Taliansky katolícky denník Avvenire pripomína výročie manželstva Martina Luthera a v jeho úvahách o manželstve vidí predchodcu exhortácie Amoris laetitia!
16. decembra 2024
Krátke správy
Taliansky oficiálny katolícky denník Avvenire (Budúcnosť), vznikol v roku 1968 na podporu „ducha koncilu“ a tešil sa významnej podpore pápeža Pavla VI. Dodnes predstavuje baštu progresívneho krídla v katolíckej Cirkvi.
A keďže progres neustále napreduje, pomaly ale isto padajú masky a na povrch sa derie, ako pružiny z ošúchanej sedačky, skutočné ideové pozadie modernistického snaženia. Časy, keď to bolo potrebné skrývať, sú podľa progresívcov zrejme preč a s odvahou rastie chuť.
Najnovšie sa v katolíckom (!) denníku Avvenire prihlásili s fanfárami k manželstvu odpadnutého augustiniánskeho mnícha Martina Luthera a tvrdia (čo sa neodvážime spochybňovať), že „úvaha otca reformácie o manželstve predstavuje takmer anticipáciu apoštolskej exhortácie pápeža Františka“.
https://www.avvenire.it/famiglia/pagine/amoris-laetita-e-lutero-quegli-incroci-sorprendenti
To nehovoria zlí tradicionalisti, ale hlásna trúba „ducha koncilu“.
Článok zdobí portrét pána doktora Martina a autor článku považuje dojato Lutherove slová o manželstve za „krásne“, pričom mu nijako neprekáža, že išlo o vyskočeného rehoľníka, ktorý dobrovoľne prisahal, že bude žiť v čistote až do smrti.
Text pokračuje nasladnutými vetami, pri ktorých si treba aplikovať z bezpečnostných dôvodov inzulín. Pripomeňme, že autor je katolík a čítame významný katolícky denník:
„Martin Luther, veľký reformátor (!), v roku 1525 odložil svoju sutanu augustiniánskeho mnícha, aby sa oženil so svojou „drahou Kathe“, rodenou Katharinou von Bora, tiež bývalou rehoľníčkou. Lutherova neha voči manželke a deťom, ale aj jeho originálny a prorocký výklad manželstva sú rovnako prekvapivé ako neznáme. Tu je úryvok z homílie z roku 1531: Slovo Božie je skutočne vpísané do manželského partnera. Keď sa muž pozerá na svoju manželku, ako keby bola jedinou ženou na zemi, a keď sa žena pozerá na svojho manžela, akoby to bol jediný muž na zemi, vtedy stojíte tvárou v tvár Bohu, ktorý sa prihovára.“
Nepochybne, keď sa vyskočený mních pozerá na svoju manželku – vyskočenú mníšku, tak z pohľadu katolíckej morálky a viery, sa im v osobe ich partnera prihovára Boh!
Niekto by však mohol povedať, že teológa dona Francesca Pesceho, profesora pastoračnej teológie a riaditeľa Centra pre rodinu v Trevise, o ktorého nadšení pre Luthera článok informuje, zaujali Lutherove úvahy len vo všeobecnej rovine, bez ohľadu na Lutherovo konkrétne manželstvo, od ktorého odhliada a ktoré ako katolík odsudzuje. Avšak chyba lávky, denník Avvenire píše:
„Nie sú to len kuriozity na polceste medzi dejinami teológie a opätovným prehodnotením úlohy, ktorú zohral Luther v dejinách západného myslenia, ale idey, ktoré sa stávajú vzácnymi z ekumenického hľadiska. Don Pesce nám stále pripomína, že v roku 2025 to bude 500. výročie sobáša medzi Lutherom a Katarínou.“
Katolíci, nezabudnite sa zodpovedne pripraviť na oslavu. Tá bude mať možno až dve príčiny. Okrem manželstva doktora Martina a sestry Kataríny, nám don Pesce poukazuje ešte na ďalšie zaujímavé súvislosti:
„A namiesto toho – pozrite sa, aké milé prekvapenie – odborník ako Don Pesce, profesor pastoračnej teológie a riaditeľ Centra pre rodinu v Trevise, zdôrazňuje mnohé spoločné body medzi dokumentom pápeža Františka – výťažkom z dvoch synod o rodine – a Lutherovými slovami.“
Autor článku Luciano Moia na záver nezabudol zmieniť ani nového kardinála Jeana-Paula Vesca, ktorého škandalózne výroky o rozvedených a znovu zosobášených sme nedávno prezentovali:
https://christianitas.sk/novy-kardinal-oznacil-zakaz-svateho-prijimania-pre-rozvedenych-a-znovu-zosobasenych-za-obrovsku-nespravodlivost/
Progresívci evidentne chápu kontext, navzájom sa podporujú a sledujú jasné ciele. Nejeden príslušník stavu klerického sa už totiž trasie nadšením, aby mohol nasledovať pána doktora Martina na jeho bohumilej životnej púti a podobné úľavy, na oplátku, túžia darovať aj laikom:
„Myšlienky, ktoré nabádajú teológiu, aby novým pohľadom skúmala koncept nerozlučiteľnosti, ktorý nie je spojený iba so sviatostným aspektom, ale aj s hodnotou ľudskej lásky. Navyše, pred niekoľkými rokmi arcibiskup z Alžíru Jean-Paul Vesco, nedávno ustanovený pápežom Františkom za kardinála, napísal text s provokatívnym názvom Všetka pravá láska je nerozlučná. A to preto, aby som citoval Luthera, že Boh zachováva dobro vzťahu v manželstve.“
Ale čo keď „pravá láska“, ktorá je „večná“ z manželstva vyprchá? Nuž, možno sa bude treba poobzerať po novej „pravej láske“ a trochu to reštartovať. To budú (a už sú) asi tie „nové pohľady“. Veď aj doktor Martin prisahal najprv Ježišovi Kristovi a potom si tú prísahu rozmyslel a oženil sa, tak prečo by si to nemohli rozmyslieť aj tí, čo prisahali byť v jednom manželstve až do smrti? Denník Avvenire nám už ozrejmí, kadiaľ vanie duch najnovšie.
BM
Zdroj: Avvenire, titulný ilustračný obrázok, zdroj – picryl.com
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!