Pápež vydal nové motu proprio a v ňom otvorene vyzýva k „odvážnej kultúrnej revolúcii“!!! Má sa meniť celá teológia. Rozklad Cirkvi naberá na rýchlosti -

Pápež vydal nové motu proprio a v ňom otvorene vyzýva k „odvážnej kultúrnej revolúcii“!!! Má sa meniť celá teológia. Rozklad Cirkvi naberá na rýchlosti


3. novembra 2023
  Krátke správy

S nevídaným revolučným apetítom, ktorý sa vekom podľa všetkého nezmenšuje, ale naopak narastá, sa pápež František rozhodol nedať konzervatívnym katolíkom čas na nadýchnutie sa po Synode, a 1. novembra okamžite publikoval nové motu proprio s názvom Ad theologiam promovendam, v ktorom nevyzýva k ničomu menšiemu než – „odvážnej kultúrnej revolúcii“.

Pápež František
zdroj: flickr.com

Keby sme aj v stave dokonalej intelektuálnej nevinnosti pripustili, že pápež František nevie v akom kontexte sa preslávilo slovné spojenie „kultúrna revolúcia“ (ale on to vie), tak nič také nemôžeme predpokladať u adresátov tohto nového motu proprio. To je totiž určené katolíckym teológom a jeho oficiálnou úlohou je aktualizácia stanov Pápežskej teologickej akadémie. Zdá sa teda, že duch kultúrnej a sexuálnej revolúcie 60. rokov 20. storočia, ktorá bola do značnej miery podporená vývojom v katolíckej Cirkvi a II. vatikánskym koncilom, sa definitívne má udomácniť za hradbami Cirkvi.

Vyzerá to tak, že Svätý Otec sa rozhodol prevrátiť hore nohami celú katolícku teológiu, pretože v motu proprio sa píše, že „synodálnej, misionárskej a napredujúcej Cirkvi môže zodpovedať len napredujúca teológia, ktorá môže prorocky interpretovať súčasnosť tým, že predvída nové cesty do budúcnosti vo svetle Zjavenia.

Takže si to rozoberme na drobné: máme tu obnovenú Cirkev – synodálnu, misionársku a napredujúcu, čiže „pokrokovú“ alebo tiež – progresívnu, aby sme boli presní. Tejto novej Cirkvi niektorá teológia zodpovedá a iná zase nie, pretože pápež píše „len napredujúca teológia“, čiže pokroková jej môže zodpovedať. Tou však stará, skostnatená, tradičná katolícka teológia byť nemôže, ako je zrejmé zo všetkých „kultúrno revolučných“ počinov a prejavov pápeža Františka za 10 rokov jeho pontifikátu. Musí to teda byť nutne teológia nová, synodálna a pokroková. No a k nej nabáda nové motu proprio nezastreto a aby zrejme nikto nepochyboval na aké duchovné a kultúrne korene sa odvoláva, tak používa známy termín veľkého predsedu Mao Cetunga a následne revolučných ľavicových študentov z roku 1968 – „kultúrna revolúcia“.

Podľa pápeža práve teraz nastal čas revidovať normy, ktoré upravujú činnosť Pápežskej teologickej akadémie, „aby lepšie zodpovedali poslaniu, ktoré naša doba na teológiu kladie“.

– Aha, takže doba. A doteraz to vyzeralo, že to viera kladie na teológiu svoje požiadavky. Alebo to bola snáď „doba“, ktorá nakázala Piovi IX. vyhlásiť dogmu o Nepoškrvnenom počatí Panny Márie?

Pápež František to však vidí inak. Všetko sa bude teraz v teológii „prehodnocovať“, čiže je tu skutočne revolučný zámer prekopať a obrátiť katolícku teológiu tak, aby bola v súlade s duchom doby. V motu proprio sa píše, že teologická reflexia, ktorá sa otvára svetu a človeku (doteraz bola katolícka teológia pred človekom uzavretá?!) „s jeho problémami, zraneniami, výzvami a možnosťami“, musí vytvoriť priestor pre „epistemologické a metodologické prehodnotenie a preto je povolaná k odvážnej kultúrnej revolúcii“.

– Je treba ešte niečo dodať, aby sa mohlo skonštatovať, že pokiaľ sa bude prehodnocovať celá doterajšia teória poznania a teória doterajších teologických postupov, tak už budeme môcť definitívne hovoriť o obrátení teológie „na hlavu“?

Ak treba dodať, tak tu to je: potrebujeme „zásadne kontextuálne teológie (čiže už nie jednu, ale pluralitu teológií, zdá sa; pozn. aut.) schopné čítať a interpretovať Evanjelium v podmienkach, v ktorých muži a ženy denne žijú, rôznych zemepisných, sociálnych a kultúrnych prostrediach“, píše pápež František. Rozumejme: teológiu pluralitnú, rôznorodú, dobovú, lokálnu – len nie nadčasovú. Skutočne môže niekto, kto si prečítal aspoň pár stránok zo sv. Augustína či iných patristov, alebo sv. Tomáša Akvinského, veriť, že toto má byť autentická katolícka teológia?

A záplava revolučných floskulí v duchu pátra Halíka sa na nás valí ďalej: teológia sa musí „rozvíjať v kultúre dialógu a stretávania medzi rôznymi tradíciami a rôznymi poznatkami, medzi rôznymi kresťanskými konfesiami (!) a rôznymi náboženstvami.“ (!!!) Dokonca sa podľa pápeža musí „otvorene postaviť tvárou v tvár ku všetkým, veriacim aj neveriacim“.

Z toho dôvodu musí teológia „využívať nové kategórie vyvinuté inými formami poznania, aby mohla originálne a s kritickým (?!) vedomím prenikať do právd viery a odovzdávať Ježišovo učenie v dnešných jazykoch.“ Všimnime si ten plurál – „jazykoch“. Sledujme, ako sa tu neopomenie žiadna príležitosť na zdôraznenie mnohoznačnosti, nevyhranenosti a plurality akéhokoľvek poznania a reflexie pravdy!

A na koniec posledné priznanie – ide sa prehodnocovať celé „myslenie“, pretože v motu proprio sa píše, že táto nová teológia môže byť príspevkom, ktorý môže byť „vnesený do súčasnej debaty o prehodnotení myslenia a ukázať sa ako skutočné kritické poznanie, nakoľko je poznaním sapientálnym, poznaním, ktoré nesmie byť abstraktné (!) a ideologické, ale duchovné, vypracované na kolenách, tehotné adoráciou a modlitbou; poznaním transcendentným a zároveň pozorným k hlasu ľudu.“ (!) Pápež píše dokonca, že to musí byť „ľudová teológia“.

Hlavný adresát motu proprio, predseda Pápežskej teologickej akadémie Mons. Antonio Stagliano jasá a hovorí, že ide o nové poslanie, „ktoré má v každej (!) oblasti podporovať porovnávanie a dialóg s cieľom osloviť a zapojiť do teologického bádania celý (!)Boží ľud, aby sa život ľudu stal životom teologickým.“

Keby súdruhovia Husák a Zápotocký žili, zrejme by nad poslednou pasážou Mons. Stagliana zbledli závisťou…

A liberáli na Katholisch.de už tiež jasajú: „V teológii má nastať zlom. To požaduje pápež František vo svojom novom motu proprio Ad theologiam promovendam.

Tak nám Pán Boh pomáhaj…

BM

Zdroj: Vatican News, Katholisch.de, titulný ilustračný obrázok, zdroj – flickr.com

***

Portál Christianitas.sk svojim čitateľom odporúča:

Kniha Plinia Corrêu de Oliveiru Revolúcia a Kontrarevolúcia bola po prvýkrát publikovaná ešte v apríli 1959, a po vyše šesťdesiatich rokoch a mnohých prekladoch do svetových jazykov ju má napokon k dispozícii aj slovenský čitateľ. Uvedená práca vychádza z pevného historického a filozofického predpokladu: z nevyhnutnosti dodržiavať Kristov zákon nielen jednotlivcami, ale aj štátmi a všetkými spoločenskými vrstvami.

V roku 1960 Plinio Corrêa de Oliveira založil Sociedade Brasileira de Defesa de Tradição, Familia e Propriedade (Brazílska spoločnosť pre ochranu tradície, rodiny a vlastníctva) – organizáciu, ktorá sa neskôr rozšírila do mnohých krajín celého sveta pod názvom TFP (Tradition, Family, Property – Tradícia, rodina, vlastníctvo) a inšpirovala v mnohom aj katolíckych aktivistov na Slovensku, ktorí už od roku 2016 obhajujú kresťanské hodnoty.

Uvedenú knihu si môžete objednať na adrese:

https://www.christianashop.sk/revolucia-a-kontrarevolucia/

V našom e-shope si však môžete objednať vo výraznej zľave aj ďalšie zaujímavé tituly – viac informácií na našej stránke christianashop.sk/.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Archa: Pravoslávie – Východné pľúca Cirkvi alebo heréza?

Predseda nemeckých biskupov obhajuje propotratovú právničku, ktorú kancelár Merz navrhol za členku ústavného súdu a kresťania ju odmietli!

Tichý masaker: Takmer každé tretie dieťa v Anglicku a Walese bol zabité pred pôrodom! Nové oficiálne štatistiky

Francúzsky verejný dlh narastá každú jednu sekundu o 5000 eur