
Šialenstvo napreduje: Teológ chce v Cirkvi partnerstvá nadivoko, bez sviatosti, aj manželstvá na skúšku. Rozvod vraj môže byť „zrelé rozhodnutie“

14. februára 2025
Krátke správy
Morálny teológ a kňaz Martin M. Lintner, je profesorom na Filozofickej a teologickej škole v talianskom Brixene a má pre Cirkev, keď už je toho sv. Valentína, niekoľko podnetných nápadov. Nie sú samozrejme až také nové, lebo bežne bývali tradované v rôznych bohémskych spoločnostiach, ako partnerstvo na skúšku, či sa k sebe hodíme, alebo manželstvo na „psiu knižku“ čiže nadivoko. Avšak v katolíckej Cirkevi môžu pôsobiť skutočne nevšedne.
https://www.kirche-und-leben.de/artikel/valentinstag-ehe-partnerschaft-sakrament-auslaufmodell-katholische-kirche-martin-lintner-moraltheologie

V rozhovore pre portál Kirche und Leben sa pán profesor odviazal a v podstate spochybnil celý katolícky koncept sviatostného manželstva ako dobovo podmienenú záležitosť:
„Niet pochýb o tom, že Nový zákon zaznamenáva Ježišove slová, že manželstvo by sa nemalo rozviesť. Ale podmienky, za ktorých je manželstvo po prvé platné a po druhé považované za nerozlučiteľné, boli postupne definované Cirkvou v priebehu mnohých storočí a regulované v kontexte príslušných spoločenských výziev a právnych pojmov. Myslím si, že môžeme a mali by sme sa zamyslieť nad týmito historicky vyvinutými podmienkami.“
Čiže, Ježiš niečo prikázal, ale pán profesor sa ide zamýšľať, lebo už to podľa neho nefunguje:
„Celoživotné partnerstvo je dnes nepochybne väčšou výzvou ako v minulých storočiach. Ľudia starnú. Rozvody sú legálne možné a už nie sú spoločensky ostrakizované. Zotrvanie v manželstve už nie je potrebné na finančné zabezpečenie. Existujú spoločensky akceptované a právne regulované alternatívy k tradičnému manželstvu.“
Takže je zrejme najvyšší čas trochu poopraviť rigidné názory Ježiša Krista:
„Je však potrebné zvážiť otázku: Čo robí manželstvo sviatosťou? Musíme nevyhnutne trvať na tom, že každé manželstvo medzi pokrstenými je tiež sviatosťou? Inak povedané: Nemalo by byť možné, aby cirkev uznávala medzi pokrstenými partnerské vzťahy, ktoré cirkev neuzatvára?“
Pri príležitosti Valentína mnohé cirkvi pozývajú páry, aby prijali požehnanie. Medzi nimi bude mnoho párov, ktoré sú v očiach Cirkvi „neregulárne“. Sú to páry, ktoré sa vedome dávajú pod Božie požehnanie a ktoré prežívajú svoje partnerstvo v láske, zodpovednosti a oddanosti. Sú aj páry, ktoré sa rozvádzajú a ktorých rozchod nemožno vnímať len ako zlyhanie.“
Správne súdruhovia, to asi Cirkev zlyhala, nie oni, že? Pritom pán profesor o riadok vyššie hovorí o „zodpovednosti a oddanosti“ párov. Aj neregulárnych… Tak neviem, sníva sa mi to, alebo nie?
Ale to nie je všetko. Pán teológ pokračuje vo svojich sofizmoch a z rozvodu nakoniec urobil pozitívum! Čítajme a učme sa:
„Rozvod môže byť aj vedomé a zrelé rozhodnutie dvoch partnerov opustiť sa z dobrej vôle voči tomu druhému, napríklad preto, že partnerstvo už z akéhokoľvek dôvodu nie je pre oboch miestom vzájomného rastu a vzájomnej náklonnosti.“
Pomóóóc! Zhrešili sme a Hospodin nás trestá teológmi. Už chýba len to, aby dokázal, že verné manželstvá medzi katolíkmi, sú vlastne zvrátené a nezodpovedné.
No a súdruh redaktor cíti závan pokroku, nuž sa pýta, či by neboli potrebné „nové formy pastorácie mimomanželských vzťahov“ a „ako by mali vyzerať“. Nuž, takto:
„Možno by stálo za zváženie nemať cirkevný sobáš na začiatku partnerského vzťahu, ale radšej ho vedome osláviť po niekoľkých rokoch, v ktorých partnerstvo už malo šancu rásť, dozrievať a osvedčí sa. Je dôležité rozpoznať a posilniť túžbu po úspešnom partnerstve v láske a lojalite.“
No prosím, a tým pádom by v Cirkvi klesol počet rozvodov, rozchodov a anulácií, takže by už čoskoro mohli cirkevné štatistiky hlásiť ďalšie úspechy.
Zároveň by sa homosexuálne páry necítili byť až také vylúčené, lebo aj heterosexuálne páry by vlastne boli neregulárne, ale zároveň požehnávané bez toho, aby ašpirovali na sviatostné manželstvo.
Kto by mohol byť vlastne proti? Už len Ježiš Kristus. Ale to sa už nejako spraví, veď od toho predsa tí teológovia sú, no nie?
BM
Zdroj: Kirche und Leben, titulný ilustračný obrázok, zdroj – GoodFon
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!