Kardinál Müller verí, že synodálny proces sa v skutočnosti formuje na nepriateľské prevzatie moci nad Cirkvou a pokus o zničenie Cirkvi
23. októbra 2023
Cirkev
Predošlé vedenie doktrinálneho úradu, kardinál Müller sa 6. októbra (rozhovor sa uskutočnil ešte v roku 2022, avšak vzhľadom na trvajúcu aktuálnosť informácií v ňom uvedených, sme sa v redakcii rozhodli pre jeho uverejnenie na portáli Christianitas.sk bezo zmeny) v štúdiu katolíckej televízie EWTN zúčastnil exkluzívneho rozhovoru so známym reportérom Raymondom Arroyom. Moderátora zaujímalo, ako kardinál vníma nové metódy a pokusy o nové smerovanie v rámci Cirkvi.
„Ako niekto, kto obetoval svoj život ochrane katolíckej doktríny, boli ste hlava vatikánskej Kongregácie pre doktrínu katolíckej viery, čo si myslíte, ak sledujete systém, ktorý sa teraz kreuje, kde všetka tá doktrína je na zváženie, kde hlasovaním môžeme vyhodiť alebo vniesť súčasné doktríny, pretože to sa momentálne viac cení ako večná doktrína, ktorá obstála v čase a ktorú Cirkev objala a zastávala od čias Krista?“
Kardinál na to reagoval pokojne, u nás by sme povedali, že s pokojom Angličana, no zároveň s veľkou istotou v hlase: „Základom Cirkvi je Božie slovo, Božie zjavenie a nie naše čudné reflexie nad tým alebo tamtým.“
A pokračoval svojím azda najostrejším vyjadrením: „Je to okupácia katolíckej Cirkvi. Je to nepriateľské prevzatie moci nad Cirkvou Ježiša Krista. Myslia si, že doktrína je ako program politickej strany, ktorý môžu meniť podľa vôle ich voličov.“
Musíme vzdorovať
Raymond: „Musím priznať, že sa chvejem, keď Vás počujem povedať, a to ste práve boli na konzistóriu, o ktorom budeme ešte hovoriť, že veríte, že synodálny proces sa v skutočnosti formuje na nepriateľské prevzatie moci nad Cirkvou a pokus zničiť Cirkev. Je toto to, čo tu vidíte? A kardinál znovu potvrdil svoje tvrdenie, ktoré ďalším vyjadrením vyznelo ešte výraznejšie: „Áno, ak uspejú, to bude koniec katolíckej Cirkvi. A musíme vzdorovať. Je to ako stará heréza arianizmu, keď Arius premýšľal o tom, podľa svojich predstáv, čo Boh môže a nemôže a je to racionalizmus, ľudský intelekt, ktorý chce rozhodnúť, čo je pravda a čo nie.“
Potreba sprevádzania LGBT komunity
Na otázku, ako vidí potrebu viac ústretovej Cirkvi pre LGBT ľudí a ich sprevádzania a čo si myslí o neustálom zdôrazňovaní zamerania sa na LGBT komunitu odpovedal, že „ideológia za tým chce použiť katolícku Cirkev na propagáciu ich vlastných myšlienok“ a že v skutočnosti každý je vítaný v Cirkvi, pričom je potrebné činiť pokánie z hriechov a zmeniť život podľa Božích prikázaní, čo je zároveň najlepšie pre nás, ľudí, totiž nasledovať cestu Ježiša a zmeniť náš život podľa tých prikázaní a Evanjelia.
Právomoci pre ženy a svätenie žien
Raymond sa ďalej pýtal na požiadavku svätenia žien a väčších právomocí pre ne. „Neboli už tieto otázky vyriešené poslednými pontifikmi?“ A dostal odpoveď v zmysle, že tento prístup, toto vnímanie delenia rolí a otázok rovnocennosti nie je nesprávny, keďže v Cirkvi nejde o sebaprezentáciu, ani nejde o politickú moc a že to jediné, to, čím sa musíme riadiť, je nasledovať Božiu vôľu. „Myslím, že je to všetko zmanipulované ideológiou a nemá to nič spoločné s Evanjeliom a doktrínou Cirkvi.“
Vopred daný výsledok
V rozhovore sa viac venovali aj synodálnemu procesu, a teda aj konkrétnostiam ako napríklad otázke, prečo bola na tvorbu pracovného dokumentu vybraná skupina pozostávajúca i z takej veľkej časti laikov: „Teraz sa pozrime na proces. Všetky národné správy sa syntetizujú do jedného pracovného dokumentu, ktorý je známy ako Instrumentum laboris. Tento dokument sa precizuje a nakoniec bude viesť všetky diskusie na Synode. Toto je načrtávané vedením Synody, komisiou poradcov a skupinou asi 20 tzv. expertov. Sú to laici, rehoľné sestry, kňazi, arcibiskup, atď. Kto sú títo ľudia, a prečo boli vybraní oni a nie skupina kardinálov, aby zostavili tento dokument?“
A ani ďalšia odpoveď kardinála Müllera neprestala udivovať. „Myslím, že výsledok bol daný pred celým týmto procesom vyšetrovaní a otázok. Jednoducho formulovali koniec a snívajú o inej Cirkvi, ktorá nemá nič spoločné s katolíckou vierou, je úplne proti nej a chcú zneužiť tento proces na zmenenie katolíckej Cirkvi a nielen na iný smer, ale na zničenie katolíckej Cirkvi. Zodpovední za doktrínu sú pápež a biskupi. Nikto nemôže urobiť absolútny posun a nahradiť zjavenú doktrínu katolíckej Cirkvi, ale oni majú tieto čudné nápady, že doktrína je iba teória nejakých teológov.
Doktrína apoštolov je odrazom a prejavom Zjavenia Božieho Slova. Musíme počúvať Božie Slovo v autorite svätej Biblie, apoštolskej Tradície a Magistéria. A všetky koncily predtým potvrdili, že nie je možné nahradiť Zjavenie dané raz a navždy v Ježišovi Kristovi iným zjavením. Na otázku, prečo si myslí, že pápež toto dovoľuje, odvetil, že je to ťažká otázka a že keď má hovoriť otvorene, tak priznáva, že to nevie pochopiť, lebo pápež musí garantovať pravdu Evanjelia a jednotu biskupov v Cirkvi v Zjavenej Pravde.
Protestantská hermenteutika
Odvážne reagoval aj na nedávny tweet kardinála Grecha (len upozornenie – tak ako bolo uvedené vyššie, rozhovor bol prvýkrát publikovaný v októbri 2022, pozn. red.), ktorý akoby posúval tézy katolíckej Cirkvi smerom k protestatskému chápaniu. „Vaša Eminencia, kardinál Mario Grech, sektretár Synody sa prihovoril k 200 katolíckym vodcom v Ríme v septembri a rozprával o komplikovaných náboženských problémoch, tak ich nazval, akými sú napríklad prijímanie pre rozvedenených a znovu zosobášených, požehnávanie homosexuálnych párov a povedal nasledovné – Tieto sa nemajú chápať len v zmysle doktrinálnom, ale v zmysle Božieho neustáleho stretávania s ľuďmi. Čoho sa Cirkev má báť, ak tieto dve skupiny veriacich dostanú príležitosť vyjadriť svoj dôverný zmysel pre duchovnú realitu, ktorú prežívajú? … Mohla by to byť príležitosť pre Cirkev počúvať Ducha Svätého, ktorý cez nich tiež hovorí?
Kardinálova reakcia na túto hermeneutiku bola jasne odmietavá: „Je to hermeneutika starého kultúrneho protestantizmu a modernizmu, že individuálna skúsenosť je na tej istej úrovni ako objektívne Božie Zjavenia a Boh je pre Vás len stenou, na ktorú môžete premietať Vaše vlastné predstavy a vytvoriť určitý populizmus v Cirkvi a iste sú všetci mimo Cirkvi, ktorí chceli zničiť katolícku Cirkev a jej základy, tí všetci sú veľmi potešení týmito vyhláseniami. Ale je očividné, že je to absolútne proti katolíckej doktríne. Máme Božie zjavenie v Ježišovi Kristovi. To je úplne dokončené v Ježišovi Kristovi. Musíme nasledovať Ježiša a nie naplniť naše subjektívne želanie a čo je absolútne jasné, že Ježiš hovoril o nerozlučnosti manželstva a ako je to možné, že kardinál Grech je múdrejší ako Ježiš Kristus? Odkiaľ berie autoritu relativizovať Božie Slovo?“
A to ešte nebol koniec rozoberania vyhlásení z oficiálneho twitterového účtu Synody, kam jej spomínaný generálny sekretár nedávno napísal, že Synoda „otvára scenáre, ktoré si ani II. vatikánsky koncil nepredstavoval a v ktorých sa prejavuje konanie Ducha, ktorý vedie Cirkev“. Na tento tweet kardinál Müller zareagoval nasledovne: „Odkiaľ kardinál Grech berie túto autoritu? On nemá vlastné zjavenie… a každý, vie, kto vyštudoval prvý semester teológie, že Cirkev a jej autority nemôžu zmeniť Zjavenie…“ A dodal, že je to zneužitie v takom zmysle hovoriť o Duchu Svätom…“
„Je to relativizácia Cirkvi a veľmi sa čudujem, že kardinál Grech sa prezentuje ako superautorita. On nie je uznávaný teológ, nemá dôležitosť v akademickej teológii a ako tu prezentuje novú hermeneuticku katolícku vieru iba preto, že je sekretárom Synody, ktorá nemá žiadnu právomoc nad cirkevnou doktrínou. Synodálny proces nemá žiadnu právomoc, v žiadnom prípade nemá magisteriálnu autoritu.“
Je to spôsob, ako podkopať katolícku vieru
Súhlasil tiež s tým, že Synoda o synodalite je pokusom o vytvorenie neoficiálneho tretieho vatikánskeho koncilu.
„Je veľmi udivujúce, čo je dovolené pod autoritou a v tomto kontexte Vatikánu,“ povedal, „a to vyvoláva dojem, že je to naozaj možné, že Cirkev s pápežom alebo s týmto generálnym sekretárom Synody, oni sú oprávnení byť poslucháčmi Ducha Svätého. A Duch Svätý je pre nich iba funkciou, je len inštrumentalizovaný. Toto nemá nič spoločné s Duchom Svätým…, ktorý sa zjavuje v Najsvätejšej Trojici,“ pokračoval kardinál Müller. „Toto je spôsob, ako podkopať katolícku vieru a katolícku Cirkev.“
Pápež nemá byť populistický panovník
K augustovému konzistóriu, kde sa preberal spôsob vedenia Rímskej kúrie, aby prediskutovali pápežovu reformu kúrie, povedal, že táto interná reforma neuspela, lebo by to zmenilo podstatu formy pôsobenia kúrie na formu svetského administratívneho orgánu.
„Na jednej strane máme populizmus synodalizmu, kde každý môže prezentovať svoje vlastné, subjektívne, ba niekedy i hlúpe myšlienky ako formu súkromného zjavenia, no na druhej strane máme chápanie niektorými poradcami pápeža, akoby pápež bol absolutistický panovník, pričom je to absolútne naopak. Pápež musí slúžiť Cirkvi, je prvým služobníkom Cirkvi, ako Gregor Veľký.“
Kardinál Müller vysvetlil, že II. vatikánsky koncil dal rovnováhu medzi biskupmi, ich kolégiami a ich zodpovednosťou pre celú Cirkev, nielen pre ich diecézu a zároveň podotkol, že pápežský primát neznamená autokratický systém. Pápež nedostáva nové zjavenia, on je iba zodpovedný za uchovávanie viery a má byť verný tomu, čo bolo zjavené. Jeho poslaním je ochraňovať doktrínu a zjavenie a nie meniť podľa vôle ľudu ako populistický diktátor, akoby sila vodcu závisela na aplauze más, to nie je model katolíckej Cirkvi, lebo Kristus sám je hlava Cirkvi a pápež a biskupi sú služobníci Ježiša Krista, teda spravujú Cirkev pod autoritou a v mene Ježiša Krista, ale nie namiesto Ježiša Krista a zdôraznil, že to je veľký rozdiel.
Pre portál Christianitas.sk preložila a spracovala A. Kulanová
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!