Hriechy, ktoré privedú ľudskú rasu do záhuby
Jozef Duháček
29. januára 2024
Cirkev Politika
Komentár
Kresťanská tradícia hovorí o štyroch peccata clamantia, čiže hriechoch, ktoré volajú do Neba o pomstu. Sú to: úmyselná vražda, sodomia, útlak chudobného a zadržiavanie spravodlivej mzdy. Táto kategória smrteľných hriechov neobsahuje tie najťažšie možné hriechy, pretože žiaden z nich nie je namierený priamo proti Bohu, ale obsahuje hriechy, ktoré zvolávajú Boží hnev spôsobom, ktorý sa pri iných hriechoch neaplikuje.
Zoznam vychádza z pasáží Svätého písma a samo Písmo o nich hovorí ako o hriechoch, ktoré volajú do Neba a v katechizme ich nájdeme po nadpisom Do neba volajúce hriechy. Teda v staršom katechizme, v novších už sodomia vypadla a je možné, že čoskoro vypadne aj ďalší z nich. „Hlas krvi tvojho brata hlasno volá zo zeme ku mne.“ „Žaloba na Sodomu a Gomoru je veľká a ich hriech je veľmi ťažký.“ „… zničíme toto mesto, pretože je naň veľká žaloba pred Pánom.“ „Videl som utrpenie svojho ľudu v Egypte a počul som jeho volanie pre pracovných dozorcov.“ „Neodopri plácu biednemu a chudobnému, či už je brat alebo cudzinec, ktorý býva s tebou v krajine a v tvojom bydlisku. Vyplatíš mu mzdu ešte v ten deň pred západom slnka, lebo je chudobný a závisí od nej jeho život, aby nevolal k Pánovi a aby sa ti to nepočítalo za hriech.“ „Hľa, mzda, ktorú ste zadržali robotníkom, čo vám žali polia, kričí. A krik žencov došiel k sluchu Pána Zástupov.“ (Gn 4,10; 18,20; 19,13; Ex 3,7; Dt 24,14; Jak 5,4)
Toto nie je svojvoľná zbierka hriechov. Previnenie je v týchto štyroch druhoch hriechu namierené priamo proti prirodzeným inštinktom a teda proti poriadku, ktorý Boh vo svojej prozreteľnej starostlivosti ustanovil pre tento svet. Úmyselná vražda hreší otvorene proti Božej zvrchovanosti, lebo len Boh je pánom života a smrti. Sodomia je perverzia prirodzeného sexuálneho pudu, ktorý je stvorený pre zachovanie ľudskej rasy. Útlak a vykorisťovanie chudobného vykoreňuje z ľudského srdca vrodený zmysel pre súcit a zadržiavanie mzdy robotníkovi útočí na sociálny inštinkt, ktorý bráni vlastníctvo a imanie jednotlivých občanov v rámci štátneho útvaru. A hoci ako kresťania poznáme zločinnosť týchto hriechov predovšetkým z Písma, keďže sa týkajú prirodzenosti človeka, dokáže ich identifikovať aj filozofia, rešpektujúca nemennú ľudskú prirodzenosť.
Napríklad aj aristotelovská filozofia postihuje, čo tieto hriechy spája: všetko sú to hriechy proti prirodzenosti. Aristoteles identifikuje človeka ako spoločenského tvora – zoon politikon –, ktorý sa prirodzene organizuje do množstva spoločenstiev vrátane rodiny a politickej spoločnosti. Vražda je extrémne antisociálne správanie, ultimatívne popieranie prirodzeného sklonu človeka spolupracovať s ostatnými v záujme dosiahnutia spoločného dobra. Sodomia v užšom a zvrátená sexuálna aktivita v širšom zmysle, je porušením prirodzeného poriadku plodenia, pretože spôsobuje sterilitu prirodzenej plodnosti ľudstva.
Aristoteles odmietal úžeru, čiže vytváranie zisku z požičiavania peňazí. Peniaze ako prostriedok výmeny sú vo svojej podstate sterilné, sú len nositeľom hodnoty. Preto je podľa Aristotela neprirodzené, aby sa množili a stala sa „plodnými“ bez akejkoľvek produktívnej práce. Jediným zdrojom hodnoty je práca, povedal aj Adam Smith, aj Karl Marx, aj Ján Pavol II. A hoci staré pramene ako rímske právo uznávajú spravodlivosť zaúčtovania úrokov, definovaných ako kompenzácia strát a výdavkov spojených s úverom – napríklad platenie bankových zamestnancov, správne poplatky, nájomné a pod – zisk z pôžičky porušuje myšlienku spravodlivej výmeny. Dať sto a dostať späť stodvadsaťpäť bez oprávneného dôvodu porušuje proporcionalitu v komutatívnej spravodlivosti, spravodlivosť medzi jednotlivcami. Úroková miera v starovekých Aténach vzrástla až o 9 000 percent; nie je prekvapením, že Aristoteles videl úžeru ako porušenie prirodzených a spravodlivých výmenných kurzov. Keďže k pôžičkám a úverom sú najčastejšie dohnaní chudobní, ktorí nemajú dosť hotovosti, úžera ožobračuje tých, ktorí už aj tak majú málo.
Nie je bez zaujímavosti, že Dante sodomitov i úžerníkov trestá v rovnakom kruhu Pekla, lebo ako už bolo povedané jedni hrešia tým, že menia prirodzene plodné (pohlavný styk muža a ženy) na neplodné a druhí zasa prirodzene neplodné (peniaze) robia plodnými. V minulosti bola vo väčšine spoločností a štátov razba mincí v rukách vládnych orgánov, ktoré mali garantovať ich hodnotu. Ale dnes sa vyrábajú bazilióny nekrytých fiat peňazí, ktoré banky používajú na poskytovanie pôžičiek. Zložený úrok priviedol na pokraj bankrotu aj najbohatšie štáty, ktoré každoročne plátajú svoj rastúci deficit pôžičkami, ktoré už dosiahli nikdy nesplatiteľné rozmery. Prostredníctvom tohto systému banky zvyšujú dlh, spôsobujú infláciu a odčerpávajú hodnotu z ekonomiky, keď vyberajú úroky od miliónov ľudí z peňazí, ktoré bankári vytvorili z ničoho.
Okrádanie zamestnancov o ich mzdu tiež porušuje myšlienku komutatívnej spravodlivosti. Robotník má právo na plody svojej práce. Keď obrába pôdu, aby vyprodukoval úrodu, využitie obilia je prirodzeným výsledkom jeho práce. Zdierať zamestnancov o ich mzdu alebo platiť menej, ako si ich práca zaslúži, je preto tiež veľkým hriechom proti prirodzenému zákonu. Dobre odmeňovaná pracovná sila udržuje ekonomiku v pohybe, pretože peniaze cirkulujú medzi tými, ktorí ich majú a míňajú, a tými, ktorí poskytujú služby a tovar. No dnešná konvenčná ekonomická múdrosť hovorí, že treba tlačiť cenu práce dolu tak silno, ako sa len dá. Znižovaním reálnych miezd sa dusí kúpna sila tých, ktorí by mali tvoriť živé trhové hospodárstvo. Celoživotné úžernícke úroky z hypoték, kreditných kariet a študentských dlhov udržujú nízke mzdy.
Vraždy, sodomia, útlak chudobných a okrádanie robotníkov o ich mzdy sú hriechy proti prirodzenosti a proti bratskej spravodlivosti, ktorá je potrebná pre harmonické fungovanie ľudskej spoločnosti. Potraty si ročne vyžiadajú milióny nevinných životov a čo vec ešte zhoršuje je, že sa vykonávajú v rámci prirodzenej rodiny. Perverzné sexuálne aktivity a úmyselnú sterilitu propagujú bohatí a mocní, od médií až po neziskový sektor a korporátny svet. A tu sa do toho priplietli i niektorí významní preláti, ktorí akoby zabudli na to, že sodomia volá do Neba o pomstu a hľadajú spôsob nielen ako nad sodomiou privrieť oko, ale ako ju postaviť na roveň prirodzenému stavu. Nemálo prelátov sa bohužiaľ osobne týmto hriechom poškvrnilo a teraz kompromitovaní tým, že niekto to na nich vie, podporujú zo strachu dúhový pochod inštitúciami.
Tieto štyri hriechy sú jadrom problému, ktorému čelí vyspelá západná spoločnosť. Je očividné, že tieto hriechy vedú k deštrukcii ľudskej rasy. Preto má Sväté písmo veľmi dobrý dôvod, aby tieto hriechy vyčlenilo do kategórie mimoriadne ohavných zločinov. Len ten politik, ktorý to dokáže rozpoznať a dokáže vytvoriť a zorganizovať konsenzus „za prirodzenosť“ a proti štyrom hriechom, ktoré volajú do Neba o pomstu, má kľúč k spravodlivej budúcnosti a spoločnému dobru. Ak sa taký nenájde, príde pomsta, po ktorej tieto hriechy volajú.
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!