Paolo Domenico Finoglia, barokový maliar zo slnečnej Apúlie -

Paolo Domenico Finoglia, barokový maliar zo slnečnej Apúlie

Branislav Krasnovský
1. apríla 2025
  Kultúra

Pri mojich potulkách po južnom Taliansku som navštívil aj Apúliu v juhovýchodnom Taliansku (opätok talianskej čižmy a prímorská časť nad ním. Apúlia je známa svojou krásnou prímorskou prírodou, na východe leží Jadranské more a na juhu Jónske. Centrom Apúlie je mesto Bari, pričom Apúlia sa delí na 6 hlavných provincií. Hoci aj Bari krásne mesto, Reggio di Calabria mi jednoducho k srdcu prirástlo viac. Určite však Bari stojí za to vidieť. Priznám sa, že som nikdy celkom nechápal, čo láka niekoho ísť a podotýkam, že dobrovoľne, do miest ako Londýn alebo Paríž, kde sa musí predierať záplavou v prvom prípade cez davy pôvodných obyvateľov indického subkontinentu a v druhom trvalých návštevníkov žijúcich pôvodne v severnej Afrike alebo na Blízkom východe, nehovoriac už o nesympaticky hnusnom počasí alebo o z neznámeho dôvodu preslávenej ropnej veži na Seine, keď južné Taliansko je také nádherné. 🙂

Zdroj: youtube.com

Povedzme si však radšej niečo o Paolovi Domenicovi Finogliovi, veď o ňom má byť dnešný článok. 🙂 Narodil sa v Orta di Atella pri Neapole niekedy okolo roku 1590 a zomrel v Conversane blízko Bari v roku 1645. Bol to taliansky barokový maliar, známy najmä svojimi náboženskými a mytologickými maľbami. Jeho výtvarný štýl je ovplyvnený neapolskou školou v tých najlepších caravaggiovských tradíciách, avšak ako hrdý Talian miloval aj taliansky renesančný odkaz, v širokej miere sa inšpiroval aj Raffaelovou tvorbou.

Paolo Domenico Finoglia, Autoportrét
zdroj: wikimedia commons

Paolo Domenico Finoglia podpisoval viaceré zo svojich diel pseudonymom „Neapolitanus“ a kunsthistorici tvrdia, že bol žiakom maliara Ippolita Borgheseho, pričom práve vďaka nemu a Battistellovi Caracciolovi sa zoznámil s umeleckým odkazom Caravaggia. Medzi rokmi 1610 a 1616 pôsobil v meste Lecce, kde vytvoril sériu diel vrátane oltárnych obrazov a scén zo života Abraháma pre kostol San Giovanni d’Aymo.

Bazilika San Giovanni d´Aymo, známa tiež ako San Giovanni Battista al Rosario, je vskutku nádherný katolícky chrám. Pre prípadných záujemcov prikladám odkazy na videá exteriéru a interiéru:

Kostol bol postavený v druhej polovici 14. stor., bohatým mecenášom bol Giovanni d’Aymo. Kostol ako aj neďaleký kláštor následne spravovali dominikáni. Kostol bol pôvodne postavený v gotickom štýle, ale v rokoch 1691 až 1728 (našťastie) prešiel výraznou barokovou prestavbou pod vedením talianskeho architekta Giuseppe Zimbala.

Zimbalova rekonštrukcia priniesla kostolu jeho súčasný bohatý a impozantný vzhľad. Žiaľ, v roku 1814 Francúzi, ktorí ovládali Neapolsko zrušili náboženské rády v Taliansku, dominikáni museli odísť a tak sa kláštor začal využívať na rôzne účely, vrátane tabakovej manufaktúry. Dnes je tu Akadémia výtvarných umení v Lecce.

Architekt Giuseppe Zimbala zomrel v roku 1710 a je pochovaný podľa vlastného želania v kostole San Giovanni d’Aymo. Okrem Paola Domenica Finogliu sa na jeho výzdobe podieľali aj ďalší známi talianski barokoví sochári – Giulio Cesare Penna mladší a Leonardo Protopapa. Ako bolo spomenuté vyššie, Paolo Domenico Finoglia vytvoril v tomto kostole sériu štyroch obrazov zo života praotca Abraháma. Obrazy sa nachádzajú v presbytériu a patria zároveň medzi jeho najznámejšie práce.

Azda najznámejším obrazom tejto série je Obetovanie Izáka z roku 1610, ktoré patrí súčasne k jeho najstarším obrazom. Charakteristickým znakom obrazu je prepojenie manierizmu a Caravaggiovho tenebrizmu. Keďže sa mi nepodarilo nájsť voľne šíriteľnú verziu tohto Finogliovho obrazu, ponúkam čitateľom „aspoň“ príklad Obetovania Izáka od podľa mňa neprekonateľného Caravaggia aj s celým jeho napätím a naturalizmom.

Caravaggio, Obetovanie Izáka
zdroj: wikimedia commons

V bazilike San Giovanni Battista al Rosario v Lecce tak máme zachytené dôležité doklady ranej Finogliovej tvorby.

Ak by niektorého z našich čitateľov zaujala téma neapolského baroka a rozhodol by sa navštíviť južné Taliansko a konkrétne baziliku San Giovanni Battista al Rosario, vrele mu odporúčam venovať pozornosť nádhernej balustráde zdobenej kvetinovými motívmi a sochami na sférických podstavcoch, ktoré predstavujú videnia proroka Ezechiela. Spodná časť je charakteristická dvoma mohutnými, kanelovanými stĺpmi lemujúcimi hlavný portál, nad ktorým sa nachádza socha svätého Dominika.

Interiér má pôdorys v tvare gréckeho kríža s centrálnym osemuholníkovým priestorom, ktorý je zakrytý dreveným stropom. Pôvodne bola plánovaná kupola, avšak po Zimbalovej smrti nebola realizovaná. Pozdĺž obvodu osemuholníka sú umiestnené stĺpy s erbmi rodín, ktoré prispeli k výstavbe kostola, a nad nimi sa nachádzajú sochy svätých (sv. Tomáš Akvinský, sv. Augustín, sv. Peter a Pavol, sv. Gregor Veľký, sv. Ambróz a sv. Hieronym). V kostole sa nachádza dvanásť kaplniek s bohatými barokovými oltármi. Medzi významné umelecké diela patrí centrálny obraz Zvestovanie svätému Jánovi Krstiteľovi od Oronza Letiziu z 18. storočia. Zaujímavá je tiež kazateľnica s výjavom Apokalypsy, jediná kamenná kazateľnica v Lecce. V rokoch 1620 – 1626 pôsobil Finoglio v San Martino v Neapole a v roku 1635 namaľoval obraz Krst sv. Celsa pre katedrálu v Pozzuoli.

Finoglia je známy aj svojimi stvárneniami Nepoškvrneného počatia, pričom verzie tohto motívu sa nachádzajú v kostole San Lorenzo Maggiore v Neapole, v Annunziate v Airola, v kostole San Francesco v Montesarchio a v Palais des Beaux-Arts v Lille. V roku 1634 vytvoril obraz Panna Mária so svätými Margarétou, Bernardom a Antonom Paduánskym pre kostol Santi Bernardo e Margherita a Fonseca v Neapole. Ten, kto by chcel obdivovať Finogliov obraz Zvestovanie Panny Márie, nemusí cestovať ďaleko, obraz sa totiž nachádza v Budapešti.

Obraz Annunciazione namaľoval Finoglio v 30. rokoch 17. stor. na plátne s rozmermi 215 x 154 cm, v súčasnosti sa nachádza v Szépművészeti Múzeum v Budapešti. Zobrazuje biblickú scénu Zvestovania, kedy archanjel Gabriel oznamuje Panne Márii, že počne a porodí Ježiša Krista. Finoglia v tomto diele kombinuje naturalistické prvky ovplyvnené caravaggiovským tenebrizmom s jemnými detailmi a bohatou farebnosťou, typickými pre barokové umenie. Výrazné použitie svetla a tieňa dodáva scéne dramatickosť a spiritualitu.

Paolo Domenico Finoglia, Zvestovanie Panny Márie
zdroj: wikimedia commons, MFA Budapest

Ja osobne mám veľmi rád Finogliov obraz Anjel sa zjavuje sv. Jozefovi. Je nádherným príkladom barokového umenia, ktoré zdôrazňuje svetlo, pohyb a duchovnú atmosféru. Na maľbe je svätý Jozef zobrazený v spánku, zatiaľ čo sa mu anjel zjavuje vo sne. Anjel oznamuje Jozefovi, že sa má postarať o Pannu Máriu a dieťa Ježiša, čo vychádza z evanjeliového príbehu. Kompozícia obrazu je dynamická – anjel prichádza zhora, zatiaľ čo Jozef spí, čo vytvára silný kontrast medzi nebeským a pozemským svetom. Finoglia využíva dramatické svetlo, anjel žiari ako nadprirodzený zdroj svetla, Jozef je zobrazený naturalisticky. Obraz patrí k najznámejším raným dielam neapolskej barokovej školy, dominujú v ňom emocionalita, realistické detaily a svetelné kontrasty. Na obraze je vidieť aj inšpiráciu Giuseppem de Riberom. Obraz má teologický význam, zdôrazňuje úlohu sv. Jozefa, ochrancu Svätej rodiny.

Paolo Domenico Finoglia, Anjel sa zjavuje sv. Jozefovi
zdroj: wikimedia commons

Paolo Domenico Finoglia je známy aj svojou láskou k dielu Oslobodený Jeruzalem od Torquata Tassa (1544 – 1595). Toto dielo Torquatta Tassa je jedným z najvýznamnejších eposov talianskej renesančnej literatúry, na rozdiel od baroka však veľmi renesanciu neobľubujem, rovnako ako neobľubujem spájanie historických faktov s mytológiou a romantikou. Tassovo dielo som začal čítať, nakoniec som ho však znechutene prelistoval, pretože Tassove renesančné snahy vytvoriť veľkolepý epos plný boja, lásky, mágie a intríg mi vždy liezlo na nervy, pre mňa je jedinou pozitívnou postavou z Tassovho diela Godefroy z Bouillonu, ktorý oslobodil Jeruzalem z rúk moslimov.

Romantika typu Tankred a Klorinda – tragický príbeh križiaka Tankreda a moslimskej bojovníčky Klorindy, do ktorej je zamilovaný a ktorú v súboji nevedomky zabije, či Rinaldo a Armida – mladý križiak Rinaldo sa zamiluje do čarodejnice Armidy, ktorá ho chce zviesť na temnú stranu, alebo motív Erminie a pastierov – nie je nič príťažlivé pre barokového katolíka. 🙂

Pre mňa je priam nepochopiteľné, že Tassovo dielo Oslobodený Jeruzalem dokázalo ovplyvniť množstvo hudobníkov či maliarov (Paolo Finoglia, Claudio Monteverdi, Händel, pričom lord Byron a John Milton či Nicolas Poussin ma neprekvapujú, pretože Byron a Milton sú nekatolíci so zatemneným umom 🙂 a Nicolas Poussin sa kochal v klasicizme, kvôli ktorému „opustil barok“, čo svedčí o jeho čudnom umeleckom vkuse. 🙂

Takže prípadným záujemcom o Finogliove obrazy o „Oslobodenom Jeruzaleme“ odporúčam taliansku verziu wikipédie o Finogliovi, kde sú zverejnené všetky jeho obrazy s témou „oslobodeného Jeruzalemu“. A ostatným namiesto čítania renesančných múdier odporúčam radšej dielo Petra z Caux en Cernay s názvom Albigénska história, ktoré zaujme svojím milým militantne katolíckym pohľadom na albigénskych zvrátencov. Pre našich čitateľov ešte odkaz na článok na našom portáli o albigénskych pomätencoch: https://christianitas.sk/albigenska-sekta-zla-hmota-a-falosna-askeza/

Naopak, vrelo môžem odporúčať ďalšie Finogliove obrazy, napríklad Madonu s dieťaťom Ježiš a svätými, Umučenie sv. Sebastiána či Sv. Františka v extáze. Tieto diela Finoglia namaľoval pre viaceré juhotalianske kostoly a takisto pre svojho mecenáša, grófa Giangirolamu II. Acquavivu v Conversane, na zámku ktorého prežil veľkú časť svojho života a kde aj v grófovej opatere umrel.

A na záver už obligátny aktualizovaný zoznam publikovaných (a zatiaľ nepublikovaných) neapolských barokových maliarov, ku ktorým dnes pribudol Paolo Domenico Finoglia, ešte bez hyperlinku.

Michelangelo Merisi di Caravaggiohttps://christianitas.sk/caravaggio-a-obraz-statie-sv-jan-krstitela-cesta-barokoveho-duelanta-k-bohu/

Carlo Saracenihttps://christianitas.sk/carlo-saraceni-benatsky-barokovy-katolicky-maliar-jeden-z-najlepsich-caravaggiovych-nasledovnikov/.

Belisario Corenzio

Curiano Silverzio

Marco Pini

Giovanni Bernardo Lamo

Battistello Caracciolo https://christianitas.sk/giovanni-battista-caracciolo-batistello-jeden-z-hlavnych-ziakov-caravaggia-v-neapole/

Carlo Sellitto

Filippo Vitale

Fabrizio Santafede

Ippolito Borhgese

Paolo Domenico Finoglia

Giusepe de Riberahttps://christianitas.sk/velkonocna-tematika-v-sakralnom-umeni-dovod-k-hlbsiemu-zamysleniu-sa-nad-kristovym-vykupitelskym-dielom/

Artemisia Gentileschi

Mattia Pretihttps://christianitas.sk/kalabrijsky-rytier-radu-sv-jana-v-jeruzaleme-a-barokovy-maliar-mattia-preti/

Salvator Rosahttps://christianitas.sk/salvator-rosa-neapolsky-barokovy-maliar-s-pochmurnymi-viziami-a-dusou/

Bernardo Cavallino

Luca Giordano

Francesco Solimena

Corrado Giaquinto


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Profesor Betz: „Keď nastane v Británii občianska vojna, veľmi pravdepodobne dôjde aj k zahraničnej intervencii“

Svet si dnes pripomína 20. výročie úmrtia sv. Jána Pavla II.

Asociácia katolíckych exorcistov sa ohradila proti festivalu čarodejníctva v meste Benevento. Kresťanskodemokratický starosta to odmieta – chcel byť len inkluzívny

Pred 30 rokmi vydal pápež Ján Pavol II. priekopnícky dokument proti vraždám, samovraždám, potratom a eutanázii