Johann Michael Haydn, katolícky skladateľ, ktorý je neprávom v tieni svojho staršieho brata Franza Josepha Haydna
Branislav Krasnovský
30. októbra 2024
Kultúra
Keď milostivý Pán Boh požehná v rodine dvoch nadaných bratov, môže sa medzi nimi objaviť počas ich života určité napätie a čiastočne aj žiarlivosť na úspechy toho druhého. Väčšina našich čitateľov určite pozná Franza Josepha Haydna, geniálneho rakúskeho hudobného skladateľa a hudobníka, pravdepodobne však málokto pozná jeho mladšieho brata Johanna Michaela.
Význam Josepha Haydna pre vývoj hudby je nesporný. Upevnil klasicizmus a jeho zásady ako hudobného štýlu, významne sa zaslúžil o rozvoj sonátovej formy a symfónie. Nazýva sa preto aj „otcom symfónie“. Položil tiež základy formy sláčikového kvarteta. Rozšíril orchester o nové nástroje. Samotné Haydnove diela sa vyznačujú sviežou, ľahkou melodikou a jasnými harmóniami. Je tvorcom najčistejšieho klasicistického štýlu, jeho dielo je nesmierne rozsiahle. Je všeobecne známe, že Joseph Haydn a jeho skladba Gott Erhalte Kaiser Franz sa stala vzorom pre nemeckú cisársku hymnu a melódia ostáva aj dnes.
Johann Michael Haydn (1737 – 1806) sa narodil v malej dedinke Rohrau v blízkosti dnešných maďarských hraníc a umrel v Salzburgu – známom rakúskom hudobnom centre, spojenom s menom geniálneho hudobníka Wolfganga Amadea Mozarta. Aj keď nie je Johann Michael Haydn tak známy ako jeho brat, bol významným hudobníkom svojej doby a takisto bol učiteľom takých hudobných velikánov, akými boli Carl Maria von Weber a Antonio Diabelli, ktorých určite netreba našim čitateľom osobitne predstavovať.
S tvorbou Antonia Diabelliho (1781 – 1858) som sa zoznámil až v zrelom veku a práve cez Michaela Haydna, ktorý bol jeho učiteľom a všemožne ho podporoval aj počas jeho štúdia na benediktínskom gymnáziu v Salzburgu a v Mníchove. Mal sa stať katolíckym kňazom, od roku 1800 študoval v cisterciánskom kláštore v Raitenhaslachu. Pokračoval v komponovaní, a keď v roku 1803 prišlo, žiaľ, v habsburskej monarchii k sekularizácii kláštorov, kňazom sa nestal a začal sa venovať výlučne hudobnej tvorbe.
Vďaka Michaelovi Haydnovi sa uplatnil vo Viedni ako učiteľ hudby (klavír a gitara). Stal sa aj blízkym priateľom Ludwiga van Beethovena, ktorý mal tiež veľký vplyv na neskoršiu tvorbu (Diabelliho variácie). Úprimné priateľstvo ho spájalo aj s talianskym gitarovým virtuózom Maurom Giulianim, ktorý ovplyvnil jeho gitarovú tvorbu.
Diabelliho dielo učarovalo aj cisárovi Františkovi I. a na začiatku 19. storočia získal množstvo významných ocenení. Finančne bol zabezpečený, s vydavateľom Pietrom Cappim prevádzkovali obchod s hudobninami a vydavateľstvo vo Viedni, pričom sa stali hlavným vydavateľom hudobného diela Franza Schuberta.
Diabelliho chrámová hudba je vysoko cenená, ako príklad prikladám jeho Missa Pastorale op. 147 z roku 1830:
Hudobné dielo Johanna Michaela Haydna je nesmierne bohaté. Je autorom viac ako 24 omší, 2 rekviem, 114 graduále, 67 ofertórií, 30 symfónií, množstva oratórií a takisto niekoľkých opier. Opery sú samozrejme nádhernými hudobnými dielami, no keďže osobne dávam prednosť sakrálnej hudbe, nevenujem im až tak veľkú pozornosť.
Michael Haydn odišiel do Viedne vo veku ôsmich rokov, jeho ranú profesionálnu kariéru mu vydláždil jeho starší brat Jozeph, vzťahy so starším bratom Josephom však boli vždy poznamenané trochou žiarlivosti. Už v roku 1745 vo Viedni v známom Stephansdome pôsobil pod vedením svojho brata Josepha, ktorý tu bol sopránovým sólistom od roku 1740. Zo spomienok zbormajstra zo Stephansdomu, Johanna Adama Karla Reuttera pochádzajú aj informácie o existujúcom napätí medzi oboma bratmi, na základe Reutterových poznámok nakoniec Albert Christoph Diesna napísal prvý životopis Michaela Haydna. Tu vo Viedni sa Michael Haydn neskôr zoznámil aj s Johannom Georgom Albrechtsbergerom a Franzom Josephom Aumannom, dvoma skladateľmi, s ktorými neskôr obaja bratia Haydnovci aj obchodovali (hudobné diela).
Joseph Haydn sa výrazne podieľal na hudobnom vzdelávaní svojho brata. Mutácia sa však veľmi negatívne podpísala na Josephovom hlase, takže nakoniec musel v Stephansdome prestať spievať, v pozícii sólistu ho nahradil jeho brat Michael, ktorý spieval v Stephansdome až do roku 1755.
Od roku 1757 pôsobil Michael Haydn v dnešnom meste Oradea (Veľký Varadín), kam ho pozval miestny arcibiskup Sigismund (Žigmund), ktorý z neho spravil svojho zbormajstra. Pôsobenie vo Veľkom Varadíne odštartovalo úspešne Michaelovu karéru, v roku 1762 ho arcibiskup Hieronym pozval do Salzburgu, kde pôsobil aj ako organista v miestnom benediktínskom kláštore sv. Petra.
V roku 1768 sa oženil so speváčkou Máriou Magdalénou Lippovou (1745 – 1827), ktorú vrelo miloval. Mali jedno dieťa, dcéru Aloisu Jozefu, ktorá sa narodila v roku 1770, no, žiaľ, sa nedožila ani jedného roku. Strata dcérky Michaela Haydna natoľko ranila, že sa začala prejavovať jeho závislosť na alkohole. Biskup preto pozval do Salzburgu aj menej známeho hudobníka Leopolda Mozarta, ktorý však mal hudobne geniálne dieťa – svetoznámeho Wolfganga Amadea Mozarta. Podľa mňa bol otec Wolfganga Mozarta nie veľmi čestný človek, pretože využíval depresie a problémy s alkoholom, ktorým Michael Haydn po smrti dcérky podľahol k tomu, aby získal jeho pozíciu a postavenie.
Michaelova manželka Mária Magdaléna Lippová však bola svojmu mužovi oporou a aj vďaka nej dostal svoju závislosť na alkohole pod kontrolu natoľko, že sa opäť dokázal naplno venovať komponovaniu a hudobnej tvorbe, takže Leopoldovi Mozartovi sa jeho intrigy nepodarili v plnej miere.
Michael Haydn bol vo svojej podstate pokorným a silne veriacim katolíkom, ktorý síce tvoril na objednávku aj svetskú hudbu, no inklinoval v prvom rade k tvorbe liturgickej hudby. Mal však veľkú averziu k tomu, aby jeho diela vyšli tlačou, pretože bol presvedčený, že nemá až taký talent a nadanie ako jeho starší brat, na ktorého čiastočne žiarlil. Kompletná zbierka nepublikovaných diel Michaela Haydna sa nachádza v knižnici benediktínskeho kláštora sv. Petra v Salzburgu.
V zrelom veku sa upravili aj vzťahy medzi oboma bratmi. Michael a Joseph sa zblížili a spoločne čelili osudu. Samotný Joseph Haydn priznal, že liturgická hudba jeho brata je oveľa lepšia ako jeho vlastná hudba a vzdal mu hold ako skladateľovi katolíckej hudby.
Podľa známeho rakúskeho muzikológa Karla Geiringera je dodnes hudobné dielo Michaela Haydna nedostatočne uznávané, jeho cirkevná hudba je na vynikajúcej úrovni a bolo by potrebné ju oživiť a predstaviť verejnosti.
Už som v texte spomenul, že Michael Haydn nikdy nezostavil tematický katalóg svojej tvorby. Najstarší katalóg jeho tvorby, ktorá je, ako bolo vyššie spomenuté, uložená v benediktínskom kláštore sv. Petra v Salzburgu, zostavil v roku 1808 Nicolaus Lang. Tento katalóg samozrejme nebol úplný, ďalej v katalogizácii tvorby Michaela Haydna pokročil známy rakúsky muzikológ Lothar Peter v roku 1907, či v roku 1915 Anton Maria Klafsky. Od roku 1982 sa skúmaniu a katalogizácii sakrálnej tvorby Michaela Haydna venovali tak významní muzikológovia ako Charles H. Shermann, Ludwig Ritter von Köchel či Otto Erich Deutsch (známy katalogizáciou všetkých Schubertových diel, čo bola vskutku gigantská práca).
Michael Haydn Missa in honorem Sanctae Ursulae (1793)
Všetci hudobní kritici a odborníci sa zhodnú, že liturgická hudba Michaela Haydna patrí k vrcholom liturgickej hudby v dejinách. Vysoko sa cení jeho Requiem C moll, ktoré zložil pri príležitosti úmrtia biskupa Sigismunda vo Veľkom Varadíne (Oradea). Ovplyvnil viacerých hudobných skladateľov, okrem spomenutého Diabelliho ovplyvnil výrazne aj tvorbu Wolfganga Amadea Mozarta.
Michael Haydn Requiem C moll
Ja osobne mám veľmi rád jeho Missa Hispanica nielen preto, že som toto jeho dielo počul ako prvé, ale samozrejme aj preto, že som bol vždy sympatizantom románskeho sveta, jeho kultúry a dejín bez ohľadu na to, či ide o Talianov, Španielov alebo Portugalcov.
Samotný Wolfgang Amadeus Mozart bol nadšeným obdivovateľom diela Michaela Haydna a považoval ho za nesmierne nadaného hudobníka. V sakrálnej hudbe sa nechal inšpirovať najmä Haydnovým Te Deum, a rovnako sa inšpiroval aj niektorými motívmi z Haydnových svetských skladieb.
Michael Haydn umrel vo veku 68 rokov v Salzburgu, kde je aj pochovaný. Manželka ho prežila o takmer 20 rokov. Podľa historických správ do konca svojho života nevynechala ani jeden deň návštevou hrobu svojho manžela.
Pre milovníkov sakrálnej katolíckej hudby prikladám vybrané diela Michaela Haydna, ktoré si môžu stiahnuť pozrieť/vypočuť na platforme YouTube, prípadne stiahnuť, mojou obľúbenou je Missa Sancti Gabrielis.
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!