Teológ tvrdí, že Sväté písmo je plné „toxickej maskulinity“ a sú v ňom aj „absolútne nesväté texty“. Chce jeho „rodovo kritické čítanie“ -

Teológ tvrdí, že Sväté písmo je plné „toxickej maskulinity“ a sú v ňom aj „absolútne nesväté texty“. Chce jeho „rodovo kritické čítanie“


24. septembra 2024
  Krátke správy

Teológ Andreas Heek, doktor pastoračnej teológie, má v pri Nemeckej biskupskej konferencii významnú úlohu. Vedie Cirkevný úrad pre pastoráciu mužov, je zároveň aj riaditeľom Fóra katolíckych mužov a koordinuje Nemeckú spolkovú pracovnú skupinu pre queer diecéznu pastoráciu.

Teológ Andreas Heek, doktor pastoračnej teológie
zdroj: snímka obrazovky/youtube.com

Ako vidno, práce má vyše hlavy, ale napriek tomu si našiel čas, aby začal kriticky opravovať po autoroch Svätého písma jeho obsah. Zistil totiž, že Sväté písmo je plné „nesvätých“ a politicky nekorektných pasáží. Portál Katholisch.de s týmto naslovovzatým odborníkom uverejnil pekný rozhovor, ktorý môže inšpirovať aj opravárov Svätého písma na Slovensku. Na tému pofidérnych textov Svätého písma pripravuje teológ Heek knihu, ktorá sa zaiste stane ozdobou pokrokových vedeckých inštitúcií.

Ústrednou témou jeho záujmu je rodovo podmienené násilie a maskulínny obraz Boha v Písme, ako aj celkový maskulínny charakter Písma. Dochádza nakoniec k záveru, že Písmo, ktoré my naivnejší považujeme za sväté, je v mnohých ohľadoch „nesväté“:

Existuje obraz Biblie ako svätého písma, čo sa často vykladá tak, že všetky texty sú inšpirované Bohom, a preto sú sväté. Chceli sme upozorniť na skutočnosť, že v Biblii sú texty, ktoré sú absolútne nesväté. Na jednom mieste v knihe hovoríme napríklad o textovom žánri – Texty teroru –, kde sa Boh javí ako násilný a chceli by sme upozorniť, že aj takéto obrazy Boha treba kriticky spochybňovať. Chceme sa tiež zamerať na to, ako sa s takýmito textami môže a musí zaobchádzať v náboženskej výchove, kázaní alebo pastorácii.“

Redaktor sa pod dojmom nesvätosti Písma pýta, čo máme teda robiť – máme čítať takéto „ťažké“ texty alebo radšej také pekné, ako je aj napríklad o milosrdnom Samaritánovi. Lenže, chyba lávky, aj text o Samaritánovi je pre pána doktora Heeka príliš maskulínny:

Rodovo kritické čítanie, ktoré podrobne skúma obrazy mužskosti, netreba použiť len na tie pasáže z Biblie, ktoré preberáme v našej knihe. Platí aj pre iné biblické texty – vrátane podobenstva o milosrdnom Samaritánovi. Celkovo Biblia vykresľuje mužský obraz Boha, ktorý sa zameriava na nadvládu muža nad ženou. Toto je problematická myšlienka mužskosti, ktorá sa dokonca prejavuje v idei Boha. Bamberský znalec Starého zákona, Joachim Kügler (z Univerzity v Bambergu, pozn. red.), to nazýva Diovým syndrómom: Zeus si berie čo chce a kohokoľvek a tiež ich sexuálne zneužíva. Táto myšlienka mužskosti sa preniesla aj do kresťanského pohľadu na ľudstvo: muž – s veľmi špecifickou predstavou o mužnosti – vládne žene. Táto toxická maskulinita je prítomná v mnohých biblických textoch.

Aha, takže biblický obraz Boha, ktorý je východiskom kresťanskej teológie, je zaťažený „Diovým syndrómom“. Takže sme vlastne pohania, lebo ešte stále nemáme ten pravý obraz Boha? Pozoruhodné…

Avšak pre doktora nič zvláštne, pretože „z výskumu dejín náboženstva dnes už vieme, že dejiny náboženstva sú väčšinou dejinami maskulinity, ktorá nie je len o láske a náklonnosti, ale o nadvláde nad ľuďmi – a teda aj o nadvláde mužov nad ženami. Najmä v Starom zákone boli zahrnuté rôzne obrazy Boha, z ktorých niektoré si navzájom odporujú. Dnes musíme tieto obrazy Boha uviesť do vzájomného dialógu – a dať ich do súvislosti s tým, čo dnes vieme o rodovej rovnosti.“

Pán redaktor domýšľa vec do dôsledkov a pýta sa: „Takže dnes už nemôžeme povedať – toto je obraz Boha, ktorý chce sprostredkovať Biblia a takto by sme si ho my kresťania mali predstavovať?“

A dostáva pozoruhodnú odpoveď, ktorá vlastne popiera celé doterajšie dejiny kresťanstva:

S hermeneutickými prostriedkami, ktoré dnes máme, tento spôsob rozprávania o Bohu už nie je správny. Dnes musíme hovoriť o Bohu novým spôsobom. Jedna autorka sa o to pokúsila napísaním nových žalmov na základe vlastných skúseností so zneužívaním, ktoré sa venujú tejto násilnej stránke Boha a zároveň poskytujú prístup k liečivému významu iných obrazov Boha.“

Šialenstvo? Domýšľavosť? Megalománia? Nie, len nová pokroková teológia. Inými slovami:

Pochopili sme, že musíme byť sebakritickí voči svojmu náboženstvu, aby sme mohli skutočne hodnoverne reprezentovať liečivý potenciál toho, čo robíme v pastoračnej práci.“

Modlime sa…

BM

Zdroj: Katholisch.de, titulný ilustračný obrázok, zdroj – snímka obrazovky/youtube.com


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Neprítomnosť témy ženského diakonátu na Synode definitívne padla: Kardinál Fernádez požiadal účastníkov o príspevky k téme

Konzervatívni influenceri varujú pred filmom „Konkláve“, ktorý bude uvedený do kín už budúci mesiac

Orwellovská polhodinka nenávisti v Europarlamente: Všetci „slušní“ proti Viktorovi Orbánovi. Súťažilo sa o najangažovanejšieho eurohujera

Noví kardináli: Už nie Ázia a Afrika, ale Európa je na periférii Cirkvi