
Na londýnskej elitnej škole nahradila učiteľov umelá inteligencia. Riaditeľ školy tomu tlieska, čo na to študenti?

24. apríla 2025
Krátke správy
Technické vymoženosti modernej doby vytvárajú ilúziu, že človek rastie v múdrosti, skúsenosť však naznačuje pravý opak. Namiesto incrementum in sapientia tu máme decrementum, úpadok myslenia, sofistikovane zamaskovaný pod rúškom rozvoja technológií.

„Umelá inteligencia transformuje vzdelávací proces. O tom niet pochýb.“ – S takýmto titulkom prišla ešte koncom januára rumunská verzia známej spravodajskej platformy Euronews. Zo správy sa dozvedáme, že učiteľov na jednej z londýnskych stredných škôl už nahradila umelá inteligencia. Nastúpilo britské školstvo na Titanic?
David Game College, elitná škola v centre Londýna, spustila pred šiestimi mesiacmi projekt, ktorý na Britských ostrovoch nemá obdobu. Študenti majú v triede k dispozícii počítače, ktoré ich pripravujú na skúšky. Učiteľa z mäsa a kostí by sme v nej hľadali márne.
Študenti sú vydaní na milosť a nemilosť „pedagogických asistentov“, ktorí, ako píše Euronews.ro, „nepoznajú obsah rozličných predmetov“ („nu cunosc conținutul diferitelor materii“). Môže licentia docendi patriť nekvalifikovanej osobe – a čo je ešte horšie – automatu, ktorý ani nepozná predmet svojho „výskumu“?
Riaditeľ školy nešetrí slovami chvály. „Platforma kontroluje, ako sa študenti pripravujú na jednotlivé kurzy a poskytuje škole spätnú väzbu o ich vzdelávacích návykoch,“ vysvetľuje prvý muž školy John Dalton, ktorý si zrejme neuvedomuje, že obdivovaný kempelenovský automat môže jedného dňa nahradiť aj jeho.
Dalton, sám učiteľ biológie, tvrdí, že „AI dokáže v porovnaní s priemerným učiteľom posúdiť vedomosti študenta s väčšou presnosťou“ (rumunská správa referuje dokonca o superiorite – „cu o precizie superioară“).
Riaditeľ „školy novej éry“ evidentne netuší, že rizikom neprimeraného používania AI je devalvácia emócií. Stroj nemá dušu, a teda ani emócie, preto nemôže správne posúdiť dispozíciu študenta v kontexte jeho emočného a psychického rozvoja.
Emočná inteligencia patrí k najdôležitejším benefitom ľudského faktora, ktorý umelá inteligencia už zo svojej podstaty nemôže nahradiť, pretože nemá Bohom stvorenú dušu a obraz Kristov v srdci.
AI môže podľa Daltona poskytnúť „personalizovanejšie formy výuky“ a pomôcť v rozvíjaní jazykových kompetencií študentov, napríklad v interakcii v debatných krúžkoch. Čítanie a rozbor klasických literárnych diel, ktoré patrí k overeným metódam osvojovania si rétorických či dialektických štruktúr jazyka, podľa neho už zrejme nie je „cool“.
Preceňovanie úlohy AI v edukačnom procese však môže byť súčasťou cielenej agendy, sit verbo venia, ohlupovania národa. Že takáto temná agenda existuje, je zjavné z programovej ponuky nemenovaných televízií, ktoré nastavili inteligenčnú latku tak nízko, že ju už nie je možné podliezť…
Ďalším mínusom tejto technológie je sklon k preceňovaniu výsledku bez hodnotenia procesu výuky ako integrálneho celku. Efektívne a rýchle generovanie dát môže spôsobiť, že používateľ stratí cit pre proces postupného kumulovania vedomostí, ktorý je jedinečným zážitkom.
Keď je všetko na dosah ruky, stráca sa radosť z procesu učenia (ktorý je štruktúrovaným procesom nadobúdania poznatkov gradatim et seriatim) a cenné skúsenosti z výstupu na Parnas.
Ako však pripomína citovaný web, „britský premiér Keir Starmer v polovici januára sľúbil, že zo Spojeného kráľovstva vytvorí svetového lídra na poli umelej inteligencie“. Investičná sila krajiny sa bude uberať smerom, ktorý nie je ani tak prekvapujúci ako riskantný.
„Na začiatku som mala pochybnosti,“ konštatuje 15-ročná študentka Massa Aldalateová, ktorá si hodiny s AI nevie vynachváliť. Na otázku, či jej chýba tradičná trieda, odpovedala, že nie. Ľudia podľa jej názoru pripisujú školskej triede „sentimentálnu hodnotu,“ píše France24.com.
Je zaujímavé, že v prípade hodín angličtiny si študentka najskôr priala mať pred sebou učiteľa a digitálny nástroj si „obľúbila“ až neskôr. O tom, že počítač nikoho nepovzbudí dotykom, pohladením či úsmevom, žiačka mlčí.
Dať učiteľovi do rúk pomôcku, ktorá zefektívni jeho prácu je jedna vec, postaviť počítač pred katedru a ukázať osobe učiteľa dvere je vec druhá. Celá vec stojí za zamyslenie aj preto, že program na David Game College patrí medzi „elitné“. Ročné náklady na štúdium stoja podľa Euronews.ro 27 000 libier, čo je cca 23 000 eur. Školné je teda vyššie, než na priemerných britských súkromných školách.
Nadšenie niektorých „mágov spoza klávesnice“ nezdieľajú všetci. Na portáli Veda na dosah s logom Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) pribudol zaujímavý článok s ešte zaujímavejším názvom – Ohrozuje umelá inteligencia kritické myslenie?
https://vedanadosah.cvtisr.sk/technika/informacne-a-komunikacne-technologie/ohrozuje-umela-inteligencia-kriticke-myslenie/
Aby sme si to ujasnili: citovaný portál v žiadnom prípade nepatrí medzi tzv. „dezinformačné weby“. Technológiu umelej inteligencie nedémonizuje, ani ju nevynáša do nebies, ako by sme možno čakali.
„Časté používanie nástrojov umelej inteligencie prispieva k duševnej lenivosti a znižuje kritické myslenie,“ uvádza sa v článku s odkazom na štúdiu švajčiarskeho experta Michaela Gerlicha. „Štatistické analýzy preukázali významnú negatívnu koreláciu medzi používaním nástrojov AI a skóre kritického myslenia,“ konštatuje ďalej Gerlich.
Jeden z účastníkov štúdie všetko priklincoval slovami, že „čím viac používam umelú inteligenciu, tým menej cítim potrebu riešiť problémy sám. Akoby som strácal schopnosť kritického myslenia.“
Veľká Británia, ako už bolo spomenuté, vysiela signály, že chce byť v sfére AI veľmocou. Máme tomu rozumieť tak, že chce byť tiež jednotkou v znižovaní kognitívnych schopností svojich obyvateľov?
Nadmerné používanie asistentov AI v školských laviciach v neposlednom rade vedie k pýche, že svet sa nám zmestí do dlane. Môžeme všetko vedieť, pretože máme prístup k nekonečnému toku dát. Poznanie sa tak obmedzuje na pozitivistickú prácu s dátami. Stačí to?
Tzv. memorovanie sa už nevyžaduje, pretože „všetko je online“. Nuž, skúsme pred takto trénovaným študentom vypnúť počítač. Prometeov oheň zhasne a z kráľa tvorstva bude… korunovaný osol.
Lucia Laudoniu
Zdroj: euronews.ro, france24.com, vedanadosah.cvtisr.sk, titulný ilustračný obrázok, zdroj – flickr.com/Ars Electronica
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!