
Sv. Ján Krstiteľ bol mučeníkom za zachovanie manželstva

24. júna 2025
Krátke správy
Dnes máme sviatok sv. Jána Krstiteľa. Ako upozornil kardinál Ján Chryzostom Korec vo svojej knihe Ježiš zďaleka a zblízka, sv. Ján Krstiteľ bol prvým veľkým izraelským prorokom po 400 rokoch. Okrem toho to bol samozrejme ten muž, ktorý Izraelu ukázal: „Hľa, prichádza tvoj Spasiteľ“. Bol však i mučeníkom za zachovanie manželstva.

zdroj: snímka obrazovky, youtube Grace Digital Network
Sviatosť manželstva je už desiatky rokov zaznávaná. Je vnímaná ako akási „nepotrebná záťaž“ vo vzťahu dvoch ľudí, ktorí sa „proste majú radi“. Progresívci majú dokonca tendenciu vnímať manželstvo ako „utláčateľskú inštitúciu,“ ktorá bráni ženám v ich kariérnom rozlete a násilne ich pripútava k jednej osobe, s ktorou sa už dosť možno aj odcudzili. Tak prečo „trpieť“?
Zdá sa, že ateistický útok na manželstvo mal historicky tri fázy: najprv prišla možnosť rozvodov, potom prišiel trend spoločného nažívania bez manželstva a napokon tu máme manželstvá homosexuálov.
Všetky tieto útoky mali za cieľ rozbiť a zničiť to, čím manželstvo vždy bolo: až do polovice 20. storočia všetci chápali, že manželstvo je zväzok nerozlučný – trvá až do konca života. So zmenou zákonov prišiel psychologický zlom: ak manželstvo nie je nerozlučným verejným záväzkom, ak je iba vôľou, ktorú možno kedykoľvek zmeniť, potom je azda aj zbytočné…, no nie? Pred asi 15 rokmi prišiel ďalší zlom: keď sa majú dvaja ľudia radi, iste, nemusia sa vziať, alebo sa aj môžu – aj keď sú to, povedzme, dvaja muži, či dve ženy.
Ale čo ak sa majú radi viacerí ľudia súčasne? Denník N v tom má jasno, ako takýto gordický uzol rozmotať. O manželstve zatiaľ taktne nehovorí, ale zjavne oprávnene sa pýta, čo vlastne majú ľudia proti polygamii? Až keď prestaneme byť na Slovensku bigotní a spiatočnícki, potom možno otvoriť aj tému manželstva povedzme piatich milujúcich sa ľudí. Progres jednoducho nezastavíš.
A tu do tejto Sodomy a Gomory prichádza Ján Krstiteľ. Je to divoch oblečený do ťavej srsti, žijúci na púšti a jediaci kobylky a med, ako nám rozpráva Sväté Písmo. A predsa ho ľudia nasledujú a počúvajú ho; no nielen to: jeho slová uvádzali do „rozpakov“ aj samotného tetrarchu Herodesa, mocného muža tých čias.
„Nesmieš žiť s manželkou svojho brata,“ hovoril Ján Krstiteľ neochvejne Herodesovi, „to je cudzoložstvo“!
Dnes, keď väčšina mladých ľudí žije bez manželstva – v tom lepšom prípade mesiace a roky, v tom horšom do smrti – je nutné rozobrať si podstatu manželstva. Čo to je a prečo vlastne existuje? A prečo je kvázi manželský život bez posvätného manželského zväzku oným cudzoložstvom?
Boh stvoril ľudí, už aj najmúdrejší človek na planéte to uznal. „Muža a ženu ich stvoril,“ píše pre istotu autor knihy Genezis, akoby tušil, čo sa bude diať v 21. stor. po narodení Krista. A Boh ako Stvoriteľ má právo určiť osudy a cesty svojich stvorení. Aj dnes, keď maliar namaľuje obraz, má právo rozhodnúť, čo s ním bude – môže ho niekomu podarovať zdarma, môže ho predať, alebo ho môže aj zničiť. Má na to právo, je jeho autorom.
Rovnaké právo má voči nám Boh. A náš Stvoriteľ určil, že muž opustí svojich rodičov a pridá sa k svojej manželke. Bol to Boh, kto určil, že to musí byť oficiálny zväzok (ceremónia) a že tento zväzok bude trvať až do smrti jedného z manželov. A predovšetkým: že tento zväzok bude medzi jedným mužom a jednou ženou.
Cirkev učí, že manželstvo má vlastne dve funkcie: prvou a najdôležitejšou je plodenie detí a ich výchova, druhou je vzájomná podpora manželov na ceste k večnému životu a do Neba.
Diabol je „opicou Boha“, učia cirkevní otcovia, vždy robí všetko naopak s presne opačným cieľom, než ako zamýšľal Boh. Ak chce Boh, aby naše národy prekvitali, diabol chce ich zničenie (čo sa mu zjavne aj darí); ak chce Boh našu spásu, diabol chce naše večné zatratenie.
Presne pred týmto varoval aj sv. Ján Krstiteľ a pre toto sa stal mučeníkom za zachovanie manželstva. Môže si hovoriť kto chce a čo chce o „slobode“ a „nezávislosti“, skutočné ciele zničenia manželstva sú iba tieto dva: zničenie rodín (národa) a večné zatratenie jednotlivcov – rodičov aj ich detí. Nič iné. A akási mýtická „sloboda“ už vôbec nie.
Za pozornosť dnes stojí aj staršia rozhlasová hra v slovenskom jazyku Salome o mučeníctve sv. Jána Krstiteľa.
Matej Gavlák
Titulný ilustračný obrázok, zdroj – snímka obrazovky, youtube Grace Digital Network
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!