
Moslimský ramadán nakoniec oficiálne spojil s pôstom aj Vatikán: Jedinečná príležitosť kráčať bok po boku. Spoločný proces očisťovania, modlitby a lásky

10. marca 2025
Krátke správy
Nadšenie niektorých katolíckych prelátov pre moslimský ramadán začína byť zrejme budúcim štandardom. Po tom, ako na začiatku moslimského ramadánu kardinál Dolan dohováral svojim poslucháčom, aby si brali z moslimov príklad a vyzval ich, aby sa „spojili s moslimskými bratmi a sestrami v modlitbe“:
https://christianitas.sk/kardinal-dolan-ohlasil-zaciatok-ramadanu-a-prirovnal-ho-k-popolcovej-strede-aj-katolickemu-postu-mame-sa-podla-neho-spojit-s-moslimami-v-modlitbe/
po tom, ako sa k nemu pridal kardinál Cupich, ako aj celá Nemecká biskupská konferencia a Španielska biskupská konferencia:
https://www.katholisch.de/artikel/59839-deutsche-bischoefe-wuenschen-muslimen-zum-ramadan-segen
https://infovaticana.com/2025/03/07/los-obispos-espanoles-felicitan-el-ramadan/
sa nakoniec „ramadanizácia“ katolíckeho pôstu prejavila aj priamo vo Vatikáne. Nový prefekt Dikastéria pre medzináboženský dialóg, kardinál George Jacob Koovakad, publikoval v piatok oficiálny dokument, v ktorom náboženské praktiky bludného náboženstva, rúhajúceho sa otvorene Svätej Trojici a božstvu Ježiša Krista, opisuje katolíkom s neskrývaným nadšením:
„Ramadán sa nám katolíkom javí ako škola vnútornej premeny.“
https://www.lifesitenews.com/analysis/vatican-ramadan-is-for-catholics-a-school-of-inner-transformation/?utm_source=featured-news&utm_campaign=catholic
https://www.vaticannews.va/en/vatican-city/news/2025-03/ramadan-and-lent-coincide-dicastery-interreligious-koovakad.html
https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20250307071
– Premeny k čomu? Pre katolíkov má byť predmetom obdivu ešte aj nejaká iná duchovná premena ako obrátenie sa na vieru v Ježiša Krista? Utvrdzovanie sa moslimov v presvedčení, že kresťania sú modlári, že Svätá Trojica je modla a Ježiš Kristus bol len človek, utvrdzovanie, ku ktorému má logicky ramadán slúžiť (veď pokiaľ má posilňovať ich vieru, tak asi to bude viera moslimská), má byť predmetom obdivu katolíkov?

Kardinál Koovakad sa takýmito drobnými nezrovnalosťami zrejme príliš nevzrušuje, pretože v posolstve píše:
„Táto blízkosť v duchovnom kalendári nám ponúka jedinečnú príležitosť kráčať bok po boku, kresťania a moslimovia, v spoločnom procese očisťovania, modlitby a lásky. Pre nás katolíkov je radosť zdieľať tento čas s vami, pretože nám to pripomína, že všetci sme pútnikmi na tejto zemi a že sa všetci snažíme žiť lepšie. Tento rok by sme sa chceli s vami zamyslieť nielen nad tým, čo môžeme spoločne urobiť pre lepší život, ale predovšetkým nad tým, čím sa chceme spolu stať ako kresťania a moslimovia vo svete hľadajúcom nádej.“
– Spoločná modlitba? Moslimovia sa budú modliť po celom svete, aby Alah zatratil kresťanských modloslužobníkov a my spolu s nimi? Je to skutočne „radosť“…
Kardinál sa však nezastavil pred ničím a tvrdí, že máme s moslimami „spoločné svedectvo o Božom priateľstve“ napriek tomu, že moslimovia označujú naše posolstvo – Evanjelium za podvod a rúhanie, a takisto aj katolícka Cirkev vždy označovala islam za blud:
„Chceme byť obyčajnými spolupracovníkmi pre lepší svet, alebo skutočnými bratmi a sestrami, vydávajúcimi spoločné svedectvo o Božom priateľstve s celým ľudstvom?“
Napriek tomu, že moslimovia si pod pojmom „Boh“ predstavujú niečo úplne iné ako kresťania, kardinál píše:
„Naša dôvera v Boha je poklad, ktorý nás spája, ďaleko presahuje naše rozdiely.“
– Zdá sa, že táto „dôvera“ istých prelátov v Boha, ktorý zrejme ignoruje podstatné rozdiely medzi pravdou a bludom, hraničiaca priam s ľahkovážnosťou nepozná hraníc. Kým ich predchodcovia po celé dve tisícročia bazírovali na týchto „rozdieloch“ ako základných prekážkach na ceste k spáse, cirkevní predstavitelia ako kardinál Koovakad nás vyzýva na spoločné oslavy s moslimami počas ramadánu:
„Je to príležitosť pre bratské stretnutia medzi moslimami a kresťanmi, na ktorých môžeme spoločne oslavovať Božiu dobrotu.“
Nakoniec dokonca označil náboženské praktiky v islame, ktorý striktne odporuje kresťanskej viere v jej základných otázkach, za „zbožné“. Jeho odkaz moslimom doslova pripomína štýl a rétoriku, akými sa prihovárali doteraz katolícki predstavitelia len vlastným veriacim:
„Nech vám váš pôst a iné zbožné praktiky počas ramadánu a oslavy ‚Id al-Fitr, ktorá ho končí, prinesú hojné ovocie pokoja, nádeje, bratstva a radosti.“
No a my sme si doteraz mysleli podľa toho, čo nám zvestoval Ježiš Kristus – Boží Syn, zvaný aj Kráľ pokoja, že pokoj môže priniesť len On. Kardinál má na to zrejme iný názor. Pokoj podľa neho môže priniesť aj ramadán a logicky teda aj vyznávanie presvedčenia, že Ježiš Kristus nebol Boží Syn:
„Ježiš mu odpovedal: „Ja som cesta, pravda a život. Nik nepríde k Otcovi, iba cezo mňa. Ak poznáte mňa, budete poznať aj môjho Otca. Už teraz ho poznáte a videli ste ho.“ Filip sa ozval: „Pane, ukáž nám Otca a to nám postačí.“ Ježiš mu vravel: „Filip, toľký čas som s vami, a nepoznáš ma?! Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš hovoriť: Ukáž nám Otca?! Neveríš, že ja som v Otcovi a Otec vo mne? Slová, ktoré vám hovorím, nehovorím sám zo seba, ale Otec, ktorý ostáva vo mne, koná svoje skutky. Verte mi, že ja som v Otcovi a Otec vo mne. Ak nie pre iné, aspoň pre tie skutky verte! Veru, veru, hovorím vám: Aj ten, kto verí vo mňa, bude konať skutky, aké ja konám, ba bude konať ešte väčšie, lebo ja idem k Otcovi. A urobím všetko, o čo budete prosiť v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi. Ak ma budete prosiť o niečo v mojom mene, ja to urobím. Ak ma milujete, budete zachovávať moje prikázania. A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky – Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, lebo ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď ostáva u vás a bude vo vás. Nenechám vás ako siroty, prídem k vám. Ešte chvíľku a svet ma už neuvidí, ale vy ma uvidíte, lebo ja žijem a aj vy budete žiť. V ten deň spoznáte, že ja som vo svojom Otcovi, vy vo mne a ja vo vás. Kto má moje prikázania a zachováva ich, ten ma miluje. A kto miluje mňa, toho bude milovať môj Otec; aj ja ho budem milovať a zjavím mu seba samého.“ Júda, nie ten Iškariotský, sa ho spýtal: „Pane, ako to, že seba chceš zjaviť nám, a svetu nie?“ Ježiš mu odpovedal: „Kto ma miluje, bude zachovávať moje slovo a môj Otec ho bude milovať; prídeme k nemu a urobíme si uňho príbytok. Kto ma nemiluje, nezachováva moje slová. A slovo, ktoré počujete, nie je moje, ale Otcovo, toho, ktorý ma poslal. Toto som vám povedal, kým som ešte u vás. Ale Tešiteľ, Duch Svätý, ktorého pošle Otec v mojom mene, naučí vás všetko a pripomenie vám všetko, čo som vám povedal. Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva.“ (Jn 14,6–27)
BM
Zdroj: LifeSite News, Vatican News, TK KBS, titulný ilustračný obrázok, zdroj – Rawpixel
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!