nikto nemá v omši Krédo.

73. Aký je pôvod Nicejského kréda? Nicejské krédo bolo zostavené v roku 325 na všeobecnom koncile v Nicei, meste v Bitýnii v Malej Ázii, kde sa na výzvu pápeža Silvestra zišlo tristo osemnásť otcov, aby odsúdili heretika Aria, ktorý popieral božstvo nášho Pána.

74. Ktorá bola najdôležitejšia klauzula vložená do Nicejského kréda? „Consubstantialem Patri – jednej podstaty s Otcom“ bola klauzula, ktorá vzala Ariovi poslednú oporu, na ktorej spočívala jeho heréza.

75. Kedy bolo Krédo ďalej doplnené? Nicejské krédo bolo doplnené na koncile v Konštantínopole v roku 381, ktorý odsúdil herézu Macedónia, ktorý popieral božstvo Ducha Svätého.

76. Koľko prefácií sa teraz používa v rímskej Cirkvi? Počet prefácií používaných v rímskej Cirkvi je trinásť:
1. Prefácia Narodenia Pána;
2. Epifánie (Zjavenia Pána);
3. Pôstna;
4. O Kríži a Utrpení;
5. Veľkonočnej nedele;
6. Nanebovstúpenia;
7. Turíčna;
8. O Najsvätejšej Trojici, používaná každú nedeľu;
9. Panny Márie;
10. Apoštolov;
11. Svätého Jozefa;
12. Zosnulých;
13. Všeobecná.

77. Aký je význam slova kánon? Slovo KÁNON v gréčtine znamenalo rovný prút, potom pravítko používané murármi a tesármi na meranie; dnes sa metaforicky používa v umení ako pravidlo. Cirkev ho používa v zmysle niečoho pevného, zafixovaného a nemenného.

78. V akom zmysle sa ešte používa slovo kánon? Kánon Písma je pevný zoznam kníh, ktoré Cirkev uznáva za inšpirované. Cirkevné zákony a definície koncilov sa nazývajú KÁNONY a sú pevnými pravidlami viery alebo správania. KANONIZÁCIA je zapísanie mena Božieho služobníka na pevný zoznam svätých, ktorých Cirkev umiestňuje na svoje oltáre. Slovo KANONIK ako cirkevná hodnosť pôvodne znamenalo človeka zapísaného v pevnom zozname duchovných pripojených k miestnej cirkvi alebo katedrále.

79. Čo je to kánon omše? Kánon omše znamená pevné pravidlo, podľa ktorého sa slúži svätá obeta. Znamená to pevnú a nemennú časť omše. Jeho súčasnú podobu usporiadal hlavne svätý Gregor Veľký.

80. Ako sa ešte kánon niekedy nazýva? Kánon sa niekedy nazýval starými spisovateľmi Actio – akcia alebo konanie kňaza, pretože obsahuje premenenie chleba a vína, ich premenenie na Telo a Krv nášho Pána. Dnes sa slovom „actio“ označuje tá časť kánonu, ktorá začína slovom „Communicantes“.

81. Čo si treba všimnúť na modlitbe „Communicantes“? Hoci je táto modlitba súčasťou kánonu omše, ktorý sa inak nikdy nemení, na päť veľkých sviatkov v roku sa k nej niečo pridáva – na Vianoce, Epifániu, Veľku noc, Nanebovstúpenie a Turíce.

82. Ktorí svätí sú menovaní v kánone omše pred premenením? Pred premenením sú menovaní Panna Mária (po roku 1962 bol pridaný sv. Jozef), dvanásť apoštolov a dvanásť mučeníkov, z ktorých prví piati boli aj pápežmi.

83. Ktorý z apoštolov je vynechaný zo zoznamu? Svätý Matej je vynechaný, pretože nebol apoštolom v čase utrpenia nášho Pána, ale svätý Pavol sa spomína, hoci nie je jedným z dvanástich apoštolov. V liturgii Cirkvi je vždy spojený so svätým Petrom.

84. Pomenujte päť pápežov uvedených v kánone? Svätí Linus, Kletus (tiež Anacletus, Anaklét), Klement, Xystus (tiež Sixtus) a Kornélius, z ktorých prví traja boli spolupracovníkmi svätého Petra.

85. Ktorí ďalší mučeníci, nie pápeži, sú spomenutí v kánone na tomto mieste? Svätý Cyprián, biskup Kartága; svätí Vavrinec, Chrysogonus, Ján a Pavol, bratia; Kozma a Damián, tiež bratia a lekári.

86. Ktoré osoby zo Starého zákona sú spomenuté v Ordináriu sv. omše? Ábel, Abrahám, Melchizedech a Izaiáš sú spomenutí v Ordináriu sv. omše.

87. Sú v kánone spomenuté aj nejaké ženy svätice? Áno, sväté Felicita, Perpetua, Agáta, Lucia, Agnesa, Cecília a Anastázia sú spomenuté po premenení.

88. Aký zvyk sa kedysi zachovával pri Memento? Až do 12. storočia bolo v latinskej Cirkvi zvykom nahlas čítať z diptychov mená tých, za ktorých sa obetovala daná omša.

89. Čo boli diptychy? Diptychy boli tabuľky, na ktorých boli zapísané mená živých a mŕtvych, a diakon ich čítal nahlas z ambónu. V mozarabskom obrade sa tento zvyk čítania diptychov stále používa.

90. Aký bol pôvod pozdvihovania hostie po premenení? Súčasný zvyk pozdvihovania hostie po premenení pochádza z 11. storočia a bol zavedený ako protest proti heretikovi Berengárovi, ktorý popieral doktrínu transsubstanciácie.

91. Čo je menšie alebo malé pozdvihovanie? Menšie pozdvihovanie sa koná tesne pred „Pater Noster“ pri slovách „omnis honor et gloria“, keď kňaz pozdvihne kalich a hostiu niekoľko centimetrov nad oltár. Toto bývalo pôvodne jediné pozdvihovanie.

Zdroj: wikimedia commons

92. Koľko ceremoniálnych úkonov je kňaz povinný urobiť pri slúžení sv. omše? Kňaz musí pri slúžení omše vykonať 500 úkonov. Okrem nich musí dodržať 400 rubrík (predpisov a nariadení), čo spolu tvorí 900 povinností, ktoré je povinný dodržiavať pod hrozbou hriechu.

93. Aké sú niektoré z úkonov, ktoré je povinný zachovať? Musí sa šesťkrát otočiť k ľudu, osemkrát pobozkať oltár, jedenásťkrát pozdvihnúť oči k nebu a desaťkrát sa udrieť v prsia pri omšiach za živých, sedemkrát pri omšiach za mŕtvych atď.

94. Koľkokrát kňaz spojí ruky a skloní hlavu počas omše? Spojí ruky päťdesiat štyrikrát a skloní hlavu dvadsať jedenkrát; a položí obe ruky na oltár dvadsať deväťkrát.

95. Koľkokrát kňaz urobí znamenie kríža? Kňaz urobí znamenie kríža tridsať trikrát nad obetou, šestnásťkrát na sebe a dvakrát, keď sa otočí a požehná ľud; raz na knihe; a urobí znamenie kríža s hostiou predtým, než podá sväté prijímanie každému prijímajúcemu.

96. Aké sú niektoré rozdiely medzi slávnostnou omšou a recitovanou omšou (Missa Solemnis a Missa Privata)? Pri slávnostnej omši je povinné ordinárium aj proprium spievať, evanjelium slávnostne spieva diakon a epištolu subdiakon. Incenzuje sa oltár aj ľud a kňaz dáva diakonovi a subdiakonovi Pax alebo bozk pokoja.

97. Ktoré časti slávnostnej omše spieva zbor? Zbor (schola) spieva Introit, Kyrie, Glória, Graduale, Krédo, Ofertórium, Sanktus a Benediktus, Agnus Dei a Komúniu.

98. Aké právomoci dostáva diakon pri vysviacke? Diakon pri vysviacke dostáva právomoc asistovať kňazovi pri slávnostnej omši, slávnostne spievať evanjelium, kázať a udeľovať slávnostný krst.

99. Ako nosí diakon štólu? Diakon nosí štólu cez ľavé rameno namiesto toho, aby ju mal prekríženú vpredu ako kňaz.

100. Ako sa omša za mŕtvych líši od omše za živých? Líši sa hlavne vynechaním – vynecháva sa žalm „Judica me“, Glória a Krédo ako v iných votívnych omšiach. Pri „Agnus Dei“ sú slová „Dona eis requiem“ nahradené „Miserere nobis“ a pred posledným evanjeliom namiesto slov „Ite Missa est“ sa hovoria slová „Requiescat in pace“ a kňaz nedáva ľudu požehnanie.

101. Aká je zvláštna výhoda zádušnej omše? Pokiaľ ide o podstatu obety, všetky omše sú rovnaké, ale modlitby v zádušnej omši sa hovoria v mene Cirkvi a podľa nariadenia Cirkvi, a preto získavajú pre zosnulých zvláštne milosti.

102. Uveďte niektoré rozdiely sv. omšou slúženou kňazom a biskupom. Biskup sa oblieka pri oltári. Manipul dostáva po „Confiteor“ až pri modlitbe „Indulgentiam“. Po „Glória“ hovorí „Pax vobis“ namiesto „Dominus vobiscum“. Pri požehnaní biskup urobí nad ľudom tri znamenia kríža. V prvej modlitbe kánonu namiesto slov „s naším biskupom N“ hovorí „a ja, tvoj nehodný služobník“. Vždy mu asistuje kňaz.

103. Čo je pontifikálna omša? Pontifikálna omša je slávnostná omša slúžená biskupom. Pokiaľ slúži z trónu vo svojej vlastnej katedrále alebo s povolením z trónu v inej diecéze, slúži sa podľa kompletného ceremoniálu.

104. Aké sú niektoré z obradov pontifikálnej omše? Okrem kňazov, diakonov a subdiakonov asistujú kanonici vo svojich rúchach. Deväť akolytov alebo klerikov obsluhuje knihu, bugiu (lampička), mitru, berlu, kadidlo, dve sviečky, gremiale (obradná zásterka) a ampulky a štyria asistujú pri umývaní biskupových rúk. Mal by byť prítomný aj nosič vlečky a pri pozdvihovaní aspoň štyria nosiči pochodní.

105. Aké ozdoby nosí biskup alebo arcibiskup okrem obvyklých omšových rúch? Ozdoby, ktoré nosí biskup alebo arcibiskup, sú buskiny (topánky), sandále, pektorálny kríž, tunika, dalmatika, rukavice, pálium, mitra, prsteň, berla, ktorú nosí, a gremiale alebo zástera.

106. Aké zvláštne ceremónie má slávnostná pontifikálna omša slúžená pápežom v Bazilike svätého Petra? Pri pápežskej omši nahrádza asistenta kňaza kardinál biskup. Asistenta diakona nahrádza kardinál diakon a subdiakona nahrádza audítor Rímskej Roty. Epištola a evanjelium sa najprv spievajú v latinčine, potom aj v gréčtine. Pri pozdvihovaní hostie a kalicha sa pápež otočí v polkruhu smerom z epištolovej strany na evanjeliovú. Pápež prijíma sväté prijímanie stojac pri tróne, diakon mu prináša kalich a subdiakon paténu s hostiou.

107. Aké privilégium sa užíva pri slávnostnej pápežskej omši pri hroboch apoštolov? Diakon a subdiakon majú privilégium z kalicha prijímať Predrahú Krv. Toto je jediná inštancia pradávneho zvyku prijímať pod obojím.

(Pokračovanie)


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Africkí biskupi vyzývavú v novom dokumente k „sprevádzaniu“ a „načúvaniu“ polygamických manželstiev

Benátsky majster Antonio Solario (Lo Zingaro) a jeho dielo, ktorým sa inšpiroval Caravaggio

Kardinál Kurt Koch: Je žiaduce, aby pápež zrušil obmedzenia týkajúce sa tradičnej omše

Uznávaný britský historik vo svojej novej knihe tvrdí, že Epstein bol agentom viacerých tajných služieb – Mossadu, CIA i FSB…