Treba bojovať za zrušenie trestu smrti. A čo potraty?
Jozef Duháček
31. októbra 2025
Spoločnosť
Komentár, Potraty
Ak sa zamyslíme nad tým, ako fungujú všetky formy hormonálnej antikoncepcie (HA) a kombinované estrogén-progestínové perorálne kontraceptíva (EP), dôjdeme k zaujímavým zisteniam.
Populárny portál o medicíne WebMD vysvetľuje tri spôsoby, akými väčšina HA a EP prostriedkov pôsobí: „Hormonálna antikoncepcia obsahuje malé množstvo estrogénu a progestínu. Tieto hormóny ovplyvňujú prirodzené hormóny vášho tela, aby zabránili tehotenstvu niekoľkými spôsobmi. Hormonálna antikoncepcia zvyčajne zastaví ovuláciu. Mení aj krčkový hlien, čím sťažuje spermiám prechod cez krček maternice a nájdenie vajíčka. Ďalej môže zabrániť tehotenstvu tým, že zmení výstelku maternice, takže je nepravdepodobné, žeby sa oplodnené vajíčko uhniezdilo.“
Posledná veta z WebMD je presná v tom, že uvádza, že tabletka zabraňuje uhniezdeniu embrya v sliznici maternice, ale WebMD nie je presná v tom, keď tvrdí, že vypudenie nového embrya slúži na „zabránenie tehotenstva“.

Dôsledkom potratovej politiky 20. storočia je redefinícia tehotenstva. Wikipédia vysvetľuje: „V minulosti sa tehotenstvo definovalo ako obdobie od počatia.“ Neskôr pokračuje: „V roku 1959 Dr. Bent Boving navrhol, aby sa pojem „počatie“ spájal s procesom uhniezdenia namiesto oplodnenia.“ Kvôli politickému vplyvu Bovinga a ďalších začal Americký kongres gynekológov a pôrodníkov (ACOG) od roku 1965 definovať počatie ako „uhniezdenie oplodneného vajíčka“. Medicínska dekonštrukcia pojmu počatia na pojem „uhniezdenie“ sa udiala čiastočne preto, aby sa pripravila pôda na legalizovanie potratu bez morálneho dopadu. Práve to pripravilo pôdu pre rozhodnutie Roe verzus Wade.
Teda tabletky menia vlastnosti sliznice maternice, takže je nepravdepodobné, že sa oplodnené vajíčko uhniezdi. Každý poctivý genetik vie, že tehotenstvo začína oplodnením. Oplodnením začína nový jedinec so 46 neopakovateľnými chromozómami. Všetky aspekty prenatálneho vývoja potom prebiehajú v kontinuite od tohto okamihu ďalej – od srdcového tepu až po rast zubov múdrosti v dospievaní. Oplodnenie je jediný okamih, ktorý oddeľuje pred a po v živote nového dieťaťa. Tento jednoduchý biologický fakt znamená, že tabletka, ktorá zabraňuje oplodnenému vajíčku sa uhniezdiť v maternici ho zabíja. Embryo je vypudené do záchoda a zomiera. To je potrat. To je vražda. Tabletka teda zabíja rovnako, ako zabíjajú zamestnanci potratovej kliniky. A to nehovorím o „tabletke po“, ktorá je zámerne 100 % abortívna.
Pozrime sa teraz na počty týchto vrážd. Veľká časť žien v plodnom veku v krajinách prvého a druhého sveta užíva antikoncepciu. To považujú liberáli za úspech. Podľa veľmi konzervatívneho odhadu je na svete viac než 1 miliarda žien, ktoré antikoncepčné tabletky berú. Podľa kvalifikovaných štatistických odhadov z tejto 1 miliardy žien každá aspoň raz ročne zažije mimoriadnu „ovuláciu“, čo vedie nepozorovane k oplodnenému vajíčku, ktoré sa nikdy neuhniezdi z dôvodov vysvetlených vyššie.
Možno, že sa to deje častejšie než raz ročne, ale predpokladajme, že je to len raz za rok na ženu. A opäť predpokladajme, že len 1 miliarda žien na svete užíva tabletku. (Ide o veľmi konzervatívne možné odhady oboch čísiel, aby mi nikto nevyčítal zveličovanie.) Teraz si to spočítajte: To znamená, že na svete dochádza k jednej miliarde potratov ročne v dôsledku užívania antikoncepčnej tabletky. Podľa vyššie uvedeného konzervatívneho odhadu môžeme predpokladať, že tabletka spôsobí 1 000 000 000 potratov ročne. To je jedna sedmina svetovej populácie. To znamená, že každoročne je tabletka zodpovedná za vyhubenie celej populácie Severnej a Južnej Ameriky dokopy. A aj keby bol tento odhad 1000-krát prestrelený, bol by to milión vrážd.
To znamená, že tabletka zabije viac než miliardu detí ročne po celom svete. Podobné štatistiky sú uvedené v knihe Kto je v centre vášho manželstva… tabletka alebo Ježiš Kristus? Deštruktívny vplyv antikoncepcie na manželskú harmóniu od Patricka McCrystala, vedúceho Human Life International v Írsku. Who’s at the Centre of Your Marriage… the Pill or Jesus Christ?: Contraception’s Disintegrating Effect on Marital Harmony: unknown author: 9780956000002: Amazon.com: Books

Avšak niektorí vlažní proliferi odmietajú štatistiky potratov, ktoré počítajú aj účinky tabletky. V roku 2024, že bolo v Spojených štátoch približne 1,1 milióna potratov. Oganizácia Guttmacher priznala, že počet potratov je po rozhodnutí Dobbs vyšší.
Na stránke Death Penalty Info sa píše: „Podľa výročnej správy Amnesty International o treste smrti vykonalo 15 krajín v roku 2024 celkovo 1 518 zdokumentovaných popráv, čo predstavuje najnižší počet krajín vykonávajúcich popravy druhý rok po sebe, ale zároveň najvyšší zaznamenaný počet popravených od roku 2015, pričom nárast bol spôsobený najmä Iránom, Saudskou Arábiou a Irakom.“ Ide teda o medzinárodné údaje.
A čo pokrokový západný svet? V Európe sa trest smrti nevykonáva, v USA podľa údajov Pew Research: „bolo v roku 2024 popravených 25 osôb. Za posledné roky nebolo v Spojených štátoch ročne popravených viac než 50 ľudí.“
Na základe vyššie uvedených štatistík prevzatých zo sekulárnych stránok môžeme ľahko dospieť k tomuto záveru:
– Na každého jedného zločinca usmrteného trestom smrti pripadá ročne na svete 658 762 zabitých detí (ak berieme do úvahy abortívne účinky tabletky).
– A na každého jedného zločinca usmrteného trestom smrti pripadá ročne v Spojených štátoch 50 000 zabitých detí (ak neberieme do úvahy abortívne účinky tabletky).
Poďme sa pozrieť na menej šokujúci z týchto dvoch údajov. Znamená to, že každý rok v Spojených štátoch zomrie 50 000 nevinných detí na každého jedného vinného zločinca v elektrickom kresle (alebo po smrteľnej injekcii).
Prečo by sme mali vôbec porovnávať takéto hrozné veci iba pomocou chladných štatistík? Nie je to preto, aby sme boli necitliví voči osudu nenarodených. Je to preto, lebo podvodníci, ktorí prenikli do katolíckej hierarchie, tvrdia, že my, katolícki pro-life aktivisti, musíme „venovať rovnaký čas zápal boju proti trestu smrti ako potratom“. Toto je zvrátený základ teórie „rúcha bez švov“.
Aj keby „liberálny katolík“ odmietol stálu náuku katolíckej Cirkvi (teda, že trest smrti je skutočne povolený, čo je dokázané mnohými citátmi cirkevných otcov a pápežov), mal by na každú jednu hodinu boja proti trestu smrti venovať 50 000 hodín svojho času na boj za ukončenie potratov. Áno, platí to aj v prípade, že takýto dezinformovaný katolík odmietne tradičné učenie katolíckej Cirkvi, ktoré umožňuje štátu vykonávať trest smrti na určitých zločincoch.
O to viac platí, že katolík, ktorý sa drží tradičného katolíckeho učenia o potrate aj treste smrti, by mal svoj pro-life čas venovať zastaveniu potratov, eutanázie a obchodovania s ľuďmi (vrátane pomoci tým deťom, ktoré boli znásilnené a zabité v dôsledku súčasných otvorených hraníc, ktoré presadzuje Vatikán a biskupské konferencie). Skutočný pro-life katolík má povinnosť podporovať – nie rušiť – trest smrti pre tých, ktorí sú skutočne uznaní za vinných z kapitálnych zločinov.

zdroj: wikimedia commons
V roku 2023 vystúpil biskup Prevost po udelení čestného doktorátu na Katolíckej univerzite v Peru so svojím prejavom v španielčine. https://www.youtube.com/watch?v=rpF9T2_GGR0 Tu sú dva mimoriadne dôležité odseky, pôvodne preložené zo španielčiny do angličtiny: https://wherepeteris.com/pope-leo-xiv-on-cardinals-bernardin-and-cupich-and-the-value-of-life/?utm_source=substack&utm_medium=email
Tieto úvahy sa osobitne týkajú otázok hodnoty ľudského života. Minulý týždeň predniesol kardinál Blase Cupich ďalší prejav na Fordhamskej univerzite v New Yorku pri príležitosti 40. výročia pôvodného prejavu kardinála Bernardina. Kardinál Bernardin, hlboko znepokojený tým, ako potraty a ďalšie otázky sociálnej spravodlivosti rozdeľovali určité skupiny v Cirkvi, ponúkol významnú odpoveď pevne zakotvenú v cirkevnom učení. Z tohto učenia vychádzal návrh, aby sa Cirkev pozerala smerom von, k spoločnosti, v rámci rámca, ktorý nazval „konzistentná etika života“. Kardinál Bernardin túto myšlienku rozvíjal až do svojej smrti.
Bernardinova vízia navrhovala chápať morálne učenie Cirkvi ako odpoveď na mnohé výzvy, ktoré ovplyvňujú ľudský život, akoby boli nitkami utkanými do jedného rúcha. Takýto pohľad ukazuje Cirkvi cestu, ktorá je stále aktuálna. Napríklad katolík nemôže skutočne tvrdiť, že je „pro-life“, ak je proti potratom, no zároveň podporuje trest smrti. Takýto postoj by nemal súlad s katolíckym sociálnym učením. Naše myslenie a učenie musí byť koherentné, dôsledne brániť hodnotu ľudského života od jeho počiatku až po prirodzený koniec.
Treba si tu všimnúť niekoľko vecí. Po prvé, všetci traja boli z Chicaga – v 80 rokoch bolo toto mesto Mekkou liberálneho katolicizmu. Všetci traja propagujú teológiu bioetiky ako „rúcha bez švov“, známej aj ako „konzistentná etika života“. To nie je domnienka či konšpiračná teória. Veď biskup Prevost „Bernardina“, „Cupicha“ a „konzistentnú etiku života“ vo vyššie uvedených dvoch odkazoch a citáciách chváli.

zdroj: snímka obrazovky, youtube.com
Po druhé, musíme sa ponoriť do samotného významu „rúcha bez švov“ alebo „konzistentnej etiky života“. Najkonzervatívnejší obhajcovia „konzistentnej etiky života“ trvajú na tom, že pro-life aktivisti musia brániť život od počatia po prirodzenú smrť. To nie je zlý nápad. No toto nie je ani filozofický základ, ani praktický výsledok tejto „konzistentnej etiky života“.
Hoci za autora „rúcha bez švov“ je často považovaný zosnulý kardinál Bernardin, v skutočnosti tento pojem vytvorila katolícka pacifistka menom Eileen Eganová, ktorá ho použila v roku 1971. Wikipédia https://en.wikipedia.org/wiki/Consistent_life_ethic?utm_source=substack&utm_medium=email ju cituje: „Ochrana života je rúcho bez švov. Nemôžete chrániť niektoré životy a iné nie.“ Ani v týchto slovách zatiaľ nenachádzame nič urážlivé. Ale hneď ďalší riadok na Wikipédii odhaľuje skutočný zámer Eganovej: „Jej slová mali vyzvať členov spoločnosti, ktorí rozdeľovali svoj záväzok chrániť a vážiť si ľudský život – či už išlo o tých, čo boli proti vojne, ale nevenovali sa boju proti potratom, alebo tých, čo bojovali proti potratom, no podporovali trest smrti.“
Kľúčové slová vyššie sú „rozdelenie svojho záväzku“. Ak sa pokúsite založiť nejakú pro-life bunku, skôr či neskôr narazíte na potrebu „rozdeliť čas“ medzi zastavenie trestu smrti a zastavenie potratov. Vždy sa objaví niekto, kto vyznáva teóriu „rúcha bez švov“ alebo konzistentnej etiky života a modlitby pred potratovými centrami a práca pre krízové tehotenské centrá ustanú. Niekto by mohol povedať, že je to len náhoda, ale praktické skúsenosti veľkého počtu ľudí vám potvrdia to isté: filozofi „rúcha bez švov“ pro-life hnutie vždy nenápadne torpédujú.
Kardinál Bernadin z Chicaga použil teológiu „rúcha bez švov“ na oslabenie pro-life hnutia naprieč štátom Illinois už v 80. rokoch. V 90. rokoch sa tento vynález rozšíril po celej Severnej Amerike a dorazil aj do Európy. Proliferi rozšírili svoju aktivitu vo viacerých liberálnych diecézach na eutanáziu, potraty a trest smrti. Ale potom špekulovali koľko času kde stráviť až nakoniec v žiadnej oblasti nič neurobili.
Nezostalo to však len v 80. či 90. rokoch v Chicagu. Toto mesto zostalo epicentrom zmätku medzi pro-life katolíkmi dodnes. Rýchle vyhľadávanie na webe to len podčiarkne: „V roku 2023 sa kardinál Blase Cupich zúčastnil jesenného generálneho zhromaždenia Konferencie katolíckych biskupov USA (USCCB), kde sa riešili témy imigrácie a potratov. Kľúčovým bodom Cupicha bolo zdôraznenie, že imigrácia aj potraty patria pod konzistentnú „pro-life“ etiku a žiadna jednotlivá téma by nemala byť uprednostňovaná pred ostatnými.“
A ako vyzerá „rúcho bez švov“ v praxi? Tu sú dva dychberúce príklady:
1) Cupich bol biskupom v Spokane v rokoch 2010 až 2014. Catholic World Report opísal jeho prístup k pro-life hnutiu takto: „Cupich odrádzal kňazov a seminaristov od účasti a diecézny časopis prestal zverejňovať reklamy na 40 dní za život.“ https://www.catholicworldreport.com/2025/09/23/a-tale-of-two-bishops-2/?utm_source=substack&utm_medium=email
2) Teraz, v roku 2025, sa Cupich z Chicaga snažil vyznamenať pro-potratového demokratického senátora Dicka Durbina „celoživotným ocenením“. https://www.catholicnewsagency.com/news/266757/opposition-mounts-to-archdiocese-of-chicago-plan-to-fete-durbin?utm_source=substack&utm_medium=email
Šokujúco, Lev XIV. si ho potom slovne uctil. (Durbin ocenenie z taktických dôvodov rýchlo odmietol.) https://x.com/CatholicSat/status/1973126927931130193?utm_source=substack&utm_medium=email
Nezabúdajte tiež, že biskup Prevost propagoval deštruktívne názory kardinála Cupicha vo videu, na ktoré je odkaz vyššie.

zdroj: wikimedia commons
František bol tiež veľkým fanúšikom „rúcha bez švov“ či „konzistentnej etiky života“. Na obrázku prevzatom z vatikánskych stránok https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2024-11/pope-during-his-meeting-in-november-2015-with-emma-bonino.html) je jedno z jeho troch šťastných stretnutí s talianskou priekopníčkou potratov Emmou Bicicletou Boninovou. Bicicleta ju volali preto, že si z pumpy na bicykel vyrobila pomôcku pre vykonávanie nelegálnych domácich potratov. Ak neveríte, stačí vyhľadať jej meno a zistíte, že táto stará propotratová aktivistka má už desaťročie vo Vatikáne otvorené dvere. Myslíte, že ju pozývajú preto, aby po tom, čo priniesla potraty do celého Talianska, pracovali na jej obrátení? Je to preto, že „rúcho bez švov“ je najnenápadnejší spôsob, ako byť za potraty. Vyššie uvedený link na obrázok je z Vatican News, takže ani oficiálne vatikánske médiá nemajú problém s propagáciou potratových celebrít.
Po „konkláve“ v roku 2025 sa veci mohli zmeniť. Ale nezmenili. V roku 2016 vymenoval František arcibiskupa Pagliu za „prezidenta Pápežskej akadémie pre život“. Paglia bol verejne za antikoncepciu https://www.lifesitenews.com/news/vatican-archbishop-says-pope-francis-or-his-successor-will-contradict-churchs-ban-on-contraception/?utm_source=substack&utm_medium=email a asistovanú samovraždu. https://www.ilriformista.it/sul-suicidio-assistito-e-arrivato-il-momento-di-una-legge-353478/?utm_source=substack&utm_medium=email
V lete 2025 sa skutoční katolíci potešili, keď sa dozvedeli, že Lev XIV. nahradí Pagliu niekým iným. Nadšenie však rýchlo opadlo, keď ho nahradil monsignorom Renzom Pegorarom, ktorý tiež propaguje tieto vražedné dogmy. Ed Pentin z CNA dokonca uvádza, že Pegoraro „bol dlhoročným zástupcom odchádzajúceho prezidenta Pagliu“.
V rokoch 2017 a 2022 Paglia a Pegoraro vymenovali nových členov akadémie, z ktorých niektorí verejne podporovali potraty alebo sa sami označovali za ateistov. Jedným z nich bol Dr. John Nkengasong, občan USA pochádzajúci z Kamerunu, ktorého pri menovaní za vedúceho Núdzového plánu prezidenta Joea Bidena pre pomoc pri AIDS (PEPFAR) v roku 2021 verejne pochválila generálna riaditeľka organizácie Planned Parenthood za jeho prácu na rozširovaní služieb spojených s potratmi.
Ďalšou osobou vymenovanou Pagliom a Pegorarom bola Sheila Dinotshe Tlou, bývalá ministerka zdravotníctva Botswany, ktorá pôsobila v dozornom výbore skupiny poskytujúcej „prostriedky na bezpečné vykonávanie potratov a následnú starostlivosť po potrate“.
Keď to všetko zhrnieme, vidíme, že tí, ktorí presadzujú „rúcho bez švov“, sa na prvý pohľad môžu vyhovárať práve preto, že „konzistentná etika života“ znie katolícky. No všetky vyššie uvedené príklady dokazujú, že títo muži nie sú len slabí v otázke potratov a eutanázie, ale obe zlá v skutočnosti podporujú.
V texte boli použité viaceré príspevky otca D. Nixa, ktoré boli ešte redakčne krátené a upravené
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!




