Škandály McCarricka sú spojené s „novou morálkou“ po II. vatikánskom koncile -

Škandály McCarricka sú spojené s „novou morálkou“ po II. vatikánskom koncile

Roberto de Mattei
3. decembra 2020
  Cirkev  

Profesor Roberto de Mattei, významný taliansky historik a tradičný katolík, sa vyjadril ku škandálu Theodora McCarricka, ktorý odhaľuje nedávno zverejnená správa o McCarrickovi.

Vo svojom vyjadrení, ktoré napísal pre LifeSiteNews, vysvetľuje súvislosť medzi touto desaťročnou históriou ignorácie varovných signálov Cirkvi o nemorálnom osobnom živote McCarricka a oslabení morálnej integrity Cirkvi od II. vatikánskeho koncilu. Koncil podľa neho prišiel s „novou morálkou“ a stratou odhodlania Cirkvi odsudzovať zlo a bojovať proti hriechu. Poznamenal, že správa o McCarrickovi odhaľuje skutočnosť, že všetci traja poslední pápeži zapojení do tohto prípadu – Ján Pavol II., Benedikt XVI., ako aj František – mali tak či onak príliš zhovievavý prístup k bývalému kardinálovi.

Ján Pavol II. si bol vedomý, že americký kardinál opakovane ako biskup spával s kňazmi a seminaristami v jednej posteli; Benedikt XVI. dostal verejné varovania amerických novinárov, ako sú Richard Sipe a Matt Abbot, o tom, že McCarrick má homosexuálne vzťahy s kňazmi; a František bol informovaný niekoľkými svojimi spolupracovníkmi o McCarrickovej histórii, napriek tomu sa rozhodol s ním spolupracovať na viacerých frontoch.

Pretože väčšina McCarrickových škandálov sa rozvinula za pontifikátu pápežov s konzervatívnejšou povesťou, LifeSiteNews sa obrátilo na profesora de Matteiho a požiadalo ho, o vyjadrenie k tomuto fenoménu, a to aj vzhľadom na skutočnosť, že konzervatívni kardináli, ako napríklad zosnulý kardinál Joachim Meisner, sa teraz v Nemecku dostávajú do hľadáčika kritiky za nesprávne zaobchádzanie s hroznými prípadmi sexuálneho zneužívania. Napríklad, o Meisnerovi sa píše v uniknutej správe, ktorú vypracovala právnická firma najatá Kolínskou arcidiecézou, že po celé desaťročia udržiaval v dobrej pozícii kňaza A., ktorý bol už v roku 1972 uväznený pre viacnásobné týranie detí. Tento kňaz nikdy za opakované sexuálne zneužívanie nečelil kánonickým sankciám či trestom, a to ani v neskorších rokoch – napríklad po tom, čo bol v roku 1988, keď sa kardinál Meisner stal kolínskym arcibiskupom, znova odsúdený za sexuálne zneužívanie.

S cieľom vysvetliť aj nedostatočnú rozhodnosť v boji proti sexuálnemu zneužívaniu klerikmi u konzervatívnych pápežov a prelátov, profesor de Mattei poukazuje vo svojom vyhlásení (viď nižšie) aj na II. vatikánsky koncil. Podľa neho z koncilu „vzišla“ „nová morálka“, ktorá objímala svet a menila pohľad Cirkvi na sexualitu. Konštitúcia Gaudium et spes prevrátila ciele manželstva a tradičnému primárnemu cieľu manželstva, ktorým bolo vždy plodenie a výchova detí, dala menší význam, ako aspektu manželskej lásky a podpory. Prevráteným cieľom manželstva sa otvorila cesta k láske nezávislej od plodenia – čím sa nepriamo otvorila cesta k homosexuálnej „láske“.

De Mattei tu hovorí o „skreslenej predstave o láske“. Na potvrdenie tejto tézy môžeme poukázať na to, že najmä nemecké progresívne krídlo Cirkvi opakovane zdôrazňuje, že manželský akt spojivý, nemusí byť spojený s aktom plodivým. Napríklad profesor Stephan Goertz, morálny teológ a autor kníh o homosexualite v roku 2015 navrhol, aby plodenie bolo spájané so sexualitou v časoch Starého zákona, pretože vtedajší Židia bojovali o prežitie. Potom pokračoval, že „to zjavne už nie je našou situáciou, a že od (II. vatikánskeho) koncilu to už tiež nie je naše morálne učenie o sexualite.“ Rovnako profesor Eberhard Schockenhoff, hlavný architekt nemeckej synodálnej cesty zameranej na spochybnenie učenia Cirkvi o sexuálnej morálke, svätení mužov a hierarchii Cirkvi, v minulom roku navrhol, aby boli sexualita a žiadostivosť považované za pozitívne vlastnosti, ktoré pomáhajú ľuďom „zabezpečiť si svoju identitu“, a teda boli prijímané za „cieľ sám o sebe“ bez ohľadu na plodenie. Profesor de Mattei vysvetľuje tento jav takto: „Sexualita bola definovaná ako podstatná hodnota pre osobné dozrievanie jednotlivca. Koncilová konštitúcia Gaudium et spes, ktorá upustila od tradičnej náuky o plodení detí ako o primárnom cieli manželstva, sa považovala za manifest tohto nového vzťahu so svetom.“ Ako je zrejmé, toto vyhlásenie sa netýka iba vyššie spomenutých progresívcov, lež aj všetkých prelátov v Cirkvi, ktorí prijali a privítali II. vatikánsky koncil. Profesor de Mattei tu však zdôrazňuje, že nie každý duchovný prijal extrémy novej morálky.

Určite nie každý v Cirkvi doviedol tento diskurz k jeho logickým dôsledkom,“ píše, „no bohužiaľ Ján Pavol II. so svojou „teológiou tela“ navrhol falošnú alternatívu k novej morálke.“ Pokiaľ ide o pápeža Benedikta XVI., taliansky historik uvádza, že „hoci sa rázne staval proti pedofílii, nikdy sa neodvážil odsúdiť nekontrolovateľnú homosexualitu v Cirkvi a uplatnil politiku mlčania, ktorá sa stala napomáhaním hriechu“. Vidno to nielen na prípade McCarricka – kde Benedikt XVI. výslovne rozhodol proti začatiu kánonického vyšetrovania obvinení, ktoré by prinieslo svetlo a spravodlivosť v tejto veci, ale aj v prípade bývalého vysoko postaveného nemeckého diplomata monsignora K. V prípade monsignora K. Benedikt XVI. rozhodol iba o tom, aby sa odsťahoval z Vatikánu a po ďalších pretrvávajúcich správach o aktívnej a agresívnej homosexualite ho nechal prepustiť z diplomatických služieb a poslať späť do svojej domovskej diecézy. Namiesto tohto, aby bol vyšetrovaný z obvinení o svojich priestupkoch.

Aj keď to priamo nesúvisí s problémom homosexuality, tretím príkladom „politiky mlčania“ pápeža Benedikta, ktorá sa ukazuje ako „podporovanie hriechu“, je prípad integrovanej komunity (Integrierte Gemeinde), katolíckej komunity, ktorá získala v roku 1978, za určitých podmienok, svoj kánonický status od vtedajšieho kardinála Josepha Ratzingera. Nestanovil však spôsoby, ako zabezpečiť, aby tieto podmienky – napríklad, aby sa nemenili rubriky svätej omše, a aby vnímali, že sú členmi Katolíckej cirkvi a nemysleli si, že sú niečím exkluzívnym – boli splnené a implementované. A ako ukazujú viaceré správy, nebral vážne ani varovné správy, ktoré dostal z rôznych zdrojov. Ako ukazuje nedávno zverejnená správa arcidiecézy Mníchov-Freising, táto skupina nikdy nenapravila svoje spôsoby, mala charakter sekty – zasahovala do osobných životov svojich členov, pričom niektorým z nich hovorila, či majú alebo nemajú mať deti, či to, že veľkú časť osobného majetku treba odovzdať komunite. Za viac ako 40 rokov existencie tejto skupiny došlo k veľkému zneužívaniu, ktoré viedlo k odcudzeniu rodičov a detí a k rozpadu manželstiev. Zatiaľ čo sa pápež Benedikt iba pred niekoľkými týždňami dištancoval od tejto skupiny, dvaja členovia tejto sekty (profesor Weimer a Buckenmaier) sú v správnej rade Nadácie Josepha Ratzingera, ktorá bola založená v roku 2007 s jeho súhlasom.

Vráťme sa k zásadným poznámkam profesora de Matteiho. Svoju kritiku Benediktovej slabosti v boji proti morálnej korupcii v Cirkvi rozširuje na niektorých jeho konzervatívnych spolupracovníkov a prelátov. „Rovnako ako pápež Benedikt,“ dodáva, „táto slabosť pri riešení a konfrontácii s homosexuálnymi problémami v Cirkvi zasiahla aj mnohých ďalších konzervatívnych prelátov. Ignorovať tieto zodpovednosti by bolo pokrytectvom.“ „Na záver“, vysvetľuje taliansky historik, „II. vatikánsky koncil oslabil odpor Cirkvi k zlu a jej ochotu bojovať proti hriechu.“ Poukazuje tu na úvodné vystúpenie pápeža Jána XXIII. na koncile 11. októbra 1962. Ján XXIII. „rozlišoval medzi pravdami viery a morálky a spôsobom ich ohlasovania…“ „Od tohto okamihu“, pokračuje de Mattei, „sa najvyššie autority Cirkvi vzdali výslovného odsúdenia zla a obmedzili sa na vyjadrenia o dobre, ktoré sú často nejasné. Odvtedy neboli definované žiadne pravdy a neboli odsúdené žiadne chyby. Zlo bolo často zakrývané alebo ignorované.“ To znamená, že koncil priniesol nielen otvorenie sa „novej morálke“, ktorá otvorila cestu k prijatiu homosexuality, ale tiež oslabil odhodlanie Cirkvi v boji proti zlu. V tomto zmysle je nová encyklika pápeža Františka Fratelli tutti pre profesora de Matteiho pokračovaním straty tohto „nadprirodzeného“ pohľadu na svet, ktorý udržuje v našej pamäti konečné štádiá našej ľudskej existencie, nebo či peklo.

Celé vyjadrenie prof. De Matteiho

Prípad McCarrick je konečným a senzačným vyjadrením obrovského problému, ktorý má pôvod v „novej morálke“, ktorá sa objavila po II. vatikánskom koncile. Podľa tohto nového psychologického a morálneho prístupu, by mali katolíci zmeniť svoj vzťah k svetu a objaviť jeho pozitívny charakter. Sexualita bola definovaná ako základná hodnota pre osobné dozrievanie jednotlivca. Koncilová konštitúcia Gaudium et spes, ktorá upustila od tradičnej náuky o plodení detí ako o primárnom cieli manželstva, sa považovala za manifest tohto nového vzťahu so svetom.

Prešli sme od lásky k blížnemu, založenej na láske k Bohu a disciplíne sexuálnych pudov, k dialógu s druhým, v ktorom bolo uspokojenie inštinktov ospravedlnené v mene skreslenej predstavy o láske. Určite nie všetci v Cirkvi previedli tento diskurz do logických dôsledkov, ale bohužiaľ Ján Pavol II. so svojou „teológiou tela“ navrhol falošnú alternatívu k novej morálke; Benedikt XVI., ktorý sa rázne staval proti pedofílii, sa nikdy neodvážil odsúdiť nekontrolovateľnú homosexualitu v Cirkvi, uplatnil politiku mlčania, ktorá sa stala napomáhaním hriechu.

Rovnako, ako pápež Benedikt, bolo touto slabosťou pri riešení a konfrontácii s homosexuálnymi problémami v Cirkvi postihnutých aj mnoho ďalších konzervatívnych prelátov. Ignorovanie týchto zodpovedností by bolo pokrytectvom. Ak má kultúra priateľská k homosexuálom svoj implicitný predpoklad v novej morálke zavedenej pastorálnou konštitúciou Gaudium et spes, ktorá je posledným dokumentom II. vatikánskeho koncilu, zlyhanie pri odsúdení homosexuality má svoje predpoklady v diskurze 11. októbra 1962, kedy Ján XXIII. otvoril Koncil, ktorý ustanovuje rozdiel medzi pravdami viery a morálky a „spôsobom, akým sa ohlasujú“.

Od tohto okamihu sa najvyššie autority Cirkvi vzdali výslovného odsúdenia zla a obmedzili sa na vyjadrenia o dobre, ktoré sú často nejasné. Odvtedy neboli definované žiadne pravdy a neboli odsúdené žiadne chyby. Zlo bolo často zakrývané alebo ignorované. Keď však nie je dobro jasne definované a zlo nie je pevne odsúdené, nemá už zmysel hovoriť o nebi alebo o pekle, ktoré sú odmenou alebo trestom, a ktoré čakajú na tých, čo zomrú buď v stave milosti alebo v hriechu. Nakoniec už nemá zmysel hovoriť ani o večnosti. Horizontálny a sociologický svetonázor nahrádza vertikálny a nadprirodzený. To vedie k „Fratelli tutti.“

***

Taliansky historik a profesor, Roberto de Mattei prináša v knihe Druhý vatikánsky koncil s podnadpisom Doposiaľ nenapísané dejiny ucelený pohľad na udalosť, ktorá zásadným spôsobom ovplyvnila život v katolíckej Cirkvi v druhej polovici 20. storočia a nemalou mierou naň vplýva i dnes. Záujemcovia si môžu túto vysokohodnotnú knihu objednať na odkaze: https://www.christianashop.sk/druhy-vatikansky-koncil-doposial-nenapisane-dejiny/.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Rímsky kostol San Luigi dei Francesci, ikona rímskeho baroka známa troma nádhernými Caravaggiovými obrazmi (Druhá časť)

V Talianskej biskupskej konferencii navrhujú odstrániť zo škôl hodiny katolíckeho náboženstva. Nahradiť ich majú hodiny náboženskej plurality

Francúzska televízia musela zaplatiť 100 000 eur pokuty, lebo označila umelý potrat za najčastejšiu príčinu predčasnej smrti na svete

Prípad sekularizovaného španielskeho biskupa, ktorý sa oženil pokračuje: Jeho manželka chce, aby sa vrátil do úradu biskupa a od Cirkvi chce zrušenie celibátu!