Známy vatikanista sa obáva, že nemecká cirkev kráča ďalej k schizme
21. októbra 2020
Krátke správy
Edward Pentin, známy katolícky novinár, uviedol v americkom periodiku National Catholic Register svoje obavy, že napriek varovaniam sa nemecká katolícka Cirkev neodvrátila od tzv. synodálnej cesty, čo vyvoláva úzkosť po celom katolíckom svete: „Napriek varovaniam pápeža Františka vedeniu Cirkvi v Nemecku, to odmietlo ustúpiť od podpory spoločného prijímania s protestantami a zmeniť smerovanie svojej kritizovanej synodálnej cesty.“
(Je nutné však k tomu dodať, že kardinál Reinhard Marx, jedna z čelných tvárí synodálnej cesty, zostáva naďalej poradcom pápeža Františka, takže varovanie zrejme nebolo až také razantné, ako sa domnieva Pentin.)
Novinár pripomína, že v septembri nemecký kardinál Woelki prvýkrát verejne priznal, že schizma je skutočnou hrozbou. Podľa Woelkiho by bolo hrozné, keby „synodálna cesta viedla k rozkolu“ a „vznikla by nemecká národná cirkev“.
Podľa Pentina existuje veľa dôvodov k obavám. Jednou z nich je aj spoločné prijímanie s protestantami. Ale je tu aj snaha podkopať celibát a snaha o svätenie žien, či odovzdanie moci vo farnostiach laikom.
Pentin cituje kardinála Kocha, ktorý uviedol, že v osobných rozhovoroch vyjadruje pápež znepokojenie nad vývojom v Nemecku. Podobne sa nedávno vyjadril aj emeritný biskup z Fuldy, Heinz-Joachim Algermissen, ktorý bol v Ríme na audiencii.
Pentinovu (a Woelkiovu) obavu však problematizuje jedna zásadná otázka: potrebujú nemeckí katolíci ísť do otvorenej schizmy na to, aby si nakoniec presadili svoje zámery?
Prax v minulosti totiž ukázala, že všetky modernistické novinky, ktoré boli od konca 60. rokov spočiatku v centre odsudzované, sa pomalou infiltráciou dostali do života Cirkvi. Môžeme spomenúť napríklad dnes tak diskutované prijímanie na ruku alebo dievčenské miništrantky. Podobne rôzne svojvoľné inovácie v liturgii, ktoré ešte v 70. rokoch vzbudzovali pohoršenie a dnes sú trvalou súčasťou omší.
Pod zorným uhlom tejto logiky vývoja stačí nemeckým biskupom počkať na ďalšie „uvoľnenie“, a ich synodálna cesta sa stane tolerovanou alebo možno dokonca presadzovanou. Určite sa bude, ako už mnohokrát, hovoriť o tom, že treba zachovať podstatu a podružnosti sa môžu meniť. Problém však nastáva v tejto debate vtedy, keď je nejasná samotná definícia pojmu „podstata“, alebo je tento pojem, pochádzajúci z aristotelsko-tomistickej filozofie, priamo odmietaný. Potom je možné očakávať čokoľvek.
BM
Zdroj: PCH24, NationalCatholicRegister