Odborník na východné cirkvi o svätení žien-diakoniek: Bola to len otázka času. Reaguje na prvú pravoslávnu ženu-diakonku Angelicu. Pre tých, čo pochybovali… -

Odborník na východné cirkvi o svätení žien-diakoniek: Bola to len otázka času. Reaguje na prvú pravoslávnu ženu-diakonku Angelicu. Pre tých, čo pochybovali…


21. mája 2024
  Krátke správy

Správa, ktorú sme prevzali z pravoslávneho zdroja a ktorá informovala o vysvätení prvej pravoslávnej ženy – diakonky, vyvolala u niektorých našich čitateľov pochybnosti a rôzni „odborníci“ nám tvrdili, že to nebolo vysvätenie, ale len „ustanovenie“. Vysvetliť, v čom je medzi vysvätením a „ustanovením“ rozdiel, pokiaľ sa pri tom vizuálne a akusticky deje to isté, to sa nám nepodarilo z ich vyjadrení zistiť. Niektorí nás počastovali aj floskulami typu „šíria polopravdy, ako je na Christianitas zvykom“.

https://christianitas.sk/pravoslavna-cirkev-uz-vysvatila-minuly-tyzden-prvu-novoveku-zenu-diakonku-a-tak-ide-podla-liberalov-katolickej-cirkvi-prikladom/

Ilustračný obrázok, zdroj: wikimedia commons

Takže si dáme ešte trochu tých „poloprávd“, keď nám to tak šmakuje. Teraz nám však na pomoc prichádza vedecký pracovník z Katolíckej teologickej fakulty Viedenskej univerzity, Dr. David Heith-Stade, ktorý sa špecializuje na výskum kánonického práva a teológie východných cirkví na oddelení Teológia a dejiny kresťanského východu. A s ním aj katolícky portál Katholisch.de, ktorý s úľubou a nádejou hľadí na svätenie ženských diakoniek v Pravoslávnej cirkvi (ako aj na ženatých kňazov, nepochybne). Preto sa k tejto téme neustále vracia a jasne píše:

Vysvätenie Angelicy Molenovej za diakonku pravoslávnym arcibiskupom Zimbabwe vyvolalo odozvu po celom svete: po prvýkrát v modernej dobe bola žena vysvätená sviatostne ako muži diakoni.“

https://katholisch.de/artikel/53286-ostkirchenkundler-diakoninnenweihe-war-nur-eine-frage-der-zeit

Arcibiskup Serafim zo Zimbabwe, ktorý diakonku Angelicu vysvätil vo vyhlásení publikovanom časopisom Orthodox Times zdôraznil, že o svojom úmysle vysvätiť ženu za diakonku informoval alexandrijského patriarchu už v roku 2022. Povolenie dostal v roku 2023. Vo svojom vyhlásení sa Serafim odvoláva aj na slová z obradu ženskej vysviacky konanej Nektariosom z Aeginy (v Pravoslávnej cirkvi uznaný za svätého), ktorý vysvätil ženy-rehoľníčky za diakonky v Grécku na začiatku 20. storočia, ale nedokázal podľa Katholisch.de zabezpečiť pokračovanie tejto tradície. Arcibiskup tiež poukazuje na to, že vysviacka žien je v kontexte významu Presvätej Bohorodičky Márie v dejinách spásy!

https://orthodoxtimes.com/the-metropolis-of-zimbabwe-offers-insight-into-the-ordination-of-deaconess-angeliki/

No a aby bolo všetko pekne synodálne a pluralitné, tak nezabúdajú kompetentní pravoslávni činitelia dodať:

Metropolita objasňuje, že hoci oživenie vysviacky diakoniek v Alexandrijskom patriarcháte predstavuje precedens, nezaväzuje ostatné miestne cirkvi, aby ho nasledovali. Každá miestna cirkev si v týchto záležitostiach zachováva autonómiu, s výhradou rozhodnutí Svätej synody.

Tak si to zrejme predstavujú aj naši synodálni pútnici. No a teraz späť do Viedne. Čo nám odkazuje odborník na východné cirkvi o svätení žien na diakonky? Čítajme a učme sa. Nadšený rímsky katolík Felix Neumann sa Dr. Heith-Stada pýta, či bolo pre neho vysvätenie ženy prekvapením. Doktor odpovedá:

Bola to len otázka času, hoci obrad vysviacky a liturgické práva udelené diakonke boli prekvapením.

Ale podľa niektorých lokálnych „odborníkov“ na pravoslávie, zrejme väčších ako doktor Heith-Stade, nešlo o vysvätenie. Tak ešte trochu toho „odborníkovania“od doktora:

Áno, novinkou v tomto prípade je, že bola vysvätená rovnakým obradom, aký sa používa na vysvätenie mužského diakona a že prijala rúcha mužského diakona. Predtým mali diakonky svoje rúcha, viac podobné rúcham subdiakona v byzantskom obrade, hoci historický obrad vysviacky diakonky sa viac podobá obradu vysviacky diakona ako obradu vysviacky subdiakona.

Pokiaľ išlo len bežné „ustanovenie“, ako vysvetliť pobúrenie konzervatívnych kruhov? Doktor referuje:

Videl som niektorých tradicionalistov zo Severnej Ameriky, ktorí proti vysviacke veľmi aktívne polemizovali. Videl som tiež, že predstavitelia Ruského pravoslávneho exarchátu v Afrike, ktorý bol založený z politických dôvodov v rozpore s kánonickým právom na kánonickom území patriarchátu Afriky a celej Afriky, sa snažia využiť toto vysvätenie na svoju propagandu proti legitímnej miestnej cirkvi. Inak, videl som aj veľa pozitívnych reakcií od teológov, ale väčšina biskupov však v tejto otázke mlčí.

Takže ekumenický dialóg môže zrejme nerušene pokračovať. No a ešte trochu toho požehnávania homo-párov v Aténach, keby sa dalo a pľúca budú možno opäť dýchať synchronizovane svojím východným aj západným lalokom, ako si to niektorí želali…

BM

Zdroj: Katholisch.de, Orthodox Times, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Medzi liberálmi stredného veku sa začínajú množiť vyznávači povinnej vojenskej služby. Absolvovali však aj oni povinnú vojenskú službu, keď ešte na Slovensku existovala?

Podľa Františka Mikloška priniesol pápež František „úplnú zmenu“. Obnovil podľa neho Európu, aj Spojené štáty. Slovensko však tiež musí zmeniť svoju zbožnosť

Šéfredaktor katolíckeho investigatívneho portálu: „Pápež František obnovil zmrazenú občiansku vojnu vo vnútri Cirkvi“

Slobodomurárska Veľká lóža Talianska vyzdvihla posledný pontifikát ako „hlboko súznejúci s princípmi slobodomurárstva“