Prečo na pohľade o stvorení sveta toľko záleží
Matej Gavlák
28. februára 2022
História
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!
Svojho času býval portál Restoring the Faith (RTF) zdrojom mimoriadne zaujímavých informácii z prostredia katolíckej teológie, aj keď dnes je už iba tieňom seba samého. Vrcholom projektu bol určite rozhovor z roku 2019, ktorý portál na youtube publikoval s Hughom Owenom – riaditeľom Kolbeho centra pre štúdium stvorenia. Owen sa ukázal byť ako jeden z najlepších odborníkov na 2000-ročné učenie katolíckej Cirkvi o stvorení vesmíru, sveta a človeka.
Už pohanský svet bol plný evolúcie
Hugh Owen začína rozprávanie svojim vlastným príbehom – respektíve príbehom jeho otca. Hughova rodina pochádza z Walesu a jeho starý otec bol protestantským kazateľom. Hughov otec však svoju vieru stratil úplne – stalo sa tak počas jeho štúdií na univerzite, kde si osvojil takzvanú Darwinovu evolučnú teóriu. Jeho otec dospel k názoru, že biblické učenia o stvorení sú „len rozprávky“ a na základe toho zapudil celú svoju vieru v Boha. Postupne sa dostal na vysoké pozície v OSN a dokonca bol britskou kráľovnou uvedený do šľachtického stavu. Nakoniec sa jeho otec, sir David Owen, stal prvým generálnym predstaveným medzinárodnej organizácie International Planned Parenthood Federation a to práve v čase, keď v západných krajinách došlo k povoleniu potratov. Túto funkciu však vykonával len rok, potom zomrel. Hugh mal vtedy 16 rokov.
Práve táto otcova smrť spôsobila, že Hugh už v 18. rokoch vstúpil do katolíckej Cirkvi. Spomína, že jezuiti na Princetonskej univerzite, kam vtedy chodieval, mu dali takzvaný „Holandský katechizmus“, ktorý už stvorenie človeka Bohom popieral. Ako chlapcovi tvrdili: „žijeme v dobe vedeckej revolúcie, ktorá nás osvetľuje a s týmito vedomosťami môžeme pochopiť všetky veci novým a hlbším spôsobom“. Podľa tohto náhľadu Mojžiš a stredovekí svätí nemali technológie a vedu, aby chápali to čo my dnes, a tak im dal Boh „mýtus o stvorení“. „Ale my dnes už chápeme, že Boh k stvoreniu použil miliardy rokov dlhú evolúciu“.
Hugh však argumentuje, že na rozdiel od klasických vedeckých teórií (ako sú tie Einsteinove), je tá evolučná vlastne veľmi ľahko pochopiteľná už malým deťom. O nejakých zložitých prírodných reakciách vlastne netreba vedieť vôbec nič. Až po 15 rokoch teda došiel k záveru, že by Boh mohol ukázať túto „skutočnosť“ už Mojžišovi a i ten by ju poľahky pochopil. Owen zaujímavo pokračuje:
„Celá myšlienka, že Mojžiš a starovekí ľudia by nedokázali evolúciu pochopiť, sa mi začala javiť ešte absurdnejšie, keď som zistil, že pohanský svet bol plný evolúcie; že otcovia chodievali evanjelizovať do pohanských krajov, kde boli evolučné teórie veľmi populárne. Ľudia ako Epikouros a Lucretius … verili, že veci sa vyvíjali po milióny a milióny rokov prirodzenými procesmi, ako my dnes veríme. Nejde teda o nič nové!“
Podľa Hugha by každý jeden z veľkých svätcov hoc aj položil život za doslovnú historickú pravdu, ktorá je zaznamenaná v „posvätných dejinách knihy Genezis“.
Všetko od počiatku
Hostiteľ Joe sa Hugha pýta, že síce vieme, že Boh stvoril svet, no otázkou je, že ako teda presne k tomu došlo? Owen odpovedá, že učenie apoštolov, cirkevných otcov, cirkevných učiteľov, pápežov a koncilov je veľmi jasné – „Boh stvoril všetky veci na počiatku“. Pokračuje:
„On stvoril všetky veci na počiatku. A ako to urobil? Nie skrze nejaký „prirodzený proces“, akým by bol napríklad výbuch supernovy, ale urobil to skrze „Fiat“ – skrze vyslovenie, skrze Svoju vôľu, aby existovali. A katechizmus hovorí, že takto stvoril nebo i Zem, takto stvoril všetky odlišné druhy rastlín, takto stvoril nebeské objekty, morské, zemské i vzdušné stvorenia, i Adama v tele aj duši a Evu z Adamovho boku.“
Autor prízvukuje, že už sv. Augustín sa vyjadril, že kniha Genezis nie je poetická, akou je napríklad Pieseň piesní, ale je to plne historická kniha, ako je napríklad kniha Kroník. Pokračuje a upresňuje, že táto myšlienka, že „Genezis je nejaká poetika, alebo mýtus“, nemá v cirkevnej tradícii žiadne ukotvenie. Už sv. Tomáš Akvinský hovorí o „plnosti stvorenia“ ktoré nastalo ihneď, ako Boh stvoril posledné stvorenie.
„Mladým sa vlastne hovorí, že stvorenie trvalo stovky tisíc rokov a že Boh vytvoril jeden druh, aby ten nahradil ďalším a ten potom ďalším. To je ale úplne prevrátenie toho, čo nám bolo Bohom vyjavené … (v skutočnosti) bola „prvotná plnosť stvorenia“ – každý druh a každé stvorenie existovali (už od počiatku) presne podľa svojej prirodzenosti a Adam s Evou boli na počiatku stvorenia.“
To však nie je všetko. Hugh pokračuje:
„Táto prvá plnosť stvorenia bola oslobodená nielen od smrti, ale aj od deformity, chorôb, vyhynutia, boja o prežitie, alebo akejkoľvek poruchy tohto druhu. A bol to teda prvotný hriech, čo do sveta prinieslo nielen ľudskú smrť, ale aj deformitu, choroby, vyhynutia, či boj o prežitie.“
O všetkých falošných evolučných teóriách, ktoré sa dnes vyučujú dokonca aj na katolíckych univerzitách, ba i v seminároch, sa Owen vyjadril, že ide o „strašné znesvätenie proti charakteru nášho nadovšetko dobrého a milujúceho Boha“. A my sa musíme postaviť a bojovať, keďže niekto zámerne prekrúca povahu samotného Stvoriteľa.
Podľa Hugha teda nie je jedno čo si o stvorení myslíme – ak veríme niečomu, čo nie je pravda, privádza nás to k chybnému porozumeniu Boha.
Hľadanie Darwinovho Boha
Na tieto slová Joe z RTF poznamenal, že jeho manželka pracuje ako zdravotná sestra a že hovorí, že kým sú v evolučnej teórií mutácie niečím dobrým, niečím, čo malo druhy postupne „zdokonaľovať“, v skutočnej lekárskej praxi je mutácia veľmi zlá – je to deformácia ľudského tela, určite nie nejaké „vylepšenie“.
V nasledujúcej časti sa Hugh Owen zameral na to, ako sa moderní katolícki teológovia snažili zapracovať evolučnú teóriu do katolíckeho učenia, čím ho vlastne zmenili. Jedným z najvplyvnejších bol Dr. Ken Miller z Brownovej univerzity. Po vydaní svojej knihy „Finding Darwin’s God“ (Nájdenie Darwinovho Boha) sa z neho stal jeden z najvplyvnejších „katolíckych teistických evolucionistov“. Podľa Dr. Millera stvoril Boh svet pred 13,7 miliardami rokmi a odvtedy nechal, nech sa všetko vyvíja „prirodzene“. „Dokonca verí, že živé mohlo pochádzať z neživého!“, krúti hlavou Owen. Po 13,5 miliardách rokov potom podľa tejto teórie vložil Boh ľudskú dušu do primáta, čím postupne vznikol človek. Owen prízvukuje, že v katolíckych akademických kruhoch je dnes táto teória veľmi populárna.
Takýchto „katolíckych teistických evolúčných teórií“ je však ďaleko viac a každá ďalšia je čím ďalej tým bizarnejšia. Tá od vplyvného de Chardina hovorí dokonca až o „kozmickom Kristovi“. Všetky tieto teórie však majú jednu spoločnú vlastnosť. Slovami Hugha Owena: „všetky popierajú to, že Boh pre nás už na začiatku stvoril dokonale nádherný a harmonický svet“.
Tento omyl má pre svet nedozierne následky, pretože ak nebolo niečo dokonalého v minulosti, musí to ležať v budúcnosti – a táto „dokonalá existencia v budúcnosti“ niekedy nesie názov „utópia“.
Inými slovami: podľa evolucionistov sa ľudstvo stále „vyvíja“ k niečomu dokonalejšiemu – a to je základnou bázou všetkých revolučných ideológií od tej francúzskej, cez komunistickú a nacistickú až po modernú liberálnu.
Naopak, katolicizmus vždy hovoril o obnove – t.j. návratu k niečomu dokonalému, čo tu už raz bolo. Hugh:„svätý Pavol v liste efezkým píše o obnove všetkých vecí v Kristovi. Pretože my obnovujeme pôvodný poriadok, ktorý existoval na počiatku stvorenia“.
Podľa Owena bude existovať ešte „posledná dokonalosť“, no tú založí sám Ježiš Kristus pri svojom druhom príchode. Katolíci sa vždy navracali k „prvotnej dokonalosti“, ktorá bola na počiatku sveta. Ak potom prijímame evolučné teórie, prijímame tiež myšlienku, že Boh stvoril svet, kde je smrť a utrpenie. Toto ale nie je svet, ktorý Boh stvoril, podľa cirkevných otcov, učiteľov, pápežov a koncilov.
Šesť dní
Ak teda svet nevznikal miliardy rokov, koľko teda? Owen vysvetľuje:
„Skutočná doktrína hovorí, že Boh stvoril všetky tie stvorenia nadprirodzeným spôsobom a že ich „nevylepšoval“ počas tých mýtických „miliárd rokov“, ale že ich také stvoril už hneď na počiatku.“
Otcovia a učitelia nám dávajú dve možnosti, ako k tomu došlo. Veľká väčšina učiteľov Cirkvi sa zhoduje v tom, že svet bol skutočne zázrakom stvorený doslovne za šesť dní. Sv. Augustín predstavuje minoritný názor, že šlo o jednorázové stvorenie, ktoré bolo potom anjelom zjavené v segmentoch predstavujúcich oných šesť dní stvorenia. „Avšak žiaden z týchto pohľadov nekorešponduje s teistickou evolúciou alebo progresívnym stvorením“.
Takzvané „Progresívne stvorenie“ je ďalšia z radov „falošných teórií“, ktoré síce predpokladajú stvorenia človeka, ale Zem a vesmír sa podľa nej vyvíjali milióny a miliardy rokov. Podľa Owena aj táto teória „poškodzuje obraz Boha“, pretože z neho okrem Stvoriteľa robí aj ničiteľa celých hviezdnych sústav a Boh nikdy nezamýšľal niečo ničiť – to bolo dané až hriechom.
Základ všetkých ohavností
Podľa Hugha Owena majú tieto omyly závažné dôsledky pre spásu duší. V prvom rade – tým, že sa vyučujú už v seminároch, môžu budúci kňazi, biskupi, ba i pápeži dochádzať k názorom, že Cirkev
2000 rokov vyučovala veci, ktoré v konečnom dôsledku nie sú pravdivé. A ak nie je pravdivá jedna vec, nemôžu byť nepravdivé viaceré?
Ďalším dôsledkom prijímania evolučných názorov do Cirkvi je predstava, že Boh si nepovoláva svätcov, ako bol sv. Tomáš Akvinský, či sv. Augustín, aby jej vyjavovali pravdu, ale bezbožných ľudí, akými sú Charles Lyell, či T.H. Huxley, ktorý dokonca Cirkev nenávidel a chcel ju zničiť. Títo potom defacto stanovujú morálku, ktorou by sa mala v Cirkvi riadiť. Owen:
„Už v 20. a 30. rokoch boli semináre plné vyučujúcich, ktorí budúcim kňazom, biskupom i pápežom hovorievali: „Genezis je len mýtus. Veda nás osvietila. Čo Cirkev predtým učila nebolo správne a my musíme byť otvorení zmenám (prichádzajúcich) od týchto expertov z prírodných vied.“ A toto zničilo zbožnosť a duchovnosť veľkého množstva budúcich kňazov a biskupov, pretože tí už viac nemohli veriť, že svätá Matka Cirkev bola skutočne neomylným učiteľom, že Biblia bola záznamom skutočnosti.“
Tieto evolučné teórie tiež spôsobili, že dnes žijeme v „antikultúre smrti“:
„To ony sú základom všetkých ohavností, ktoré sa udiali za posledných 50, či 60 rokov… Ak si vezmete hocijakú z hlavných ohavnosti našich dní – neprirodzenú neresť, transgenderizmus, potraty, všetky tieto veci – ak budete kopať hlboko pod povrch, objavíte, že „vedecký fakt evolúcie“ týmto omylom vždy poskytuje zdanie vedeckej podloženosti.“
Podľa Hugha teda nestačí, aby katolíci bojovali čisto proti transgenderizmu – musia bojovať proti jeho koreňu a tým je falošné učenie o evolúcií. Inak možno zotneme jednu hlavu, no z rašeliniska vyrastie iná.
Kto by chcel prácu Hugha Owena a jeho Kolbeho centra pre štúdium stvorenia spoznať bližšie, môže navštíviť ich stránku: https://www.kolbecenter.org/
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!