Napriek výzvam kardinála O’Malleyho, aby Vatikán nepoužíval Rupnikove diela pri svojej oficiálnej prezentácii, vplyvní ochrancovia ich provokatívne pretláčajú
22. augusta 2024
Krátke správy
Opisovať znovu obšírne škandály spojené s menom bývalého jezuitu o. Marka Rupnika, by bolo urážaním inteligencie ctených čitateľov. Preto sa pozrime rovno na zvláštny problém, ktorý majú niektorí významní predstavitelia Vatikánu s akceptovaním požiadavky kardinála O’Malleyho, ktorý je predsedom Pápežskej komisie pre ochranu maloletých a vo všeobecnosti sa zaoberá aj sexuálnym zneužívaním, aby vatikánske inštitúcie, médiá a vysokí kuriálni predstavitelia nepoužívali Rupnikove diela pri oficiálnej prezentácii.
Zdá sa však, akoby bol Marko Rupnik jediným umelcom v dejinách Cirkvi, pretože jeho diela (ktoré zďaleka nedosahujú kvalitu iných slávnych katolíckych umelcov) vidíme tak často na oficiálnych vatikánskych prezentáciách, až jednému nevdojak zíde na um, či za tým predsa len nebude nejaké iné, než striktne umelecké kritérium.
Najnovší škandál s použitím Rupnikovho diela sa týka sviatku Nanebovzatia Panny Márie. Oficiálnemu vatikánskemu médiu Vatican News, ktoré tak rado píše o úlohe žien v novej synodálnej Cirkvi, nenapadlo na tento významný sviatok Panny Márie nič lepšie, než použiť mozaiku autora, na ktorého ženy žalujú tie najohavnejšie veci a ktorých žaloby označili Rupnikovi rehoľní nadriadení za „dôveryhodné“.
https://www.vaticannews.va/it/festivita-liturgiche/assunzione-della-beata-vergine-maria.html
Je skutočne tak málo umeleckých diel s touto tematikou, že je nutné v oficiálnom vatikánskom médiu používať dielo sprofanovaného kňaza, obvineného z mnohopočetných a dlhodobých sexuálnych deliktov?
Na podobné otázky odpovedal už v júni ďalší Rupnikov obhajca kardinál Paolo Ruffini, prefekt Dikastéria pre komunikáciu a reagoval skutočne v duchu doby:
„Ako kresťania sme povolaní, aby sme nesúdili.“
Následne dodal: „Odstránenie, vymazanie, zničenie umenia nebolo nikdy dobrou voľbou.“
Výborne. A platí to pri všetkých umelcoch? Existuje napríklad obraz od jedného viedenského maliara, pôvodne katolíka s krstným menom Adolf, ktorý zobrazuje Pannu Máriu s Ježiškom alebo druhý, ktorý zobrazuje Pána Ježiša, ako sa s láskou a súcitom skláňa k umierajúcemu vojakovi. Ide o obrazy s výrazne katolíckou tematikou, tak prečo ich neuverejniť a prečo nie na oficiálnej cirkevnej stránke, napríklad nad text o Panne Márii alebo taký, ktorý vyzýva na ukončenie vojny? Veď podľa horeuvedenej logiky – obraz a umenie nemôže za morálny profil svojho autora. Nech to Dikastérium pre komunikáciu alebo Vatican News skúsia a uvidia čo sa bude diať…
Portál Vatican News však nie je jediný, kto má otvorené široké srdce pre hrešiacich umelcov. Predseda Talianskej biskupskej konferencie aarcibiskup Bologne, kardinál Matteo Zuppi (obhajca LGBT komunity) umožnil dokonca odklepnutie a dokončenie zákazky pre Rupnika na chrámovú mozaiku v Bologni, kde je arcibiskupom. Práce aktuálne prebiehajú. Taliansky portál Affairi Italiani navyše dodáva, že táto mozaika má byť inšpirovaná „niektorými najzmyselnejšími výjavmi z Biblie, konkrétne z Piesne piesní“, čo dodáva celému „umeleckému“ dielu ešte škandálnejší nádych.
Kostol Panny Márie Kráľovnej sveta v Bologni je počas prác v auguste podozrivo uzavretý. Podľa novinára Frederica Tourna to vzbudzuje dojem, akoby sa niekto snažil odvrátiť pozornosť novinárov a zvedavcov.
Portál La Nuova Bussola Quotidiana (LNBQ) píše, že „pokračovanie v publikovaní Rupnikových diel je otvoreným signálom výzvy voči kardinálovi O’Malleymu a voči tým v Cirkvi, ktorí skutočne bojujú proti zneužívaniu maloletých a zraniteľných dospelých. Je potrebné pripomenúť, že páter Rupnik, známy svojimi mozaikami vystavenými vo viac ako 200 kostoloch po celom svete, nie je len podozrivý zo zneužívania, ale boli proti nemu zozbierané desiatky a desiatky podrobných obvinení, ktoré už jezuitský rád považuje za dôveryhodné.“
Lenže nad celou kauzou sa vznáša ešte navyše neblahý oblak toho, čo Riccardo Cascioli z LNBQ nazýva „Rupnikovo priateľstvo s pápežom Františkom“ a dodáva, že Rupnik mal „vplyv na pápeža dokonca aj pri výbere ľudí uvádzaných do vatikánskych úradov“. To je prípad – ako v uplynulých dňoch pripomenul vatikánsky korešpondent Luis Badilla vo svojom týždenníku Casual Observations – Slovinky Nataše Govekarovej, ktorá „zhodou okolností“ zastáva významné miesto v Dikastériu pre komunikáciu. 49-ročná laička je členkou Rupnikovho umeleckého tímu CentroAletti, ktoré založil a dodnes je centrom odboja, ktoré kryje prehrešky bývalého slovinského jezuitu.
Zdá sa, že napriek donúteniu mocných ochrancov silou neodškriepiteľných okolností k tomu, aby začali s Rupnikom kánonický proces, sa títo zďaleka nehodlajú vzdať protekcionizmu voči Rupnikovej osobe. Ideologické putá liberálov a progresivistov v Cirkvi, dlhoročné priateľstvá a spojenectvá zrejme tvoria pavučinu, ktorú nepretrhnú ani najškandalóznejšie okolnosti.
BM
Zdroj: La Nuova Bussola Quotidiana, ilustračný obrázok, zdroj – youtube.com
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!