„Všetci sme liberálni protestanti“ – katolícky filozof kritizuje mentálnu závislosť katolíkov v USA na štátnej ideológii. Inšpiratívne aj pre Európanov, ktorí sú na tom rovnako… -

„Všetci sme liberálni protestanti“ – katolícky filozof kritizuje mentálnu závislosť katolíkov v USA na štátnej ideológii. Inšpiratívne aj pre Európanov, ktorí sú na tom rovnako…


13. septembra 2024
  Krátke správy

Portál National Catholic Register priniesol predvčerom zaujímavý článok s názvom Všetci sme protestanti od autora Kennetha Craycrafta, profesora morálnej teológie na škole Mount St. Mary v Cincinnati, ktorý nadväzuje na jeho knihu s názvom Citizens yet Strangers (Občania a predsa cudzinci). V článku s mimoriadnou otvorenosťou a presnosťou opisuje poplatnosť amerických katolíkov, vrátane konzervatívcov, oficiálnej štátnej ideológii v USA, ktorá sa odvíja od protestantskej a liberálnej revolúcie:

Mnohí z nás katolíkov v Spojených štátoch sme vlastne liberálni protestanti s ružencami.“

Kenneth Craycraft, profesor morálnej teológie na škole Mount St. Mary v Cincinnati
zdroj: snímka obrazovky / youtube.com

Craycraft však nemá na mysli voličov Demokratickej strany, ako by sa mohli mylne domnievať rôzni „konzervatívci“ aj na Slovensku. Má na mysli aj voličov Republikánov, Trumpa či amerických katolíckych konzervatívcov, ktorí sa identifikovali so štátnou ideológiou pochádzajúcou z protestantskej a liberálnej revolúcie v 18. a 19. storočí.

Pod liberálom nemám na mysli spôsob, akým by bol identifikovaný niekto na ľavom konci spektra americkej politiky. Pod pojmom liberál mám skôr na mysli základnú morálnu antropológiu, ktorá oživuje celé politické kontinuum v USA, od krajnej ľavice Demokratickej strany po krajnú pravicu Republikánskej strany. Tá sa vyznačuje prinajmenšom dvoma prvkami: 1. radikálnou osobnou autonómiou a 2. absolútnou oddanosťou individualizmu, charakterizovanou utiekaním sa k pojmu „práv jednotlivca“ ako základnému morálnemu kritériu (alebo, pre niektorých skutočne, jedinej miere morálneho konania). Tieto dva prvky sú nielen v rozpore s katolíckym chápaním ľudskej osoby, ale narúšajú katolícku vieru a svedectvo.“

Craycraft skutočne nešetrí súčasný liberálno-demokratický systém, ktorý je z najväčšej časti plodom práve americkej revolúcie ako syntézy anglosaského liberalizmu a protestantizmu, a bol ako ideál postupne aplikovaný na všetky krajiny euro-atlantického priestoru. Vyznávanie amerických protestantsko-liberálnych demokratických ideálov, mierne (ale skutočne len mierne) prispôsobených lokálnym podmienkam, sa totiž stalo signifikantným aj pre európske národy. Podľa Craycrafta sú všetci Američania, vrátane katolíkov pod ich dominanciou:

Takto definovaní sú prakticky všetci Američania liberáli, či už ľavicovej/progresívnej alebo pravicovej/konzervatívnej odrody. „Vľavo“ a „vpravo“ sú len variácie na tému – bežné nezhody v rámci jednej rodiny. Keď teda používam výraz „liberálny“ alebo „liberalizmus“, nemám na mysli to, čo zvyčajne považujeme za politickú ľavicu alebo Demokratickú stranu. Skôr mám na mysli politickú teóriu, ktorá formuje a informuje morálny a politický život prakticky všetkých Američanov, vrátane nás katolíkov.“

Celý článok sa oplatí prečítať, pretože presne pokrýva tú šedú informačnú zónu, do ktorej sa katolíci zubami-nechtami bránia vstúpiť. Je to pochopiteľné, museli by totiž potom súhlasiť s Craycraftom, že sú v liberálno-demokratickom štáte amerického typu vlastne cudzincami, tak ako to naznačuje aj titul jeho knihy.

https://www.ncregister.com/commentaries/citizens-yet-strangers-kenneth-craycraft

Jasne v článku odhaľuje aj povrchnosť bludu všeobecnej náboženskej slobody a trhu s ideami, ktoré sú pre tzv. pluralitnú spoločnosť typické:

Žiaľ, toto zahŕňa aj náš vzťah s Cirkvou. Pod pojmom „protestant“ teda myslím aspoň dve veci: po prvé, tendenciu identifikovať Cirkev ako jednu dobrovoľnú inštitúciu medzi ostatnými, vytvorenú ničím iným než vôľou jej členov, z ktorých žiaden nie je zodpovedný Cirkvi nad rámec rozsahu, ktorý si zvolia; a po druhé, tendencia myslieť si, že Cirkev dáva morálne napomenutia, ale bez skutočnej autority nad našimi morálnymi záväzkami alebo praktikami.“

A presne v duchu klasického liberalizmu:

Vyhradzujeme si právo na naše osobné záväzky voči autonómnemu individuálnemu svedomiu, ktoré je nezávislé od akéhokoľvek autoritatívneho magistéria. Individuálne subjektívne svedomie – vo svojom formovaní aj uplatňovaní – vždy u nás prevažuje nad učením Cirkvi.“

Pre tých, ktorí by to ešte stále nechápali, je v článku zdôraznené:

Liberalizmus a protestantizmus sú spolu politické a náboženské názvy, ktoré prisudzujem tej istej morálnej antropológii – morálnej antropológii, ktorá je v najlepšom prípade v napätí s katolíckym učením a v najhoršom prípade je s ním v rozpore a nezlučiteľná. Je založená na individuálnych právach, dobrovoľnosti a privatizovanej morálke. A čo najpriamejšie povedané, toto je viera veľmi veľkého počtu amerických katolíkov. Mnohí z nás, amerických katolíkov, sú liberáli viac, ako sme katolíkmi.“

Dodajme, že nielen americkí…

BM

Zdroj: National Catholic Register, titulný ilustračný obrázok, zdroj – snímka obrazovky / youtube.com


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Neprítomnosť témy ženského diakonátu na Synode definitívne padla: Kardinál Fernádez požiadal účastníkov o príspevky k téme

Konzervatívni influenceri varujú pred filmom „Konkláve“, ktorý bude uvedený do kín už budúci mesiac

Orwellovská polhodinka nenávisti v Europarlamente: Všetci „slušní“ proti Viktorovi Orbánovi. Súťažilo sa o najangažovanejšieho eurohujera

Noví kardináli: Už nie Ázia a Afrika, ale Európa je na periférii Cirkvi