Vatikán poslal budhistom pozdrav k ich sviatku a povzbudil ich v bludnom náboženstve -

Vatikán poslal budhistom pozdrav k ich sviatku a povzbudil ich v bludnom náboženstve


24. apríla 2023
  Krátke správy

Vatikánske Dikastérium pre medzináboženský dialóg zaslalo 16. apríla, pri príležitosti budhistického sviatku Vesak – narodenia, osvietenia (!? kým bol asi osvietený!?) a smrti Budhu, osobitné posolstvo s názvom „Budhisti a kresťania: uzdraviť rany ľudstva a Zeme prostredníctvom karuny a agapé“. Správu priniesol portál Vatican News.

Už z názvu vyplýva, že vatikánsky predstavitelia zrejme považujú budhistické ponímanie súcitu – karuna za rovnocenné a rovnako účinné ako kresťanské ponímanie obetavej lásky – agapé. Každopádne považujú túto myšlienkovú súčasť budhistického bludárskeho a pohanského náboženstva – karunu za schopnú „uzdraviť rany ľudstva a Zeme“.

Ilustračný obrázok, zdroj: wikimedia commons

V slovenskej verzii Vatican News (https://www.vaticannews.va/sk/svet/news/2023-04/vatikansky-pozdrav-budhistom-uzdravovat-spolocne-rany-ludstva.html) boli citované z posolstva len určité pasáže, preto sa jeden nemôže ubrániť dojmu, že boli zámerne vynechané tie časti, ktoré kompromitujú vatikánsky aparát v očiach veriacich katolíkov, poznajúcich učenie Cirkvi o pohanských náboženstvách.

Takže bude asi lepšie siahnuť po origináli a presvedčiť sa, čo všetko predstavitelia dikastéria budhistom prajú (https://press.vatican.va/content/salastampa/en/bollettino/pubblico/2023/04/21/230421a.html).

Už na začiatku posolstva je problematická pasáž, v ktorej dikastérium nabáda budhistov, aby ich pohanský sviatok Vesak „inšpiroval“ a aby „pokračovali vo svojom úsilí o nahliadnutie do povahy dukkha“, čo je klasický, už v hinduizme praktizovaný pohanský výklad utrpenia a reakcie naň. Čiže katolícky prelát kardinál Miguel Ángel Ayuso Guixot, MCCJ, ktorý je podpísaný pod pozdravom, spolu so svojím sekretárom Msgr. Indunil Janakaratne Kodithuwakku Kankanamalagehom, zrejme namiesto toho, aby upozornili budhistov na ich bludné náboženstvo, prípadne sa k nemu aspoň nevyjadrovali, ak to nie je politicky a sociálne únosné, tak naopak – nabádajú pohanov, aby vo svojom blúdení pokračovali:

Vážení budhistickí priatelia,

Toto dikastérium, predtým známe ako Pápežská rada pre medzináboženský dialóg, vám posiela srdečné pozdravy pri príležitosti Vesaku, sviatočného času, v ktorom oslavujete narodenie, osvietenie a smrť Budhu. Nech vás tento sviatok opäť inšpiruje, aby ste pokračovali vo svojom úsilí o nahliadnutie do podstaty duhkha, podmienok, ktoré ju spôsobujú, a toho ako ju možno prekonať.“

V ďalšej pasáži, boli tiež na Vatican News umne vynechané kompromitujúce časti, konkrétne tie, kde je spomínaný Budha, Nirvána a pojem Bódhisattva, ktorého výklad si môžete prečítať tu: (https://cs.wikipedia.org/wiki/B%C3%B3dhisattva#:~:text=B%C3%B3dhisattva%20(v%20p%C3%A1li%20b%C3%B3dhisatta%3B%20v,a%20d%C3%A1le%20usiluje%20o%20probuzen%C3%AD). Ide jednak o označenie prebudeného „osvieteného človeka“, nasledujúceho Budhu a jeho bludy a v mahajánovom budhizme ide zároveň o stelesnenie (pohanské božstvo) súcitu (viď obrázok v predchádzajúcom linku). V nasledujúcej pasáži katolícki predstavitelia dikastéria chvália budhistov, že „konajú nezištne ako Bódhisattva“:

Drahí budhistickí priatelia, ponúkate uzdravenie, keď stelesňujete karunu – súcit so všetkými bytosťami, o ktorom učil Budha (Sutta Nipata 1.8, Sutta Nipata 2.4) alebo keď konáte nezištne ako Bódhisattva, ktorý sa vzdal vstupu do Nirvány a zostal vo svete, aby pracoval na zmiernení utrpenia všetkých bytostí až do ich oslobodenia. Budha opisuje osobu úplne pretvorenú karunou: Prebýva s mysľou sprevádzanou súcitom, zaplavuje jeden smer, tiež druhý smer, tiež tretí smer, tiež štvrtý smer. Teda hore, dole, okolo, všade, stotožňujúc sa so všetkým, prebýva a zaplavuje svet všetkých (bytostí) mysľou sprevádzanou súcitom, rozsiahlou, vznešenou, neobmedzenou, bez nepriateľstva, bez zlej vôle (Abhidhamma Pitakaya Vibhanga b). Tí, ktorí prebývajú s mysľou sprevádzanou súcitom, ponúkajú protijed na globálne krízy, o ktorých sme sa zmienili, a ponúkajú komplexný súcit ako odpoveď na rozšírené a vzájomne prepojené zlá.

Čiže, zhrňme si to: dikastérium nielenže prijíma budhistický výklad a tvrdí, že budhisti „ponúkajú uzdravenie“, ale dokonca označuje ich konanie v súlade s Bódhisattvom ako „nezištné“, pretože ten sa vzdal „vstupu do Nirvány“ a zostal (ako správny sociálny pracovník), aby pracoval na oslobodení všetkých bytostí (čiže nielen ľudí, aby sme pochopili prepojenie s modernou ekológiou). No a nakoniec tvrdia, že to „protijed na globálne krízy“.

Nakoniec dikastérium pripodobňuje budhistické pohanské bludy k pravému kresťanskému náboženstvu a konanie kresťanov inšpirované Božím Synom prirovnáva ku konaniu budhistov:

Podobne pre kresťanov neexistuje účinnejší liek ako prax agapé (nezištná láska), veľké dedičstvo, ktoré Ježiš zanechal svojim nasledovníkom. Ježiš dáva svojim učeníkom dar božskej lásky – agapé – a učí ich milovať sa navzájom (porov. Jn 15,13). Uvádza príklad muža, ktorý zišiel z cesty, aby sa postaral o cudzinca, nepriateľa svojho ľudu, ktorý sa stal obeťou zbojníkov: Prišiel však k nemu pocestný Samaritán, a vidiac ho zľutoval sa nad ním, pristúpil k nemu, obviazal mu rany, nalial do nich olej a víno, vyložil ho na svoje hoviadko, zaniesol do hostinca a opatroval ho (Lk 10, 33–34). Samaritán preukazuje konkrétnu blízkosť k človeku v núdzi.“

Nasleduje nehorázna pasáž, opäť kladúca Budhovo učenie do susedstva učenia Božieho Syna:

Podobne, Budhov dôraz na cvičenie srdca je obzvlášť cenný, keď sa spoločne posúvame vpred v našom úsilí priniesť uzdravenie: Rozvíjajte meditáciou súcit; pretože keď rozviniete súcit meditáciou, bude opustená akákoľvek krutosť (Maharahulovada Sutta – MN 62 ).“

Na záver dikastérium praje budhistom, aby sa skrze praktizovanie svojich bludov tešili z hojného požehnania. Doteraz sme však verili, že skutočné požehnanie môže priniesť len Ježiš Kristus. Už to neplatí?

Kiež by sme sa všetci snažili žiť s väčšou láskou a súcitom, aby sme spoločne budovali spravodlivejší, pokojnejší a jednotnejší svet. Nech „vyžaruješ bezhraničnú lásku k celému svetu – hore, dole a naprieč – bez prekážok, bez zlej vôle, bez nepriateľstva“ (Karaniya Metta Sutta, Sn. 1.8). A nech sa tešíte, drahí budhistickí bratia a sestry, hojnému požehnaniu a radosti z toho, že prispievate k hojeniu rán spoločnosti a Zeme, nášho spoločného domova.“

BM

Zdroj: Vatican News, press.vatican.va, ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Záhrobie (druhá časť): Sťahovanie duší

Pápež Lev vo svojej prvej homílii: „Nedostatok viery vedie ku strate zmyslu života, porušovaniu ľudskej dôstojnosti, kríze rodiny a ďalším ranám“

Archa: Duchovná pasca Orientu

Pápež Lev XIV. vzbudzuje u tradičných katolíkov nádeje