Efezský koncil -

Efezský koncil

Branislav Krasnovský
10. augusta 2020
  História  

Efezský koncil zasadal od 22. 6. 431 do 10. 7. 431. Koncil zvolal cisár Theodosius II., v čele koncilu stál Svätý Cyril Alexandrijský. Koncilu sa zúčastnilo približne 250 delegátov a koncil potvrdil Nicejské vyznanie viery a odsúdil najmä nestoriánstvo a pelagianizmus.

V histórii išlo o tretí ekumenický koncil, celý koncil sa odohral v ostrej atmosfére. Problémom boli názory nestoriánov, ktorých duchovným vodcom bol konštantínopolský patriarcha Nestorius. Ten vo svojom blude tvrdil, že v Ježišovi Kristovi sa nachádzali dve osoby, jedna s božskou a druhá s ľudskou  prirodzenosťou. Na kríži zomrela iba ľudská osoba Krista.

Na rozdiel od konštantínopolského patriarchu Nestoria, alexandrijský patriarcha Sv. Cyril Alexandrijský tvrdil, že spojenie oboch osôb v Kristovi je natoľko tesné, že sa môže hovoriť len o jednej prirodzenosti, o Bohočloveku,  Logos sa stal telom. Ďalší blud rozvinul Eutychés z Konštantínopolu, ktorý spájal obe prirodzenosti – božskú a ľudskú v Kristovi tak, že ľudská prirodzenosť bola božskou prirodzenosťou úplne pohltená. Táto náuka, ktorá je opakom nestorianizmu sa nazýva monofyzitizmus.

Svätý Cyril Alexandrijský kritizoval Nestoria už v roku 429, kedy skoncipoval na Veľkú noc list egyptským biskupom, v ktorom požadoval, aby Nestorius odvolal 12 problematických bodov svojho učenia. Svätý Cyril Alexandrijský získal podporu pápeža Celestína I.

zdroj: wikimedia commons

Nestorius videl v náuke Cyrila Alexandrijského prvky doketizmu a manicheizmu. Spor medzi Nestoriom a Cyrilom Alexandrijským mal vyriešiť práve 3. ekumenický koncil v Efeze. Na koncile odznela aj zásadná mariologická otázka, či porodila Panna Mária Boha (Theotokos) alebo človeka (Anthropotokos).

Nestorios zdôrazňoval, že Panna Mária porodila človeka spojeného s Bohom a nie Božieho syna, takže by mala byť nazývaná Christotokos. Svätý Cyril Alexandrijský a Efezský koncil tvrdia, že Panna Mária je nositeľkou Boha (v prenatálnom štádiu) a takisto Bohorodičkou.

Koncil prehlásil, že Ježiš je jedinou osobou, nie dvoma oddelenými osobami (Boh a človek), ale že Ježiš Kristus je Bohočlovekom s racionálnou dušou a telom. Spojenie dvoch prirodzeností v Kristovi malo takú povahu, že jedna prirodzenosť nenarušovala druhú prirodzenosť. Panna Mária získala titul Theotokos, pretože porodila Ježiša Krista, zároveň Boha i človeka.

Efezský koncil takisto potvrdil text Nicejsko-konštantínopolského vyznania viery, k tomuto vyznaniu viery zakázali pridávať nové body. Koncil takisto odsúdil pelagianizmus, tento blud vníma slobodu človeka ako autonómnu skutočnosť, zavrhuje náuku o dedičnom hriechu, preceňuje význam ľudskej žiadostivosti v procese rozhodovania. Podľa biskupa Pelagia dal Adam svojím prvotným hriechom ľuďom zlý príklad a Ježiš Kristus svojou obeťou dobrý príklad, vhodný nasledovania. Pelagius takisto popieral, že by človek potreboval zvláštnu Božiu milosť, aby bol schopný konať dobro a dosiahol tak svoju spásu. Proti bludu pelagianizmu bojoval najmä Svätý Augustín.

Nestorius a jeho prívrženci neboli prítomní na otvorení rokovaní koncilu od začiatku, prišli neskôr. Cyril Alexandrijský nechal v ich neprítomnosti prečítať dogmatický list o hypostatickej jednote oboch Kristových prirodzeností (Božia i ľudská). 190 prítomných biskupov schválilo tento list a podpísalo odsúdenie Nestoria. 43 antiochijských biskupov podporujúcich Nestoria prišlo neskoro, okamžite však zvolali protisnem a začali zasadať.

Spory sa vyhrotili do nebezpečnej miery, a tak cisár nechal zatknúť aj sv. Cyrila Alexandrijského a aj Nestoria. Svätý Cyril sa nakoniec vrátil do Alexandrie, Nestoria však poslali do vyhnanstva, v ktorom aj v roku 451 umrel.

Nestoriovi prívrženci založili cirkev, ktorá sa šírila v Ázii a k tejto cirkvi sa priraďujú chaldejskí a malabarskí kresťania či Asýrska východná cirkev. Dnes sa k Nestoriovi hlási Sýrska pravoslávna cirkev, Koptská pravoslávna cirkev, Etiópska pravoslávna cirkev, Arménska pravoslávna cirkev i Indická pravoslávna cirkev.

Asýrska východná cirkev existovala od roku 410, v roku 486 sa prihlásili k Nestoriovmu učeniu. Mali vlastného patriarchu v perzskom meste Seleukia, v čase najväčšieho rozkvetu šírili kresťanstvo v strednej Ázii a dostali sa až do Číny a Indie. Sami sa označovali za Tomášových kresťanov. Podľa kresťanských legiend prišiel totiž apoštol Tomáš až do Indie, kde umrel mučeníckou smrťou. Asýrske kresťanstvo zničil až jeden z najvýznamnejších moslimských stredovekých dobyvateľov, vojvoda Timur. V Číne sa asýrski kresťania stali obeťou tlaku budhistov, v Indii brahmánov. Keď však prišli Portugalci do Indie, prekvapení našli na Malabarskom pobreží množstvo kresťanov, ktorých formovala práve asýrska kresťanská komunita.

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Dvesto rokov vojenských zásahov Ruska v Európe a tradícia konzervatívnych kalkulácií: Od sedemročnej vojny (1756–63) až po vojnu na Ukrajine, 2. časť: Na ceste k I. svetovej vojne

Záhrobie (druhá časť): Sťahovanie duší

Pápež Lev vo svojej prvej homílii: „Nedostatok viery vedie ku strate zmyslu života, porušovaniu ľudskej dôstojnosti, kríze rodiny a ďalším ranám“

Archa: Duchovná pasca Orientu