Sv. Elígius -

Sv. Elígius

Plinio de Oliveira
1. decembra 2019
  Svätec týždňa  

Životopisné dáta:


Sv. Elígius žil medzi rokmi 588 a 660. Narodil sa vo francúzskom Limoges a už ako malý chlapec mal výnimočné nadanie pre umelecké remeslo. Do učenia ho zobral známy zlatník a Elígius sa stal jedným z najlepších remeselníkov svojej doby. Preslávil sa trónom kráľa Clotaira II. Clotaire poveril Elígia úlohou vyrobiť trón zo zlata vykladaný drahými kameňmi. Dodal však Elígiovi toľko zlata, že ten z neho vyrobil dva tróny. Kráľa zlatníkova poctivosť potešila natoľko, že ho povolal k sebe a urobil z neho pána pokladnice, zodpovedného za razenie mincí pre celé kráľovstvo.

Clotaire zomrel v roku 629. Na trón nastúpil jeho syn Dagobert, ktorý tiež poctil Elígia dôverou a urobil z neho svojho najvyššieho radcu. Územie Frankov (Neustria) sa stalo cieľom bretónskych nájazdníkov a preto poslal kráľ Dagobert sv. Elígia k bretónskemu kráľovi sv. Judicailovi. Mal ho požiadať, aby sa podrobil autorite Frankov. Poslanie bolo úspešné. Bretónsky kráľ a jeho šľachta súhlasili a vzdali kráľovi Dagobertovi hold. Kráľ Judicail sa dokonca vzdal trónu a vstúpil do kláštora.

Sv. Elígius tiež zatúžil po rehoľnom živote, ale nedostal povolenie, aby opustil svoj úrad. Tak často, ako mu povinnosti ministra dovolili a kráľ súhlasil, odchádzal do veľkého kláštora v Luxeile, kde obdivoval pokoj a poriadok rehoľného života. V takých chvíľach zvolával žobrákov z celého okolia a rozdával almužny. Nechával variť pre chudobných a sám im jedlo osobne podával. Neraz im umýval nohy a pripravoval im lôžko.

V roku 639, po smrti kráľa Dagoberta, sv. Elígius konečne opustil dvor a stal sa kňazom. O rok neskôr ho ustanovili biskupom Noyon-Tournai. Odtiaľ často chodil do rôznych kútov Flandier, kde ešte vládlo pohanstvo a modloslužba a kázal tam Božie slovo. Vzdoroval tvrdošijnosti domácich a porozbíjal ich modly a oltáre, založil mnohé kostoly a kláštory. Tradícia hovorí, že konal mnohé zázraky.

V tom okamihu posadol nejakých 50 krikľúňov diabol. Zvyšok davu prepadol strach, aby sa im nestalo to isté a padli pred svätcom na kolená a zaprisahávali sa, že splnia čokoľvek, čo im prikáže. Sv. Elígius dav upokojil, ale tých posadnutých neoslobodil. O rok, opäť na sviatok sv. Petra prikázal, aby ich predviedli pred neho. Potom sa modlil k Bohu a pokropil ich svätenou vodou. Diabol z nich vyšiel a to sa stalo impulzom pre obrátenie celého kraja.

Napríklad raz, na sviatok sv. Petra, kázal proti pohanstvu a modloslužbe v jednej z týchto dedín. Pár miestnych sa mu vyhrážalo smrťou, ak neprestane hovoriť. Elígius neutiekol, namiesto toho ale zvýšil dôraz svojej reči proti satanským poverám. Dav zbieral kamene a chystal sa ho kameňovať ale sv. Elígius prehlušil dav mocným hlasom a spustil modlitbu:
“Bože, prosím Ťa uvrhni do rúk Satana duše týchto opovážlivcov, ktorí sa odvážili odporovať Tvojmu zákonu. Nech ich pekelné súženie naučí rešpektovať Tvoju nekonečnú moc a vzdávať slávu Tvojmu menu.”

Komentár prof. Plinia:

Osobnosť sv. Elígia je bohatá a niektoré jej stránky budeme analyzovať oddelene. V prvom rade si treba všimnúť, že v ňom nebolo ani stopy modernej náboženskej predstavy, ktorá zakazuje svätcom, aby schvaľovali pompéznosť štátu a cirkvi. Elígius zmýšľal úplne inak, než táto falošná zbožnosť. Jeho svätosť žiarila rovnakou nádherou, či už vyrábal tróny zo zlata, alebo rozdával almužny chudobným. Bol dokonale v rovnováhe.

Po druhé, sv. Elígius bol členom dvora a ministrom financií Clotaira II. a Dagoberta, pretože v tej dobe boli úlohy na dvore vždy späté so štátnymi úradmi. Správca kráľovských stajní bol zároveň veliteľom celého jazdného vojska. Niečo ako minister obrany. Tak sv. Elígius, pre svoju čestnosť a poctivosť, ktorú ukázal pri výrobe trónu, dostal úlohu kráľovského zlatníka a stal sa šéfom mincovne. Stal sa ministrom financií, prípadne riaditeľom národnej banky. Zároveň bol aj šikovný diplomat.

Po tretie, príbeh o tom, ako Elígius pomáhal chudobným ukazuje nielen obdivuhodné milosrdenstvo, ale aj to, aké odlišné boli zvyky v tých časoch. Je vidieť, že život ministra bol vtedy oveľa pokojnejší. Mal čas večerať s chudobnými, posluhovať im, pripravovať im lôžko. Sv. Elígius mal na to čas, dnešný minister nemá. Je to čiastočne preto, že moderný štát je všetko prenikajúci a všetko ovládajúci a minister je zahrnutý enormnou zodpovednosťou. Ak je štát riadený princípom subsidiarity, minister sa stará len o veci, kde je jeho účasť naozaj nevyhnutná a kde nemôže byť nikým nahradený. Veľa právomocí, prirodzene, zostalo v rukách jednotlivcov a menších skupín, a ministri mali čas žiť a dýchať. Po štvrté, aj chudobní tých čias boli úplne iní ako dnešní chudobní. Ak by si dnes minister sadol za stôl s davom žobrákov, riskoval by, že mu vynadajú, budú na neho dorážať, prípade ho zbijú. V tých dobách boli aj ministri, ktorí milovali chudobných, aj chudobní, ktorí na oplátku milovali ministrov a pristupovali k nim s úctou a rešpektom. Bola to epocha sociálneho zmieru, nie epocha triedneho boja, ktorý do všetkého integrovali komunisti.

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Sv. Pius V., pápež

Prečo ctíme Najsvätejšie Srdce Ježišovo?

Organizácia Reportéri bez hraníc tvrdí, že sa na Slovensku prepadla sloboda médií. Skutočne? Žijeme snáď v inom vesmíre a krajine?

Andrej Radlinský a jeho dielo so zreteľom na jeho Nábožné výlevy