
Netflix scenzuroval vo vysielaní film Umučenie Krista: Vynechal Izaiášove proroctvo o Mesiášovi, ktoré rabíni od stredoveku odmietajú čítať v synagógach

16. apríla 2025
Krátke správy
Kniha proroka Izaiáša, ktorá je súčasťou Svätého Písma, je pre vyznávačov judaizmu a talmudizmu problematická už takmer 2000 rokov. Konkrétne odvtedy, ako sa proroctvo naplnilo umučením a zmŕtvychvstaním Mesiáša, Nášho Pána Ježiša Krista. Avšak až od stredoveku sa zaužívala prax, že toto proroctvo sa v synagógach nikdy nečíta.

zdroj: Rawpixel
Dôvod je zrejmý. Text je natoľko presvedčivý v prospech Ježiša Krista, že by mohol pokúšať ku konverzii:
„Kto by uveril, čo sme počuli, a komu sa zjavilo Pánovo rameno? Veď vzišiel pred ním sťa ratoliestka a ako koreň z vyschnutej zeme. Nemá podoby ani krásy, aby sme hľadeli na neho, a nemá výzoru, aby sme po ňom túžili. Opovrhnutý a posledný z ľudí, muž bolestí, ktorý poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú tvár, opovrhnutý, a preto sme si ho nevážili. Vskutku on niesol naše choroby a našimi bôľmi sa on obťažil, no my sme ho pokladali za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného. On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti, na ňom je trest pre naše blaho a jeho ranami sme uzdravení. Všetci sme blúdili ako ovce, išli sme každý vlastnou cestou; a Pán na neho uvalil neprávosť nás všetkých. Obetoval sa, pretože sám chcel, a neotvoril ústa; ako baránka viedli ho na zabitie a ako ovcu, čo onemie pred svojím strihačom, (a neotvoril ústa). Z úzkosti a súdu ho vyrvali a kto pomyslí na jeho pokolenie? Veď bol vyťatý z krajiny živých, pre hriech svojho ľudu dostal úder smrteľný. So zločincami mu dali hrob, jednako s boháčom bol v smrti, lebo nerobil násilie, ani podvod nemal v ústach. Pánovi sa však páčilo zdrviť ho utrpením… Ak dá svoj život na obetu za hriech, uvidí dlhoveké potomstvo a podarí sa skrze neho vôľa Pánova. Po útrapách sa jeho duša nahľadí dosýta. Môj spravodlivý služobník svojou vedomosťou ospravedlní mnohých a on ponesie ich hriechy. Preto mu dám za údel mnohých a početných dostane za korisť, lebo vylial svoju dušu na smrť a pripočítali ho k hriešnikom. On však niesol hriechy mnohých a prihováral sa za zločincov.“ (Izaiáš 53)
Podľa portálu LifeSite News si obyvatelia Izraela, ktorí pochopiteľne toto proroctvo nepoznajú,mysleli, keď im kresťanskí filmári natáčajúci dokumentárne filmy o Svätej zemi toto proroctvo čítali, že ide o pasáž z Nového Zákona.
Najnovšie sa rozhodol „uchrániť“ vyznávačov judaizmu, občanov Izraela a Židov pred týmto proroctvom televízny kanál Netflix. Podľa zmieneného portálu televízna spoločnosť vystrihla zo známeho filmu Mela Gibsona „Umučenie Krista“ začiatočnú pasáž, zobrazujúcu práve text Izaiášovho proroctva, ktoré vzniklo 700 rokov pred umučením Pána Ježiša.
https://www.lifesitenews.com/news/netflix-version-of-mel-gibsons-passion-of-the-christ-omits-old-testament-prophecy-about-jesus/?utm_source=featured-news&utm_campaign=usa
Namiesto textu ide 13 sekúnd čierna obrazovka a potom začína dej filmu. Ako píše portál LifeSite News:
„Takáto dlhá prázdna pauza bez hudby je nielen nápadná, ale poškodzuje aj film. To naznačuje, že tí, ktorí sú zodpovední za túto verziu filmu, boli veľmi motivovaní vynechať tento text z Izaiáša, čo nás vedie k otázke: Aký je jeho význam?“
Podľa organizácie One for Israel, kresťanskej evanjelizačnej iniciatívy, židovský výklad tohto textu, ktorý je z prvého storočia od Jonathana ben Uzziela (Targum Jonathan) sa začína slovami „Pomazaný služobník…“, čím jednoznačne spojil Izaiášov text s postavou Mesiáša – Pomazaného.
Na rozhraní stredoveku a novoveku rabín Šlomo ben Jicchak Abravanel (1437 – 1508), portugalský židovský štátnik prezývaný Raši, tiež podľa stránky One for Israel:
https://www.oneforisrael.org/bible-based-teaching-from-israel/inescapable-truth-isaiah-53/
najprv priznával: „Výklad ben Uzziela, že ide o nadchádzajúceho Mesiáša, bol tiež názorom mudrcov (blahoslavenej pamäti), ako možno vidieť vo veľkej časti ich komentárov.“
Keď sa však Rašiho kresťanskí známi a susedia snažili rabína presvedčiť, že viaceré biblické proroctvá ukazujú na Ježiša, tak okrem iných proroctiev mu, samozrejme, ukázali aj Izaiáša 53. A keďže, ako uvádza portál: „ proroctvo (…) je také jasné a jednoznačné, Raši nemal na výber. Nechcel (…) pripustiť, že Ježiš bol Mesiášom.“ Na rozdiel od rabínskej tradície siahajúcej až do staroveku, a ktorá považovala text za proroctvo o Mesiášovi, ben Jicchak začal tvrdiť, že štvrtá Izaiášova pieseň o Pánovom služobníkovi sa nevzťahuje na Mesiáša, ale na židovský národ.
Táto prax sa postupne v novovekom judaizme udomácnila a medzi Židmi sa dnes Izaiáš 53 v synagógach ako súčasť zoznamu čítaní prorokov (haftaras), nečíta. Niektorí Židia pre One for Israel potvrdili, že keď čítajú v synagóge Izaiáša 52, „zastavíme sa v strede kapitoly a týždeň po nej prejdeme priamo k Izaiášovi 54“.
Zatiaľ čo niektorí Židia tvrdia, že je to preto, lebo to nemá v Tóre žiadne paralely, podľa profesorky Talmudu Hananel Mackovej je to preto, že „vo všeobecnosti Židia vylúčili z haftarotu tie verše, na ktorých kresťania založili zásady svojej náboženskej viery…“
https://www.oneforisrael.org/wp-content/uploads/2017/10/Jesus-and-the-Haftarah.pdf
Bežné vysvetlenie Izaiáša 53 dnešnými Židmi je prevzaté od židovského komentátora Rašiho, ktorý tvrdil, že trpiaci sluha je metaforou pre ľud Izraela, ktorý trpel v rukách pohanov. Kresťania tvrdia, že je to absurdné, už len preto, že tento trpiaci služobník je opísaný ako „baránok“, ktorý „neotvoril ústa“.
Branislav Michalka
Zdroj: LifeSite News, PCH24, titulný ilustračný obrázok, zdroj – Rawpixel
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!