
Odborník na východné cirkvi o svätení žien-diakoniek: Bola to len otázka času. Reaguje na prvú pravoslávnu ženu-diakonku Angelicu. Pre tých, čo pochybovali…

21. mája 2024
Krátke správy
Správa, ktorú sme prevzali z pravoslávneho zdroja a ktorá informovala o vysvätení prvej pravoslávnej ženy – diakonky, vyvolala u niektorých našich čitateľov pochybnosti a rôzni „odborníci“ nám tvrdili, že to nebolo vysvätenie, ale len „ustanovenie“. Vysvetliť, v čom je medzi vysvätením a „ustanovením“ rozdiel, pokiaľ sa pri tom vizuálne a akusticky deje to isté, to sa nám nepodarilo z ich vyjadrení zistiť. Niektorí nás počastovali aj floskulami typu „šíria polopravdy, ako je na Christianitas zvykom“.
https://christianitas.sk/pravoslavna-cirkev-uz-vysvatila-minuly-tyzden-prvu-novoveku-zenu-diakonku-a-tak-ide-podla-liberalov-katolickej-cirkvi-prikladom/

Takže si dáme ešte trochu tých „poloprávd“, keď nám to tak šmakuje. Teraz nám však na pomoc prichádza vedecký pracovník z Katolíckej teologickej fakulty Viedenskej univerzity, Dr. David Heith-Stade, ktorý sa špecializuje na výskum kánonického práva a teológie východných cirkví na oddelení Teológia a dejiny kresťanského východu. A s ním aj katolícky portál Katholisch.de, ktorý s úľubou a nádejou hľadí na svätenie ženských diakoniek v Pravoslávnej cirkvi (ako aj na ženatých kňazov, nepochybne). Preto sa k tejto téme neustále vracia a jasne píše:
„Vysvätenie Angelicy Molenovej za diakonku pravoslávnym arcibiskupom Zimbabwe vyvolalo odozvu po celom svete: po prvýkrát v modernej dobe bola žena vysvätená sviatostne ako muži diakoni.“
https://katholisch.de/artikel/53286-ostkirchenkundler-diakoninnenweihe-war-nur-eine-frage-der-zeit
Arcibiskup Serafim zo Zimbabwe, ktorý diakonku Angelicu vysvätil vo vyhlásení publikovanom časopisom Orthodox Times zdôraznil, že o svojom úmysle vysvätiť ženu za diakonku informoval alexandrijského patriarchu už v roku 2022. Povolenie dostal v roku 2023. Vo svojom vyhlásení sa Serafim odvoláva aj na slová z obradu ženskej vysviacky konanej Nektariosom z Aeginy (v Pravoslávnej cirkvi uznaný za svätého), ktorý vysvätil ženy-rehoľníčky za diakonky v Grécku na začiatku 20. storočia, ale nedokázal podľa Katholisch.de zabezpečiť pokračovanie tejto tradície. Arcibiskup tiež poukazuje na to, že vysviacka žien je v kontexte významu Presvätej Bohorodičky Márie v dejinách spásy!
https://orthodoxtimes.com/the-metropolis-of-zimbabwe-offers-insight-into-the-ordination-of-deaconess-angeliki/
No a aby bolo všetko pekne synodálne a pluralitné, tak nezabúdajú kompetentní pravoslávni činitelia dodať:
„Metropolita objasňuje, že hoci oživenie vysviacky diakoniek v Alexandrijskom patriarcháte predstavuje precedens, nezaväzuje ostatné miestne cirkvi, aby ho nasledovali. Každá miestna cirkev si v týchto záležitostiach zachováva autonómiu, s výhradou rozhodnutí Svätej synody.“
Tak si to zrejme predstavujú aj naši synodálni pútnici. No a teraz späť do Viedne. Čo nám odkazuje odborník na východné cirkvi o svätení žien na diakonky? Čítajme a učme sa. Nadšený rímsky katolík Felix Neumann sa Dr. Heith-Stada pýta, či bolo pre neho vysvätenie ženy prekvapením. Doktor odpovedá:
„Bola to len otázka času, hoci obrad vysviacky a liturgické práva udelené diakonke boli prekvapením.“
Ale podľa niektorých lokálnych „odborníkov“ na pravoslávie, zrejme väčších ako doktor Heith-Stade, nešlo o vysvätenie. Tak ešte trochu toho „odborníkovania“od doktora:
„Áno, novinkou v tomto prípade je, že bola vysvätená rovnakým obradom, aký sa používa na vysvätenie mužského diakona a že prijala rúcha mužského diakona. Predtým mali diakonky svoje rúcha, viac podobné rúcham subdiakona v byzantskom obrade, hoci historický obrad vysviacky diakonky sa viac podobá obradu vysviacky diakona ako obradu vysviacky subdiakona.“
Pokiaľ išlo len bežné „ustanovenie“, ako vysvetliť pobúrenie konzervatívnych kruhov? Doktor referuje:
„Videl som niektorých tradicionalistov zo Severnej Ameriky, ktorí proti vysviacke veľmi aktívne polemizovali. Videl som tiež, že predstavitelia Ruského pravoslávneho exarchátu v Afrike, ktorý bol založený z politických dôvodov v rozpore s kánonickým právom na kánonickom území patriarchátu Afriky a celej Afriky, sa snažia využiť toto vysvätenie na svoju propagandu proti legitímnej miestnej cirkvi. Inak, videl som aj veľa pozitívnych reakcií od teológov, ale väčšina biskupov však v tejto otázke mlčí.“
Takže ekumenický dialóg môže zrejme nerušene pokračovať. No a ešte trochu toho požehnávania homo-párov v Aténach, keby sa dalo a pľúca budú možno opäť dýchať synchronizovane svojím východným aj západným lalokom, ako si to niektorí želali…
BM
Zdroj: Katholisch.de, Orthodox Times, titulný ilustračný obrázok, zdroj – wikimedia commons
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!