Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, VIII. časť
Branislav Krasnovský
25. júna 2024
Cirkev
Spoveď
Milí čitatelia, vítam vás pri čítaní ôsmeho pokračovania seriálu o spovedi ďalšími tvrdeniami z repertoáru hriešnikov, ktoré im „bránia“ a „neumožňujú“ ísť na spoveď a ktoré biskup de Ségur opäť bravúrne zmieta zo stola.
Nemám rád nášho kňaza a nikdy k nemu nepôjdem na spoveď
Nikto ťa ani nenúti, aby si miloval každého kňaza a ku kňazovi, ktorého nemáš rád chodil aj na sviatosť zmierenia. Existuje dostatok kňazov, z ktorých si môžeš vybrať. Cirkev Ti dáva úplnú slobodu a tvoj kňaz takisto. Nezáleží na tom, či sa spovedáš Petrovi či Pavlovi, či rehoľníkovi či obyčajnému kňazovi, dôležité je aby si sa spovedal a aby sa ti mohli odpustiť hriechy.
Je úplne jedno, či sa umývaš v pramenitej, dažďovej vode a či vo vode z vodovodu. Musíš sa umývať, aby si bol čistý. Ale aby si bol čistý, to od teba žiada každý dobrý kňaz. Nie preto, žeby to potreboval on sám, potrebuješ to ty. Nič nečisté totiž do Neba nevojde.
Ale odpovedz úprimne, naozaj je kňaz prekážkou toho, aby si išiel na spoveď? Keby biskup hneď na druhý deň nahradil kňaza, ktorého nemáš rád iným kňazom, išiel by si na spoveď? Zo svojich biskupských skúseností (hovorí biskup de Ségur) totiž viem, že z 20 sťažností tohto druhu je 19 len priehľadnou výhovorkou.
Takže drahá hriešna duša, buď aspoň úprimná a nezvaľuj na kňaza, ktorý za nič nemôže, svoju nechuť, zlú vôľu a odpor k spovedi. Konáš hlúpo, rovnako ako ten, kto by povedal, že nechce liek od svojho lekára, pretože svojho lekára nemá rád, alebo ten, kto by povedal, že sa nechce umývať, pretože nemá rád vodu…
Môj kňaz umrel a iného kňaza nepoznám
Ale Pán Boh nezomrel a ty tiež zatiaľ nie. Tvoj argument je teda len hysterický výlev.
Umrel tvoj spovedník? Tak sa za neho modli. Ak bol medzi vami veľmi dobrý vzťah, aký má byť medzi duchovným otcom a synom a ak Ti chýba, tak vedz, že tvoj dobrý kňaz – ak je v Raji, tak s láskou na teba pozerá a určite je mu ľúto, že odmietaš spoveď u iného kňaza.
Ale mysli aj na seba. Vyhľadaj si iného kňaza, ktorý by vynikal zbožnosťou, dobrotou a obetavosťou. Choď k tomuto kňazovi s dôverou a uvidíš, že sa s ním čoskoro spriatelíš, ako s kňazom, ktorý umrel a ktorý ti bol tak blízky.
Ale nezabúdaj a ver, že v celej Cirkvi za všetkými dobrými kňazmi stojí Kristus, ktorý nikdy neumiera a ktorý cez kňaza odpúšťa tvoje hriechy. Dobrý a verný kňaz je ten, koho si Kristus vyvolil, aby slávil svätú omšu a aby spovedal a cez neho tak Kristus odpúšťal hriešnikovi jeho hriechy.
Vo svätej spovedi predostieraš svoje hriechy Kristovi a nie kňazovi, ten je len Kristovým nástrojom, ktorý pomáha k tvojej spáse.
Už dlho som nebol na spovedi a už ani neviem, čo sa pri tom robí a hovorí
Drahá duša, ak je toto jediné, čo ťa zdržuje od spovede, niet ľahšej pomoci. Vyhľadaj ľubovolného kňaza, ku ktorému cítiš dôveru po svätej omši v kostole alebo u neho na fare, alebo ho len jednoducho zastav na ulici a povedz mu: „Chcem sa zmieriť s Pánom Bohom a chcem sa vyspovedať, a pretože som už dlho nebol na spovedi, neviem čo mám robiť a hovoriť.“ Potom ho požiadaj, aby ti povedal, čo máš robiť a riaď sa jeho radami.
Spýtaj sa, kedy by si mohol po príprave na spoveď kňaza navštíviť, spíš si na papier všetky svoje hriechy, ktorých si si vedomý a príď na stretnutia s kňazom. Vedz, že samotný Kristus s láskou pozerá, ako kráčaš ku spovedi, tvoj anjel strážny kráča po tvojom boku a Panna Mária a všetci svätí majú z teba radosť, žehnajú ti a prosia za teba.
Vedz však, že pri tvojej ceste na spoveď diabol veľmi zúri a ťahá ťa späť, nechce, aby si na spoveď išiel, našepkáva Ti, že si sa dostatočne nepripravil, že si to radšej ešte premysli, lebo spáchaš hriech, ak si v zozname niečo vynechal a do cesty ti bude hádzať rôzne prekážky – stretneš známeho, na niečo dôležité si doma zabudol, bude meškať dopravný prostriedok a pod.
Diabol zúri, že ideš na spoveď, pretože, keď Ti po spovedi Kristus cez kňaza odpustí tvoje hriechy, utrpí diabol ťažkú porážku. No boj jednou spoveďou nekončí, diabol ťa bude aj ďalej pokúšať a na spoveď budeš musieť chodiť po celý zvyšok tvojho života. Spoveď je očista duše, a tak ako sa cítiš príjemne po sviežom kúpeli, budeš sa cítiť príjemne aj po spovedi, keď zbavíš svoju dušu nánosov hriechu a zla.
Pred spoveďou v spovednici si kľakni, prežehnaj sa a nezabudni, že v spovednici neoslovujeme kňaza Pane, ale Otče. Nie je tu žiaden Pán, je tu len Otec, ktorý sa teší a prijíma nehodného syna, je tu Kristus, ktorý ťa s láskou počúva a odpúšťa ti hriechy. „Ale vyvaruj sa, aby si oslovoval kňaza slovom „ocko“, ako raz svojho času urobil istý parížsky chlapček“ (milá, no dôležitá vsuvka biskupa de Ségur; pozn. aut.).
Potom jednoducho vymenuj svoje hriechy, ktoré si si predtým napísal a pripravil. Ak si v rozpakoch a nevieš, ako sa vyjadriť, buď pokojný a popros spovedníka, aby ti pomohol otázkami a on ti určite s ochotou a láskou pomôže.
Nestaraj sa o to, aby si hovoril kvetnato, nepripravuj si žiaden prejav. Neplytvaj časom na nepotrebné veci, keď spoveď skončíš, lebo už si na viac hriechov nespomínaš, uveď, že na viac hriechov sa nepamätáš. Potom dávaj dobrý pozor, čo Ti kňaz povie, aké pokánie ti uloží… V spovednici pokorne požiadaj Krista o odpustenie a o pomoc.
Chvíľa rozhrešenia je veľmi slávna chvíľa, pretože v tejto chvíli ti kňaz menom Nášho Pána Ježiša Krista odpustil všetky tvoje hriechy. Po spovedi vrúcne poďakuj Pánu Bohu a vykonaj čo najskôr uložené pokánie, obnov svoje dobré predsavzatia. Potom sa môžeš vrátiť domov a sám uvidíš, aké budeš mať rozradostené srdce, že budeš šťastnejší ako kráľ.
To je všetko. Sám vidíš, že v tom nie je nič ťažké, ani nepochopiteľné.
Bol som niekoľkokrát na spovedi a nedostal som rozhrešenie. Už mám toho dosť, nemôžem nadarmo behať ako si kňaz zmyslí
„Úprimne teraz hovorím, nemusí to byť celkom tvojou chybou, úbohý hriešnik, aj keď sa mi to zdá byť málo pravdepodobné. Azda sa tvoj spovedník obával, že si nebol dostatočne pripravený na rozhrešenie, a preto ťa požiadal, aby si prišiel viackrát. Problém však spočíva v tom, že ťa vydal nebezpečenstvu, že duchovne zmalomyseľnieš. Jeho úmysel nie je zlý, aj keď sa ti zdá, že neberie do úvahy Božie milosrdenstvo, ľudskú krehkosť a neriadi sa príkladmi svätcov, či ducha skutočnej katolíckej Cirkvi.“ (slová biskupa de Ségur, pozn. aut.)
Potom biskup de Ségur uviedol príklad zo života pátra Gustava Xaviera Lacroix de Ravignana (1795 – 1858), jedného z najznámejších a verných francúzskych jezuitov 19. storočia (z úplne iného cesta, ako mnohí modernistickí, liberálni a progresívni jezuiti 20. a 21. storočia, ktorí si tak radi myslia, že Peklo je prázdne, alebo inak dúhovo či synodálne radostne vanú a tliapu…, pozn. aut.).
Páter Gustav Xavier Lacroix de Ravignan bol šľachticom, vojakom a právnikom, ktorého pôvodne čakala sľubná diplomatická kariéra. No v roku 1822 všetko hodil za hlavu, pretože ho oslovil Kristus a on jeho volanie vypočul. Stal sa jezuitským kňazom, profesorom teológie a jedným z najznámejších francúzskych duchovných, ktorý sa preslávil svojimi duchovnými cvičeniami.
Biskup de Ségur uviedol, že za de Ravignan prišiel raz jeden mladý, asi 30-ročný muž, ktorý však otvorene povedal, že sa neprišiel spovedať, prišiel si len prekonzultovať niektoré pochybnosti, ktoré ho znepokojovali. Páter Ravignan si ho so záujmom vypočul a potom sa muža spýtal, či by sa predsa len nechcel aj vyspovedať, pretože je evidentne dobre pripravený k tomu, aby si svätú spoveď vykonal.
Muž však pátrovi de Ravignan odpovedal, že sa nemôže spovedať, pretože pred niekoľkými rokmi mu pri spovedi jeden z kňazov odmietol dať rozhrešenie a požiadal ho, aby za ním prišiel viackrát. Muž prišiel za kňazom asi päťkrát, potom ho to však omrzelo a prestal dotyčného kňaza navštevovať.
Páter de Ravignan s milou vážnosťou odpovedal, že nechce nikoho haniť, ale muža sa spýtal, že ak by existovala možnosť, že rozhrešenie získa, či by potom na spoveď išiel. Keďže muž odpovedal súhlasne, páter de Ravignan si vypočul mužovu vrúcnu spoveď a dal mu rozhrešenie. O tri dni v chráme Notre-Dame prijal tento muž počas svätej omše so slzami v očiach po rokoch na Veľkonočnú nedeľu opäť sväté prijímanie.
Podľa zápiskov a slov pátra de Ravignan sa potom tento mladý muž stal vzorným katolíkom a chodieval na spoveď každý mesiac, pričom sa stal jedným z najhorlivejších laikov katolíckeho združenia sv. Vincenta de Paul v Paríži.
Biskup de Ségur potom uviedol, že ak kňaz nedáva po spovedi rozhrešenie, svedčí to skôr o zatvrdnutosti hriešnika, ktorý nechce uznať niektorý zo svojich hriechov a o zodpovednosti kňaza. Kňaz v spovednici je totiž aj sudcom a nástrojom Božej spravodlivosti, služobníkom Ježiša Krista, ktorý má súdiť milosrdne podľa Kristovho Srdca, ale takisto podľa pravidiel, ktoré pre Cirkev ustanovil Najvyšší Boh.
Môže sa preto stať, že kňaz odmietne dať rozhrešenie hriešnikovi, ktorý nie je dobre pripravený na spoveď a odmieta si uznať niektoré hriechy, na druhej strane však kňaz nikdy nemôže odmietnuť dať rozhrešenie aj veľmi ťažkému hriešnikovi, ktorý úprimne ľutuje svoje hriechy.
Každý dobrý kňaz sa prikláňa podľa Kristovho vzoru k milosrdenstvu a dobrote. Ak odmieta dať dočasne hriešnikovi rozhrešenie, tak isto verí, že to môže byť hriešnikovi na osoh, že to ním otrasie a prinúti ho zmeniť svoje postoje. Príliš tvrdý spovedník však môže odstrašovať hriešnikov, rovnako ako príliš ľahkovážny spovedník môže v hriešnikoch vzbudiť nesprávny pocit, že vlastne ani ťažké hriechy nepáchajú.
Ale ako na záver tohto argumentu uviedol biskup de Ségur – každý dobrý katolícky kňaz, ak hriešnik úprimne ľutuje svoje hriechy, vyspovedal sa z nich úprimne a je odhodlaný sa polepšiť a riadiť sa radami svojho spovedníka a učením Cirkvi, určite nemá problém v Kristovom mene dať hriešnikovi v spovednici rozhrešenie.
Zapamätajme si, že za Kristom sa nikdy nadarmo nechodí, ani nebehá. Kráčať za Kristom a plniť jeho vôľu, to je to, čo sa od nás očakáva a čo potrebujeme pre našu spásu.
***
Titulný ilustračný obrázok: Ježiš Kristus odpúšťa cudzoložnej žene, obraz Nicolasa Poussina
zdroj: wikimedia commons
***
predchádzajúce časti:
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, I. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, II. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, III. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, IV. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, V. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, VI. časť
Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, VII. časť
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!