Zákaz tradičnej latinskej omše je zneužitím cirkevnej moci a nedodržiavanie tohto zákazu v skutočnosti neznamená neposlušnosť
biskup Athanasius Schneider
4. júla 2023
Cirkev
Vážení čitatelia portálu Christianitas.sk,
počas víkendu sme do redakcie Christianitas.sk dostali email od bp. Athanasia Schneidera z kazachstanskej Astany, v ktorom nás srdečne pozdravuje a zároveň nám posiela na uverejnenie dva články, ktoré nedávno napísal a ktoré považuje za dôležité. Rozhodli sme sa ich postupne uverejniť.
Prijmite prosím nasledujúci text zároveň ako pozvánku na stretnutie s Jeho Excelenciou, biskupom Athanasiom Schneiderom, ktorý prijal pozvanie Nadácie Slovakia Christiana a príde na Slovensko na trojdňovú návštevu. Stretnutie s Jeho Excelenciou sa uskutoční v dňoch od 21. do 22. augusta, konkrétne miesta vám včas oznámime na našich stránkach. Srdečne vás všetkých pozývame!
***
1. Tradičná rímska liturgia omše bola liturgiou našich katolíckych predkov. Bola to forma omše, ktorou bola evanjelizovaná väčšina európskych národov (okrem niektorých východoeurópskych krajín a ambroziánskeho a mozarabského obradu), všetky americké národy a väčšina afrických, ázijských a oceánskych národov.
2. „Čo predchádzajúce generácie považovali za posvätné, zostáva posvätné a veľké aj pre nás,“ – pápež Benedikt XVI.
3. „Problém s novým misálom spočíva v opustení stále pokračujúcej histórie, pred a po sv. Piovi V., a vo vytvorení úplne novej knihy (hoci zostavenej zo starého materiálu),“ – kardinál Joseph Ratzinger .
4. Vydanie nového misála „sprevádzal akýsi zákaz všetkého, čo mu predchádzalo, čo je v dejinách cirkevného práva a liturgie neslýchané,“ – kardinál Joseph Ratzinger.
5. „Na základe poznania koncilových rozpráv a opakovaného čítania prejavov koncilových otcov môžem s istotou povedať, že táto (tzn. reforma, aká je teraz v novom misáli) nezodpovedá zámerom II. vatikánskeho koncilu,“ – kardinál Joseph Ratzinger.
6. Tradičná rímska liturgia omše bola liturgiou všetkých svätých latinského obradu, ktorých poznáme minimálne počas celého minulého tisícročia; preto je jeho vek tisícročný. Hoci sa táto omša bežne nazýva „tridentská“ omša, presne tá istá forma omše sa používala už niekoľko storočí pred Tridentským koncilom a tento koncil žiadal iba kanonizáciu tejto ctihodnej a doktrinálne zabezpečenej formy liturgie rímskej Cirkvi.
7. Tradičná rímska liturgia má najbližšiu afinitu k východným obradom vo vydávaní svedectva o všeobecnom a neprerušovanom liturgickom zákone Cirkvi: „V Rímskom misáli svätého Pia V., podobne ako vo viacerých východných liturgiách, sú veľmi krásne modlitby, ktorými kňaz vyjadruje najhlbšiu pokoru a úctu pred posvätnými tajomstvami: odhaľujú samotnú podstatu liturgie,“ – pápež Ján Pavol II.
8. Pápež a biskupi teda nemajú právomoc zakázať alebo obmedziť takú úctyhodnú formu svätej omše, ktorú svätci slúžili vyše tisíc rokov, rovnako ako pápež, resp. biskupi by nemali právomoc zakázať alebo výrazne reformovať úctyhodnú formu apoštolského alebo nicejsko-carihradského vyznania viery práve pre ich úctyhodné, nepretržité a tisícročné používanie.
9. Plnenie urážlivého zákazu tejto úctyhodnej formy svätej omše, vydanej, žiaľ, súčasnými cirkevníkmi v čase bezprecedentnej cirkevnej krízy, by predstavovalo falošnú poslušnosť.
10. Nerešpektovanie zákazov tradičnej omše nerobí človeka schizmatickým, ak naďalej uznáva pápeža a biskupov a naďalej ich rešpektuje a modlí sa za nich.
11. Formálnym neuposlúchnutím takéhoto neslýchaného zákazu neodcudziteľného dedičstva rímskej Cirkvi sa v skutočnosti poslúcha katolícka Cirkev všetkých vekov a všetkých pápežov, ktorí usilovne slávili a prikazovali zachovávať túto úctyhodnú a kanonizovanú formu omše.
12. Súčasný zákaz tradičného obradu omše je dočasným javom a prestane. Rímska Cirkev dnes zažíva určitý druh liturgického vyhnanstva, tzn. tradičná latinská omša bola vyhostená z Ríma; no exil sa určite jedného dňa skončí.
13. Keďže tradičná latinská omša sa nepretržite slúži už viac ako tisícročie, posvätená časom univerzálnym prijatím svätými a rímskymi pápežmi, patrí k neodňateľnému dedičstvu rímskej Cirkvi. V dôsledku toho rímski veľkňazi v budúcnosti nepochybne opäť uznajú a obnovia používanie tejto tradičnej liturgie omše.
14. Budúci pápeži sa poďakujú všetkým kňazom a veriacim, ktorí v ťažkých časoch, napriek všetkým tlakom a falošným obvineniam z neposlušnosti, v duchu úprimnej lásky k Cirkvi a ku cti Svätej stolice udržiavali a odovzdávali veľký liturgický poklad tradičnej omše pre budúce generácie.
+ Athanasius Schneider, pomocný biskup Arcidiecézy Saint Mary v Astane
29. júna 2023 – Slávnosť apoštolov svätých Petra a Pavla
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!