Svätý Filip Apoštol – opustiť všetko pre Krista -

Svätý Filip Apoštol – opustiť všetko pre Krista

Branislav Krasnovský
1. mája 2025
  Cirkev Kultúra

Podľa tradičného liturgického kalendára si 1. mája pripomíname aj sviatok sv. Filipa Apoštola, spoločne so sv. Jakubom mladším Apoštolom (sv. Filipa Apoštola si netreba zamieňať s Filipom diakonom zo Skutkov apoštolov), ktorý je uctievaný všetkými kresťanskými cirkvami. Teší sa veľkej úcte nielen v katolíckej Cirkvi, ale i pravoslávnej, koptskej, arménskej a Anglikánskej cirkvi.

Sv. Filip pochádzal rovnako ako sv. Peter a sv. Ondrej z Palestíny, z mestečka Betsaida, ktoré ležalo pri Genezaretskom jazere. Povolaním bol rybár a žil v tesnej blízkosti sv. Jána Krstiteľa. Podľa katolíckej tradície bol ženatý a mal dve, podľa iných prameňov štyri dcéry.

Zmienky o sv. Filipovi Apoštolovi nachádzame v evanjeliách i Skutkoch apoštolov. V zozname 12 Apoštolov sa uvádza vždy na piatom mieste – patril k prvým Apoštolom, ktorých si Náš Pán Ježiš Kristus vyvolil. Hoci má grécke meno, bol to Žid.

Posledná Večera (tal. Ultima Cena) je názov slávnej nástennej maľby renesančného umelca Leonarda da Vinciho na čelnej stene refektára kostola Santa Maria delle Grazie v talianskom Miláne. Dielo je pre mnohých učencov a historikov najväčším výtvarným dielom na svete. Dokonca už za Leonardových čias bolo považované za jeho najslávnejší a najlepší výtvor.
zdroj: wikimedia commons

Apoštol Bartolomej – stojí úplne naľavo, skláňa sa dopredu. Jakub Menší – má krátke vlasy, starostlivý výraz. Ondrej – rukami robí obranné gesto. Júda Iškariotský (Judáš) – tmavá postava, nakláňa sa dozadu, drží v ruke mešec. Peter (Šimon Peter) – nakláňa sa k Jánovi a drží v ruke nôž. Ján (milovaný učeník) – mladý, zženštilý výzor, sklonená hlava. Ježiš Kristus – uprostred, ruky rozpažené, tvár pokojná. Tomáš – ukazuje zdvihnutý prst (symbol neskoršieho „uvidím a uverím“). Jakub väčší (syn Zebedejov) – rozpažené ruky, prekvapený výraz. Filip – ukazuje na seba, akoby sa pýtal „vari som to ja, Pane?“ Matúš – rukou gestikuluje smerom k Ježišovi. Júda Tadeáš – obrátený k Šimonovi. Šimon Horlivec (Zelóta) – na kraji vpravo, diskutuje s Matúšom a Júdom Tadeášom

Sv. Ján Evanjelista spomína sv. Filipa vo svojom Evanjeliu krátko po Kristovom krste z rúk sv. Jána Krstiteľa a po vyvolení si Petra a jeho brata Ondreja za Apoštolov. Sv. Filip sa stal Apoštolom v rovnakom čase ako sv. Bartolomej (Natanael) (Jn 1,43–51):

43 Na druhý deň sa Ježiš rozhodol odísť do Galiley. Stretol Filipa a povedal mu: „Poď za mnou!“ 44 Filip bol z Betsaidy, z Ondrejovho a Petrovho mesta. 45 Filip sa stretol s Natanaelom (Bartolomejom) a povedal mu: „Našli sme toho, o ktorom písal Mojžiš v Zákone a Proroci, Ježiša, Jozefovho syna z Nazareta.“ 46 Natanael mu vravel: „Môže byť z Nazareta niečo dobré?!“ Filip mu odpovedal: „Poď a uvidíš!“ 47 Keď Ježiš videl prichádzať Natanaela, povedal o ňom: „Toto je pravý Izraelita, v ktorom niet lesti.“ 48 Natanael sa ho opýtal: „Odkiaľ ma poznáš?“ Ježiš mu vravel: „Videl som ťa prv, ako ťa Filip zavolal, keď si bol pod figovníkom.“ 49 Natanael mu povedal: „Rabbi, ty si Boží Syn, ty si kráľ Izraela!“ 50 Ježiš mu odvetil: „Veríš preto, že som ti povedal: Videl som ťa pod figovníkom? Uvidíš väčšie veci ako toto.“ 51 Potom mu povedal: „Veru, veru, hovorím vám: Uvidíte otvorené nebo a Božích anjelov vystupovať a zostupovať na Syna človeka.“

Náš Pán Ježiš Kristus sa obrátil ešte na Filipa pri príležitosti rozmnoženia chlebov s prosbou, kde je možné kúpiť chlieb pre nasýtenie ľudí. Sv. Filip odpovedal realisticky, že „ani 200 denárov nebude stačiť“ (Jn 6,1–13), to znamená že sv. Filip patril do toho najužšieho Kristovho okolia:

1 Potom Ježiš odišiel na druhý breh Galilejského čiže Tiberiadského mora. 2 Šlo za ním veľké množstvo ľudí, lebo videli znamenia, ktoré robil na chorých. 3 Ježiš vystúpil na vrch a tam si sadol so svojimi učeníkmi. 4 Blízko boli židovské sviatky Veľkej noci. 5 Keď Ježiš zdvihol oči a videl, že k nemu prichádza veľké množstvo ľudí, povedal Filipovi: „Kde nakúpime chleba, aby sa títo najedli?“ 6 Ale to povedal len preto, že ho skúšal. Lebo sám vedel, čo urobí. 7 Filip mu odpovedal: „Ani za dvesto denárov chleba nebude stačiť, ak sa má každému ujsť čo len kúsok.“ 8 Jeden z jeho učeníkov, Ondrej, brat Šimona Petra, mu povedal: 9 „Je tu chlapec, ktorý má päť jačmenných chlebov a dve ryby. Ale čo je to pre toľkých?“ 10 Ježiš povedal: „Usaďte ľudí!“ Na tom mieste bolo mnoho trávy. A mužov si tam posadalo okolo päťtisíc. 11 Tu Ježiš vzal chleby, vzdával vďaky a rozdával sediacim; podobne aj z rýb, koľko chceli. 12 Keď sa nasýtili, povedal svojim učeníkom: „Pozbierajte zvyšné odrobiny, aby nič nevyšlo nazmar!“ 13 Pozbierali teda a odrobinami z piatich jačmenných chlebov, ktoré zostali po tých, čo jedli, naplnili dvanásť košov.

Bartolomej Esteban Murillo, Kristus rozmnožuje ryby a chlieb
zdroj: wikimedia commons

O dôležitom postavení sv. Filipa medzi Apoštolmi svedčí aj ďalší text z Evanjelia sv. Jána. Ide o udalosť krátko po vzkriesení Lazára a na Kvetnú Nedeľu (Jn 12,9–33):

9 Veľké množstvo Židov sa dozvedelo, že je tam, a prišli nielen kvôli Ježišovi, ale aby videli aj Lazára, ktorého vzkriesil z mŕtvych. 10 A veľkňazi sa rozhodli, že zabijú aj Lazára, 11 lebo preň mnohí Židia odchádzali a uverili v Ježiša. 12 Na druhý deň sa veľký zástup, čo prišiel na sviatky, dopočul, že Ježiš prichádza do Jeruzalema. 13 Nabrali palmových ratolestí, vyšli mu v ústrety a volali: „Hosanna! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, kráľ Izraela!“ 14 Ježiš si našiel osliatko a sadol si naň, ako je napísané: 15 „Neboj sa, dcéra sionská. Hľa, tvoj kráľ prichádza, sediaci na mláďati oslice.“ 16 Jeho učeníci tomu ešte nerozumeli, ale keď bol Ježiš oslávený, spomenuli si, že to bolo o ňom napísané a že mu to urobili. 17 Zástup, ktorý s ním bol, keď vyvolal z hrobu Lazára a vzkriesil ho z mŕtvych, vydával o tom svedectvo. 18 A zástupy mu vyšli v ústrety, lebo počuli, že urobil toto znamenie. 19 Vtedy si farizeji hovorili: „Vidíte, že nič nezmôžete?! Hľa, celý svet ide za ním!“ Gréci chcú vidieť Ježiša.

20 Niektorí z tých, čo sa cez sviatky prišli klaňať Bohu, boli Gréci. 21 Pristúpili k Filipovi, ktorý bol z galilejskej Betsaidy, a prosili ho: „Pane, chceli by sme vidieť Ježiša.“ 22 Filip šiel a povedal to Ondrejovi. Ondrej a Filip to išli povedať Ježišovi. 23 Ježiš im odpovedal: „Nadišla hodina, aby bol Syn človeka oslávený. 24 Veru, veru, hovorím vám: Ak pšeničné zrno nepadne do zeme a neodumrie, ostane samo. Ale ak odumrie, prinesie veľkú úrodu. 25 Kto miluje svoj život, stratí ho, a kto svoj život nenávidí na tomto svete, zachráni si ho pre večný život. 26 Ak mi niekto slúži, nech ma nasleduje! A kde som ja, tam bude aj môj služobník. Kto bude mne slúžiť, toho poctí Otec. 27 Teraz je moja duša vzrušená. Čo mám povedať? Otče, zachráň ma pred touto hodinou? Veď práve pre túto hodinu som prišiel. 28 Otče, osláv svoje meno!“ A z neba zaznel hlas: „Už som oslávil a ešte oslávim.“ 29 Zástup, ktorý tam stál a počul to, hovoril, že zahrmelo. Iní vraveli: „Anjel s ním hovoril.“ 30 Ježiš povedal: „Nie kvôli mne zaznel tento hlas, ale kvôli vám. 31 Teraz je súd nad týmto svetom, teraz bude knieža tohto sveta vyhodené von. 32 A ja, až budem vyzdvihnutý od zeme, všetkých pritiahnem k sebe.“ 33 To povedal, aby naznačil, akou smrťou zomrie.

Ďalším textom v ktorom sa spomína sv. Filip Apoštol je opäť stať s Evanjelia sv. Jána súvisiaca s Poslednou večerou:

1 „Nech sa vám srdce nevzrušuje! Veríte v Boha, verte aj vo mňa. 2 V dome môjho Otca je mnoho príbytkov. Keby to tak nebolo bol by som vám povedal, že vám idem pripraviť miesto?! 3 Keď odídem a pripravím vám miesto, zasa prídem a vezmem vás k sebe, aby ste aj vy boli tam, kde som ja. 4 A cestu, kam idem, poznáte.“ 5 Tomáš mu povedal: „Pane, nevieme, kam ideš. Akože môžeme poznať cestu?!“ 6 Ježiš mu odpovedal: „Ja som cesta, pravda a život. Nik nepríde k Otcovi, iba cezo mňa. 7 Ak poznáte mňa, budete poznať aj môjho Otca. Už teraz ho poznáte a videli ste ho.“ 8 Filip sa ozval: „Pane, ukáž nám Otca a to nám postačí.“ 9 Ježiš mu vravel: „Filip, toľký čas som s vami a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš hovoriť: „Ukáž nám Otca?!“ 10 Neveríš, že ja som v Otcovi a Otec vo mne? Slová, ktoré vám hovorím, nehovorím sám zo seba, ale Otec, ktorý ostáva vo mne, koná svoje skutky. 11 Verte mi, že ja som v Otcovi a Otec vo mne. Ak nie pre iné, aspoň pre tie skutky verte!

12 Veru, veru, hovorím vám: Aj ten, kto verí vo mňa, bude konať skutky, aké ja konám, ba bude konať ešte väčšie, lebo ja idem k Otcovi. 13 A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi. 14 Ak ma budete prosiť o niečo v mojom mene, ja to urobím. 15 Ak ma milujete, budete zachovávať moje prikázania. 16 A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky – 17 Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, lebo ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď ostáva u vás a bude vo vás. 18 Nenechám vás ako siroty, prídem k vám. 19 Ešte chvíľku a svet ma už neuvidí, ale vy ma uvidíte, lebo ja žijem a aj vy budete žiť. 20 V ten deň spoznáte, že ja som v svojom Otcovi, vy vo mne a ja vo vás.“

V tejto časti Evanjelia sv. Jána vystupuje sv. Filip trochu naivne (ide najmä o verše 8 až 11). Evanjelista sv. Ján nehovorí, či sv. Filip Apoštol plne pochopil Kristove slová, jedno je však viac ako isté, Kristovi venoval celý svoj život.

Peter Paul Rubens, sv. Filip Apoštol
zdroj: wikimedia commons

Podľa katolíckej tradície, vychádzajúcej z apokryfného spisu Skutky Filipove, sv. Apoštol Filip šíril kresťanstvo v Grécku, potom vo Frýgii na území dnešného Turecka. Na kresťanskú vieru obrátil mnoho pohanov, umrel mučeníckou smrťou v Hierapoli v dnešnom južnom Turecku v blízkosti termálnych prameňov Pamukkale. Ukrižovali ho dolu hlavou a ukameňovali.

Skutky Filipove boli napísané v gréčtine, obsahujú množstvo gnostických prvkov, ale aj cenných informácií. Podobne ako ďalšie apokryfné spisy hovorí o misionárskych cestách apoštola sv. Filipa. Text vznikol v Malej Ázii, vo Frýgii (Turecko), kde Filip pôsobil. V spise sa hovorí, že niekoľko rokov cestoval a hlásal evanjelium spoločne s apoštolom sv. Bartolomejom a jeho sestrou Narianme, hlásali evanjelium, konali zázraky, liečili, kriesili mŕtvych, vyháňali démonov, vďaka ním ľudia z rôznych spoločenských vrstiev konvertovali na kresťanstvo.

Spis obsahuje aj informáciu o tom, že sv. Filip Apoštol pôsobil takmer 20 rokov medzi Skýtmi. Známy je príbeh ako ho pohania zajali a nútili ho, aby prijal ich vieru. Keď odmietol, veľkňazov syn začal pripravovať hranicu, na ktorej mali sv. Filipa obetovať. No tu sa objavil strašný drak a zabil veľkňazovho syna aj dvoch pohanských kňazov a sluhov, ktorí držali sv. Filipa Apoštola v reťaziach. Všetci ľudia, na ktorých drak dýchol na mieste ochoreli. Sv. Filip im však povedal, že ak prijmú kresťanstvo, rozbijú modlu svojho boha a na jej mieste postavia kríž a začnú uctievať Krista, všetci chorí sa uzdravia a tí čo zahynuli ožijú. Musia tak však učiniť úplne všetci. Obyvatelia súhlasili, sv. Filip potom prikázal drakovi, aby zmizol a viac neškodil, čo sa aj stalo.

Potom odišiel do Hierapolu vo Frýgii, kde tiež bojoval proti kacírom, tí ho však vo veku 87 rokov bičovali, ukrižovali dolu hlavou a ukameňovali. No aj jeho mučenícka smrť priniesla bohaté ovocie – mnohí ľudia, ktorí popravu videli, konvertovali na kresťanstvo.

Gnostické prvky v tomto apokryfnom spise zdôrazňovali mystické prvky, tajné učenia; spis má prepracovanú antickú drámovú štruktúru, je však i odrazom ranej cirkevnej liturgickej praxe a takisto poskytuje pre bádateľov cenný obraz o tom, ako si kresťania v 3. a 4. stor. po Kr. predstavovali apoštolské misie. Dielo odráža silnú ľudovú zbožnosť, obsahuje hagiografické legendy a je cenným obrazom vývoja kresťanskej tradície.

Hrob sv. Filipa je dodnes uctievaný v bazilike 12 apoštolov v Ríme, jeho ostatky sú tiež uctievané vo Florencii, Kolíne nad Rýnom, Prahe, Grazi a inde. Socha sv. Filipa sa nachádza medzi sochami 12 apoštolov pri pilieroch hlavnej lode Baziliky sv. Jána v Lateráne, tvorcom sochy je barokový sochár Giuseppe Mazzuoli (1644 – 1725).

Giuseppe Mazzuoli, Sv. Filip Apoštol. Všimnite si hada pod nohou sv. Filipa, informácia o hadovi pochádza z apokryfných spisov
zdroj: wikimedia commons

Zopár základných informácií o tomto geniálnom talianskom barokovom sochárovi: patril k poslednej generácii umelcov formovaných Berniniho školou. Pracoval na mnohých náboženských monumentálnych katolíckych dielach, ktoré dodnes môžeme obdivovať v Bazilike sv. Petra a takisto aj v iných rímskych kostoloch.

K jeho najznámejším sochám patrí monumentálna socha sv. Filipa držiaceho kríž ako symbol svojej mučeníckej smrti. Dynamická póza, silný výraz tváre – typické barokové dramatické gesto. Vytvoril sochu kartuziánskeho svätca sv. Bruna, ktorá sa nachádza v bazilike Santa Maria degli Angeli, a je tiež je autorom viacerých hrobiek pápežov, azda najznámejšou je hrobka pápeža Inocenta XI. V mnohých rímskych palácoch je autorom dekoratívnej výzdoby (napr. Palazzo Montecitorio).

Sochy Giuseppe Mazzuoliho sú silne emocionalizované s dramatickými gestami a realistickými detailami. Dokázal vyjadriť duchovný zápal, mystiku, pokoj či kontempláciu, jeho umenie malo pozitívny protireformačný charakter. Jeho sochy po Tridentskom koncile ozdobili množstvo rímskych bazilík, oratórií a kaplniek.

Čo sa týka výtvarného umenia a sv. Apoštola Filipa – namaľovalo ho viacero významných barokových maliarov. Začal by som mojím obľúbencom de Riberom a jeho Umučením sv. Filipa (El Martirio de San Felipe, 1639), dnes sa tento obraz nachádza v Museo del Prado v Madride. Toto monumentálne plátno (234 × 234 cm) zachytáva moment, keď je svätý Filip pripravovaný na ukrižovanie. De Ribera využíva dramatické svetlo a tieň, aby zdôraznil fyzické utrpenie a duchovnú odovzdanosť apoštola.

José de Ribera, Umučenie sv. Filipa
zdroj: wikimedia commons

Ďalším barokovým umelcom, ktorý namaľoval sv. Apoštola bol Peter Paul Rubens (1577–1640). Ten namaľoval sériu portrétov 12 apoštolov. Jeho zobrazenie apoštola je charakteristické dynamickým pohybom, bohatou farebnosťou a emocionálnou hĺbkou, čo sú typické znaky barokového štýlu.

El Greco (1541–1614) a jeho obraz sv. Filipa, ktorý vznikol okolo roku 1612 sa dnes nachádza v Tolede. El Greco takisto vytvoril portréty všetkých apoštolov. El Grecov štýl je charakteristický predĺženými postavami a duchovnou expresivitou, čo dodáva postave apoštola mystický a transcendentálny charakter. Keďže nepatrím k obdivovateľom El Greca, v porovnaní s de Riberovým umučením sv. Filipa ma El Grecov obraz necháva pomerne chladným.

Oveľa bližšia mi je predstava rímskeho barokového maliara Domenica Fettiho (1589–1623), ktorého zobrazenie sv. Filipa je menej známe, Fetti však patrí k veľkým realistom medzi talianskymi barokovými maliarmi. Voľne šíriteľný obraz sv. Filipa od Domenica Fettiho som však žiaľ nenašiel, pripájam preto aspoň odkaz na stránku, kde sa nachádza viacero obrazov Domenica Fettiho: https://www.gettyimages.ie/photos/domenico-fetti, takže si prípadní záujemcovia môžu obrazy pozrieť, či dokonca pre vlastnú potrebu stiahnuť.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Systémové manipulácie: Pokles imigrantov do Talianska, oslavovaný tamojšou vládou, bol len chvíľkový. Koncom apríla prišla nová vlna a všetko je opäť po starom

Vatikán: Predkonklávne súboje už začali

Kardinál Ruini, bývalý predseda Talianskej biskupskej konferencie a pápežský vikár k nastávajúcemu konkláve: „Musíme vrátiť Cirkev katolíkom“

Práca ľudských rúk?