Exorcista: „Keď sa modlíte Zdravas, Mária sa modlí spolu s vami“ -

Exorcista: „Keď sa modlíte Zdravas, Mária sa modlí spolu s vami“

Matej Gavlák
9. apríla 2025
  Cirkev Spoločnosť

Exorcista, otec Carlos Martins patrí do silnej generácie súčasných amerických exorcistov. Na YouTube a ďalších platformách je hosťom programu s názvom The Exorcist Files (Zložky exorcistu), kde rozpráva o mnohých svojich prípadoch. V jednom z nových programov sa zameral na to, akú úlohu v pláne spásy sveta zohráva Panna Mária.

Zdroj: fb Mass Today Live

Naša orodovníčka

Otec Martins v programe vysvetľuje, že Panna Mária mala 14 či 15 rokov, keď počala, „čo bol však bežný vek na vydaj v tom čase,“ takže to určite nemohol byť žiaden škandál. Exorcista ďalej pokračuje a uvádza, že o detstve malej Márie vlastne nevieme nič konkrétne, takže zrejme „navonok nijako nevyčnievala“ oproti ostatným deťom.

S istotou vieme, že bola z Nazareta, kde sa aj vydala, potom, počas tehotenstva, šla so svojím manželom Jozefom do Betlehema. Nasledoval útek do Egypta a návrat do Izraela, späť do rodného Nazareta. Tam následne Ježiš vyrastal, takže, slovami otca Martinsa, „v Písmach je toho o nej naozaj veľmi málo“.

Ako mimoriadne dôležitá sa však javí udalosť, ktorá sa odohrala na svadbe v Káne Galilejskej a ktorú zachytávajú aj Písma. Mária vtedy požiadala už 30-ročného Ježiša, aby pomohol rodine novomanželov, ktorým došlo víno – a to bolo vtedy vskutku veľké faux pas. Ježiš, aj keď to On sám nemal v pláne, následne „premieňa vodu na víno“. Exorcista vysvetľuje dôležitosť tohto momentu:

Len preto, že Mária zasiahla, dnes rozprávame o tej svadbe. Inak by sa nič nestalo; bol by to pre tú rodinu len trápny moment, o ktorom by dnes nikto ani nechyroval. Kvôli Jej príhovoru však Ježiš pozmenil začiatok svojho pôsobenia. Takže v Nej máme orodovníčku par excellence. Pán Ju ustanovil do tejto úlohy prositeľky za svet a kresťanov zvlášť.

Sv. Jozef

Kňaz venuje aj niekoľko minút sv. Jozefovi, manželovi Panny Márie. Podľa jeho slov dnes presne poznáme miesto, kde stála jeho dielňa. „Bol starší ako Mária,“ pokračuje otec Martins. „Ako to vieme? Už mal rozbehnutý svoj vlastný „biznis“, bol stolárom.

V čase, keď Panna Mária počala z Ducha Svätého, „už boli zobratí, ale ešte nežili pod jednou strechou“. Jozef ju chcel potichu prepustiť, aby ju nevystavoval potupe a dokonca možnej smrti, keďže za cudzoložstvo hrozil v starom Izraeli trest smrti ukameňovaním. „Potom mu však vo sne bolo povedané, aby sa nebál prijať svoju manželku aj s jej dieťaťom – a dal mu meno Ježiš, čo Jozef aj urobí,“ vysvetľuje exorcista. Podľa jeho názoru musel mať Jozef „veľmi čisté srdce“, keď „dokázal rozlíšiť Slovo Božie od všetkých nezmyslov, ktoré k nám v snoch prichádzajú“.

O Jozefovi teda vieme, že si vzal Máriu za svoju manželku a že ju prijal aj s jej dieťaťom, ktoré sa ešte len malo narodiť. Ďalej je zaujímavé, že v Biblii priamo Jozef nepovie ani slovo. A tiež vieme, že zomrel ešte pred začatím Ježišovho verejného účinkovania – čisto z toho, že sa už vôbec nespomína. „Jeho smrť sa musela Ježiša dotknúť,“ zamýšľa sa otec Martins, podľa ktorého s tým Ježiš zatiaľ nemohol nič spraviť. Zaujímavo vysvetľuje:

Toto bol ďalší zo spôsobov, akým sa Ježiš poddal svojej ľudskej prirodzenosti – pretože sa musel pozerať na odchod svojho nevlastného otca. A sám pritom s tým nemohol nič urobiť, pretože mu ešte Jeho Otec nedal moc zabraňovať smrti, čo sa udialo až počas Jeho krstu, kde mu opäť bola daná Jeho Božská moc. Tej sa počas svojho vtelenia dočasne vzdal.“

Exorcista upozorňuje, že Ježiš bol vždy Bohom, nikdy Ním neprestal byť, len sa do času Svojho krstu vzdal všetkej svojej moci.

Iný kňaz, otec Donald Calloway, ktorý o svätom Jozefovi napísal knihu (vyšla aj v slovenčine) vyjadril názor, že Jozef v čase Ježišovej krížovej cesty a smrti už musel byť mŕtvy, pretože by nikdy nedopustil, aby jeho nevlastného syna usmrtili.

Dve Evy

Následne otec Martins vysvetľuje, prečo je vlastne Panna Mária označovaná za „druhú Evu“. „Iba Kristus vykúpil svet z moci diabla,“ upozorňuje, avšak „Mária Mu svojím „áno“ vydláždila cestu.“ Inak povedané: Boží plán vykúpenia ľudstva sa nemohol udiať bez Máriinho súhlasu. A práve tu je istá podobnosť s Evou z knihy Genezis. Kňaz vysvetľuje:

Všimnite si, že diabol nešiel zviesť Adama, ale šiel za Evou. Adam následne Eve dôveroval, keď mu tá podala zakázané jablko. Diabol vedel, že keby šiel priamo za Adamom, nepochodil by, ale že ju poslúchne. Had bol najprefíkanejší zo všetkých zvierat; odhalil slabinu a bez milosti ju využil.

Boží plán bol tak trochu kópiou toho diablovho. Diabol šiel za Evou so svojím plánom; Boh šiel za Máriou so svojím plánom. Eva súhlasila; Mária súhlasila – ale nešla proti Bohu ako Eva. Mária uverila Slovu Božiemu a poslúchla Ho bez toho, žeby mu plne porozumela.

Najväčší rozdiel medzi Evou a „druhou Evou“ je potom v tom, že druhá Eva mala vieru a dôveru v Pána, kým tá prvá ju nemala.

Mária teda svojím súhlasom umožnila prísť Mesiášovi na tento svet. „Mária je ako pištoľ, kým Ježiš je ako náboj. Pištoľ bez náboja nie je k ničomu, no náboj bez pištole taktiež nesplní svoj účel,“ vysvetľuje exorcista, ako monumentálnu úlohu zohralo toto židovské dievča v spáse každého z nás.

Mária bola podľa neho jediným človekom v celých dejinách, ktorý bol „na sto percent“ verný Bohu. Zúrivý diabol sa jej chcel za to pomstiť a urobil všetko preto, aby sa stala „najviac zranenou zo všetkých svätých“. Mária dobre vedela, že je to predovšetkým utrpenie, čo „vedie ku spáse“ a že nič nie je dôležitejšie ako spása duše človeka.

Pomoc Márie počas exorcizmov

Rozhovor postupne prechádza na vysvetľovanie toho, akú neuveriteľnú moc má Matka Božia v boji proti démonickým duchom. Kňaz upozorňuje na „fantastickú“ biografiu sv. Bernadetty Soubirousovej od otca Francoisa Trochua (biografia obsahuje desať dielov). V jednej stati otec Trochu opisuje, ako sa Panna Mária zjavila sv. Bernadette a pozerala na ňu, keď sa zrazu odniekiaľ z opačnej strany začalo ozývať „démonické zavýjanie“ akoby desiatok démonov. Stačilo chvíľkové zdvihnutie hlavy Panny Márie a pohľad tým smerom, a desivé pazvuky ihneď prestali. Takto efektívne pripravovať démonov o ich moc je „privilégium, ktoré dostala len Panna Mária,“ upozorňuje otec Martins.

Na otázku, či aj on osobne zažil podobnú skúsenosť exorcista odpovedá, že ich bolo toľko, že má problém spomenúť si na nejakú konkrétnu. „Stačí len spomenúť meno Panny Márie a démoni sa ihneď trasú,“ zamýšľa sa. Pri rituáloch exorcizmu má kňaz-exorcista pri sebe ešte skupinku pomocníkov – jedni sa modlia, iní napríklad dávajú pozor na exorcizovanú osobu, aby si neublížila. Takto sa skupinka jeho pomocníkov modlila ruženec, kým on sa rozprával s démonom. A v jednej chvíli démon povedal smerom k modliacim sa: „Tamtí nech zavrú svoje klapačky!

Exorcista otec Carlos Martins
zdroj: snímka obrazovky, youtube Pints with Aquinas

Modlitba ruženca démonov počas exorcizmu skutočne zraňuje,“ upozorňuje otec Martins. „Len si zoberte, že v ruženci je 50 Zdravasov a v každom žiadame Máriu „pros za nás teraz i v hodinu smrti našej“.

Takže, keď žiadate túto najsvätejšiu spomedzi svätých o modlitbu, čo si myslíte, že robí? Priamo v tú chvíľu sa modlí. Účastní sa priamo toho exorcizmu a modlí sa tam spolu s vami. A démon to sám dosvedčuje – tým, ako veľmi ho to hnevá.

Podľa slov kňaza, démoni nenávidia všetkých svätcov, ale obzvlášť Pannu Máriu. „Prejavujú voči nej odpor, strach, nenávisť…, ich reakcia nie je nikdy neutrálna. Aj keď iba zavrčia, už to je reakcia,“ hovorí muž na zázname. Podľa jeho slov, reakcie týchto bytostí na Matku Božiu sú prejavom toho, akú má Ona nad nimi moc. Dôležitá je však aj naša vlastná viera:

Diabol sa nadovšetko bojí viery. Takže váš prejav viery je pre neho kryptonitom, okráda ho o moc, desí ho.“

Sú to predovšetkým modlitby – predpísané, ale aj vlastné – a potom kríže, či svätené vody, čo démonov vytrháva z miesta, na ktorom sa usalašili.

Theotokos

Následne otec Martins vysvetľuje, koľko vecí sa nám po Panne Márii zachovalo do dnešných dní. A je ich prekvapivo veľa! V katedrále Chartres vo Francúzsku je napríklad jej tunika; v bazilike sv. Anastázie v Ríme sa nachádza jej závoj – ten bol „privezený z Palestíny a uctievaný už od 4. storočia,“ vysvetľuje exorcista. „Predtým sa nachádzal v Jeruzaleme, pretože Panna Mária vystúpila do Neba práve z Jeruzalema.“ O závoji máme skutočne veľmi staré zápisy. Ale hlavným dôvodom, prečo exorcista verí, že skutočne patril Panne Márii je, že počas exorcizmov funguje.

On sám má vo vlastníctve malý kúsok závoja – keďže v stredoveku bola časť z neho vyňatá a dostala sa do celého kresťanského sveta ako relikvie. Takúto malú relikviu Máriinho závoja má teda aj otec Martins a používa ju počas exorcizmov. „Reakcia diablov na ňu je ohromujúca,“ hovorí. „Takže ja žiaden ďalší dôkaz nepotrebujem. Keby to bola len hocaká látka z Tesca zo 4. storočia – nefungovala by. Ale fakt, že tam je viditeľná reakcia od démonov, hovorí za všetko.

Exorcista ďalej vysvetľuje, že Panna Mária má zvláštny titul Theotokos. Je to po grécky a doslova to znamená „Nositeľka Boha“, či „Tá, ktorá nosila Boha“. Žiadna iná žena pred ňou ani po nej takýto titul nemala a nebude mať. „Mária musela byť bez dedičného hriechu,“ hovorí kňaz. „Prečo? Pretože keby mala Ona dedičný hriech – ten by sa skrze ňu preniesol na Jej Syna, čo by bola absurdita.“ V takom prípade by „On sám potreboval Spasiteľa, čo by bola absurdita.

Takže Mária musela byť počatá bez dedičného hriechu, čo nazývame „Nepoškvrneným počatím Panny Márie“. Nielenže teda nemala žiaden vlastný hriech v živote, nemala ani hriech po našich prvých prarodičoch.

Nanebovzatie Panny Márie

Fakt Nepoškvrneného počatia má však aj ďalšie zaujímavé dôsledky: podľa otca Martinsa to znamená, že Panna Mária de facto nepodliehala smrti. Vysvetľuje:

Rozpad tela je dôsledkom hriechu. Je to ustanovené v knihe Genezis – do prachu sa navrátiš. Avšak, ak nemáte hriech, potom nie ste ani subjektom dôsledku hriechu. Ježiš a Mária preto neboli subjektami smrti.

Napriek tomu sa podľa exorcistu „zdá“, že Mária „súhlasila“ s vlastnou smrťou, ale aj tá bola špecifická. V Jeruzaleme je hrobka, ktorú všetky cirkvi už od pradávna označujú ako „hrobku Theotokos“. Hosť relácie pokračuje:

To bola tá hrobka, z ktorej vstala z mŕtvych. Tradícia nám hovorí, že keď už Panna Mária veľmi zostarla, keď ju už zrádzalo zdravie a bolo zrejmé, že jej čas prichádza, apoštoli sa ponáhľali späť do Jeruzalema a všetci sa tam dostavili na čas pred jej smrťou, okrem jedného. Ako nám starobylá tradícia hovorí, jediný, kto sa nestihol dostaviť, bol Tomáš, ktorý bol v Indii.

V čase, keď prišiel, už bola pochovaná v tej hrobke. A tak skormútený, že sa nestihol dostaviť načas, aby ju zastihol ešte živú, požiadal, či by hrobka nemohla byť otvorená, aby ešte raz naposledy mohol uvidieť telo Panny. Tak to urobili, odvrátili kameň a hádajte čo: nebolo tam žiadne telo a miestnosť bola zaplnená kvetmi.

Exorcista vysvetľuje, že dogma o Nanebovzatí Panny Márie bola síce oficiálne ustanovená až pápežom Piom XII. v roku 1950, avšak nikto nikdy nepochyboval o Jej Nanebovzatí. Inak povedané: Panna Mária je v Nebi s dušou aj telom. Okrem Ježiša je jedinou svätou, ktorá má v Nebi aj svoje telo. Je to predobraz toho, že i my raz budeme žiť v Nebi s novými telami nepodliehajúcimi už ani chorobám, ani smrti.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Archeológovia objavili v Jeruzaleme nápisy a erby stredovekých pútnikov v miestnosti Poslednej večere. Boli tam aj nápisy zo strednej Európy

Pán je Dobrý pastier, ktorý pozná cestu z hrobu

Opäť sa približuje tradičná katolícka púť do Chartres. Je to výzva pre všetkých tradičných katolíkov

Dcéra izraelskej ministerky obvinila rodičov, že ju v detstve sexuálne zneužívali a že toto zneužívanie malo rituálny charakter