Malé hodinky k Panne Márii – officium parvum Beatae Mariae Virginis -

Malé hodinky k Panne Márii – officium parvum Beatae Mariae Virginis

Jozef Duháček
18. októbra 2024
  Cirkev

Je to liturgická pobožnosť k Presvätej Bohorodičke podobná Božskému ofíciu – breviáru. Prvá zmienka o nej je z polovice 8. storočia z benediktínskeho opátstva v Monte Cassine. Podľa kardinála Bona, ktorý cituje z rukopisu Petra Diakona (12. stor.), existovalo okrem Božského ofícia (breviára alebo liturgie hodín, ako sa tomu dnes hovorí) aj ďalšie, „ktoré je zvykom vykonávať na počesť Svätej Matky Božej, ktoré Zachariáš pápež († 752) predpísal prísnym príkazom montecassinskému kláštoru.“ Zdá sa, že to naznačuje, že určitá forma Ofícia Panny Márie už vtedy existovala a skutočne počujeme o ofíciu, ktoré na jej počesť, zložil sv. Ildefons, ktorý žil približne na konci 7. storočia. Východná cirkev má tiež ofícium k Blahoslavenej Panne, ktoré pripisuje sv. Jánovi Damascénskemu (okolo 730).

Zdroj: Collections Get Archive

Hoci teda rôzne ofíciá na počesť Panny Márie existovali už skôr, je pravdepodobné, že Malé hodinky ako súčasť liturgie sa do všeobecného užívania nedostalo skôr ako v 10. storočí; a nie je nepravdepodobné, že jeho šírenie je z veľkej časti spôsobené výraznou úctou k Presvätej Bohorodičke, ktorá je charakteristická pre anglickú cirkev pod vedením sv. Dunstana a sv. Ethelwolda.

Určite sa v 10. storočí spomína ofícium Presvätej Bohorodičky v Augsburgu, vo Verdune a v Eisiedelne; pričom už v nasledujúcom storočí existovali v Anglicku prinajmenšom dve verzie jej „hodiniek“. V 11. storočí sa od svätého Petra Damiána dozvedáme, že sa toto ofícium bežne recitovalo medzi svetským duchovenstvom Talianska a Francúzska a práve vďaka jeho vplyvu sa zaviedla prax jeho chórového recitovania, popri Veľkom ofíciu, do niekoľkých talianskych kláštorov.

V Cluny boli hodinky k Panne Márii zavedené až koncom 11. storočia a len ako pobožnosť pre chorých mníchov. V 12. storočí vznikli rády v Cîteaux (cisterciáni) a Prémontré (premonštráti), v ktorých si okrem Božského ofícia ponechali aj Malé hodinky. Udržali si ich aj augustiánski kanonici a možno aj ich vplyvom sa v priebehu 12. a 13. storočia vyvinuli zo súkromnej pobožnosti v časť každodennej povinnosti aj u svetského kléru.

V 14. storočí sa recitovanie Malého ofícia k Presvätej Bohorodičke stalo takmer univerzálnou praxou a bolo považované za povinné pre všetkých duchovných. Táto povinnosť trvala, kým ju sv. Pius V. nezrušil bulou Quod a nobis z roku 1568.

Až do reformácie tvorili tieto hodinky veľkú časť „Modlitebnej knihy pre laikov“ a zvyčajne ich recitovali zbožní laici, ktorí v tejto praxi pokračovali ešte dlho potom medzi prenasledovanými katolíkmi. Na začiatku 20. storočia ich v určité dni recitovalo niekoľko starších rádov a ako liturgickú modlitbu ich mali laickí bratia a sestry v niektorých kontemplatívnych rádoch a recitovali ju členky väčšiny ženských kongregácií. Denne ich recitovali dominikáni, karmelitáni, augustiniáni a mnohí františkáni, terciári, ako aj mnohí zbožní laici, ktorí sa túžili zúčastniť na liturgickej modlitbe Cirkvi. Po II. vatikánskom koncile zažilo toto ofícium úpadok a dnes o ňom väčšina katolíkov nemá ani najmenšieho poňatia.

Zdroj: Picryl

Stojí za zmienku, že podoba Malých hodiniek k Panne Márii sa v rôznych obdobiach a na rôznych miestach značne líšila. Skoršie verzie sa rôznili, najmä pokiaľ ide o používané hymny a antifóny: v Anglicku v stredoveku sa zdá, existovali dva hlavné varianty Sarumský a z Yorku. Od čias sv. Pia V. sa najčastejšie recitovala verzia podľa revidovaného breviára tohto pápeža. V tejto verzii, ktorá trochu trpí klasicizmom 16. storočia, nájdeme sedem „hodiniek“, ako vo Veľkom ofíciu. Teda matutínum, laudy, štyri malé hodinky – prima, tertia, sexta, nona a potom vešpery, na záver kompletórium.

Pri matutíne, po veršoch nasledujú „Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum“ so žalmom „Venite“ a potom hymnus „Quem terra, pontus, sidera“; potom tri skupiny žalmov, každá so svojimi antifónami, z ktorých jedna skupina sa hovorí v nedeľu, pondelok a štvrtok, druhá v utorok a piatok, tretia v stredu a sobotu. Ďalej nasledujú tri lekcie s responzóriami a (okrem pôstu a adventu) a „Te Deum“.

V laudách – ranných chválach – je osem žalmov z nedeľného Božského ofícia, ktoré sa spievajú s piatimi antifónami. Potom Malá kapitola a hymnus „O Gloriosa Virginum“. Ďalej verš a chválospev „Benedictus“ s antifónou. Nakoniec modlitba a spomienka na svätých.

V každej zo štyroch malých hodín nasleduje hneď po veršoch hymnus „Memento rerum conditor“; potom sa recitujú tri žalmy s jednou z antifón z ranných chvál; potom sa hovorí Malá kapitola, verše a modlitba.

Pri vešperách, po veršoch a piatich žalmoch s ich antifónami, nasleduje Malá kapitola, hymnus „Ave Maris stella“, krátky verš a chválospev „Magnificat“ so svojou antifónou; potom modlitby ako pri laudách.

Kompletórium začína špeciálnymi veršami, potom nasledujú tri žalmy bez antifón, potom hymnus „Memento rerum conditor“, malá kapitola, verš, chválospev „Nunc dimittis“, verše, modlitba a blahorečenie.

Po skončení hodiniek sa recituje „Pater noster“ a príslušná antifóna Panny Márie pre ročné obdobie. To posledné, antifóny žalmov a chválospevov a Malé kapituly sú jediné časti ofícia, ktoré sa menia podľa ročných období. Pápež Lev XIII. udelil (17. novembra 1887) tým, ktorí recitujú celé Ofícium Panny Márie denne sedemročné odpustky a raz za mesiac odpustky plnomocné, pre tých, ktorí recitujú len matutínum a chvály denné odpustky v trvaní tristo dní; a (8. decembra 1897) tým, ktorí recitujú len vešpery a kompletórium za každú hodinku odpustky päťdesiat dní.

Zdroj: Collections Get Archive

Pre mariánskych ctiteľov, ktorých je medzi našimi čitateľmi mnoho, sú malé hodinky viac ako vhodným doplnkom svätého ruženca, naviac odpustky, ktorými je recitovanie týchto hodiniek obdarené sú viac než dobrou motiváciou, aby dobré duše, ktoré pomáhajú trpiacim v Očistci po nich pravidelne siahli. Slovenskú verziu hodiniek, ktorú zostavil františkán Metod Lucký a vyšla v roku 1948 si možno stiahnuť z Dominikánskej knižnice. Má imprimatur. https://knihydominikani.sk/stiahnut/katolicke/l/luc/luckymetod/male/male.pdf
Kniha sa dá zohnať aj v niektorých internetových antikvariátoch.

České vydavateľstvo Christianitas pripravuje nové vydanie v českom jazyku, ktoré bude čoskoro dostupné: https://www.christianitas.cz/pripravujeme

Pre tých, ktorí sa vedia a chcú modliť latinsky (anglicky, nemecky, francúzsky, portugalsky, maďarsky, taliansky, dánsky alebo poľsky), je možnosť na stránke https://www.divinumofficium.com/cgi-bin/horas/officium.pl#, ktorá je digitálnou verziou mnohých známych breviárov, zvoliť officium parvum Beatae Mariae Virginis (vpravo dole v rozbaľovacom menu) a potom sa modliť príslušnú hodinku.

Blahoslavená Panna Mária je našou najväčšou a najúčinnejšou orodovnicou, pomocnicou v núdzi i prostredníčkou k Prostredníkovi. V katolíckej Cirkvi nikdy neutícha a ani neutíchne zbožnosť k Bohorodičke, ktorej Nepoškvrnené Srdce nakoniec zvíťazí a preto si malé hodinky k Blahoslavenej Panne Márii nezaslúžia upadnúť do zabudnutia a byť nahradené charizmatickým hulákaním, ale je treba ich opäť vytiahnuť na svetlo ako vzácny a vznešený poklad prinášajúci mnoho milostí a dobrodení.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Stojíme na prahu „epochy imperátorov“, ako ju predpovedal Oswald Spengler?

Lorenzo Perosi, taliansky kňaz a skladateľ nádhernej sakrálnej hudby, ktorý mal plnú dôveru sv. Pia X.

Režisér Martin Scorsese chystá dokumentárnu sériu o svätcoch

Brazílsky arcibiskup sa rozhorčuje nad svätým prijímaním na jazyk: „Je to anachronizmus, stredovek a zastarané!“