V korunovačnej katedrále francúzskych kráľov otvorili výstavu prisťahovaleckých žien s názvom: Nové kráľovné. Cirkev súhlasila… -

V korunovačnej katedrále francúzskych kráľov otvorili výstavu prisťahovaleckých žien s názvom: Nové kráľovné. Cirkev súhlasila…


6. marca 2025
  Krátke správy

V parížskej Katedrále svätého Dionýza (Saint-Denis), ktorá bola po stáročia, až do Francúzskej revolúcie, korunovačnou katedrálou francúzskych kráľov, otvorili novú výstavu fotografií. Fotografie zobrazujú ženy – prisťahovalkyne žijúce vo štvrti Saint-Denis a sú nazvané „novými kráľovnami“ v protiklade ku kráľovnám starým, spiatočníckym a netolerantným, ktoré ležia pochované v kryptách katedrály. Teda to, čo z nich zostalo, pretože v roku 1793, počas Veľkej francúzskej revolúcie, sa bazilika stala obeťou bujarého revolučného davu. Kostol bol vykradnutý a vyplienený. Krypty boli rozbité a vykopané, rakvy s telami francúzskych panovníkov boli otvorené a pozostatky boli vhodené do jám, ktoré boli naplnené haseným vápnom a zasypané zeminou.

Náhrobok Ľudovíta XVI. a Márie Antoinetty v katedrále Saint-Denis
zdroj: wikimedia commons

Výstavu zoširoka a viacmenej kriticky komentuje denník Le Figaro:

https://www.lefigaro.fr/l-exposition-nouvelles-reines-a-la-basilique-saint-denis-le-hijab-dans-la-necropole-20250303

https://www.lefigaro.fr/vox/politique/exposition-a-la-basilique-de-saint-denis-quand-l-eglise-catholique-fait-le-jeu-des-freres-musulmans-20250305

Čerstvá výstava v katedrále ukazuje 30 portrétov. Niektoré zobrazené ženy majú na hlavách moslimské šatky, čo je v katolíckom chráme obzvlášť podnetné. Progresívno-slobodomurárska francúzska úderka si výstavou zrejme ulovila viacero ideologických bobríkov. Rituálne ponížila bývalé francúzske kráľovné tým, že za nové kráľovné Francúzska „korunovala“ moslimské prisťahovalkyne, ukázala tak katolíkom kto je vo Francúzsku skutočným vládcom a v neposlednom rade podporila feministickú agendu, pretože autorka veselo komentovala výstavu, že sa v nej kráľovné včerajška „v posmrtnom feministickom sesterstve“ miešajú s „kráľovnami dneška“.

Autorkou fotografií je Sandra Reinfletová, ktorá chcela „vyzdvihnúť dôležitosť žien, ktoré sú vďaka svojej húževnatosti, odvahe a odhodlaniu kráľovnami dnešnej doby“. Pri vstupoch do chrámovej lode a do krypty, kde sa nachádzajú kráľovské hrobky, sú zrejme z dôvodu kreatívnej umeleckej invencie umiestnené fotografie veľkých tvárí žien, zahalených islamskými šatkami. Náhrobok Márie Antoinetty a Ľudovíta XVI. obklopujú tváre moslimských, ale zrejme aj nemoslimských občianok Saint-Denis, ktoré sú opísané ako Samia, Ishraf, Leila, Gloria, Kamala, Mamie Danielle, Sophie, Imène a Marie.

Podľa organizátorov fotografie predstavujú „obyčajných“ obyvateľov Saint-Denis, žien údajne „zapojených“ do spoločenského a politického života mesta a „boja za sociálnu spravodlivosť“, ako aj žien žijúcich vo Francúzsku bez práva na pobyt, matiek „drogových dílerov“ a pod. Výstava podľa autorov „korunuje“ nové postavy mesta, podporuje „toleranciu“ a oslavuje ich „rozmanitosť“ na historickom pozadí.

Mierne pravicový denník Le Figaro sa trochu naivne v súvislosti s výstavou pýta, či tento dnes už vskutku „pravdivý portrét Saint-Denis v roku 2025“ neodporuje vízii tých, ktorí dodnes odpočívajú v hrobkách baziliky, akoby vízie katolíckych francúzskych panovníkov ešte niekoho vo Francúzsku zaujímali a či výstava nepodporuje tzv. „kreolizáciu“ Francúzska, ktorú podporuje líder ľavicovej strany LFI, Jean-Luc Mélenchon?

Táto zvláštna výstava bola len nedávno zaznamenaná na sociálnych sieťach a na rôznych fórach sa následne stretla s kritikou. Prípad dokonca získal politický kontext. Napríklad feministická, avšak údajne pravicová skupina Némésis označila výstavu za poníženie žien a útok na kresťanské dedičstvo Francúzska.

Poslanec strany Národné združenie Mathias Renault požiadal Centre des Monuments Nationaux (Centrum pre národné pamiatky – CMN), ktoré spravuje baziliku Saint Denis, aby poskytlo informácie o výške dotácie udelenej na inštaláciu. Povšimnime si pritom, že katolícku katedrálu nespravuje Cirkev, ale štátna správa. Je to preto, lebo podľa sekularizačného zákona z roku 1905 francúzska republika znárodnila a skonfiškovala všetok cirkevný majetok (a vyhnala niektoré rehole), takže francúzska cirkev dnes vlastní len to, čo si nasporila od roku 1905. Viac ako tisíc rokov donácií a budovania prehltla slobodomurárska republika na jedno posedenie. Tomu sa hovorí krása slobody a právneho štátu, za ktoré sa oplatí bojovať.

CMN reagovalo na politicky nekorektné dezolátne invektívy zdôraznením, že je „hrdé, že môže prezentovať túto výstavu, ktorá bola slávnostne otvorená pred šiestimi mesiacmi bez negatívnej reakcie až dodnes“ a ktorá „nemá ani náboženský, ani ideologický charakter“. (Sú to veselé kopy a šibali). Štátna inštitúcia píše o „umeleckej práci“ a o fotografiách žien „rôzneho pôvodu a presvedčenia, ktoré vďaka svojej vytrvalosti opäť získali nezávislosť“.

No a navyše CMN pripomenulo sa, že diecéza Saint-Denis, predstaviteľka katolíckej Cirkvi, ktorej štát dovolil hosťovať od roku 1905 v jej vlastnom kostole, schválila „kultúrny program“, ktorý CNN nariadila. Z toho vyplýva zrejmý fakt, že jej výstava určite neprekáža. Môžeme podľa ideového profilu súčasných francúzskych prelátov usudzovať, že ich skôr teší. Na otázku denníka Le Figaro v tejto veci diecéza zatiaľ nereagovala.

Parížska radnica označila kritiku výstavy za islamofóbnu a rasistickú a odmietla ju.

https://actu.fr/ile-de-france/saint-denis_93066/une-exposition-a-la-basilique-saint-denis-fait-polemique-la-ville-condamne-des-attaques-islamophobes_62329765.html

Súdružka umelkyňa sa mala kvôli výstave a podľa radnice stať predmetom „násilných a homofóbnych správ“, čím sa celá jej tvorivá atmosféra a nasadenie ešte lepšie dokresľuje.

BM

Zdroj: Le Figaro, actu.fr, PCH24, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Massimo Stanzione, neapolský barokový maliar, známy svojimi elegantnými kompozíciami

Známy kňaz: Obdobie pôstu by malo byť tiež prípravou na mučeníctvo

Argentínsky seminarista prehovoril o homosexuálnom obťažovaní biskupom Zanchetom: „Vždy sa chválil svojím priateľstvom s pápežom“

Vláda SR schválila návrh kultúrno-etického ústavného zákona