Prijímanie na jazyk a tradičná omša majú výrazný vplyv na vieru v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii -

Prijímanie na jazyk a tradičná omša majú výrazný vplyv na vieru v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii


24. septembra 2025
  Krátke správy  

Známy katolícky youtuber z Kanady Brian Holdsworth reagoval na nedávnu štúdiu Natalie Lindemanovej, podľa ktorej verí na reálnu prítomnosť Ježiša Krista v Eucharistii len 57 % amerických katolíkov, avšak z toho veriaci navštevujúci tradičné latinské sväté omše veria v reálnu prítomnosť v ďaleko vyšších percentách ako bežní katolíci.

https://catholicism.org/parish-practices-predict-belief-in-the-real-presence-adoration-genuflection-and-the-traditional-latin-mass.html

Podľa Holdswortha kladieme priveľký dôraz na intuíciu a vlastné „špekulatívne predpoklady“ namiesto toho, aby sme sa pozreli aj na tvrdé dáta.

Brian Holdsworth z Kanady
zdroj: snímka obrazovky

Youtuber vo svojom videu priznáva, že ani on sám sa príliš nezapodieval otázkou, či prijímať Eucharistiu na jazyk alebo na ruku, avšak teraz, keď je vidieť jednoznačný úpadok úcty k Eucharistii, je presvedčený, že na tejto otázke „v skutočnosti naozaj záleží“.

Holdsworth ohľadom štúdie hovorí, že je „neakceptovateľné“, aby 43 % katolíkov neverilo v to, čo Cirkev o Eucharistii vždy učila. Podľa neho „to znamená“, že sú títo ľudia „vinní tým, čo svätý Pavol nazýva nerozlišovaním Tela Kristovho v Eucharistii. Hovorí to v Prvom liste Korinťanom.“ Holdsworth je preto presvedčený, že takíto veriaci v skutočnosti „jedia a pijú svoje vlastné zatratenie“.

Kanaďan sa pozastavuje nad tým, že v Cirkvi až príliš veľa rozprávame o vítaní LGBT ľudí, synodalite a množstve ďalších druhoradých vecí a „medzitým 43 percent katolíkov na dennej báze jedia a pijú svoje zatratenie“ a to priamo na omšiach, kde „by predsa mali jesť a piť svoje spasenie“. Táto otázka sa musí stať absolútnou TOP prioritou pre Cirkev. O štúdii samotnej hovorí:

Takže táto štúdia Natalie Lindemmanovej, ktorá je profesorkou psychológie, zistila, že prijímanie Eucharistie na jazyk, navštevovanie farností, v ktorých počuť vyzváňať kostolné zvony a farnosti, ktoré poskytujú tradičné latinské sväté omše majú nepopierateľne pozitívne efekty na vieru človeka v reálnu prítomnosť (Ježiša Krista) v Eucharistii.

Zistila teda, že ľudia, ktorí prijímajú na jazyk a veria, žeby ste mali prijímať na jazyk bežne, vyjadrili veľmi silnú vieru v reálnu prítomnosť, kým ľudia, ktorí veria, žeby ste mali prijímať na ruku, majú vo všeobecnosti veľmi nízku vieru v túto vieru.“

Holdsworth ďalej poukazuje na to, že podľa uvedenej štúdie nielen ľudia, ktorí navštevujú tradičné omše, ale aj ľudia, ktorí ich len vnímajú pozitívne majú „ďaleko väčšiu pravdepodobnosť veriť v Eucharistiu“ ako tí, ktorí majú negatívny pohľad na tradičné latinské omše. Viera takých v reálnu prítomnosť je v skutočnosti „pomerne nízka“.

Youtuber si z toho pomerne logicky odvodzuje nasledujúce: keďže ľudia, ktorí očierňujú tradičné latinské omše a trvajú na prijímaní na ruku majú vo všeobecnosti nízku vieru v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii, táto samotná skutočnosť by ich mala svojím spôsobom diskvalifikovať z hodnotení a prispievaní do takzvaných „liturgických vojen“. Brian Holdsworth uviedol, že zvlášť zaujímavým bolo pre neho osobne zistenie, že zvuk kostolných zvonov sám o sebe zvyšuje pravdepodobnosť viery v reálnu prítomnosť.

Upozorňuje, že naše vlastné činy formujú našu vlastnú vieru. Ak sme potom vyrastali v nejakých zvyklostiach, tieto zvyklosti potom formovali naše činy a skrze ne až našu vieru. Rovnako tak dáva do pozornosti, že fyzický kontakt s Naším Pánom sa deje len počas svätej omše, ktorá je tak vrcholom všetkých kresťanských návykov. Holdsworth si tiež ako otec všíma deti na omšiach:

Či je omša v latinčine alebo v angličtine, či v inom bežnom jazyku, deti nepriťahujú slová, ktoré sú vyslovované. Deti nerozumejú kázňam, ani zložitým cirkevným vyjadreniam, ale rozumejú mystike sviečok, kadidiel a zvonov.

Rozumejú, že ak každý v kostole má na sebe to najlepšie oblečenie, musí to byť preto, pretože si ctíme niečo alebo niekoho mimoriadneho. Ak je oltár ozdobený nádhernými sviečkami, kvetinami a látkami, musí to byť preto, pretože sa tam deje niečo mimoriadne.

Deti rovnako tak rozumejú ikonoklazmu, čo bolo našou tendenciou za posledných 60 rokov počas cirkevných liturgických experimentov. Tento zvyk strhávať všetko dole až do zmyslovej prázdnoty a bezvýznamnosti im hovorí tu istú vec. „Tu sa nedeje nič mimoriadne, decká“. A deti vstrebávajú tú správu dlho predtým, než vôbec dostanú šancu, aby im niekto slovami vysvetlil, čo sa deje.

Matej Gavlák

Zdroj: youtube Brian Holdsworth, titulný obrázok, zdroj – snímka obrazovky


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Pár slov o Medzinárodnej asociácii exorcistov (A. I. E.), satanovi a démonoch (2. časť)

Medzinárodný olympijský výbor zakáže všetkým transrodovým „športovkyniam“ účasť na svojich podujatiach

Bruselský moloch chystá novú orwellovskú vymoženosť – Európsky štít demokracie. Ten bude odhaľovať „dezinformátorov“, ako aj „chrániť voľby“

V Brazílii, kedysi katolíckej krajine, počet ľudí žijúcich v neformálnych zväzkoch už najnovšie prevýšil počet manželských párov