Portál Nové mesto sa stáva ústredným propagačným médiom novej cirkevnej synodálnosti na Slovensku. Začala sa kampaň
31. decembra 2024
Krátke správy
Nie je zaiste náhodou, že práve progresivistický a fokolarínsky portál Nové mesto – otvorení rozhovoru bol zrejme poverený úlohou propagandisticky spopularizovať ideu synodálnej revolúcie v Cirkvi na Slovensku. O jeho liberálnych a progresivistických tendenciách sme písali na portáli Christianitas.sk už mnohokrát. Našim čitateľom je tiež zaiste známe mediálno-informačné prepojenie medzi súčasnou hovorkyňou TK KBS a jej bývalým pôsobiskom, ktorým bol práve portál Nové mesto.
V priebehu niekoľkých dní sa na tomto portáli objavila celá séria článkov písaných v klasicky zahmlievajúcom propagandistickom štýle, plnom nekonkrétnych fráz a nadšených aktivistických eufemizmov, na ktoré si už katolíci za 60 rokov revolúcie v Cirkvi dokonale zvykli a podobne ako frázy za socializmu ich nechávajú voľne pretekať ušnými perejami bez akéhokoľvek zachytenia. Séria dostala súhrnný názov – Synoda v kocke a bude zrejme pokračovať ďalšími textami:
https://nm.sk/co-zmeni-synoda-v-zivote-cirkvi-a-bezneho-cloveka/
https://nm.sk/synoda-v-kocke-vsetko-co-ste-o-nej-nevedeli-alebo-nepoculi/
https://nm.sk/synoda-v-kocke-co-bude-inak-ako-doteraz/
K prvému článku, netušiac, že máme pred sebou začiatok širšej kampane, sme na portáli Christianitas.sk napísali komentár:
https://christianitas.sk/portal-nove-mesto-pise-co-ma-zmenit-synodalnost-aj-na-slovensku-uzdravenie-chradnucej-cirkvi-lepsie-prijimanie-lgbt-ludi-aj-rozvedenych-viac-dialogu/
Je však zrejmé, že tu pôjde o niečo širšie a väčšie, o snahu definitívne transformovať slovenskú cirkev do podoby, akú si predstavujú progresívci z portálu Nové mesto, ako aj ich mediálni a ideologickí partneri, ktorí sa objavili aj na fotografiách použitých k článkom.
Druhý text v poradí prináša, zrejme na upokojenie laických veriacich, ale aj konzervatívnejších kňazov chlácholivé frázy, ktoré majú ubezpečiť, že sa vlastne nič zásadné a už nedajbože „závadné“ nebude diať. Čitateľom, ktorí si môžu celý text prečítať sami, uvime len drobnú frazeologicko-aktivistickú kyticu z týchto nadšených, ale nič konkrétne nehovoriacich fráz:
„Synoda je pozvaním k bohatej hostine, kde na nás Ježiš nešetrí. Chce nám cez Cirkev dať všetko to, čo nám chýba a po čom túžime: plnosť života a radosti. Ježiš túži oživiť nádej v srdciach, obnoviť radosť a zachrániť všetkých, najmä plačúcich a trpiacich. … Naša komunikácia musí začínať spoločným počúvaním Pána a privolávaním Ducha Svätého do každého nášho stretnutia.
Vďaka týmto bodom naša komunikácia prestane byť príliš ľudská, vybíjajúca sa, frustrujúca či zraňujúca. Miesto toho prinesie počúvanie, porozumenie, sprevádzanie a spoločné rozpoznávanie výziev. V takomto jednotnom naladení sa na Pána a Ducha Svätého vieme ako komunita rozpoznať úlohy, ku ktorým sme povolaní v konkrétnom spoločenstve. … Zlepšenie vzájomných vzťahov, schopnosť prijímať sa ako skutoční bratia a sestry. Zlepšenie ochoty prijať zodpovednosť za tých, ktorí sú nám v láske zverení. Farnostiam (ale aj diecézam) prinesie menej byrokracie, stratu neosobného prístupu. Farnosť ani žiadna bunka Cirkvi už nemôže ostať uzavretá do seba, nebudú sa vytvárať skupinky, getá či partie vyvolených.“
Nechýba ani chlácholenie znepokojených konzervatívnych príslušníkov stavu klerického:
„Čiže kňazi a biskupi už nebudú mať takú moc a autoritu? Hierarchia, teda posvätný úrad vrátane zodpovednosti a služby ostáva aj po synode platná. Kňazi, biskupi či sám pápež sú však pozvaní k pravému obráteniu a reforme postojov.(?Doteraz boli v katolíckej Cirkvi nepravé obrátenia?!; pozn. red.) Synoda aj ich pozýva „oceniť všetky charizmy, povolania a služby v cirkvi, ohlasovať evanjelium tým najvhodnejším spôsobom ženám a mužom každého miesta a byť „viditeľnou sviatosťou“ Bohom chcenej spásnej jednoty“. Každý kňaz dostáva teda úlohu (Od koho ju dostáva, keď sa majú všetci ešte len skutočne obrátiť?; pozn. red.)veľmi citlivo vnímať, čo jeho farnosť/spoločenstvo/komunita potrebuje v poznávaní viery, v slávení liturgie, v službe ucha aj pomoci tak, aby sa každý cítil začlenený a aby sa farnosť skutočne stala súdržnou rodinou.“
Tretí text však už prechádza, po upokojujúcej masáži, ku konkrétnejším opisom toho, čo má priniesť synodalizácia slovenskej cirkvi:
„Viac žien vo vedení Cirkvi. Hoci synoda ešte nedoriešila ako možnosť oficiálnu služobnú pozíciu žien formou diakonátu, (Čiže, evidentne s touto možnosťou počítajú aj slovenskí cirkevní pokrokári; pozn. red.) oproti pôvodnej praxi nastáva obrovský posun. Už len kvôli opätovnému pripomenutiu, ba až výzve prijať ženy ako rovnocenné služobnice Cirkvi. Synodálne dokumenty pripomínajú, ako si práve ženy Boh vybral za prvé ohlasovateľky zmŕtvychvstania a rovnako bol na nich vyliaty Duch svätý. Synoda priznala, ako často boli a sú charizmy a dary žien v službe Cirkvi nevyužité. Pozýva teda všetky stupne cirkevného života od farností až po vrcholové pozície v Ríme prijať ženy do viditeľných úloh, vrátane zodpovedných pozícií. Bude tiež hľadať spôsob, akým sa ženy môžu lepšie zapojiť do pastoračných potrieb.“
Pokiaľ by slovenskí kňazi netušili čo to znamená, nech si prečítajú niektoré texty na Christianitas.sk, kde sa opisuje život a názory faráriek a biskupských delegátok zo západnej Európy. Niekedy je dobre poznať to, do čoho ideme:
https://christianitas.sk/synodalna-svajciarska-farnost-ma-namiesto-farara-veducu-teologicka-kaze-riadi-obrady-stoji-za-oltarom-a-chysta-sa-byt-knazkou/
https://christianitas.sk/v-nemecku-uz-zeny-krstia-deti-namiesto-knazov-a-odkazuju-do-buducnosti-krst-je-pre-zeny-prvou-sviatostou-ktora-bude-dalsia/
https://christianitas.sk/nemecko-styrom-farnostiam-sefuje-zena-komisarka-predstavuje-buducnost-cirkvi/
https://christianitas.sk/belgicko-napreduje-laicka-zastupuje-biskupa-jej-meno-bude-podla-nariadenia-diecezy-citane-v-texte-sv-omse-spolu-s-menom-papeza-a-arcibiskupa/
Nasledujú ďalšie lahôdky, na ktoré sa môžu slovenskí kňazi a laici tešiť:
„Synoda jasne pomenovala výzvu, aby primerane vyškolení laici (a to aj ženy) mohli kázať Božie slovo, a to aj počas slávenia Eucharistie. Nedostatok kňazov a stálych diakonov položil na synodálny stôl aj otázku asistovania laikov pri sobáši – tak mužov, ako aj žien, ak by boli poverení biskupom. Rovnaké úvahy sú aj o službe lektorov, akolytov či katechétov.“
Nebude údajne ani diskriminácia:
„Najokatejšie sa to prejavuje v potrebe ľudí, ktorí sa cítia z rôznych dôvodov vylúčení z cirkevného spoločenstva alebo sú len trpení na jeho okraji. Nedostatočné prijatie v nich vyvoláva pocit odmietnutia a nemožnosť stať sa aj v tejto pozícii darom pre farnosť.“
Reč je o tradičných katolíkoch? Opis by tomu zodpovedal… Avšak uvidíme, propagandistický seriál pravdepodobne ešte neskončil a ešte sa toho určite mnoho dozvieme.
BM
Zdroj: Nové mesto – otvorení rozhovoru, titulný ilustračný obrázok, zdroj – youtube.com
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!