Pápežská akadémia pre život spochybňuje zákaz antikoncepcie
25. augusta 2022
Krátke správy
Pápežská akadémia pre život uverejnila rozhovor s teológom, ktorý tvrdí, že je možné odmietnuť učenie Katolíckej cirkvi o antikoncepcii. Je to prejav ofenzívy, ktorú Akadémia už niekoľko týždňov vedie proti Humanae vitae sv. Pavla VI. a Casti connubii Pia XI.
Páter Maurizio Chiodi, ktorý sa už roky angažuje v spochybňovaní platnosti cirkevného učenia o antikoncepcii, poskytol rozhovor. Páter Chiodi vzniesol námietky voči tomuto učeniu okrem iného v texte, ktorý bol v roku 2017 zverejnený b L’Avvenire, časopise talianskeho episkopátu. Už v tom čase sa začali šíriť špekulácie o postoji Františkovho okolia a samotného pápeža k tejto otázke.
Pred niekoľkými týždňami vydala Pápežská akadémia pre život knihu Teologická etika života, ktorá je prepisom konferencií prednesených počas teologickej diskusie na jeseň 2021. V nej predkladá požiadavku, aby sa v určitých prípadoch umožnilo používanie nepotratovej antikoncepcie. Novinári sa na túto otázku opýtali samotného pápeža Františka, ktorý po návrate lietadlom z Kanady poukázal na slobodu teologického výskumu a povedal, že túto otázku bude musieť vyriešiť Učiteľský úrad Cirkvi. Sú to prekvapujúce slová, pretože sa zdá, že toto už vyriešené bolo, a to v Casti connubii a Humanae vitae. Pápež František však zrejme nepovažuje tieto závery za nevyhnutne definitívne vo vzťahu k tvrdeniam niektorých súčasných teológov.
Jedným z nich je práve páter Maurizio Chiodi, prednášajúci na Pápežskom teologickom inštitúte Jána Pavla II. pre vedy o manželstve a rodine. Portál SettimanaNews.it uverejnil 19. augusta rozhovor, ktorý akadémia prebrala na svojej oficiálnej webovej stránke.
Páter Maurizio Chiodi v rozhovore upozorňuje, že encyklika Humanae vitae sv.Pavla VI. je autoritatívnym učiteľským dokumentom, ktorý si však nenárokuje neomylnosť. To isté podľa neho platí aj o Casti connubii Pia XI.
„Tu sa nachádzame v oblasti doctrina reformabilis – doktríny, ktorú možno reformovať. To neznamená, že je legitímne nahrádzať učenie Magistéria vlastnými myšlienkami a prisudzovať si neomylnosť, ktorá je Magistériu upieraná, ale otvára to teologickú diskusiu v Cirkvi – a dokonca možnosť opozície, a to tak pre jednotlivých veriacich, ako aj pre teológov,“ povedal.
Podľa otca Chiodiho takúto námietku nevylučuje ani encyklika Veritatis splendor sv.Jána Pavla II., ktorá v bode 113 jasne hovorí, že človek si nemôže sám vybrať, ktoré prvky učenia Cirkvi v morálnej oblasti bude nasledovať a ktoré nie.
Poukazujúc na rovinu doctrina reformabilis, kňaz poukázal na zmeny, ktoré pápež František zaviedol (pokúsil sa zaviesť?) v otázkach, ako je trest smrti alebo spravodlivá vojna, či v minulosti v otázke požičiavania peňazí na úrok.
Problémom je, že učenie o antikoncepcii neskôr zopakovali Ján Pavol II. aj Benedikt XVI. Zmeniť ho by znamenalo otvorene a otvorene poprieť toto učenie.
Propagátori zmeny však tvrdia, že ide o morálne nejednoznačné situácie, v ktorých by bolo „nezodpovedné“ splodiť potomka. To znamená, že používanie takej antikoncepcie, ktorá nemá potratový účinok, nepovažujú za čin, ktorý je „zlý sám osebe“, ale za relatívny a závislý od okolností.
Koncepcia o. Chiodi et consortes skutočne nie je nová. Rovnaké argumenty používali kritici Humanae vitae už pred viac ako 50 rokmi. V roku 1968 mnohé episkopáty v Európe vydali vyhlásenia, v ktorých podobne ako páter Chiodi uviedli, že manželia sa môžu v tejto veci rozhodnúť sami, pričom učenie pápežskej encykliky považovali skôr za „autoritatívnu radu“ než za vyjadrenie absolútneho učenia.
MH
zdroje: academyforlife.va, PCh24.pl, foto: pixabay