
Sestra Miriam: „Rozdiel medzi novou omšou a tradičnou latinskou omšou je ako medzi McDonaldom a plnohodnotným jedlom“

30. mája 2025
Krátke správy
Sestra Miriam dostala otázku na svoj názor ohľadom tradičnej latinskej svätej omše a musíme povedať, že opäť ani na okamih nechodila okolo horúcej kaše.

zdroj: snímka obrazovky, youtube Servants of God
Mladá dáma menom Veronika, pochádzajúca z Texasu, napísala sestre Miriam list, v ktorom chcela vedieť jej názor na tradičnú latinskú omšu. „Len nedávno som sa dopočula o istých veciach, o ktorých mi nikto nikdy nepovedal,“ začína Veronika svoj list. „Počula som o pôste od mäsa v piatok, o kántrových dňoch a ďalších nádherných tradíciách dávno zabudnutých.“
Mladá žena pokračovala a uviedla, že od narodenia navštevovala bežné nelatinské omše, no vo svojich tínedžerských rokoch si začala uvedomovať, že vlastne túži viac po niečom inom. „Často som sa sťažovala, že omša nebola braná dostatočne vážne a že som chcela pociťovať Božiu prítomnosť,“ píše. O tradičnej latinskej omši počula už dávnejšie, no bolo to iba pred zhruba 6 mesiacmi, keď si vypočula rozhovor s istým manželským párom.
„Žena mi hovorila veľa vecí o tradičnej latinskej omši, spomínala tiež hrozné veci, ktoré sa dejú na normálnej omši,“ spomína Veronika. Tiež sa dozvedela o tom, že tradičný katolicizmus nie je nejakou oddelenou skupinou, ani sektou, ale forma katolicizmu, aká existovala 2000 rokov. „Novus ordo je tým, čo o sebe hovorí – nová omša, nie tradičná,“ vysvetľovala ďalej spomínaná žena Veronike a poradila jej, aby navštevovala iba tradičnú latinskú omšu.
Keď Veronika prvýkrát prišla na tradičnú omšu, nadobudla pocit, že je „nádherná“, že je presne tým, „čo mi vždy chýbalo“, aj keď „som sa niekedy strácala“. Napriek tomu sa mladá žena stále cíti veľmi zmätená. „Je to, akoby niekto prišiel a povedal mi, že rodičia, ktorých som celý život poznala, nie sú mojimi skutočnými rodičmi, a ukázal mi cudzincov a povedal, že to sú moji biologickí rodičia.“
„To sú nádherné slová!“ hovorí sestra Miriam. „Presne takto som sa aj ja cítila, keď som sa stala kresťankou.“ Sestra Miriam totiž vyrastala pôvodne v židovskej rodine. „Podľa mňa chce vedieť, či je na zlej ceste.“ zamýšľa sa ďalej sestra Miriam o pisateľke listu. „Nie, nie si. Si na dokonale správnej ceste,“ odpovedá jej.
Sestra Miriam vysvetľuje aj podotázku listu, či je potom hriechom navštevovať novú omšu, ak nie je hriechom chodievať na tú tradičnú. Ani jedno z toho nie je podľa jej slov hriechom a obe majú platné sviatosti. „Nová omša však stratila veľa z nádhery, zbožnej úcty a právd Cirkvi,“ upozorňuje sestra Miriam.
„Po pochopení a „vyskúšaní“ tradičnej latinskej omše – prečo by sme mali chcieť niečo iné?“ pýta sa ďalej. „Ja by som ťa nabádala chodievať len na latinskú omšu.“ Sestra Miriam následne poradila Veronike, aby si zohnala tradičný misál, ako aj ďalšie knihy vysvetľujúce tento starobylý obrad. „Zožeň si tiež knihu od biskupa Fultona Sheena o latinskej omši. To je nádherná, vskutku nádherná kniha.“
Opakuje, že určite nie je hriechom ísť na nelatinskú omšu, no odporúča zvlášť tradičnú latinskú omšu: „Prečo by si jedla v stánku rýchleho občerstvenia, keď môžeš mať nutrične plnohodnotné jedlo?“ pýta sa.
„Toto je dobré prirovnanie, pretože na novej omši sa k Eucharistii správajú akoby to bol dáky McDonald, keď je podávaná ľuďom do rúk,“ vysvetľuje sestra Miriam. „Je to svätokrádež, i keď je to Cirkvou povolené!“
„Takže by som ťa nabádala, aby si viacej spoznávala tradičnú latinskú svätú omšu,“ radí sestra Miriam mladej Veronike.
Matej Gavlák
Zdroj: youtube Mother Miriam Highlights, titulný ilustračný obrázok, zdroj – snímka obrazovky, youtube Servants of God
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!