Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi -

Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi

Branislav Krasnovský
3. júna 2021
  Cirkev  

Najsvätejšie Kristovo Telo a Krv
zdroj: slovoplus.sk

Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi, známa aj ako slávnosť Božieho Tela (lat. Corpus Christi) je prikázaný sviatok v katolíckej Cirkvi. Tento sviatok je pripomienkou skutočnej prítomnosti Nášho Pána Ježiša Krista, Spasiteľa sveta, vo Sviatosti oltárnej. Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi sa oslavuje vždy v druhý štvrtok po slávnosti Ducha Svätého. Tento sviatok je spájaný s eucharistickou procesiou veriacich.

Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi teda zdôrazňuje reálnu prítomnosť Ježiša Krista ako Boha i ako Človeka v Eucharistii. Katolíci, pravoslávni a niektoré východné kresťanské cirkvi učia, že pri slávení Svätej omše prichádza k transsubstanciácii obetovaného chleba a vína na Telo a Krv Nášho Pána Ježiša Krista.

Pri procesii kňaz s monštranciou požehnáva mesto i veriacich, v minulosti nad kňazom s monštranciou boli rozvinuté aj „nebesá“ z baldachýnu. Sprievod kráča po vytýčenej trase (najčastejšie námestie, sochy svätých, kaplnky, morové stĺpy…), na týchto miestach sa konajú krátke pobožnosti.

Kult Najsvätejšieho Tela a Krvi Kristovej začal v Európe silnieť v 13. storočí. Veľkou propagátorkou uctievania Najsvätejšieho Tela a Krvi Kristovej bola augustiniánska mníška, blahoslavená Juliána z Liége, ktorá mala v roku 1209 videnie so žiarivým mesiacom s tmavým miestom, čo jej bolo vyložené tak, že v ročnom cykle liturgických sviatkov chýba práve sviatok zasvätený Eucharistii. A práve blahoslavená mníška Juliána z Liége naliehala na biskupa Róberta z Liége, aby tento sviatok zaviedol, čo aj biskup v roku 1246 učinil.

Slávnosť rozvíja tajomstvo Eucharistie, ktoré nám pripomína veľké tajomstvo Kristovej lásky k nám, uskutočňované v Svätej omši – každá Svätá omša je obetou.

So sviatkom Najsvätejšieho Tela a Krvi Kristovej je spojený aj známy eucharistický zázrak. Český kňaz Peter z Prahy pri svojej púti do Ríma slávil v roku 1263 Svätú omšu v talianskej Bolsene. Dlhšiu dobu mal vážne pochybnosti o skutočnej prítomnosti Pána Ježiša Krista v Eucharistii, pri Svätej omši, ktorú tu slúžil, však počas transsubstanciácie začala Hostia v jeho rukách krvácať.

Krvácať začala okamžite po vyslovení konsekračnej formuly. (Vo vtedajšom obrade, ktorý bol kontinuálne rozvíjaný v Cirkvi až do reformy roku 1970, si kňaz na základe pravdy, že sa uskutočnilo prepodstatnenie, po vyslovení konsekračnej formuly, hneď pokľakol, držiac ešte Hostiu v rukách. Potom Hostiu pozdvihol k úcte ľudu a po jej položení na korporál si znova pokľakol, rovnako činil aj pri premenení Krvi.)

Táto prax bola po roku 1970 zmenená, kňaz si kľaká až po pozdvihovaní, čo zvádza k protestantskej predstave, že Pán Ježiš prichádza do Hostie až po tom, čo spoločenstvo uvidelo chlieb a uverilo v Kristovu prítomnosť (ktorá v protestantskej viere nie je prepodstatnením).

Pápež Urban IV. nechal celú udalosť preskúmať a následne v roku 1264 ustanovil eucharistický sviatok Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi pre celú katolícku Cirkev.

Zavedenie sviatku zdôvodnil v pápežskej bule Transiturus. Zároveň v tejto bule rozvinul náuku o Eucharistii. V podobnom trende ako pápež Urban IV. pokračoval aj pápež Klement V., ktorý na koncile vo Vienne (1311 – 1312) takisto sviatok Božieho Tela a Krvi pripomenul a usilovne šíril, a rovnako tak aj pápež Ján XXII.

V roku 1330 eucharistický zázrak v talianskej Bolsene zachytil maliar Ugolino di Prete Hario 1337 – 1338 na freskách v katedrále v Orviette, najznámejší obraz s eucharistickým zázrakom v Bolsene však vytvoril známy taliansky umelec Raffael Santi v roku 1512.

Sv. omša v talianskej Bolsene
zdroj: wikimedia commons

Základ náuky o prepodstatnení sa nachádza napríklad v hymne Tomáša Akvinského Lauda Sion Salvatorem, alebo v známych textoch Adoro te devote, Verbum supernum prodiens, Pange lingua gloriosi corporis mysterium, Sacris solemnis a i.

Video Adoro te devote:

Procesie s monštranciou na Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi sa následne stali dôležitou súčasťou života Cirkvi, Tridentský koncil vydal dňa 15. októbra 1551 Dekrét o Eucharistii, v ktorom sa zdôrazňuje reálna prítomnosť Kristovho Tela a Krvi v Eucharistii. Procesie Božieho tela získali u protestantov takmer okamžite negatívny rozmer, zdôrazňoval sa najmä protireformačný a triumfálny charakter slávnosti.

Ako píše Klaus Schatz vo svojej monografii Všeobecné koncily (2014), ohľadne katolíckych procesií Božieho Tela a Krvi, katolíci vnímali slávnosť aj ako súčasť svojho teologického vyhranenia sa voči protestantom: „A tak by mala pravda víťazne triumfovať nad lžou a kacírstvom, aby protivníci Cirkvi tvárou v tvár takémuto lesku a radosti Cirkvi alebo vnútorne zlomení zmĺkli, alebo naplnení hanbou a ľútosťou dospeli k rozumu…“

Svätá omša má počas slávenia Sviatku Božieho Tela a Krvi slávnostný charakter. Sväté prijímanie sa môže podávať veriacim pod oboma spôsobmi (chlieb i víno), podľa miestnych zvyklostí býva Svätá omša zakončená alebo adoráciou pred vystavenou Eucharistiou alebo je monštrancia s Eucharistiou nesená v sprievode z kostola, ako už bolo spomenuté vyššie. Na vopred upravených miestach sa koná krátka pobožnosť. Pri procesii sa používajú okvetné lístky, ktoré sypú dievčatá oblečené v bielom, kadidlo, mobilný zvonec, v minulosti bývala aj streľba z diel a iných strelných zbraní rôznych streleckých spolkov. Ako už bolo naznačené, mnohí protestanti vnímajú túto slávnosť ako prejav triumfálnosti katolíckej Cirkvi, zo strany katolíkov však ide o prejav veľkej úcty k Nášmu Pánovi Ježišovi Kristovi.

Tradícia usporadúvať sprievod v súvislosti s oslavou sviatku Božieho Tela a Krvi pretrvávala na našom území až do roku 1948. Následne bola táto katolícka slávnosť komunistami zakázaná, po roku 1989 sa začalo slávenie sviatku Božieho Tela a Krvi spontánne obnovovať. Charakter slávnosti závisí na miestnych zvykoch, formu určuje biskup príslušnej diecézy.

Mnohí liberáli v katolíckej Cirkvi majú k slávnosti Božieho Tela a Krvi indiferentný postoj, v radoch tradičných katolíkov je však slávnosť obľúbená a často nie je ničím neobvyklým, ak liturgický sprievod trvá aj viac ako dve hodiny.

Slávnosť Božieho Tela a Krvi, ako aj Eucharistiu mal v hlbokej úcte aj otec Ján Maria Vianney. Ten je aj autorom krátkej a jednoduchej modlitby, ktorá však prekvapuje svojou teologickou hĺbkou. Táto modlitba vyjadruje pravdu, že Boh k nám prichádza v Eucharistii a želá si prebývať v nás, tak ako my túžime prebývať v ňom.

Ó môj Bože, príď ku mne, aby si mohol prebývať vo mne a ja v Tebe.“ Svätý Ján Maria z Vianney


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Otvorený list slovenských katolíckych aktivistov najdôstojnejším otcom arcibiskupom a biskupom

Pri Ríme sa konala „Synoda farárov“. Expertom tam bol Mons. Tomáš Halík, veľký priateľ pokroku a slovenského národa. Cirkev aj my sa musíme zmeniť…

Škótskych politikov poburuje modlenie sa pri potratových klinikách, nárazníková protimodlitbová zóna tak môže byť rozšírená aj na celé mesto

Pápež František píše známej katolíckej LGBTQ+ aktivistke, sestre Gramickovej: Transrodoví ľudia musia byť akceptovaní a začlenení do spoločnosti